Ralliuutisia.

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
1992
Täällähän on jälleen komeasti heitetty kirves kaivoon ja luovutettu ennen kuin yhtäkään erikoiskoetta on kaudesta ajettu. Mikä saa teidät palaamaan lajin pariin, nyt voi jo sanoa, vuodesta toiseen? Ralli on paskimmillaankin parasta?

Kyllä kaudessa 2012 on nähtävissä hyvääkin. Kaksi nuorta ja lupaavaa kuljettajaa pääsee antamaan näyttöjä WRC-kalustolla eli Tänak ja Neuville. Niissä kahdessa tallissa, mitkä vielä ovat mukana, on kuskipari vaihtunut. Mukana myös -kuljettajat näyttäisivät olevan mukana myös: Östberg, Henning, Novikov, Al-Attiyah ja kyllä, Wilson. Vielä kun VW tekisi aikaistetun visiitin loppukaudesta... Anteeksi optimismini.

Ainoa mikä näyttäisi heti lässähtävän on SWRC. Nyt siellä ei ole Paddonin lisäksi oikein tekijämiehiä, Breen ja Protonit toki ihan mielenkiintoisia. Ja Ogieriinhan sitä vauhtia mitataan.

Mikäli Minin/Prodriven ajelut jäävät Monteen, niin se olisi äärimmäistä tuhlausta, sillä auto ei ollut mikään Suzuki, vaan siitä olisi varmasti saatu hyvä podium-haastaja myös tuleville kausille. Siihen nähden, miten paljon Miniin on ladattu odotuksia lajin pelastajana on melko suhteetonta kuitenkin, sillä eihän talli ajanut kuin kuusi rallia viime kaudella. Saarivaltiossa Minin ja Meeken yhteiseloon ja lajin houkuttelevuuden kasvattamiseen oli toki syynsä
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8260
No noista viimeisistä huvittaa lähinnä nuo Clarkin hunajaiset mainospuheet, Antonov/NOS/CSI/WRC/KGB-sekoilut ja tallien+kuskien talous/rahoitus-ongelmat huomioiden "better state in years" kuulostaa aika halvalta käytetyn imurin kauppaamiselta (Long on sentään älynnyt olla hiljaa viime ajat venäläisen puhalluksen jälkeen). Vaikka Clarkilla leipä irtoaakin lajin parista niin ei kai sitä estä etteikö arvioihin voisi ottaa edes rahtusta realismia mukaan.

Itse ripottelen optimismin taikapölyä sen verran ilmaan että Neuvillen kiinnityksen myötä on toivoa siitä, että PSA jatkaa sarjassa Loebinkin lähdettyä - oli se merkki sitten Citroen tai Peugeot.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Clarkin lausunnosta tuli välittömästi mieleen Irakin taannoinen tiedotusministeri. :D
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Täällähän on jälleen komeasti heitetty kirves kaivoon ja luovutettu ennen kuin yhtäkään erikoiskoetta on kaudesta ajettu. Mikä saa teidät palaamaan lajin pariin, nyt voi jo sanoa, vuodesta toiseen? Ralli on paskimmillaankin parasta?
No totta puhuakseni en varsinaisesti seuraa nykyistä rallia juuri urheiluruutuvälähdyksiä enempää, NORF:ia sentään radiosta. Toivon ehdottomasti, että saavat sarjan sille kuuluvaan kuntoon, mutta monta kautta kuviot ovat olleet todella väsyneet kaikin puolin. Välillä touhu on ollut kuin huonoa komediaa taktikointeineen, superrallisääntöineen ja Fordin täydellisine amatöörimäisyyksineen. Lopulta Loeb voittaa ja suomalaiset selittää ja Ogier ei saa voittaa.
 
Viimeksi muokattu:

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8260
Nythän situation on jo better than ever:

The Mini World Rally Team has confirmed its entry in the 2012 World Rally Championship, according to AUTOSPORT's sources.

The British-based team missed the original December 19 entry, but an announcement is expected this week to clarify Mini's position, joining Ford and Citroen as full manufacturers in the series.

