Heikki Kovalainen - Suomussalmen ilopilleri

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1025
Sijainti
Helsinki
Telemetriasta selviää kuitenkin sen kaltaisia seikkoja, kuten tyyli ajaa sisään/apex/ulos mutkasta (nopeudet) jotka saattavat perehtyneelle kertoa siitä, että tästä kyseisestä autosta ei saada parasta irti kyseisellä tyylillä. Toisenlaisen ajotyylin vaativassa autossa kyseisen kuskin tyyli saattaa taas toimia hyvinkin.

Jos sopii vertaus toiseen lajiin, niin jääkiekossa ammattilaiset tarkkailevat pelaajia seuraamalla pelaajien luistelutaitoa, tasapainoa, pelinlukua, laukausta yms. Kokoavat tästä sitten infopaketin, jonka perusteella pyrkivat hankkimaan kyseisen pelaajan tai olemaan hankkimatta. Matti Virmanen taas katsoo teksti-tv:ltä kuka on pistepörssin kärjessä ja pyrkii hankkimaan hänet. Tulosten takana on aina paljon muutakin, eikä aiemmista hyvistä tuloksista automaattisesti seuraa tulevaisuudessa hyviä tuloksia, ja päinvastoin.
Olen aika tietoinen siitä mitä telemetria tarkoittaa tai miten tietyntyylinen ajotyyli ei välttämättä sovi kaikille autoille, en tarvitse valaistusta tässä asiassa. Totta kai analyysejä tehdään mutta ns. bottom line on että tietyillä kuskeilla auto kulkee aina niin lujaa kuin sillä voi ajaa ja vähän huonommilla on sitten kaikenlaisia ongelmia.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Totta kai analyysejä tehdään mutta ns. bottom line on että tietyillä kuskeilla auto kulkee aina niin lujaa kuin sillä voi ajaa ja vähän huonommilla on sitten kaikenlaisia ongelmia.
Tuolla ajattelulla mm. Kimi ei kuuluisi niiden "tiettyjen kuskien" joukkoon, koska auton sopiessa huonosti käteen oli Massa nopeampi, mutta paremmin sopiessa ei.

Minä en kyllä usko siihen, että kukaan kuski olisi immuuni auton ongelmille. Kukaan ei saa aina autosta täyttä potentiaalia irti.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Tuolla ajattelulla mm. Kimi ei kuuluisi niiden "tiettyjen kuskien" joukkoon, koska auton sopiessa huonosti käteen oli Massa nopeampi, mutta paremmin sopiessa ei.

Minä en kyllä usko siihen, että kukaan kuski olisi immuuni auton ongelmille. Kukaan ei saa aina autosta täyttä potentiaalia irti.
Missä vaiheessa Massa oli nopeampi kuin Kimi? Aika-ajoissa. Kisoissa Kimillä kulki huomattavasti Massaa kovemmin. Joten Kimi sai autosta enemmän irti. Se ei sopinut Kimin hanskaan. Mun mielestä Dexillä on pointti kyllä ihan kohillaan. Ne huippukuskit saa enemmän siitä huonosti käteen sopivasta autosta irti kuin ne heikommat.

Jos vaikka verrataan Kimi-Massa ja Lewis-Heikki tilannetta. Kummallekkaan suomipojalle ei vuoden 2008 auto oikeastaan sopinut käteen. Kimi teki kuitenkin varsinkin alkukaudesta loistavaa työtä hankalalla autolla, samoin loppukaudesta. Heikki ei sitä vastoin saanut autoa kulkemaan juuri milloinkaan, vaikka muutti ajotyyliä ja yritti kaikenlaista.

Se on tietty totta, että täyttä potenttiaalia ei huippukuski huonosti käyttäytyvästä autosta saa irti. Mutta pointtihan ei käsittääkseni edes ollut se. Vaan se, että sillä heikosti sopivalla autolla kuitenkin kykenee jonkinlaisiin tuloksiin.

Heikin tuloksia ei voida pitää kovinkaan kummoisina, kun vertaa tallikaveriin. Kimin tuloksia taas voidaan pitää varsin hyvinä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Missä vaiheessa Massa oli nopeampi kuin Kimi? Aika-ajoissa.
Mutta pointtihan ei käsittääkseni edes ollut se. Vaan se, että sillä heikosti sopivalla autolla kuitenkin kykenee jonkinlaisiin tuloksiin.
Jos kirjoitetaan "aina", niin lukija voi päätellä, että myös tarkoitetaan "aina". Jos ei tarkoiteta "aina", niin miksi kirjoittaa niin?

