Superleague Formula

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
No niin, nyt sitten tarkastelemaan f1:n ja saksan formula 3:n eroja ajallisesti suurinpiirtein saman mittaisella radalla kuin tuo Assen. Löytyiskö?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
formulastara sanoi:
No niin, nyt sitten tarkastelemaan f1:n ja saksan formula 3:n eroja ajallisesti suurinpiirtein saman mittaisella radalla kuin tuo Assen. Löytyiskö?
En usko, että tuo on järin fiksu tapa vertailla, radan profiilin kun luulisi vaikuttavan aika paljon. ChampCar-Panozin tarkempi vertaaminen (joku tuolla jo jostain sekunnin erosta heitti) vanhaan Lolaan sitä vastoin voisi jotain osviittaa tuoda.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Bobakki sanoi:
En usko, että tuo on järin fiksu tapa vertailla, radan profiilin kun luulisi vaikuttavan aika paljon. ChampCar-Panozin tarkempi vertaaminen (joku tuolla jo jostain sekunnin erosta heitti) vanhaan Lolaan sitä vastoin voisi jotain osviittaa tuoda.

No ei tässä liiemmälti parempaakaan vertailuaineistoa ole. Ellei sitten subjektiivista silmämääräistä arviointiani oteta lukuun. :alppu:
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Haluan ensiksi täsmentää ettei tarkoitukseni ollut tehdä tästä jälleen yhtä Champ Car vs F1 – aihetta, kun kommentoin otsikossa mainitun sarjan auton olevan samasta puusta kuin nykyinen Champ Car.
formulastara sanoi:
Aijai kun odottelen sitä Jereziä, että innokkaimmat hihhulit poistuvat tästä toikista.
Jerez ei ole sen parempi vertailukohta kuin Laguna Secakaan. Mikäli F1-auto oli Laguna Secan radalle maavaransa takia sopimaton, niin ei vertailua kyllä voida silloin suorittaa F1:n takapihallakaan. F1-talleilla on vuosien kokemus - tilastot ja säädöt - Jerezin radalta ja kyseessä on ensimmäinen kerta kun Champ Car lasketaan Espanjassa irti moottoriradalla. Vertailu on yhtä vaikeaa ja tyhmää tehdä kuin se oli Laguna Secalla. Erona on sarjojen toimintatapa. Champ Car ei ole julistanut paikallisissa lehdissä, että he aikovat tulla ja rikkoa ennätyksiä. Champ Car ajaa Jerezissä, koska he haluavat tarjota erilaista formulaviihdettä. Ilmeisesti tämä pelottaa sen verran, että puolustautumisrefleksi aktivoitui joillakin F1-faneilla. En voi siis olla muuta kuin olla samoilla linjoilla Silk Cut Jaguarin mietteiden kanssa.

Sanottuani näin niin ainakaan tarkoitukseni ei ollut loukata ketään henkilökohtaisesti esittäessäni kritiikkiä Toyotan neronleimausta kohtaan. Ennemmin kiinnittäisin huomiota suuntaan, johon F1 on omien päätöstensä seurauksesta purjehtimassa samalla kun radalla alkaa haastajia löytymään eri sarjoista.

Kunnioitan jokaisen oikeutta pitää mistä pitävät oli silmillä sitten kuinka tummat aurinkolasit tahansa, mutta ala-asteinen nimittely tai epätoivoinen itsevakuuttelu ei edistä formulafanien välillä käytävää rakentavaa keskustelua, josta olen kiinnostunut. Täällä on onneksi myös esitetty hyviä pointteja, joista olisi mielenkiintoista keskustella lisääkin ja siksi ainakaan tämän hihhulin aikomus ei ole poistua mihinkään. Täysin väärä osastohan tämä tällaiselle keskustelulle on, mutta ehkä on ihan hyväkin välillä sohia muurahaispesää ;)
Felix sanoi:
Tästä kaikesta huolimatta CART sarjan johto kertoili tuohon aikaan että suhde F1:n ja CARTin välillä oli 80-20, suhde tarkoitti siis koko pakettia eikä vain pelkästään katsojalukuja.
Muistan jotain tuon suuntaisia suhdelukuja 90-luvun puolivälin paikkeilta. CARTin 20 prosentin osuuskin siis todisti sen todella olleen haastaja ja todellinen vaihtoehto, eikä mikään "köyhien tallien polkuautosarja." Varsinkin latinalaisen Amerikan markkinoiden kääntyminen hetkeksi CARTille oli todella kova juttu.

