Ralliuutisia.

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8260
Subaru/Prodrive on voittanut yhtä monta valmistajien titteliä ja ottanut enemmän osakilpailuvoittoja rallin MM-sarjassa kuin Toyota joten aika hyviä yritelmiä ne Prodriven projektit on ollut...
Oli hyviä viritelmiä, mutta useampi kausi putkeen kehnompia virityksiä ja ne aikaisemmat menestykset on haalea muisto vain. Toyota lopetti ralliprojektinsa ollessaan huipulla, mennäkseen polttamaan rahaa ratapuolelle, eli se satu loppui muusta syystä kuin Subarulla. Jos Toyota olisi pysynyt rallipuolella ja ottanut ranskalaisvalmistajilta kunnolla pataan, ja sen takia poistunut lopulta sarjasta häntä koipien välissä, niin silloinhan yhtä lailla kuva Toyotasta olisi vähemmän mairitteleva. Mutta se on iso jos se.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
No jaa. Prodrive kertoi alusta asti, että heidän mukaantulonsa on täysin riippuvainen mahdollisuudesta käyttää asiakasautoja. Se, että niiden käyttö "kiellettiin" tuskin oli millään muotoa sellainen asia, johon se olisi voinut varautua nähtyä kummemmin.
Eli tulevista säännöistä heitettiin vaan oma arvaus ja kaikki paperityö meni samantein hukkaan.

Itse laskisin USF1:n kaltaiseksi täyspannukakuksi.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Eli tulevista säännöistä heitettiin vaan oma arvaus ja kaikki paperityö meni samantein hukkaan.
Niin no, taisipa se olla ihan mukana julkistetuissa säännöissä, kunnes Williams ihan oikein argumentoi päätöstavan olleen väärä ja muutoksen vaativan yksimielisyyttä. Itse rinnastaisin Toyotan mukaantuloon ja sen myöhästymiseen vuodella, kun FIA päätti V10:n olevan ainoa oikea moottorityyppi. Toyotahan olisi tullut mukaan V12:n kanssa.

USF1:een vertaaminen nyt on täyttä hölmöyttä.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
USF1:een vertaaminen nyt on täyttä hölmöyttä.
Miten niin?

Lopputulos on sama -> paljon puhetta, ei mainittavia aikaansaannoksia.

Lisäksi saattoi projektin vetäjät enemmän tai vähemmän naurunalaisiksi.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Miten niin?

Lopputulos on sama -> paljon puhetta, ei mainittavia aikaansaannoksia.

Lisäksi saattoi projektin vetäjät enemmän tai vähemmän naurunalaisiksi.
Noh, kai sen sitten voi näinkin nähdä. Itse en vaan osaa katsoa, että projekti olisi ollut epäonnistunut tai pilannut vetäjiensä maineen, koska sen perustuminen ostorunkoon oli selvää kaikille alusta lähtien. Jos joku joutui naurunalaiseksi, niin FIA, joka kieltopäätöksestä huolimatta antoi kahden tallin osallistua sarjaan asiakasrungoin.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
No jaa. Prodrive kertoi alusta asti, että heidän mukaantulonsa on täysin riippuvainen mahdollisuudesta käyttää asiakasautoja. Se, että niiden käyttö "kiellettiin" tuskin oli millään muotoa sellainen asia, johon se olisi voinut varautua nähtyä kummemmin.

Wanha stoori. Tuo oli joskus 2006 tietämillä, kun hakivat paikkaa kaudeksi 2008 tarkoituksenaan kilpailla asiakas autoilla, mutta tämä sittemmin puheenaiheena ollut projekti oli täksi kaudeksi. Suunnitelmissa oli omat autot ja Aston Martinin koneet ja kaudeksi 2011 tiimistä olisi tullut Aston Martinin virallinen tehdastalli. Projekti oli huomattavasti uskottavampi, kuin vale-Lotus, Virgin ja HRT yhteensä, mutta FIAn silloinen kanta oli hyväksyä ainoastaan Cosworthin vauhittamien tiimien hakemukset.:thumbdown

Muistuttaisin myös BAR tiimin toimineen Prodriven johtamana kausina 2002-2004 parhaana tuloksenaan valmistajien sarjan toinen tila ja tämän siivittämänä tiimin myynti Hondalle.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Muistuttaisin myös BAR tiimin toimineen Prodriven johtamana kausina 2002-2004 parhaana tuloksenaan valmistajien sarjan toinen tila ja tämän siivittämänä tiimin myynti Hondalle.
Se, että Richards hääri kapellimestarin paikalla, ei tarkoita, että toiminta oli Prodrive -johtoista.

