Niin se vääntö on se mikä vie autoa(1200kg) eteenpäin. Tätä ei kai tarvi äänen täällä kertoa... Moottoripyörät on asia erikseen. Mutta oli se hienoa silloin kehitys vain ajaa ohitse.
Jos ei sulla ole vaihteistoa niin joo, sitten vääntö ratkaisee, mutta vaihteilla kun voidaan pelata niin teho on käytännössä tärkeämpi. Miten mä tän nyt sulle kertoisin,hmm... No aloitetaan vaikka sillä, että hommaappas F1-auton vääntökäyrä ja tehokäyrä ja vertaa näitä :wink: Huomaat, että käytännössä ne tehot merkkaa kun halutaan päästä kovaa. Tottakai vaihteilla ja perällä välitetään käyttöön fiksut kierrosluvut.
Juuri siitä se B-ryhmän mieletön suorituskyky tuli: Uskomaton keveys (keveimmillään painoivat alle tonnin muuten) yhdistettynä sellaiseen tehoon, että sitä oli yli 100% nyky WRC-autoja enemmän pienimmissäkin Pösön B-ryhmän tykeissä. Tulos= maailman nopein autourheiluluokka oli alustana sora tai asfaltti. Kiihtyivät pelkästään soralla muuten alle 3:ssa sekunnissa 0-100 km/h.. Siinä ei tonnikeiju WRC:t pysy mukana.
Jos B-ryhmäläisissä ei olisi 25 vuotta vanhat alustat,jarrut, renkaat ja voimansiirto, niin ne pyyhkisivät lattiiaa jopa nyky f1-autoilla mennen tullen. Puhumattakaan WRC-autoista, jotka jäisivät minuuttikaupalla lyhyelläkin EK:lla. Asfaltillahan B-ryhmän tykit ovat nopeampia vaikka nuo em. varusteet olivat 25-vuotta vanhaa tekniikkaa! Laitappa esim Estorilille tuollainen tonnikeiju-Focus niin et kehtaa silmät auki hommaa katsoa... Puolet tehottomampi nuhapumppu, joka painaa kassakaapin verran B-ryhmän autoa enemmän= jälki on kamalaa. Lisäksi B-ryhmäläisissä sallittiin kuten down-force suurine siipineen eli mutkissa ja suorilla tulisi pataan WRC-mölliköille niin, että lätisee. Kun tuon ajan F1-autotkin olivat hätää kärsimässä, kuten hyvin tiedämme.
Nyt on aivan turha yrittää vähätellä B-ryhmän vauhtia. On olemassa sen verran selvät faktat ihan lähtien jo siitä yli 100% tehoerosta B-ryhmän eduksi, että se väittely loppuu lyhyeen.