DexDexter ei puhunut "jonkinlaisista tuloksista", vaan siitä, että "auto kulkee aina niin lujaa kuin sillä voi ajaa".
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Tuolla ajattelulla mm. Kimi ei kuuluisi niiden "tiettyjen kuskien" joukkoon, koska auton sopiessa huonosti käteen oli Massa nopeampi, mutta paremmin sopiessa ei.
Entä jos kommentilla tarkoitettiin sitä, että Ferrarikin keskittyi tekemään Massalle sopivamman auton jotta hän pärjää. Kimin autolla kun Massa ei olisi päässyt mihinkään, omallakin autolla just ja just Kimin ohi.. Itsekin olet joskus jossain yhteydessä maininnut tästä asiasta (mulla kun sitä lähdettä ei katos ole), joten liittyskö tähän? Ammattilaiselle ei tehdä autoo ku se pärjää sillä kuitenkin (Kimi)...
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
DexDexter ei puhunut "jonkinlaisista tuloksista", vaan siitä, että "auto kulkee aina niin lujaa kuin sillä voi ajaa".
Niin aina, niin nopeasti kuin kyseinen kuski sillä voi ajaa. Eli ottaa parhaan irti, tasaisia kierroksia ja kykenee vähintään haastamaan tallikaverin. Kimi tähän pystyi, Heikki ei.

Ei se käsittääkseni kuitenkaan sitä tarkoita, että autolla joka ei sovi hanskaan pitäisi aina olla kärjessä.
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1025
Sijainti
Helsinki
Tuolla ajattelulla mm. Kimi ei kuuluisi niiden "tiettyjen kuskien" joukkoon, koska auton sopiessa huonosti käteen oli Massa nopeampi, mutta paremmin sopiessa ei.

Minä en kyllä usko siihen, että kukaan kuski olisi immuuni auton ongelmille. Kukaan ei saa aina autosta täyttä potentiaalia irti.
Tottahan se on että kukaan ei saa aina täyttä potentiaalia irti, toiset vaan, kuten tuolla misa totesikin pystyvät ajamaan erittäin kovaa autolla joka ei heille sovi. Se on mielestäni se ero huipun ja hyvä välillä. Esim. Senna ajeli Mäkillä/Lotarilla välillä paalupaikkoja autoilla jotka eivät todellakaan käyttäytyneet hyvin mutta silti hän vain jostain sai repäistyä vauhtia.
 

|EdU|

Scuderia Ferrari
Liittynyt
23.12.2008
Viestit
1927
Sijainti
Järvenpää
Jos vaikka verrataan Kimi-Massa ja Lewis-Heikki tilannetta. Kummallekkaan suomipojalle ei vuoden 2008 auto oikeastaan sopinut käteen. Kimi teki kuitenkin varsinkin alkukaudesta loistavaa työtä hankalalla autolla, samoin loppukaudesta.
Mielestäni asia meni näin, että alkukaudesta Ferrari sopi Kimin hanskaan hyvin ja tulosta tuli, kunnes alettiin kehittämään autoa väärään suuntaan eli ei Kimin hanskaan sopivammaksi. Sen jälkeen alkoi tulokset huonontua, kunnes taas Spassa palattiiin takaisin päin Kimin autossa ja heti oli Kimi voittotaistossa mukana. Eli pointtini on se, että auto ei ollut alku -eikä loppukaudesta läheskään yhtä hankala (jos se edes oli sitä) kuin keskellä kautta.

Tiedän, tämä on Heikki-toikki.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Mielestäni asia meni näin, että alkukaudesta Ferrari sopi Kimin hanskaan hyvin ja tulosta tuli, kunnes alettiin kehittämään autoa väärään suuntaan eli ei Kimin hanskaan sopivammaksi. Sen jälkeen alkoi tulokset huonontua, kunnes taas Spassa palattiiin takaisin päin Kimin autossa ja heti oli Kimi voittotaistossa mukana. Eli pointtini on se, että auto ei ollut alku -eikä loppukaudesta läheskään yhtä hankala (jos se edes oli sitä) kuin keskellä kautta.

