Heikki Kovalainen - Suomussalmen ilopilleri

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Siksi toisekseen, välillä hän onnistui Mclarenilla varsin hyvin aika-ajoissa. Vastamittelijänä oli kuitenkin L. Hamilton, nopsa ajomies hänkin. Jossain siellä Heikinkin sisuksissa muhii julma nopeus. Se on sitten eri asia, jos ja milloin mokoma vauhtidemooni itsensä ilmentää, ja mihin se silloin riittää.
Mä uskon Heikin ongelmana olleen nimenomaan renkaat, yhdellä kierroksella väen väkisin puristaminen onnistui, muttei koko kisapituudessa. Ehkä eturenkaiden kaventuminen auttaa tuohon pulmaan.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3323
Sijainti
Lahti
Se sanottakoon, että tilanne on osin hankalampi kuin alusta aloittavalla. Vaikka Heikki on parempina hetkinään osoittanut olevansa mitat täyttävä F1-kuski, saa hän tehdä liki ihmeitä osoittaakseen kelpaavansa uudemman kerran huipputalliin. Kovyn toisena McLaren-vuotenaan saama leima kakkoskorin kuskina tulee istumaan aika tiukassa, ja sellaisen kerran saaneista todella harva on koskaan noussut takaisin paikalle auringossa. Heikki on niin sanotusti jo nähty, ja suhtautuminen hyviinkin suorituksiin voi siksi olla skeptistä. Mahdollista nousu ehkä on, mutta tie tulee olemaan ihan helvetin kivinen.
Aivan totta. En ollut asiaa tuolta kantilta ajatellutkaan. Siinä mielessä kaksi ajokautta mahtitallissa toimii tietyllä tavalla hänen ratauskottavuuttaan vastaan. Heikki on sillassa, mutta vielä ei ole hartiat maassa.
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1022
Sijainti
Helsinki
Mistäpä sen tietää, vaikka Lotuksesta tulisi parin vuoden päästä huipputalli? Silloin Heikin tie seuraavaan huipputalliin olisi jo nyt hyvällä alulla. ;)
Onhan se mahdollista mutta jos ajatellaan nykyisiä talleja niin niistä kaikki tekevät tällä hetkellä erittäin hyvää työtä, on aika vaikea kuvitella että tyhjästä luotu talli kovin helposti tai nopeasti loisi paremman organisaation ja auton kuin nämä nykyiset tallit joilla on paljon kokemusta ja pystyvät suunnittelemaan erittäin nopeita autoja. Toyotan johtomiehiltä voisi kysyä että kuinka helppoa se on.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Onhan se mahdollista mutta jos ajatellaan nykyisiä talleja niin niistä kaikki tekevät tällä hetkellä erittäin hyvää työtä, on aika vaikea kuvitella että tyhjästä luotu talli kovin helposti tai nopeasti loisi paremman organisaation ja auton kuin nämä nykyiset tallit joilla on paljon kokemusta ja pystyvät suunnittelemaan erittäin nopeita autoja. Toyotan johtomiehiltä voisi kysyä että kuinka helppoa se on.
Mika Salo muistaakseni kommentoi Toyotan lopetettua, ettei Toyotan Formula-hanketta johdettu ainakaan Salon pestin aikana erityisen taitavasti. Myös Mike Gascoyne on kertonut olleensa Toyota-pomojen kanssa eri mieltä siitä miten F1-tallia pitäisi johtaa tehokkaasti, ja nythän Gascoynella on tilaisuus näyttää osaako hän itse luotsata tiimiä yhtään paremmin.

Kaudesta 2010 tulee tietysti kaikille uusille talleille vaikea, mutta jo seuraavalla kaudella pitäisi kilpailumahdollisuuksien tasoittua merkittävästi uusien ja vanhojen tallien välillä budjettikaton myötä. Budjettileikkausten tullessa ajankohtaisiksi nykyiset isot tiimit joutuvat leikkaamaan työvoimaansa ja tehostamaan toimintaansa, kun taas Lotus on niin kooltaan kuin myös taloudellisilta ja teknisiltä resursseiltaankin jo valmiiksi suunniteltu budjettikaton tuomat rajoitukset huomioiden.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Toyotan johtomiehiltä voisi kysyä että kuinka helppoa se on.
Ehkä ei kuitenkaan kannattaisi vaivautua kysymään. Toyota ja myös Brawn on huonoja esimerkkejä miten hankalaa/helppoa on aloittaa ykkösissä. Toyota oli läpeensä iso ja mätä, Brawn ei aloittanut alusta.

