OoPee
Nuori ikäisekseen
Ens lauantaina olis aika varattuna. Alle tulee uudenkarheat Goodyear Ultragrip 8:t. Ostin vaimon KIA:aan samat nakit.
Talvirenkaita ei ole pakko käyttää autoissa johon niitä ei ole saatavilla, eikä museoautoissa.Suomessa talvirengaspakko on muistaakseni ehdoton?
Joo mutta teillä talvirenkaat on muutenkin 'talvirenkaita'. Varsinkaan nastoja ei oikein viitsisi vaihtaa elokuussa vaikka lupa olisi. Riittäähän suomessakin sellaiset, mutta ehdottoman pakon tarkoitus lienee että jokainen joka meinaa talvella ajella hommaa talvirenkaat. Niille kuitenkin on noiden kolmen kuukauden aikana tarvetta ja fiksu vaihtaa aikaisemminkin tarpeen mukaan, kun sellaiset kerran on hankittu.Jotenkin huvittavaa, että Suomessa alkaa talvirengaspakko vasta joulukuun 1. kun taas täällä Itävallassa, joka nyt kuitenkin on selvästi etelmässä, vastaava pakko alkaa jo 1. marraskuuta. Toki Alpeilla on jo nyt lunta, mutta se on taas toinen asia, ittehän leikkasin lauantaina nurtsin
On tosin sanottava, että Itävallassa talvirengaspakko tarkoittaa vain sitä, että jos keli vaatii, niin on oltava talvinakit alla, teoriassa siis olisi laillista ajaa Wienissäkin koko vuoden kesärenkailla. Suomessa talvirengaspakko on muistaakseni ehdoton?
No siinä tapauksessa olisi kyllä kannattanut ostaa se quattro niin ei ainakaan jää ensimmäiseen mäkeen kiinni.Kyllä se täytynee taas ajoittaa ensimmäisen lumisateen saapumisen tuloiltaan, kuten viimeksikin. Onko se järkevää? Ei :ahem:
Hirvee homma vaihdella renkaita ees takas :nope:Ostin vaimon KIA:aan samat nakit.
Kitkoilla täällä pääasiassa ajetaan ja kyllä ne siis on ihan kunnon talvirenkaita, joilla varmasti Suomessakin pärjää. Nokian talvirenkaitakin myydään, harvemmin vaan pärjäävät testeissä, joten itte olen jättänyt kauppaan. Jokatapauksessa siis kyllhän Itävallassa lunta on vaikka kuinka helvetisti kun pikkusenkin korkeemmalle lähdetään, ei tartte Wienistäkään lähteä kuin parinkymmenen kilometrin päähän, kun löytyy varsin vilkkaasti liikennöity moottoritie, jossa on talvella useinkin ketjupakko rekka-autoille, kun tulee lunta kuin aisaa ja on vielä liukastakin. Ja on monella ketjut henkilöautonkin takaboksissa, mulla kyllä ei ole. Nastarenkaitakin näkee, mutta aika vähän suhteess akitkoihin, ehkä sitten enemmän niillä, jotka asuvat korkeammalla. Täällähän joutuu auton perseeseen liimaamaan varoitustarran, jos on nastat alla, niin että takana ajava tietää, että sen edelläajavan jarrutusmatka on mahdollisesti tavallista lyhkäisempi. Tämmöinen tarra:Joo mutta teillä talvirenkaat on muutenkin 'talvirenkaita'. Varsinkaan nastoja ei oikein viitsisi vaihtaa elokuussa vaikka lupa olisi. Riittäähän suomessakin sellaiset, mutta ehdottoman pakon tarkoitus lienee että jokainen joka meinaa talvella ajella hommaa talvirenkaat. Niille kuitenkin on noiden kolmen kuukauden aikana tarvetta ja fiksu vaihtaa aikaisemminkin tarpeen mukaan, kun sellaiset kerran on hankittu.
Niin on, mutta toisaalta pysyy kunto yllä :frank:Hirvee homma vaihdella renkaita ees takas :nope:
Niin piti sanoa vielä, että mun puolesta saisivat muuttaa tuon lain täälläkin tuollaiseksi.mutta ehdottoman pakon tarkoitus lienee että jokainen joka meinaa talvella ajella hommaa talvirenkaat.