Tiedän, tämä on Heikki-toikki.
No silloinkin kun auto ei sopinut Kimille muutoksien jälkeen, jotka tehtiin saksaan ja takaisin palattiin kai Italian jälkeen? Niin Kimi kuitenkin kykeni hyviin suorituksiin kyseisellä autolla. Huono onni oli pitkälti mukana ja ne heikot aika-ajo suoritukset heikentivät myös kisatuloksia.

Pointti on se, että kimi sai myös silloin hankalasta autosta enemmän irti kuin moni muu olisi saanut.

Mitä tulee alkukauteen, niin kyllä mielestäni Kimi kovasti kommentoi, ettei auto ole sitä mitä hän haluaa mut, että jotain sillä onneksi saa aikaseks. Se oli vaan siinä välissä vielä huonompi.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
bottom line on että tietyillä kuskeilla auto kulkee aina niin lujaa kuin sillä voi ajaa ja vähän huonommilla on sitten kaikenlaisia ongelmia.
Tämä ei pidä enää paikkaansa samoissa määrin kuin "menneinä vuosina" koska nykyautot/renkaat tuntuvat olevan hyvin voimakkaasti ajotyylispesifejä. Toisaalta, olihan Kekelläkin ongelmia McLarenin ajettavuuden kanssa jo vuonna 1986, vaikka Prostille auto istui varsin mainiosti. Onko tästä sitten tulkittavissa, että Keke on tälläinen "huonompi" kuski?
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
ns. bottom line on että tietyillä kuskeilla auto kulkee aina niin lujaa kuin sillä voi ajaa ja vähän huonommilla on sitten kaikenlaisia ongelmia.
Tällaista ihmettä ei kyllä ole vielä nähty, eikä inhimillisistä syistä tulla näkemäänkään.

Lisäksi olisi paljon realistisempaa puhua tiimistä kuin kuskista, jolla "aina" kulkee. Olen 100% varma ettei kukaan kuski saa kaikkia autoja kulkemaan kaikissa oloissa, ei edes täydellisellä tiimituella. Mutta sopivan tiimin tuella useimmat autot kulkevat sen verran hyvin että se saa jotkut ajattelemaan ettei sillä autolla kovempaa muka pääse.
 

jameson

Well-known member
Liittynyt
19.2.2007
Viestit
3554
Jos heikki menee Lotukselle niin on se miehen uhoa vastaan. Heikkihän sanoi vissiin jossain vaiheessa kauden lopussa ettei aio mennä mihinkään pikkutalliin rämpimään. Mä niin toivoisin tästä herrasta sitä Kimin seuraajaa josta voi olla ylpeä ja odottaa voittoja ja mestaruuksia mutta mutta....
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Entä jos kommentilla tarkoitettiin sitä, että Ferrarikin keskittyi tekemään Massalle sopivamman auton jotta hän pärjää. Kimin autolla kun Massa ei olisi päässyt mihinkään, omallakin autolla just ja just Kimin ohi.. Itsekin olet joskus jossain yhteydessä maininnut tästä asiasta (mulla kun sitä lähdettä ei katos ole), joten liittyskö tähän? Ammattilaiselle ei tehdä autoo ku se pärjää sillä kuitenkin (Kimi)...
Mutta DexDexterin kommentin mukaan jotkin kuskit pystyvät ajamaan autoa aina niin lujaa kuin sillä voi. Eli auton sopimattomuus juuri omalle tyylille ei hidasta kuskia. Jos Massa pystyi ajamaan samaa autoa (edes ajoittain) Kimiä nopeammin, niin ehkä se auton sopimattomuus kuitenkin hidasti Kimiä? Kun ei renkaat lämmenneet, niin autolla ei päässyt niin lujaa kuin sillä olisi voinut ajaa.
Niin aina, niin nopeasti kuin kyseinen kuski sillä voi ajaa.
Ei kyseinen kuski, vaan niin lujaa kuin kyseisellä autolla yleensä voi ajaa.
Tottahan se on että kukaan ei saa aina täyttä potentiaalia irti
Sitähän minäkin.
 