Lisäksi noihin aikoihin osui sattumalta mm. epäpätevän ex-tallipäällikön savustaminen ulos koko firmasta (B.A.R.) ja Kehäraakki-XXXL:n syrjäyttäminen taitavammalla Satolla.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Wanha stoori. Tuo oli joskus 2006 tietämillä, kun hakivat paikkaa kaudeksi 2008 tarkoituksenaan kilpailla asiakas autoilla, mutta tämä sittemmin puheenaiheena ollut projekti oli täksi kaudeksi. Suunnitelmissa oli omat autot ja Aston Martinin koneet ja kaudeksi 2011 tiimistä olisi tullut Aston Martinin virallinen tehdastalli. Projekti oli huomattavasti uskottavampi, kuin vale-Lotus, Virgin ja HRT yhteensä, mutta FIAn silloinen kanta oli hyväksyä ainoastaan Cosworthin vauhittamien tiimien hakemukset.:thumbdown
Tämä Aston Martin -juttu näyttää saaneen vähän suuremmat mittasuhteet kuin mitä se oikeasti oli, kysehän oli jossain määrin tuon vanhan projektin uudelleenlämmityksestä. Moottorit olisivat joka tapauksessa tulleet Mercedesiltä ja teknistä avustusta McLarenilta vähän Force India -tyyliin.

Ihan viimeisimmän yrityksensä tulla mukaan Prodrive teki viime vuoden lopulla, kun se oli yhtenä ehdokkaana ostamassa Renault'ta. BAR:n lisäksi Prodrive oli lyhyesti mukana Benettonin toiminnassa 1990-luvun lopulla.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Se, että Richards hääri kapellimestarin paikalla, ei tarkoita, että toiminta oli Prodrive -johtoista.

Lisäksi noihin aikoihin osui sattumalta mm. epäpätevän ex-tallipäällikön savustaminen ulos koko firmasta (B.A.R.) ja Kehäraakki-XXXL:n syrjäyttäminen taitavammalla Satolla.
Eihän se sitä tarkoita, mutta pitkälle sitä se oli. Edelleen Mercedesillä työskentelevä Nick Fry oli nimenomaan Richardsin oikea käsi Prodrivella.

Ja tähdennyksenä, Prodriven alaahan on juurikin tuollainen moottoriurheilutoiminnan ulkoistus. Minun ymmärtääkseni tästä oli B.A.R:n kanssa ihan sopimus, että nimenomaan Prodrive ottaa projektista osavastuun.
 
Viimeksi muokattu:

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Minun ymmärtääkseni tästä oli B.A.R:n kanssa ihan sopimus, että nimenomaan Prodrive ottaa projektista osavastuun.
Juurikin näin ja kyseessä oli viisi vuotinen sopimus, mutta tiimin myynti Hondalle katkaisi tämän yhteistyön ennen aikojaan.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2215
Toivottavasti Mini tulee mukaan ja kuskeina vaikkapa Grönholm ja Sordo. :ahem:

Lähes vuoden testijakso ennen kisoja kuulostaa aika paljon järkevämmältä kuin Suzukin SX4:n "ei testata ollenkaan -suunnitelma". Siitäkin olis voinut tulla kova peli jos vaikka Kankkunen olisi ajellut pari kuukautta testiä.

Kaikki spekulaatio on tietysti aika turhaa kun ei tästä projektista ole vielä näkynyt mitään todisteita. Prodriven nimi ainakin pysyy kaikkien huulilla. :alppu:
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Katso kuvat Citroënin uudesta ralliautosta!