Itse uskon että on mahdollista tehdä Toro Rosson ja Force Indian (seka mahdollisesti jonkun yllättävän paskan nykytallin kuten Renault) tasoisen tai jopa paremman auton mikäli näistä vähänkään joku epäonnistuu. TR on aina ollu paska, FI ei vain pysty resurssien puolesta kovinkaan kummoiseen jälkeen. Renault ei ole koskaan ollut aeron puolesta hyvä, eikä tule olemaan jatkossakaan.

Itse asiassa Lotus tulee päihittämään Renaultin, en ihan lyö vetoa mutta jos kertoimet laitetaan kohilleen niin voisinpa lyyäkin. Ja nimenomaan tallien MM taulukossa.
 

christian86

Well-known member
Liittynyt
17.9.2005
Viestit
315
Renault ei ole koskaan ollut aeron puolesta hyvä, eikä tule olemaan jatkossakaan.
Eiköhän tuo aero nimen omaan oo ollu se vahvin osatekijä aina? pari viime vuotta menneet pahasti metsään khyl..
Ainakin itse muistelen että jo kaudella 2003 puhuttiin, että Renaultin auton oli aerodynamiikaltaan ehkä jopa paras kaikista.. Mutta moottori niin puhditon ettei autoa saatu kärkivauhtiin kuin vähän hitaammilla radoilla kuten monacos ja unkaris.
 

Trone

Registered Loser
Liittynyt
12.4.2002
Viestit
1222
Sijainti
Suomi
Ladbrokes antaa Heikki Kovalaisen 2010 F1-mestaruudelle kertoimeksi 151,00, joka 16. pienin. Mukana listalla on 23 kuljettajaa, joten Heikin taakse jäävät Liuzzi, Trulli, Di Grassi, Buemi, Senna ja Alguersuari (jonka sopimusta ei ole vielä edes vahvistettu).

Noissa Ladbrokesin kertoimissa on muun muassa seuraavia hassuja juttuja:
  • Viime kaudella jopa podium-vauhdissa ollutta Force Indiaa edustavan Liuzzin mestaruutta Ladbrokes pitää tismalleen yhtä todennäköisenä (kerroin 151,00) kuin tulokastallilla ajavan Kovalaisen
  • Ladbrokes antaa Kovalaisen tallikaverin kertoimeksi 201,00 eli pitää italialaisen mestaruutta huomattavasti epätodennäköisempänä kuin Kovalaisen
  • Toro Rosso -kuskit Buemi ja Alguersuari(?) häviävät kertoimissaa kaikille muille, siis myös tulokastalleille, joiden autoilla ei ole ajettu vielä metriäkään
  • 2 MM-osakilpailua ajaneen, GP2:ssa rämpineen Kobayashin mestaruuskerroin on niinkin alhainen kuin 81,00
  • Yhä ilman tallipaikkaa olevan Heidfeldin kerroin on 67,00
  • Vettelin mestaruutta pidetään kolme kertaa todennäköisempänä kuin tallikaveri Webberin mestaruutta
  • Alonson kerroin on alle puolet Massan kertoimesta, samon Schumacherin kerroin on reilusta alle puolet Rosbergin kertoimesta

OT: Tämän hetkisten tietojen valossa kannattaisi veikata Webberiä (21,00), Rosbergia (13,00) tai Massaa (10,00), koska heillä on selkeästi aliarvostetuimmat kertoimet suhteessa tallikaverihin ja tallien peruspotentiaaliin.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Ladbrokes antaa Heikki Kovalaisen 2010 F1-mestaruudelle kertoimeksi 151,00, joka 16. pienin. Mukana listalla on 23 kuljettajaa, joten Heikin taakse jäävät Liuzzi, Trulli, Di Grassi, Buemi, Senna ja Alguersuari (jonka sopimusta ei ole vielä edes vahvistettu).