As confirmed by the Monte Carlo Rally entry list - and revealed by AUTOSPORT - the team will only run one of its two factory drivers full-time in this year's WRC.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/96879

..mutta ilmeisesti "tilanne elää" edelleen Prodriven ja BMW:n välillä, Bemarin poukkoilussahan ei pysy kukaan mukana.

__________________________________

EDIT:
Se siitä brittiläisestä fanbasesta, noinkohan WRC näkyy siellä tulevalla kaudella mistään tuutista.
 
Viimeksi muokattu:

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3798
Ohoh, toivoa on vielä.

Kyllähän ralli on hieno laji seurata, vaikka mm-sarjan nykytilanne on mitä on niin siitä huolimatta seurataan kun vielä jonkinlaista järkeä on.

Tuo ^^ siis Lupatarkastajalle.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Täällähän on jälleen komeasti heitetty kirves kaivoon ja luovutettu ennen kuin yhtäkään erikoiskoetta on kaudesta ajettu. Mikä saa teidät palaamaan lajin pariin, nyt voi jo sanoa, vuodesta toiseen? Ralli on paskimmillaankin parasta?
Ralli on hemmetin hieno laji mutta suututtaa vaan se että jatkuvasti tehdään lajin tulevaisuuden kannalta vääriä päätöksiä ja tämä jo pitkään jatkunut "kituminen" näyttää jatkuvan. Jollain noita kustannuksia pitäisi saada alennettua siten että mukaan saataisiin vähän pienempiäkin toimijoita joilla kuitenkin olisi mahdollisuudet taistella kärkisijoituksista. Jotain vikaa nykysysteemissä pitää olla jos aivan mahtavan avauskauden ajaneen uuden tallin jatko on heti toisella kaudella vaakalaudalla sponsoreiden puutteen takia, se kertoo minusta siitä että rallin julkisuuskuva ja haluttavuus yritysten keskuudessa ei ole kunnossa.

Ja suututtaa myös se että hyvät kuljettajat jäävät jatkuvasti ilman kalustoa kun kauden läpivieminen on niin pirun kallista ja sponsoreita on vaikea löytää, ja samaan aikaan WRC-autot menee kaikenmaailman rikkaille harrastelijoille.

Lajissa itsessään ei ole mitään vikaa vaan moni asia sen ympärillä on minusta pielessä, ja jotain pitäisi tehdä että tämä laji saataisiin takaisin henkiin siten että mukaan saataisiin enemmän talleja ja taistelu kärjessä tasaisemmaksi.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8260
Tilanne on tainnut olla jo vuosien ajan se että Citroen ja Ford ovat pitäneet sarjaa ns. panttivankinaan (jos tehdään tiettyjä ratkaisuja kaluston suhteen niin uhkaavat jättää sarjan jne.). Ehkä olisi pitänyt ajatella "riskipelillä" niin että millä ratkaisuilla saataisiin enemmän kuin kaksi kilpailukykyistä merkkiä sarjaan mukaan, sen sijaan että keskitytään siihen, miten saadaan pidettyä nykyiset kaksi sarjassa mukana. Helppohan tätä on jälkikäteen jossitella, kun on kohta vuosikymmen kituuteltu.
.....

Prodrive taisi lähteä Mini-retkelle sillä taktiikalla, että tarvittava rahoitus seuraa kyllä perässä, kunhan saadaan jotain tuloksia alle. Vaikka brittikuski olisi voittanut Minillä Britannian MM-rallin niin olisiko sekään tuonut tarvittavaa rahaa tallille? Uskoisin että pelkistä tuloksista se ei jäänyt kiinni.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Prodrive taisi lähteä Mini-retkelle sillä taktiikalla, että tarvittava rahoitus seuraa kyllä perässä, kunhan saadaan jotain tuloksia alle. Vaikka brittikuski olisi voittanut Minillä Britannian MM-rallin niin olisiko sekään tuonut tarvittavaa rahaa tallille? Uskoisin että pelkistä tuloksista se ei jäänyt kiinni.
Ei ehkä kannata ihmetellä, miksei sponsoreita löydy jos sarjan kaupallisten oikeuksien omistaja on konkurssissa, eikä näkyvyydestä osata antaa mitään takeita. BMW:ta on toki kiva syyttää, mutta on hyvinkin perusteltua olla panostamatta tuollaiseen puuhasteluun. Huvittavan usein näissä FIA:n sähläilyissä on nimenomaan Prodrive kärsijän roolissa.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8260
Kielikylvyn täydentämiseksi tässä vielä enklanninnos toisaalta siitä eilisestä saksankielisestä Prodrive/BMW-uutisesta:

