Ralliuutisia.

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8260
Eikös ihan alusta asti ole puhuttu, että Mini tarvitsee pääsponsorin, jotta WRC-hanke voi onnistua? Minun on vaikea saada BMW:n syyksi sitä, jos sille on esitelty yksi suunnitelma ja nyt pitäisi tehdä jotain muuta, tai Prodriven korttitalo kaatuu.
Vaikkei epäonnistuminen olisikaan BMW:n syytä niin WRC-seikkailun mennessä kiville jäljet johtaa silti sylttytehtaalle, Minin merkkiä ja autojahan tälläisella toiminnalla loppujen lopuksi yritetään myydä. Olettaisin edelleen että ratahommaan verrattuna tästä Mini-hommasta olisi saanut kohtuullisella summalla ihan positiivistakin hypeä merkeille. Mutta Bemarin onneksi WRC:n merkitys ja näkyvyys taitaa olla nykyään olematonta ihan brittejäkin myöten, eli tuskin tämä Mini-WRC-sekoilu kovin monen sukankuluttajan korviin ehtii kantautua.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Mun on vaikea ymmärtää autotehtaiden nopeaa hyppimistä lajista toiseen, kuten BMW: GT, FBMW, F1, Ralli, DTM. Lisäksi luulisi, että kuluttaja-aspektissa arvostettaisiin enemmän lajeja, joissa auto näyttää enemmän kuluttajatuotteilta, kuten ralli. Selvää on, ettei moottoriurheilun huipputasolla nykysäännöillä ole enää kauaa Williamseja, Saubereita tai Prodriveja. Nykysäännöillä vain suurilla markkinavoimilla on mahdollisuus pyörittää talleja (ja sääntöjä). Lisäksi F1 mahdollistaa tallin brändäämisen helpommin, koska auto voi olla Redbull ja vaikka energiajuoman näköinen. On vaikeampaa ajaa Fabialla ja olla identiteetiltään vain Redbull. Henk.koht kaikkein vähiten ymmärrän F1-moottorivalmistajia. Voisitteko kuvitella, että joku autotehdas satsaisi ziljoonia tuottaakseen vain moottorin jollekin rallitiimille jonka runko olisi merkkiä X? Karattiin aika kauas aiheesta ja vielä enemmän ralliuutisista, mutta on kyllä vaikea kuvitella toimivaa formaattia, jossa olisi mukana niin pienen budjetin tiimit, autotehtaat, markkinavoimat, media, katsojat ja kattojärjestöt.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Mun on vaikea ymmärtää autotehtaiden nopeaa hyppimistä lajista toiseen, kuten BMW: GT, FBMW, F1, Ralli, DTM. Lisäksi luulisi, että kuluttaja-aspektissa arvostettaisiin enemmän lajeja, joissa auto näyttää enemmän kuluttajatuotteilta, kuten ralli. Selvää on, ettei moottoriurheilun huipputasolla nykysäännöillä ole enää kauaa Williamseja, Saubereita tai Prodriveja. Nykysäännöillä vain suurilla markkinavoimilla on mahdollisuus pyörittää talleja (ja sääntöjä). Lisäksi F1 mahdollistaa tallin brändäämisen helpommin, koska auto voi olla Redbull ja vaikka energiajuoman näköinen. On vaikeampaa ajaa Fabialla ja olla identiteetiltään vain Redbull. Henk.koht kaikkein vähiten ymmärrän F1-moottorivalmistajia. Voisitteko kuvitella, että joku autotehdas satsaisi ziljoonia tuottaakseen vain moottorin jollekin rallitiimille jonka runko olisi merkkiä X? Karattiin aika kauas aiheesta ja vielä enemmän ralliuutisista, mutta on kyllä vaikea kuvitella toimivaa formaattia, jossa olisi mukana niin pienen budjetin tiimit, autotehtaat, markkinavoimat, media, katsojat ja kattojärjestöt.
Aivan, Ford onkin rallipuolella viimeinen mohikaani, joka on jaksanut roikkua mukana lähes yhtäjaksoisesti alusta asti, nykyisin poissaolollaan loistavat aikoinaan rallin MM-sarjan kulmakivinä pidetyt tallit kuten Lancia, Subaru ja Toyota.
F1:iin sen sijaan tunkua on kokoajan enemmän kuin tallipaikkoja StefanGP:t ja kumppanit etunenässä.
 