Ihanaa! Nastalliseen on hyvä pitää vähän enemmän turvaväliä, kun se pysähtyy paremmin. Kitkailijat voi ajaa ihan toistensa perseissä, kun kaikki liukuu samalla tavalla.Täällähän joutuu auton perseeseen liimaamaan varoitustarran, jos on nastat alla, niin että takana ajava tietää, että sen edelläajavan jarrutusmatka on mahdollisesti tavallista lyhkäisempi. Tämmöinen tarra:
Eikös Venäjälläkin ole käytössä tuommoinen varoitus "Nastat autossa", muistaakseni semmonen selällään makaava E.Ihanaa! Nastalliseen on hyvä pitää vähän enemmän turvaväliä, kun se pysähtyy paremmin. Kitkailijat voi ajaa ihan toistensa perseissä, kun kaikki liukuu samalla tavalla.
Mä taidan hankkia tollaset piilarit. Stylet.
1995-1996-talvena oli käytävä pariinkin otteeseen katsomassa kun Schulz-Strassnitzkygassella oli enempi lunta kuin Haagan Thalianaukiolla... Ei viime vuodet ole olleet siellä vastaavia?Wien on sitten eri asia, toki tännekin kaaoksen saa muutaman kerran vuodessa lumella
On. Ja jonkinmoinen tarra Ranskassakin, ainakin.Eikös Venäjälläkin ole käytössä tuommoinen varoitus "Nastat autossa", muistaakseni semmonen selällään makaava E.
Samaan sarjaan menee kans se yks toinen tarra. Renkaissahan on nopeusindexit (T=190 KM/H, H=210 KM/H, V=240 KM/H jne.), auton papreista löytyy tieto mimmoset nakit pitää olla alla, tämä tosin pätee vain kesärenkaisiin. Talvirenkaiden kohdalla riittää, että renkaiden huippunopeus, joka siis käy ilmi indexistä, on suurempi kuin auton huippunopeus TAI jos se on alhaisempi, sun tarttee liimata koelautaan tarra, jossa lukee kuinka nopeesti saat maksimissaan ajaa :frank:Ihanaa! Nastalliseen on hyvä pitää vähän enemmän turvaväliä, kun se pysähtyy paremmin. Kitkailijat voi ajaa ihan toistensa perseissä, kun kaikki liukuu samalla tavalla.
Mä taidan hankkia tollaset piilarit. Stylet.
No kyllä täällä periaatteessa joka vuosi on lunta ollut, tosin se on ihan keskustan alueella useimmiten aika nopeesti veke. Itte asun kaupingin laidalla ja siellä kyllä pääsee lähes jokavuosi kahlamaan hangessa, jos vaan mieli tekee. Kesärenkailla siis pärjäis talvisin niin, että jättää auton himaan niinä päivinä, kun ei keli anna periksi.1995-1996-talvena oli käytävä pariinkin otteeseen katsomassa kun Schulz-Strassnitzkygassella oli enempi lunta kuin Haagan Thalianaukiolla... Ei viime vuodet ole olleet siellä vastaavia?
On kai. Mulle riittää se RUS-merkki varoitukseksi. Saman tien ohi.Eikös Venäjälläkin ole käytössä tuommoinen varoitus "Nastat autossa", muistaakseni semmonen selällään makaava E.
Sama käytäntö on.renkaiden huippunopeus, joka siis käy ilmi indexistä, on suurempi kuin auton huippunopeus TAI jos se on alhaisempi, sun tarttee liimata koelautaan tarra, jossa lukee kuinka nopeesti saat maksimissaan ajaa :frank:
Vai onko Suomessa sama käytäntö? Ei kai?
Oorait.Sama käytäntö on.
Pätee sekä kesä- että talvirenkaille.
Jos renkailla saa ajaa hitaammin kuin mihin auto kykenee,
kojelautaan on lätkittävä isolla, että
AJONEUVON MAX RAKENTEELLINEN NOPEUS ON XXX km/h!