http://forums.autosport.com/index.php?showtopic=157929&st=240&start=240

If this article/report is true, then the original deal was that:

BMW would do the engine (same base as for the WTCC, so no big deal for them), and do the homologation as a manufacturer.
Prodrive would design and built the cars and find an external main sponsor to bankroll the project (think 555 for the Subaru project).

Apparently, according to the linked report, it was never BMW´s intention to finance this project.
Now Prodrive did not find a main sponsor and was strapped for cash, so apparently BMW hat to fill some of the holes, to get the project up and running, which they did not like.
Now, that even after the first promising showings of the car´s performance last year, no backer could be found, and the turmoil about the whole WRC promotion (NOS et all), BMW pulled the plug on the project.

They are in negotiations, about the homologation of the Mk.2 Mini (parts), as it seems, that you need a manufacturer to do it (e.g. Prodrive can't do it on there own).
If this can be sorted with the FIA, and some goodwill from BMW´s side, Prodrive can still try and make this a costumer project (as in selling cars to interested parties), but if they want to run the cars in the WRC (or other series), they would need to find an external sponsors to do so, BMW won´t provide the funding for such a project (running costs).
On top Prodrive will need to pay for the engines and engine parts for the future.
..

http://www.rallye-magazin.de/rallyes/wm/nachrichten/news-detail/d/2012/01/03/prodrive-mini-ehe-vor-dem-aus/index.html

..eli sarjaan ilmoittautumisesta huolimatta, sponsoria se ilmeisesti huutaa edelleen. Ellei talli sitten löydä jostain omaa al-qassimia vakituiseksi maksukuskiksi ja sugar-daddyksi, "tavallisilla" maksukuskeilla tuo kioski ei taida pyöriä pitkään.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18417
Huhujen mukaan Carlos Sainzin kartturiksi olisi MM-ralleihin palaamassa Luis Moya, joka ei ole miehelle lukenut nuotteja sitten vuoden 2003. Sainzin debyytti ralli Volkswagenilla saattaa olla kenties espanjan asfalttiralli. Äskettäin kaksikko oli ollut pitkän tovin jälkeen samassa autossa, yhtä aikaa.
 
Viimeksi muokattu:

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
Tällä Citroenin tallipäällikön vaihdolla taidettiin spekuloida jo viime syksyllä?


Yves Matton has been appointed Citroën Racing Team Principal with effect from 5th January 2012. He takes over from Olivier Quesnel, who remains Peugeot Sport Director. Xavier Mestelan Pinon has been appointed as Deputy Principal, in addition to his position as technical director.

Reporting directly to Frédéric Banzet, the Citroën General Manager, Yves Matton’s task will be to ensure that Citroën Racing continues its winning ways after an exceptional 2011 season in which the Citroën Total World Rally Team collected ten victories and clinched its seventh Manufacturers’ title, while Sébastien Loeb and Daniel Elena racked up their eighth consecutive Drivers’ and Co-Drivers’ title.

Frédéric Banzet, Citroën General Manager, said: “I would like to thank Olivier Quesnel for the job he’s done in his four years as Citroën Racing Team Principal. Under his management, Citroën has won the Manufacturers’ and Drivers’ and Co-Drivers’ Championship titles every year with Sébastien Loeb and Daniel Elena. Yves Matton’s task will be to maintain Citroën Racing’s high level of excellence.”