Viimeksi muokattu:

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Onkos missään nyt muuten tietoa siitä mitkä tiimit ovat ilmoittautuneet mukaan valmistajien MM-sarjaan?
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18417
Argentiinan rallin kilpailureitistä tulee pisin MM-sarjassa vuosikausiin. Kilpailu käsittää 19 erikoiskoetta, joiden yhteispituus on lähes 500 kilometriä. Kansainvälisen autoliiton FIA:n puheenjohtaja Jean Todt haluaa MM-ralleihin enemmän ”kestävyyskisoja”, kuten sarjassa oli ennen vanhaan ja Argentiinassa tehdäänkin kokeilu asian tiimoilta.

Pitkästä reitistä huolimatta Argentiinan ralli ajetaan vuonna 2012 yhä Villa Carlos Pazin ympäristössä lähellä Cordoban kaupunkia. Kisareittiä ei ainakaan toistaiseksi tulla laajentamaan Chilen ja Uruguayn alueille.
 

mikkov

Well-known member
Liittynyt
27.9.2011
Viestit
721
Onkos missään nyt muuten tietoa siitä mitkä tiimit ovat ilmoittautuneet mukaan valmistajien MM-sarjaan?
FIA:n sivulta löytyy uusin virallinen lista
http://fia.com/en-GB/mediacentre/pressreleases/wrc/2011/Pages/2012-wrc-entrants.aspx

Tämän jälkeen Mini on tehnyt oman ratkaisunsa, Autosport:
British World Rally Championship star Kris Meeke will not contest the Monte Carlo Rally next month, following Mini's decision to only run one of its two factory drivers on every 2012 round.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/96830
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2215
Eikös ihan alusta asti ole puhuttu, että Mini tarvitsee pääsponsorin, jotta WRC-hanke voi onnistua? Minun on vaikea saada BMW:n syyksi sitä, jos sille on esitelty yksi suunnitelma ja nyt pitäisi tehdä jotain muuta, tai Prodriven korttitalo kaatuu.
Onko mitään virallista tietoa siitä, että mikä edes on BMW:n osuus tässä projektissa. Siis muuta kuin moottori ja brändi. Tuskin sentään Prodrive on joutunut maksamaan Minin brändistä?

Voihan Minillä olla sponsoreita jonoksi asti, mutta tässä on Subarun Coca-Cola sopimusta vastaava tilanne. Eli rallimini pysyy punaisena. Ihan sama paljonko on rahaa tulossa.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Miksei Santander sponsoroisi Minia? Espanjalainen kuski ja punainen vari yhdessa legendaarisen merkin ja kohtuullisen hinnan kanssa luulisi olevan hyva yhdistelma
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Miksei Santander sponsoroisi Minia? Espanjalainen kuski ja punainen vari yhdessa legendaarisen merkin ja kohtuullisen hinnan kanssa luulisi olevan hyva yhdistelma
Ilmiesesti Sordo ei vaan ole sen paremmin Santanderin kuin Repsolinkaan kummipoika kuten eräät muut espanjalaiset kuljettajat.

Mutta edelleen täytyy ihmetellä BMW:n haluttomuutta panostaa projektiin. Minin brändihän on kuitenkin BMW:n omaisuutta. Vai ollaanko koko Brändiä vähitellen ajamassa alas turhana rönsynä, kuten GM teki Saabille.
 

mikkov

Well-known member
Liittynyt
27.9.2011
Viestit
721
Miksei Santander sponsoroisi Minia? Espanjalainen kuski ja punainen vari yhdessa legendaarisen merkin ja kohtuullisen hinnan kanssa luulisi olevan hyva yhdistelma
Voisi kuvitella, että Sordo ajaa juurikin siksi, että häneltä löytyy sponsorirahaa ja Meekeltä ei.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2215
Kiitokset tästä. Tuon Palmeirinha Rallyn mukanaolo listassa tarkoittanee siis sitä että Paulo Nobre ajaa WRC-Minillä täyden sarjan? Tällaisen käsityksen kun kääntelin Google-kääntäjällä jonkun portugalinkielisen uutisen joka löytyi kun laitoin tuon tiimin nimen hakuun.
Mikäli säännöt valmistajien sarjassa ovat samat kuin viime vuonna niin tuo tarkoittaa ainoastaan sitä, että Nobre ajaa vähintään kaksi kisaa Euroopan ulkopuolella. Toisella forumilla oli aikaisemmin juttua Nobren tavoitteista ajaa edes kahdeksan. Nyt tosiaan brasilialaisella sivulla lukee, että ajaa kaikki kisat. Tiedä näistä sitten. Yksi ikäloppu harrastelija lisää. :alppu:
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Mikäli säännöt valmistajien sarjassa ovat samat kuin viime vuonna niin tuo tarkoittaa ainoastaan sitä, että Nobre ajaa vähintään kaksi kisaa Euroopan ulkopuolella. Toisella forumilla oli aikaisemmin juttua Nobren tavoitteista ajaa edes kahdeksan. Nyt tosiaan brasilialaisella sivulla lukee, että ajaa kaikki kisat. Tiedä näistä sitten. Yksi ikäloppu harrastelija lisää. :alppu:
Argentiinan ralli lienee liki pakollinen "kotiralli" ja sitten voi käydä jossain Aasian tai Australian kisassa tekemässä "jurvaset" eli ajamalla seremoniallisen startin ja mahdollisesti jonkun ekana pätkänä olevan yleisöpyörityksen ja jättämällä sen jälkeen keskeytysilmoituksen.
 