Muutama vuosi myöhemmin CARTin toimitusjohtajaksi valitulta Andrew Craigilta kysyttiin oliko tilanne muuttunut ja hänen mukaansa tallien sponsorituloissa ja katsojaluvuissa oltiin jopa kelattu eroa kiinni. En tiedä hidastuiko F1:n kehitys 90-luvun puolivälin jälkeen vai mistä se sitten mahtoi johtua, mutta hyvä jos niin tapahtui. Cragin arviot olivatkin sitten jo eron jälkeen eli ilman Indianapolis 500-kisaa ehkä vuodelta -97. Oletus siitä ettei CART selvinnyt ilman Indyä on siis väärä, mutta samalla herää kysymys mihin CART olisikaan päässyt Indyn, Hondan, Toyotan ja Mercedeksen kanssa? Alueet, joilla pahasti mukiloitu Champ Car on vielä tänä päivänäkin suurempi kuin F1 kielivät siitä, että todella pitkälle. Ja tämä kaikki autolla, jonka seuraajan aerodynamiikka on huonompi kuin -94 Williamsissa.
Ei ihme, jos puntti tutisee keskivertoa kovemmalla F1-fanilla, sillä niin se tutisi myös itse keisari Ecclestonella ja ilmeisesti jopa Toyotalla, kun heidän oli pakko tulla tanssimaan CARTin haudalle ja häpäisemään vainajan muisto maailman toiselle puolelle asti. :thumbdown
Bobakki sanoi:
Joskus ehkä hiertää se, että tämän lista on loputon -väitteen jälkeen mainitaan nimeltä vain Paul Tracy.
PT käy helposta esimerkkistä, koska hän on ainoa, joka on asiasta avoimesti puhunut. Seuraavia kuljettajia myös houkuteltiin ykkösiin, mutta he jäivät Amerikkaan: Al Unser Junior, Gil de Ferran, Robby Gordon, Jimmy Vasser, Adrian Fernandez ja Bryan Herta. Hyvällä autolla ehkä maailman parhaita? Sitähän me emme voi tietää. Aikanaan hyviä kuljettajia? Ehdottomasti.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
CARTer sanoi:
Jerez ei ole sen parempi vertailukohta kuin Laguna Secakaan. Mikäli F1-auto oli Laguna Secan radalle maavaransa takia sopimaton, niin ei vertailua kyllä voida silloin suorittaa F1:n takapihallakaan. F1-talleilla on vuosien kokemus - tilastot ja säädöt - Jerezin radalta ja kyseessä on ensimmäinen kerta kun Champ Car lasketaan Espanjassa irti moottoriradalla. Vertailu on yhtä vaikeaa ja tyhmää tehdä kuin se oli Laguna Secalla. Erona on sarjojen toimintatapa. Champ Car ei ole julistanut paikallisissa lehdissä, että he aikovat tulla ja rikkoa ennätyksiä. Champ Car ajaa Jerezissä, koska he haluavat tarjota erilaista formulaviihdettä. Ilmeisesti tämä pelottaa sen verran, että puolustautumisrefleksi aktivoitui joillakin F1-faneilla. En voi siis olla muuta kuin olla samoilla linjoilla Silk Cut Jaguarin mietteiden kanssa.
