Ralliuutisia.

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Todellakin. 2012 tulee olemaan jälleen yksi kituutus kausi lajille edellisten vuosien tapaan. Itse todella toivoin, että Citroen olisi jäänyt ajamaan yksin ja promoottoria ei olisi löytynyt, jolloin FIA ja tehtaat olisivat todella joutuneet tekemään päätöksiä ja aloittamaan lajin uudestaan terveeltä pohjalta, esim. S2000 tai edullisempi. Nyt vaan jatketaan tätä kituuttamista, missä yhtenä vuotena ajaa yksi talli, toisena toinen. Kuka ihme jaksaa seurata sarjaa, jossa käytännössä ajaa yksi kuljettaja, Loeb. Kun Citroen ja Loeb lopettavat, on sarja varmaan sitten seuraavat pari vuotta Ogier ja VW. Vaikuttaa siltä, ettei MM tason rallia saada nyt mitenkään toimimaan ja myös IRC on selvästi kuihtumassa. Toivottovasti eri maiden kansallisissa sarjoissa riittäisi seurattavaa :dunno:

Jotta voitaisiin puhua edes MM-sarjasta pitäisi mukana olla minimissään 8 3-kuskin tasaväkistä tallia/kuljettajaa. Edellisen kerran MM ralli on ollut edes yhtään hengissä silloin kun Skodat, Mitsut, jne olivat mukana.
Yksi visio, mistä olen salaa haaveillut, on että alettaisiin ajaa vain 2-vetoisilla turbottomilla autoilla. Sekä taka- että etuveto sallittu. Turvallisuus paranisi osaltaan ainakin heikomman pidon ralleissa. Ja esim 1000cc-6000cc iskutilavuusrajat ja autojen minimipainot nousemaan iskutilavuuden/tehon kasvun mukaan.

Moottorin viritysaste lähes vapaa, voimansiirtoon enemmän standardisoituja osia. Autojen korien täytyy perustua tuotantoautoon, jota on valmistettu esim. väh. 100kpl siviilimyyntiin. Materiaalina itse kantavan korin osalta metalli. Ovet, takaluukun, lokasuojat ja konepellin saa keventää turvallisuutta unohtamatta.

Turvallisuusvarusteet (kaaret, istuimet, sammuttimet, paikantimet ym.) suunnilleen nyky-WRC sääntöjen mukaan.
 

mikkov

Well-known member
Liittynyt
27.9.2011
Viestit
721
Neuvillen mukaantulo isojen poikien liigaan DS3:lla on ilmeisesti varmistumassa,
Hyvä uutinen WRC:lle, huono IRC:lle. IRC on todellakin kuihtumassa. Onko Skodien (Hänninen, Kopecky, Mikkelsen) lisäksi kukaan huippukuski vielä varmistanut osallistumistaan?

edit: tuossa taidetaan sanoa, että Neuville ajaa muutaman IRC-kisan vielä päälle
 
Viimeksi muokattu:

STP

Well-known member
Liittynyt
15.1.2011
Viestit
162
Yksi visio, mistä olen salaa haaveillut, on että alettaisiin ajaa vain 2-vetoisilla turbottomilla autoilla. Sekä taka- että etuveto sallittu. Turvallisuus paranisi osaltaan ainakin heikomman pidon ralleissa. Ja esim 1000cc-6000cc iskutilavuusrajat ja autojen minimipainot nousemaan iskutilavuuden/tehon kasvun mukaan.

Moottorin viritysaste lähes vapaa, voimansiirtoon enemmän standardisoituja osia. Autojen korien täytyy perustua tuotantoautoon, jota on valmistettu esim. väh. 100kpl siviilimyyntiin. Materiaalina itse kantavan korin osalta metalli. Ovet, takaluukun, lokasuojat ja konepellin saa keventää turvallisuutta unohtamatta.

Turvallisuusvarusteet (kaaret, istuimet, sammuttimet, paikantimet ym.) suunnilleen nyky-WRC sääntöjen mukaan.
McRae told us: “The idea was to produce a car which put the fun back into motoring and was cheaper to run for motorsport. The R4 had to look and sound great and be a pure driver’s car.
Ote lehti jutustajossa kerrotaan R4some auton ensi testistä.

Tuossahan olis nuo kriteerit täyttävä laite jonka Ralli legenda Colin McRae kehitti nimenomaan palauttamaan hauskuuden ralliin. Onkohan tuolla laitteella päästy ajamaan rallia missään ja onko niitä valmistettu paljonkin? Ei oikein löydy tietoja pika googletuksella.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Jostain lukenut ettei noita tehty kuin muutama ja että valmistus oltaisiin lopetettu kokonaan Colinin kuoleman jälkeen.

Enkä todellakaan ymmärrä että miksi. Luulisi, että noille olisi ollut kysyntää eri sarjoihin ympäri maailmaa ja alunperinhän noille haaveiltiin jopa ihan omaa sarjaa missä kilpailla. :thumbdown
 
Viimeksi muokattu:

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Yksi visio, mistä olen salaa haaveillut, on että alettaisiin ajaa vain 2-vetoisilla turbottomilla autoilla. Sekä taka- että etuveto sallittu. Turvallisuus paranisi osaltaan ainakin heikomman pidon ralleissa. Ja esim 1000cc-6000cc iskutilavuusrajat ja autojen minimipainot nousemaan iskutilavuuden/tehon kasvun mukaan.

Moottorin viritysaste lähes vapaa, voimansiirtoon enemmän standardisoituja osia. Autojen korien täytyy perustua tuotantoautoon, jota on valmistettu esim. väh. 100kpl siviilimyyntiin. Materiaalina itse kantavan korin osalta metalli. Ovet, takaluukun, lokasuojat ja konepellin saa keventää turvallisuutta unohtamatta.

Turvallisuusvarusteet (kaaret, istuimet, sammuttimet, paikantimet ym.) suunnilleen nyky-WRC sääntöjen mukaan.
Halukkaathan voivat tälläkin hetkellä ajella tehokkaita 2-vetoisia omassa RGT-luokassaan. Luokassa täyttyy jotakuinkin kaikki esittämäsi asiat. Ei ole mitään mieltä lähteä pakottamaan kilpailijoita 2-vetoisiin; ajakoon ne joita ko. kulkineet kiinnostavat.

http://www.lotuscars.com/en/frankfurt-exige-r-gt
FIA RGT tekniset säännöt: http://argent.fia.com/web/fia-public.nsf/45E8D848F4D29547C1257960003F8264/$FILE/256 (2012).pdf
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18417
Viikonloppuna oli Rally de Sao Paulo, johon osallistui 16 brasilialaista ratasarjojen kuljettajaa. Jokaisella oli ajokkina Mini Cooper. Tapahtuma oli hieman samanlainen kuin ROC, paitsi nämä ajoivat asvaltin sijasta savisissa olosuhteissa ralliautolla.

Tapahtuman voitti Super GT kuljettaja João Paulo de Oliveira, toinen oli Lucas di Grassi ja kolmas Nelson Piquet Jr.
 
Viimeksi muokattu:

Jarppi

The Trulli Train
Liittynyt
30.4.2010
Viestit
1407
Sijainti
Home
Onko Skodien (Hänninen, Kopecky, Mikkelsen) lisäksi kukaan huippukuski vielä varmistanut osallistumistaan?
Ei vissiin, mut vois kuitenkin luulla että Peugeot yrittää ottaa niin kovan miehistön mukaan kuin vaan voi. Muistaakseni Guy Wilks jatkaisi UK Peugeotin ratissa.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
1992
Muistaakseni Guy Wilks jatkaisi UK Peugeotin ratissa.
Peugeot UK ei ole varmistanut jatkoaan kaudelle 2012 ja tällä hetkellä vahvin huhu on, että eivät varmistakaan. 207:sta on tulossa uusi evoluutioversio, joten eiköhän ainakin Bouffieria ajateta enemmän, samaten Neuvillea sen verran kun ehtii MM-ralleilta. Valousekinkin toivoisin saavan kisoja Tshekki-sarjan ulkopuolelta.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
1992
Onko Skodien (Hänninen, Kopecky, Mikkelsen) lisäksi kukaan huippukuski vielä varmistanut osallistumistaan?
Saksalaisnuori Sepp Wiegand ajaa Skoda Deutshlandin autolla koko IRC-sarjan. Hyvää kasvualustaa siis tulossa mukaan ainakin yhden Seppin verran.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Ei vissiin, mut vois kuitenkin luulla että Peugeot yrittää ottaa niin kovan miehistön mukaan kuin vaan voi. Muistaakseni Guy Wilks jatkaisi UK Peugeotin ratissa.
Eihän tuosta nyt niin pitkä aika ole kun joku Peugeotin kiho kitisi siitä, että Skoda on täysiverinen tehdastalli (vastoin IRC sarjan sääntöjen henkeä ellei peräti kirjainta) kun taas heidän tiiminsä ovat maahantuojien ylläpitämiä semi-pro tiimejä...
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3511
Sijainti
JKL
Näyttää vissii Ketomaan WRC kisat ensi vuonna aika huonolta. Sellaista huhua kuulin ettei rahaa kuitenkaan ole löytynyt WRC:llä ajamiseen... Toivottavasti ei huhu pidä paikkaansa...
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Näyttää vissii Ketomaan WRC kisat ensi vuonna aika huonolta. Sellaista huhua kuulin ettei rahaa kuitenkaan ole löytynyt WRC:llä ajamiseen... Toivottavasti ei huhu pidä paikkaansa...
Eipä tuo ole mikään suuri ihme. Ralli- ja ylipäätään moottoriurheiluun panostavat yhteistyökumppanit ovat Suomessa olleet jo pitkään kortilla. Gardemeisterinkin rahoituksesta taitaa oleellisin osa tulla tältä kiinalaiselta rengasmerkiltä - josta johtuen niillä on ajeltava, vaikka ne ovatkin lähinnä sutta ja sekundaa.
 

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
Gardemeisterinkin rahoituksesta taitaa oleellisin osa tulla tältä kiinalaiselta rengasmerkiltä - josta johtuen niillä on ajeltava, vaikka ne ovatkin lähinnä sutta ja sekundaa.
Naamakirjassa näytti kauppaavan Skodaa vuokralle joten taitaa Hankookin rahat mennä jollekkin toiselle ensikaudella.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3798
No, suomalaisten terävin kärki vielä kasassa, mutta muut tuntuvatkin hävinneen kokonaan kun ei rahat riitä.

Toivottavasti ottaisivat Ketomaan vaikka Fordille tai MINIlle kolmosautoon pariin ralliin.

Mitens onkos Nikaran ensi kauden ulkomaanajeluista kuulunut mitään?
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8260
Citroen gives Thierry Neuville World Rally Championship programme for 2012

Citroen will bring Intercontinental Rally Challenge stand-out Thierry Neuville into the World Rally Championship next season.

The 22-year-old Belgian will drive a Citroen Racing Technologies-prepared DS3 WRC in at least nine rounds of the 2012 WRC, alongside regular co-driver Nicolas Gilsoul.

Neuville is confirmed for every round except New Zealand and Italy, with his presence in France and Spain provisional depending on how the first half of the season progresses.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/96799
Tämä saattaa antaa pientä vihiä siitä että PSA:n talli olisi mukana MM-sarjassa Loebin ajan jälkeenkin, jos ei Citikka niin ehkä sitten taas Peugeot?
 

Laatikkokauha

Well-known member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
1187
Ajaako Neuville siis nyt "junnutiimissä" vai onko tuo hänen tallinsa jokin uusi prokkis?
 

Laatikkokauha

Well-known member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
1187
Miten nuo tallien numerot nyt menevät? Koeta tässä nyt blogata kun mistään ei löydy tietoja millä numeroilla siellä päristellään :F
 
Ylös