Sitä vaan ajattelin, että riippuuko latausjännite yleisesti ottaen siitä miten huono akku on piuhoissa kiinni, vai pitäisikö laturin aina antaa sitä päälle 14 volttia? Olen ollut jälkimmäisessä uskossa, mikä ei tietenkään tarkoita että olisi faktaa. Että jos ei lataa hyvin, niin sitten olis parhaassa tapauksessa uudetkin akut pian jätettä?
Johan noi akut 12 vuotta vanhoja olivatkin auton iän perusteella.
Veikkaisin, ettei laturi jaksa puskea huonosti toimivaan akkuun jännitettä enempää kuin se +2V. Tai sitten se on joku itsetunnistava systeemi, että ei edes yritä enempää kuin +2V. Tuollahan oli siis sen alkuperäisen 0,6V jännitteen jälkeen (virranlainauksen ja käynnissäolon jäljiltä) jotain 10V jännitettä, johon se jännitteenlasku pysähtyi.
Tuonhan tietysti näkee huomenna, että mihin jännitteeseen päätyy, kun pistää koneen käyntiin. Veikkaisin, ettei laturissa ole mitään vikaa, kun se vielä viikko sitten oli jaksanut pitää akun jännitteen (ja virranantokyvyn) niin korkealla, että sai koneen käyntiin.
Noi AGM akut on (kaverin kuvauksen mukaan) rakenteeltaan sellaisia, ettei ne 'rikkoudu' samalla tavalla kuin perinteiset lyijyakut. Niissä on siis neste imeytetty johonkin lasikuitumattoon ja "nestepinta" pysyy siellä suljetussa systeemissä aina lyijylevyjen yläpuolella. Vaikea sanoa, kuinka suurelta osin tuo pitää paikkansa, mutta kaverin kokemusten perusteella ne toimii selkeästi paremmin, ja erot teorian ja käytännön välillä pitäis olla aika mitättömiä.