Viimeksi muokattu:

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Jos heikki menee Lotukselle niin on se miehen uhoa vastaan. Heikkihän sanoi vissiin jossain vaiheessa kauden lopussa ettei aio mennä mihinkään pikkutalliin rämpimään. Mä niin toivoisin tästä herrasta sitä Kimin seuraajaa josta voi olla ylpeä ja odottaa voittoja ja mestaruuksia mutta mutta....
Iteki odotin 2007-2008 Kovalaisesta kovaa seuraajaa Kimille mut tää kausi meni miten meni. Nyt tilanne on jo todella huolestuttava!

Asiaa ei helpota se et Suomes ei enää noteerata pistesijoja Häkän ja Räikkösen voittojen myötä.
 

Froilan Gonzales

Well-known member
Liittynyt
21.7.2008
Viestit
897
Jos heikki menee Lotukselle niin on se miehen uhoa vastaan. Heikkihän sanoi vissiin jossain vaiheessa kauden lopussa ettei aio mennä mihinkään pikkutalliin rämpimään. Mä niin toivoisin tästä herrasta sitä Kimin seuraajaa josta voi olla ylpeä ja odottaa voittoja ja mestaruuksia mutta mutta....
Nyt taitaa olla tilanne se, että saa olla tyytyväinen jos löytyy joku tallipaikka. Jos se löytyy, siellä on sitten oltava selvästi tallin ykkönen (tuloksissa) ja todella pärjättävä. Muuten ...
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Ei kyseinen kuski, vaan niin lujaa kuin kyseisellä autolla yleensä voi ajaa.
Tietyllä ajotyylillä, tiettyä autoa voi tietyssä vaiheessa ajaa tiettyä nopeutta. Tämä voi jollakin onnistua yhdellä nopealla heti alussa, toisella vasta parin kierroksen jälkeen mutta siitä eteenpäin usean kierroksen ajan hieman nopeammin kuin sillä, joka ajaa sen yhden hieman nopeammin. Yhteenlaskettujen kierrosaikojen mukaan he kuitenkin ajavat suurinpiirtein yhtä nopeasti tai se toinen saattaa ajaa jopa hieman nopeammin kuin toinen. Että mikä on sitten se optimaalinen mittari?
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2695
No jopas, Maikkarin mukaan Heikki Kovalainen on vieraillut perjantaina Renaultin F1-tallin päämajassa, joten ilmeisesti Heikin neuvottelut Renault-paikasta ovat edelleen käynnissä. Tämähän on todella hyvä uutinen. :)
 

quartal

the rule
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
331
Tällaista ihmettä ei kyllä ole vielä nähty, eikä inhimillisistä syistä tulla näkemäänkään.

Lisäksi olisi paljon realistisempaa puhua tiimistä kuin kuskista, jolla "aina" kulkee. Olen 100% varma ettei kukaan kuski saa kaikkia autoja kulkemaan kaikissa oloissa, ei edes täydellisellä tiimituella. Mutta sopivan tiimin tuella useimmat autot kulkevat sen verran hyvin että se saa jotkut ajattelemaan ettei sillä autolla kovempaa muka pääse.
Niimpä. Hamiltonkin varmaan ruostui ihan totaalisesti edellisen kauden mestaruuden jälkeen. Sitten tämän kauden ekan puoliskon jälkeen joi jotain taikajuomaa ja ajo alkoi menemään paremmin. :)

Mielestäni Kovalainen oli ensimmäisellä McLaren kaudellaan pahimmillaan jopa jättämässä Hamiltonia huonoon valoon. Jopa isä-Hamilton alkoi näyttämään hieman nyrpeetä ilmettä. Tämän jälkeen Kovalaisen esityksen jotenkin maagisesti huononivat ja jäivät heikoiksi.
 

berra67

Well-known member
Liittynyt
11.2.2003
Viestit
923
Jos Autosportin uutisointi pitää paikkaansa että Lotuksella on molempien kuskien nimmarit jo sopparissa aj jos Heikki on eilen vielä käynnyt Enstonissa Rellun tehtailla niion tuskin on Lotuksella Heikin nimmaria sopimuksessa. Taitaa olla Heikin ainoa mahdollisuus enää tuo Rellun pesti ja jos se ei toteudu niin Heikin etsittävä työtä muista autosarjoista.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös