Sue_me
Well-known member
- Liittynyt
- 1.8.2005
- Viestit
- 27848
Yksi visio, mistä olen salaa haaveillut, on että alettaisiin ajaa vain 2-vetoisilla turbottomilla autoilla. Sekä taka- että etuveto sallittu. Turvallisuus paranisi osaltaan ainakin heikomman pidon ralleissa. Ja esim 1000cc-6000cc iskutilavuusrajat ja autojen minimipainot nousemaan iskutilavuuden/tehon kasvun mukaan.Todellakin. 2012 tulee olemaan jälleen yksi kituutus kausi lajille edellisten vuosien tapaan. Itse todella toivoin, että Citroen olisi jäänyt ajamaan yksin ja promoottoria ei olisi löytynyt, jolloin FIA ja tehtaat olisivat todella joutuneet tekemään päätöksiä ja aloittamaan lajin uudestaan terveeltä pohjalta, esim. S2000 tai edullisempi. Nyt vaan jatketaan tätä kituuttamista, missä yhtenä vuotena ajaa yksi talli, toisena toinen. Kuka ihme jaksaa seurata sarjaa, jossa käytännössä ajaa yksi kuljettaja, Loeb. Kun Citroen ja Loeb lopettavat, on sarja varmaan sitten seuraavat pari vuotta Ogier ja VW. Vaikuttaa siltä, ettei MM tason rallia saada nyt mitenkään toimimaan ja myös IRC on selvästi kuihtumassa. Toivottovasti eri maiden kansallisissa sarjoissa riittäisi seurattavaa :dunno:
Jotta voitaisiin puhua edes MM-sarjasta pitäisi mukana olla minimissään 8 3-kuskin tasaväkistä tallia/kuljettajaa. Edellisen kerran MM ralli on ollut edes yhtään hengissä silloin kun Skodat, Mitsut, jne olivat mukana.
Moottorin viritysaste lähes vapaa, voimansiirtoon enemmän standardisoituja osia. Autojen korien täytyy perustua tuotantoautoon, jota on valmistettu esim. väh. 100kpl siviilimyyntiin. Materiaalina itse kantavan korin osalta metalli. Ovet, takaluukun, lokasuojat ja konepellin saa keventää turvallisuutta unohtamatta.
Turvallisuusvarusteet (kaaret, istuimet, sammuttimet, paikantimet ym.) suunnilleen nyky-WRC sääntöjen mukaan.