Yves Matton, (44 years old), Bachelor of Business Administration from Antwerp University, founded Prorace, a company specializing in the preparation and rental of racing cars, in 1990. In 1996, Prorace began its successful involvement in the Citroën Challenge. In 2002, he joined Citroën Racing and was appointed Team Manager and head of the client competition service. In 2008, he decided to set up MY Racing to distribute Citroën Racing spare parts in Belgium, the Netherlands, Luxembourg and Germany
http://www.citroen-wrc.com/en/season/2011/rally/united-kingdom-1/press-release
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8260
Autosport: World Rally Championship close to promotion solution

.

The situation regarding the promotion of the World Rally Championship is close to being resolved, AUTOSPORT has learned.

The future of WRC promoter North One Sport was cast into doubt last month when parent company Convers Sports Initiatives went into administration, following the arrest of CSI's major backer Vladimir Antonov. Since then, NOS has been pursuing alternative buyers or investors for the business.

AUTOSPORT's sources have indicated there are two options for the future of the WRC promotion. The first option relates to multi-million year, multi-million pound NOS investment from the Middle East, which would effectively mean the business continuing as it has up until now.

The second option is believed to centre on Eurosport taking on the filming and promotion of the series. Eurosport already works closely with the FIA on the World Touring Car Championship.

When asked if Eurosport was interested in working with the WRC, the firm's motorsport business director Francois Ribeiro said: "We always said from the beginning that we would never let FIA down. There is a promoter [of the WRC] contract in place today. Eurosport would not be able to come in as long as this contract is in place."

Asked about Eurosport's position should the WRC promoter contract not be in place, he replied: "Then everything is possible. It's up to FIA to communicate, they own [the] World Rally Championship and I cannot speak on their behalf. I think it will not be long, I don't think it will be long [before an announcement.]"

North One Sport declined to comment on the current situation.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/96906
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
Östberg ajaa ilmeisesti Fiestalla kaikki muut rallit paitsi Monten ja Uuden-Seelannin.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8260
..ja promoottori/televisio-saagaan liittyen, nyt niistä kahdesta vaihtoehdosta on sitten valittu Eurosport. Vai onko. Vai eikö. Vielähän tässä on kaksi viikkoa aikaa jahkailla.

How quickly things change - Eurosport it is then! Lots of questions for the FIA to answer - i'll not be holding my breath!
https://twitter.com/#!/voiceofrally
 

mikkov

Well-known member
Liittynyt
27.9.2011
Viestit
721
..ja promoottori/televisio-saagaan liittyen, nyt niistä kahdesta vaihtoehdosta on sitten valittu Eurosport. Vai onko. Vai eikö. Vielähän tässä on kaksi viikkoa aikaa jahkailla.
Pelkästään Colin Clarken uutisiin ei kannata paljon perustaa, sen verran levottomasti tuntuu kirjoittelevan. Joku voisi kysyä häneltä lähdettä...
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8260
Pelkästään Colin Clarken uutisiin ei kannata paljon perustaa, sen verran levottomasti tuntuu kirjoittelevan. Joku voisi kysyä häneltä lähdettä...
Aikaisemmin päivällä kuulosti se toinen vaihtoehto olevan "FIA:n hyväksyntää vaille valmis", ja nyt sitten Eurosport. Ehkä se diili on aamulla menossa jo jonnekin kolmanteen paikkaan.
 

mikkov

Well-known member
Liittynyt
27.9.2011
Viestit
721
Aikaisemmin päivällä kuulosti se toinen vaihtoehto olevan "FIA:n hyväksyntää vaille valmis", ja nyt sitten Eurosport. Ehkä se diili on aamulla menossa jo jonnekin kolmanteen paikkaan.
Clark tuntuu olevan varma, että NOS on pois pelistä. Katsotaan miten käy, ja milloin :) Joka tapauksessa aika viime tipassa näitä asioita setvitään, mitähän saavat aikaiseksi sitten rallin aikana?

edit:
North One Sportin tai TV:n työntekijä tuntuu olevan samoilla linjoilla
http://twitter.com/?category=people#!/GayeGrinsted
 
Viimeksi muokattu:

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8260
Kun virallisista lähteistä ei mitään irtoa niin silloin pitää yrittää ottaa tolkkua twitter-läpinöistä.

EDIT: Slow
 
Ylös