Noissa Ladbrokesin kertoimissa on muun muassa seuraavia hassuja juttuja:
  • Viime kaudella jopa podium-vauhdissa ollutta Force Indiaa edustavan Liuzzin mestaruutta Ladbrokes pitää tismalleen yhtä todennäköisenä (kerroin 151,00) kuin tulokastallilla ajavan Kovalaisen
  • Ladbrokes antaa Kovalaisen tallikaverin kertoimeksi 201,00 eli pitää italialaisen mestaruutta huomattavasti epätodennäköisempänä kuin Kovalaisen
  • Toro Rosso -kuskit Buemi ja Alguersuari(?) häviävät kertoimissaa kaikille muille, siis myös tulokastalleille, joiden autoilla ei ole ajettu vielä metriäkään
  • 2 MM-osakilpailua ajaneen, GP2:ssa rämpineen Kobayashin mestaruuskerroin on niinkin alhainen kuin 81,00
  • Yhä ilman tallipaikkaa olevan Heidfeldin kerroin on 67,00
  • Vettelin mestaruutta pidetään kolme kertaa todennäköisempänä kuin tallikaveri Webberin mestaruutta
  • Alonson kerroin on alle puolet Massan kertoimesta, samon Schumacherin kerroin on reilusta alle puolet Rosbergin kertoimesta

OT: Tämän hetkisten tietojen valossa kannattaisi veikata Webberiä (21,00), Rosbergia (13,00) tai Massaa (10,00), koska heillä on selkeästi aliarvostetuimmat kertoimet suhteessa tallikaverihin ja tallien peruspotentiaaliin.
Samoin minusta Kubican kerroin on liian pieni. Jos mietitään Renaultin viime vuoden tasoa, ei 34 ole oikea suhteessa esim. Webberin 21.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Eiköhän tuo aero nimen omaan oo ollu se vahvin osatekijä aina? pari viime vuotta menneet pahasti metsään khyl..
Ainakin itse muistelen että jo kaudella 2003 puhuttiin, että Renaultin auton oli aerodynamiikaltaan ehkä jopa paras kaikista.. Mutta moottori niin puhditon ettei autoa saatu kärkivauhtiin kuin vähän hitaammilla radoilla kuten monacos ja unkaris.
<offtopic>

Jos en ihan väärin muista niin perimmäinen syy Renaultin 2000-luvun huippuvuosiin ja Alonson mestaruuksiin olivat Michelinin renkaiden sopivuus autoon ja Alonson kykyyn käyttää niitä tehokkaasti. Ei auto varmaankaan huono ollut aeron kannalta kun mestaruudet ratkaistiin tasaisilla pistesijoilla, mutta McLaren ja Ferrari olivat mielestäni aerodynaamisesti aavistuksen vahvempia.

</offtopic>
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Pisti silmään, Ladbrokes antanut kyllä aika hyvät kertoimet kaikille, ja jopa Kovalaiselle kerroin 151 Trullin 201 vastaan :doubtful:

Täältä ja täältä kun kattelee eri vedonlyöntitoimistojen antamia kertoimia niin Ladbrokesin ovat kyllä melko korkealla verrattuna muihin toimistoihin. Muilla toimistoilla taas Trullilla on joko pienempi tai sama kerroin kuin Kovalaisella.
 
Viimeksi muokattu:

MS12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2005
Viestit
630
Pisti silmään, Ladbrokes antanut kyllä aika hyvät kertoimet kaikille, ja jopa Kovalaiselle kerroin 151 Trullin 201 vastaan :doubtful:

Täältä ja täältä kun kattelee eri vedonlyöntitoimistojen antamia kertoimia niin Ladbrokesin ovat kyllä melko korkealla verrattuna muihin toimistoihin. Muilla toimistoilla taas Trullilla on joko pienempi tai sama kerroin kuin Kovalaisella.
Noisssa Trullin ja Kovalaisen kertoimisa ei merkittävää eroa ole. Schumin kertoimen pienuuteen vaikuttaa se, että schumi-uskovaisia on maailma väärällään. Ja schumin tiedetään saavan täysi tuki sekä Brawnilta että Todtilta ja tietenkin myös kääpiö-Ecclestonelta. Kaikki nämä työskentelevät schumin hyväksi 100 %-sesti:alppu:
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Eiköhän tuo aero nimen omaan oo ollu se vahvin osatekijä aina? pari viime vuotta menneet pahasti metsään khyl..
Ainakin itse muistelen että jo kaudella 2003 puhuttiin, että Renaultin auton oli aerodynamiikaltaan ehkä jopa paras kaikista.. Mutta moottori niin puhditon ettei autoa saatu kärkivauhtiin kuin vähän hitaammilla radoilla kuten monacos ja unkaris.
Jopa Rellun mestaruusvuosina aerodynamiikka oli auton paskin osa. Moottori oli ok ja aero paska, renkaat olikin sitten fantastisesti autoon sopivat. Sen jälkeen ku vaihtoivat misukoihin ei oo tallista ollu mihinkään, ei moottorista eikä aerosta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jopa Rellun mestaruusvuosina aerodynamiikka oli auton paskin osa. Moottori oli ok ja aero paska, renkaat olikin sitten fantastisesti autoon sopivat. Sen jälkeen ku vaihtoivat misukoihin ei oo tallista ollu mihinkään, ei moottorista eikä aerosta.
Po. Misukoista Brisukoihin.

-Edit- Myöhästyin, kun runoilin ensin pitempää vastausta, jonka kuitenkin hylkäsin.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Avoimin mielin myönnän töpänneeni, brisukoihin oli tosiaan tarkoitus kirjoittaa.
Kiitos korjauksista, ja harmi kun ei saatu lukea WebSlaven pitempää runoilua.. :thumbup:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
harmi kun ei saatu lukea WebSlaven pitempää runoilua.. :thumbup:
Siinä muistutettiin massavaimentimista (jotka laskettiin aeroksi, vaikka rungon sisällä olivatkin). Moottori ei muistaakseni ole Renaultin uusimman tulemisen aikana koskaan ollut tallin vahvin osa-alue. 2005/2006-kausien auto ei voinut olla aerodynaamisesti mielestäni kovin huono. Ei järin innovatiivinen (mainittua massavaimenninta lukuunottamatta), mutta takuuvarmaa perussuorittamista, kuten koko tallin esitys noina vuosina.

Renkailla oli kyllä vielä noina vuosina erittäin suuri merkitys kierrosaikoihin, joten niiden hyödyntäminen oli melkeinpä tärkein osa-alue. 2005 varsinkin, kun renkaidenvaihto oli kielletty. Mutta niin se vain Renaultkin oli renkaidensa kanssa ongelmissa ainakin Monacon kisassa.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
Eiköhän tuo aero nimen omaan oo ollu se vahvin osatekijä aina? pari viime vuotta menneet pahasti metsään khyl..
Ainakin itse muistelen että jo kaudella 2003 puhuttiin, että Renaultin auton oli aerodynamiikaltaan ehkä jopa paras kaikista.. Mutta moottori niin puhditon ettei autoa saatu kärkivauhtiin kuin vähän hitaammilla radoilla kuten monacos ja unkaris.
Kuten joku jo mainitsi taisi Michelinit olla Renun avain voittoihin. Toki sitä auttoi myös jotkin epämääräiset Renun viritelmät, kuten Massavaimentimet. Siinä vaiheessa kun nuo kiellettiin, ei Renu enää pystynyt kunnolla haastamaan McLarenia.

Lisäksi väitän, että Renaultin kone kyllä on ollut kärkipäätä lähes aina, lukuunottamatta ehkä viimeistä paria vuotta. Se ei tarkoita sitä, että kone välttämättä olisi kaikista tehokkain. Vaan sitä, että se on ajettavuudeltaan parempi kuin joidenkin muiden koneet.

Hyvä aero esimerkki on viime vuodelta RB:n autosta, jossa oli Renun kone. Toki Renu sai parantaa konettaan tehottomuuden vuoksi mutta silti.

Pointti on kuitenkin se, ettei Renun valtti koskaan ole ollut aero-osaaminen, päinvastoin. Kyllä ne valtit ovat olleet muualla, lähinnä juuri hyvässä koneessa, joita Renu on paiskinut tehdä jo useamman vuoden ajan ja voittanutkin muutamia mestaruuksia tässä männä vuosina. Sekä Benettonilta opittujen pienien vilunkikikkailujen osaajana Briatoren heilutellessa tahtipuikkoa, saa kummallisia aikaseks.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös