Asioita, jotka tekis mieli hankkia

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Veikkaisin, että akuista johtui vaillinaiset jännitteet. En mä usko, että mikään muu viikossa olisi mennyt noin pahasti rikki. Reilu viikkoa aiemmin oli siis aiempi ajo kyseisellä autolla ja silloin ei ollut mitään ongelmia.
Sitä vaan ajattelin, että riippuuko latausjännite yleisesti ottaen siitä miten huono akku on piuhoissa kiinni, vai pitäisikö laturin aina antaa sitä päälle 14 volttia? Olen ollut jälkimmäisessä uskossa, mikä ei tietenkään tarkoita että olisi faktaa. Että jos ei lataa hyvin, niin sitten olis parhaassa tapauksessa uudetkin akut pian jätettä?
 

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
Sitä vaan ajattelin, että riippuuko latausjännite yleisesti ottaen siitä miten huono akku on piuhoissa kiinni, vai pitäisikö laturin aina antaa sitä päälle 14 volttia? Olen ollut jälkimmäisessä uskossa, mikä ei tietenkään tarkoita että olisi faktaa. Että jos ei lataa hyvin, niin sitten olis parhaassa tapauksessa uudetkin akut pian jätettä?
Johan noi akut 12 vuotta vanhoja olivatkin auton iän perusteella.

Veikkaisin, ettei laturi jaksa puskea huonosti toimivaan akkuun jännitettä enempää kuin se +2V. Tai sitten se on joku itsetunnistava systeemi, että ei edes yritä enempää kuin +2V. Tuollahan oli siis sen alkuperäisen 0,6V jännitteen jälkeen (virranlainauksen ja käynnissäolon jäljiltä) jotain 10V jännitettä, johon se jännitteenlasku pysähtyi.

Tuonhan tietysti näkee huomenna, että mihin jännitteeseen päätyy, kun pistää koneen käyntiin. Veikkaisin, ettei laturissa ole mitään vikaa, kun se vielä viikko sitten oli jaksanut pitää akun jännitteen (ja virranantokyvyn) niin korkealla, että sai koneen käyntiin.

Noi AGM akut on (kaverin kuvauksen mukaan) rakenteeltaan sellaisia, ettei ne 'rikkoudu' samalla tavalla kuin perinteiset lyijyakut. Niissä on siis neste imeytetty johonkin lasikuitumattoon ja "nestepinta" pysyy siellä suljetussa systeemissä aina lyijylevyjen yläpuolella. Vaikea sanoa, kuinka suurelta osin tuo pitää paikkansa, mutta kaverin kokemusten perusteella ne toimii selkeästi paremmin, ja erot teorian ja käytännön välillä pitäis olla aika mitättömiä.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
:D
Useimmissa? Noh, ainakin joissakin.
Ilmeisesti ei ole hirveästi oltu Ecotechien kanssa tekemisissä kun täytyy erikseen moista kysellä.

Tosin sikäli on erikoismalli, että periaatteessa laittoi kaikki öljyt kerralla pihalle, yleensähän nämä pakkaavat tiputtamaan sitä jatkuvalla syötöllä nämä Adamin jälkeläiset.

Edit:

Eikun ny vasta tajusin, mitä PIRIF oikeasti sanoi.

Se on juurikin noin, joissakin.

Tymä olen.
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Veikkaisin, ettei laturi jaksa puskea huonosti toimivaan akkuun jännitettä enempää kuin se +2V. Tai sitten se on joku itsetunnistava systeemi, että ei edes yritä enempää kuin +2V. Tuollahan oli siis sen alkuperäisen 0,6V jännitteen jälkeen (virranlainauksen ja käynnissäolon jäljiltä) jotain 10V jännitettä, johon se jännitteenlasku pysähtyi.
Ahaa. Vaikuttaisi fiksulta, ettei melkein oikosulussa olevaan akkuun väkisin maksimijännitettä työntäisi.
 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Sitä vaan ajattelin, että riippuuko latausjännite yleisesti ottaen siitä miten huono akku on piuhoissa kiinni, vai pitäisikö laturin aina antaa sitä päälle 14 volttia? Olen ollut jälkimmäisessä uskossa, mikä ei tietenkään tarkoita että olisi faktaa. Että jos ei lataa hyvin, niin sitten olis parhaassa tapauksessa uudetkin akut pian jätettä?
Fakta on, että laturin pitäisi aina akusta riippumatta antaa akulle jännitettä sen n.14 volttia, sillä akku ei vaikuta mitenkään laturin toimintaan, oli sielä sitten minkälainen romuakku kiinni.
Ja Vellun tapauksessa uskoisin, että 12 vuotta vanhat akut ovat jo ikäloput, ja kun ne on totaalisesti kerran tyhjentyneet, niin voi sanoa, että ne ovat saattaneet mennä sentakia pilalle.
 

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
Fakta on, että laturin pitäisi aina akusta riippumatta antaa akulle jännitettä sen n.14 volttia, sillä akku ei vaikuta mitenkään laturin toimintaan, oli sielä sitten minkälainen romuakku kiinni.
Ja Vellun tapauksessa uskoisin, että 12 vuotta vanhat akut ovat jo ikäloput, ja kun ne on totaalisesti kerran tyhjentyneet, niin voi sanoa, että ne ovat saattaneet mennä sentakia pilalle.
Kyllähän se laturi varmasti antaa sen n. 14 volttia ulos normaalikuormituksella, mutta ei se nyt mikään ydinvoimala ole, eli notkahtaahan senkin virran- & jännitteenantokyky siinä vaiheessa, kun niitä ohjataan pohjattomaan kaivoon. Jos noi romuakut olis olleet irti järjestelmästä, niin uskon vakaasti, että siellä olis se reilut 14V ollut mitattavissa (sen jälkeen, kun moottori olis ensin saatu käyntiin :eek:).
 
Viimeksi muokattu:
Ylös