F1:n parempi tuntemus on toki totta, mutta kyllähän vertailuun on ihan eri lähtökohdat, kun ChampCar kuitenkin kilpailee radalla, eli touhussa on enemmän panosta kuin tuollaisessa ennätyskokeilussa. Hämmästelen kyllä vähän sinunkin asennettasi tähän keskusteluun - jos kiinnostus on puhtaasti sarjojen kaluston nopeuserossa, niin ei Toyotan motiiveilla visiittiinsä Laguna Secassa ole minkään valtakunnan merkitystä. Minen tiedä, mihin minut on näissä heitoissa taas lokeroitu, mutta itsehän näkisin mielelläni useamman tasokkaan formulaluokan. Valitettavasti F1:llä tai sen faneilla ei ole asioiden nykytolalla syytä pelkoon vielä aikoihin.
Sanottuani näin niin ainakaan tarkoitukseni ei ollut loukata ketään henkilökohtaisesti esittäessäni kritiikkiä Toyotan neronleimausta kohtaan. Ennemmin kiinnittäisin huomiota suuntaan, johon F1 on omien päätöstensä seurauksesta purjehtimassa samalla kun radalla alkaa haastajia löytymään eri sarjoista.
Kun niitä haastajia nyt alkaisikin oikeasti löytyä!
PT käy helposta esimerkkistä, koska hän on ainoa, joka on asiasta avoimesti puhunut. Seuraavia kuljettajia myös houkuteltiin ykkösiin, mutta he jäivät Amerikkaan: Al Unser Junior, Gil de Ferran, Robby Gordon, Jimmy Vasser, Adrian Fernandez ja Bryan Herta. Hyvällä autolla ehkä maailman parhaita? Sitähän me emme voi tietää. Aikanaan hyviä kuljettajia? Ehdottomasti.
Hyvää jenkkikuskia on varmasti etsitty, joten sinällään kyllä uskon suurimman osan listan nimistä. Vaan mitenhän lienee, onko valinnassa kuitenkaan ollut kyse siitä, että F1 ei kiinnosta, vai siitä, että tarjottu mahdollisuus ei sitten kuitenkaan ole ollut järin houkutteleva tai kiinnostus kuitenkin hieman vajavaista? Listan kaksi muuta nimeä taas ovat molemmat tehneet uraansa alun perin Euroopassa ja sinällään uskoisin F1:n kyllä kiinnostaneen. De Ferran on noista nimistä ainut, jonka jääminen Ykkösten ulkopuolelle itseäni todella harmittaa. Sitä en toki kiistä, etteikö CART olisi tuolloin ollut monella tapaa miellyttävämpi ympäristö, esimerkiksi Jan Magnussen kutsui luokkaa "Formula Funiksi" oman visiittinsä jälkeen. Silti on paha kiistää sitäkään, etteikö sarja olisi aina tarjonnut kilpailullisuudellaan sen kovimman haasteen, minkä ainakin luulisi myös kilpaurheilijaa kiehtovan.
 