Citroën on esitellyt uuden DS3 RS -ralliautonsa, jolla se kisaa MM-sarjassa ensi vuonna.

Autossa on ensi vuoden sääntöjen mukainen 1,6 litran turbomoottori, joka kehittää 210 hevosvoimaa. Vaihdelaatikossa on kuusi vaihdetta.

Motorsport News -lehden mukaan auto saa tulikasteensa Pohjois-Irlannissa ajettavassa Ulster-rallissa 20.-21. elokuuta.

Kuvissa oleva auto on etuvetoinen harrastajille tarkoitettu Citroen DS3 RS.

http://www.mtv3.fi/urheilu/ralli/uutiset.shtml/arkistot/ralli/2010/07/1159303

---

Lisää kuvia siis tuolla maikkarin sivuilla..
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2215
Kotimaisen median huonoimmat jutut. Kuvassa on siis DS3 R3, eli R3T luokan auto.

Lisäsivät sentään tuon "Kuvissa oleva auto on etuvetoinen harrastajille tarkoitettu Citroen DS3 RS.". Toimittaja varmaan luuli, että Loeb ajaa tolla ensi kaudella. :jaska:
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1370
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Tulee ihan Suzukin WRC -viritelmä mieleen tuosta luonnoksesta. Toivottavasti ei ole enne.

Onko perusminin mitat liian pienet uusille WRC säännöille vai miksi se ei kelpaa aihioksi? Vai onko nelivedon vaatimien komponenttien pakkaaminen tekemätön paikka siihen koriin?
Vai oisko ihan markkinointisyyt niinkun Suzukillakin, nehän ajeli SX4 mallilla, jolla ei ollut mitään aikaisempaa historiaa? Mini Cooper -brändi taitaa olla ihan tarpeeksi vahva ilman ralliprojektiakin.

Äkkiseltään tuntuis että jos Skoda Fabiaan saa mahdutettua nelivedon vaatimat voimansiirron komponentit ja kaikki muut WRC-härpäkkeet niin kyllä ne Miniinkin mahtuis.
 

LeTo

Well-known member
Liittynyt
11.8.2009
Viestit
59
No kappas, se taitaa sittenkin toteutua. Nimittäin Minin paluu, hetken aikaa ehtinyt jo olla pessimistisenä asian suhteen.

Seuraava mielenkiinnon kohde asiassa on se, ketä sinne saadaan värvättyä autoa testaan. Toivottavasti Armin Schwarz jättää tän projektin rauhaan. :wink:
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8260
Hyvä homma ettei jäänyt alkuunsa suutariksi tämä Mini-homma vaan laittavat rattaat pyörimään ja ovat toivottavasti vuoden päästä viivalla mukana. Ja toivotaan että tässä ei käydä lokaamassa taas yhtä vanhaa menestynyttä motorsportti-brändiä vaan lisätään uusi menestyksekäs luku Minin tarinaan. Kävi miten kävi niin Sutsukin visiittiä WRC-luokkaan tuskin voidaan alittaa, eiköhän ne pohjat pysy vielä voimassa tämänkin jälkeen.

EDIT: Puheet on ainakin sitä luokkaa että resurssit on ilmeisesti kunnossa. (?)

- Tavoitteena on olla kilpailukykyinen alusta lähtien. BMW:n ja Minin kanssa olemme asettaneet maailmanmestaruuden tavoitteeksi kolmen vuoden sisällä, Prodrive-pomo David Richards sanoi uutistoimisto Reutersille.
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18415
Seuraava mielenkiinnon kohde asiassa on se, ketä sinne saadaan värvättyä autoa testaan. Toivottavasti Armin Schwarz jättää tän projektin rauhaan. :wink:
Eiköhän Marcus Grönholm, Kris Meeke, P-G Andersson tai Mads Ostberg nelikosta ainakin yksi tule ajamaan kilpaa kyseisellä autolla ensikaudella ja joku vaan testimahdollisuuksia esim Grönholm.

Gigi Galli ja Duval olisivat hyviä kuljettajia myös Minille, ehkä Duval liian virhealtis.
 
Ylös