andyman

Well-known member
Liittynyt
9.3.2004
Viestit
198
Onko mitään virallista tietoa siitä, että mikä edes on BMW:n osuus tässä projektissa. Siis muuta kuin moottori ja brändi. Tuskin sentään Prodrive on joutunut maksamaan Minin brändistä?
Minit ei kulje enää tällä kaudella bmw:n tekemillä moottoreilla vaan jonkun brittipajan tekemillä koneilla. En sitten tiedä tarkemmin onko niiden valmistajaksi merkitty bmw.
 

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
Argentiinan rallin kilpailureitistä tulee pisin MM-sarjassa vuosikausiin. Kilpailu käsittää 19 erikoiskoetta, joiden yhteispituus on lähes 500 kilometriä. Kansainvälisen autoliiton FIA:n puheenjohtaja Jean Todt haluaa MM-ralleihin enemmän ”kestävyyskisoja”, kuten sarjassa oli ennen vanhaan ja Argentiinassa tehdäänkin kokeilu asian tiimoilta.

Pitkästä reitistä huolimatta Argentiinan ralli ajetaan vuonna 2012 yhä Villa Carlos Pazin ympäristössä lähellä Cordoban kaupunkia. Kisareittiä ei ainakaan toistaiseksi tulla laajentamaan Chilen ja Uruguayn alueille.

Hieno uutinen. Nykyrallit ovat kyllä formaattinsa puolesta jopa kuolettavan "tylsiä".
 

teppoil

Well-known member
Liittynyt
9.12.2008
Viestit
2600
Lotus MM-ralleihin? :eek!:

Lotus Shakes Down Its Rally-Spec Exige

Lotus delivered an early Christmas present: Photos of the shakedown test of its new FIA rally-spec Exige. The test occurred this morning in Turin, Italy, where the Exige R-GT turned its first lap tracks in full rally trim.

The company announced the rally program earlier this year and plans to hit the the asphalt events on the 2012 FIA World Rally Championship calendar. The development of the car started in July, according to Lotus director of motorsport Claudio Berro. He said the testing met his expectations.

“The Exige S makes the perfect GT rally car,” Berro said in a statement. “It has an awesome 3.5-liter supercharged engine, and we’ve managed to balance the weight perfectly to meet the minimum weight regulations.”

The Exige R-GT is based on the new Exige S, with a six speed sequential gear box delivering power from the 3.5 liter supercharged Toyota V-6 to the rear wheels. The car features the FIA required 34mm air restrictors to limit power. With the addition of a roll cage and some well placed ballast, the car tips the scales just over the 1,200 kilogram (2,640 pounds) minimum weight required for GT class rally cars with engines larger than 3.1 liters.

The company says testing will continue through the start of the 2012 season. The Exige R-GT will start its racing career in late January with an appearance at Rallye Monte Carlo. It also will compete at the Tour de Corse in France and the Rallye Sanremo in Italy. All of the rallies are asphalt races.

The new GT class is combining the GT rally classes from several European countries under one set of rules. The goal is to create a less expensive class of rallying that would attract entries from several manufactures including Porsche, Aston Martin, Nissan and Renault to name a few.

The Lotus entry comes more than 30 years after it was part of the team that won the overall rally manufacturer title with the Talbot Sunbeam Lotus in 1981.
http://www.wired.com/autopia/2011/12/lotuss-rally-spec-exige/
 
Ylös