Viimeksi muokattu:

Captain Howdy

Well-known member
Liittynyt
6.6.2001
Viestit
20416
Minen nopeuksista tiedä, mutta joka ikinen kerta kun olen 15 vuoden aikana katsonut CART / Indycar -kisaa, tapahtumia ja jännitettävää on ollut enemmän kuin keskivertoF1-kaudessa konsaan. Oli suomalaisia mukana tai ei.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
formulastara sanoi:
Minusta tämä avautuminen kertoo äärimmäisestä stereotypisoinnista, piilotetusta aggressiosta, hyväksymättömyydestä erilaisuutta kohtaan sekä onnettomasta ja toivonsa kaivoon heittäneestä ihmisestä.
Kalibroi kristallipallosi uudelleen. Oma kristallipalloni sen sijaan kertoo, että yrität tuolla olla viisaampi kuin oikeasti oletkaan. Ensimmäisen kohdan sait oikein, ymmärsit siis sentään mitä välihuutoviestissäni hain takaa.

Ei tämä niin vakavaa ole, enkä usko, että useimmat F1-fanit olisivat muuta mieltä kuin, että F1 on nopein luokka moottoriradalla, niin kuin onkin.
Kuka on ensinnäkin kyseenalaistanut tuon kokonaan?

Tosin, kyllähän se Champ Car ylävinkkelistä tähän silmään vähän muistuttaa -92 Jordania :wink:
Onneksi oma antisi tähän keskusteluun on aina yhtä rakentavaa.

Taisit muuten juuri sinä aloittaa tämän koko keskustelun autojen nopeuserosta, aiemmin ketjussa siitä ei ollut puhetta:

http://www.f1-forum.fi/vb/showpost.php?p=941810&postcount=43
http://www.f1-forum.fi/vb/showpost.php?p=941812&postcount=44

Mistähän syystä olet näin hyökkäävällä kannalla, vaikka kenenkään ei tarvitse puolustella F1:n nopeutta kun tosiseikat on kaikille selvät? Taisi aiempi stereotypiointini osua ja (sun) laiva upota.


.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Silk Cut Jaguar sanoi:
Kalibroi kristallipallosi uudelleen. Oma kristallipalloni sen sijaan kertoo, että yrität tuolla olla viisaampi kuin oikeasti oletkaan. Ensimmäisen kohdan sait oikein, ymmärsit siis sentään mitä välihuutoviestissäni hain takaa.


Kuka on ensinnäkin kyseenalaistanut tuon kokonaan?


Onneksi oma antisi tähän keskusteluun on aina yhtä rakentavaa.

Taisit muuten juuri sinä aloittaa tämän koko keskustelun autojen nopeuserosta, aiemmin ketjussa siitä ei ollut puhetta:

http://www.f1-forum.fi/vb/showpost.php?p=941810&postcount=43
http://www.f1-forum.fi/vb/showpost.php?p=941812&postcount=44

Mistähän syystä olet näin hyökkäävällä kannalla, vaikka kenenkään ei tarvitse puolustella F1:n nopeutta kun tosiseikat on kaikille selvät? Taisi aiempi stereotypiointini osua ja (sun) laiva upota.


.
Ka, huomasin tämän avautumisen. Oleellinen asia tuossa pääsi sinulta unohtumaan. Se, miksi leimaat ihmiset suorastaan hirviöiksi vain sen tähden, että nämä eivät fanita sitä mitä sinä. Minusta tuo taasen osuu siihen omaan akillesjänteeseen, mutta miten vaan.
 

OJ

Active member
Liittynyt
18.12.2007
Viestit
40
Varmaan ihan ok formulaluokka, tosin floppaa tosi pahasti, sillä asiahan on niin ettei ihmisillä riitä mielenkiinto noihin täyteluokkiin... :nope: mitä tulee tuohon nopeuteen niin eiköhän F1-sarjan aerodynamiikka, hiilikuitujarrut, painojakauma, teho/paino-suhde, käytetyt rengas-seokset takaa sille oman kultaistuimen nopeimpana autoluokkana, jos radoilla ajetaan. Toisaalta näitä täyteformulasarjoja sais tulla niin paljon lisää että FIA tajuaisi nostaa F1:n ylivoiman taas omalle tasolle ja lopettaa typerän rajoittamisen muiden kuin ns. driving-aid juttujen osalta.

Pääpointtejahan tuolla tuli CART/Champcarin puolesta esille... viihdyttävyys! Nehän saadaan juuri mekaanisella pidolla, mihin jenkkisarja on enemmän tähdännyt. Lisäks turbomoottorista saa tunnetusti aika kovan väännön verrattuna vapariin, joka kielee hanakasti lapasesta lähtevästä pelistä... toivottavasti tää tajutaan joskus F1:ssäkin, tosin auton kehitys voi jäädä vaikka mekaanista pitoa pyrittäisiinkin lisäämään...
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Etsin tätä topiccia muiden formulaluokkien puolelta, mutta sitten muistin sen olleenkin täällä...

Ensitestit uudella SF Prototypellä eli DP09B:llä on ajettu Doningtonissa. Kaluston testaamisesta vastaa Hitechin Bruce Jouanny.
Auto on lähes yhtä kaunis kuin sen kohta edesmennyt nuorempi veli:



Harmi, ettei konsepti ole kovinkaan innostava, sillä DP09B todellakin on. Värimaailmaa myöten...
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
CARTer sanoi:
Etsin tätä topiccia muiden formulaluokkien puolelta, mutta sitten muistin sen olleenkin täällä...

Ensitestit uudella SF Prototypellä eli DP09B:llä on ajettu Doningtonissa. Kaluston testaamisesta vastaa Hitechin Bruce Jouanny.
Auto on lähes yhtä kaunis kuin sen kohta edesmennyt nuorempi veli:

Harmi, ettei konsepti ole kovinkaan innostava, sillä DP09B todellakin on. Värimaailmaa myöten...
Jeps, speksit on asialliset. Onhan se vähän ison näköinen...

No jos tulee asiallista kilvanajoa voi tätäkin luokkaa seurata. Millähän kanavalla näkyy?
 

007

Well-known member
Liittynyt
13.1.2007
Viestit
148
Kyllä on hieno auto ilman härpäkkeen härpäkettä!
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
007 sanoi:
Kyllä on hieno auto ilman härpäkkeen härpäkettä!
On siinä barge boardit ja pikkusiivet takarenkaiden etupuolella.

Mutta yksityyppiformulallahan härpäkettömyys onkin helppo saavuttaa.
 

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location
4.2 litrainen V12 , taitaa hökötys kulkea ihan mukavasti. Olisi mukava kuulla myös saundit. :tongue:
 

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location
Auto on leveä niinkuin formulan kuuluukin, slicksit ja V12. Eivät varmasti F1:sen aikoihin pääse, mutta varmasti on mukava seurata. Mikä kanava mahtaa näyttää, vai näkyykö kenties netissä?
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Alun skeptisyydestä huolimatta Superleague Formula - sarja aloitti kalustonsa testaamisen ensimmäisen yhteistestin merkeissä eilen Vallelungassa.
Täytyy sanoa, että kisavärityksessään vasta todella näkee kuinka kauniin ja täysverisen formulan Panoz/Elan on jälleen luonut :thumbup:


Sarja on houkutellut mukaan moottoriurheilusta tunnettuja nimiä kuten Giancarlo Fisichellan talleineen, Zakspeedin, Ferrarin EuroInternationalin ja belgialaisen Astromegan, jolla on jo kaksi joukkuetta mukana. Italialainen Scuderia Playteam Sarafree on myös mukana kahdella joukkueella ja avaustestin nopein olikin yllä AC Milanin väreissä ajava Robert Doornbos. Sarja on myös houkutellun mukaan Enrico Toccacellon (Fisichella-AS Roma) sekä Andi Zuberin (Al Ain - Azerti Motorsport).

Doornbos ajoi eilen uudella formulalla 46 kierrosta, joista 43 oli nopein kellojen pysähdyttyä punamustalle autolle aikaan 1:23.754. Eroa nykyaikaiseen F1-autoon on vaikea tehdä, sillä tallit ovat käyttäneet 10-mutkaista alkuperäistä lenkkiä, kun taas Superleague käyttää kolmen päivän testissä modernia lisälenkkiä. Jonkinlaisen vertailukohteen kuitenkin löysin: Urugualainen Juan Caceres ajoi Minardin jäähyväistestissä syksyllä 2005 ajan 1.21.019.

PS. Etsinpä taas tätä keskustelua muiden formulaluokkien puolelta, mutta sitten muistin, että täällähän se oli. :rolleyes:
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Jumankauta että on h-i-e-n-o-j-a autoja. Toivottavasti näytetään Suomessakin.

V12-moottoreita en malta odottaa. Toivottavasti on vähintään yhtä hienot saundit kuten aikoinaan 90-luvun alun Ferrareissa. :alppu:
 
Ylös