Rallin B-ryhmä jutustelu

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3846
Onpahan paljon komempi "luonnossa".
Ulkokuvissa auto on jotenkin sporttisemman ja "räväkämmän" näköinen ja jos ei eri valaistus hämää niin se on niissä matalampikin :D
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Jotenkin vaan Lancian maine huutaa sitä kilparadoille ja pikiksille. Fulvian kaltainen luekittelukelpoinen malli olisi mielestäni ainoa keino houkutella nuoria miesasiakkaita. Naisetkin luultavasti arvostaisivat pientä ja vikkelää autoa enemmän verrattuna Lancian nykyisiin möhkäleisiin.

Kauas on tultu B-ryhmän ajoista :( (Ja toikin aiheesta :D)
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Kiitos Alenin Quattro-artikkelista! Hieno kirjoitus, veti ihon kananlihalle.. Upeita autoja, upeita!

Eivät ole nykyiset wrc-tonnikeijut minitehoillaan B-ryhmäläisten rinnalla mitään.. Hienoa Alen! Hienoa!
 

Sami H

Well-known member
Liittynyt
22.9.2003
Viestit
613
Sijainti
Pori
Audi 1200kg ja 550nm Ford Focus WRC 1230kg ja 550 nm. Eipä eroja ole. Nykyajan alustat,vaihteistot ym. eipä B-ryhmäläisillä oo jakoa. Mutta hienoja oli silloin.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Audi 1200kg ja 550nm Ford Focus WRC 1230kg ja 550 nm. Eipä eroja ole. Nykyajan alustat,vaihteistot ym. eipä B-ryhmäläisillä oo jakoa. Mutta hienoja oli silloin.
Traktoreissa kiva katella vääntökäyriä, kun kilpaa ajetaan hevosvoimat ratkaisee: alenin sanoin tehoja oli reilusti +600hv (viimeisissä kehitysversioissa liikuttiin jo tuhannen hv rajoissa.. Kankkusen mukaan sutivat nelivedolla ensimmäiset 5 vaihdetta läpi asfaltilla ja Kankkunen itse sanoi jättäneensä formula-1:t kun kokeilivat ylämäkiajoa kostealla asfaltilla.. Puhumattakan Toivosen Estorilin näytöstä Lancialla!).

Nykyisissä tonnikeiju-WRC-autoissa tehoa yli 100% vähemmän eli naurettavat 300hv.. Tollasella tehopainosuhteella monet perheenäiditkin nauraa sut ulos "kilpaa"ajamasta.. Jossain perus 5-sedan Bemarissakin (M5,512hv) pari sataa pollea enemmän= hävettää oikein nykyrallikuskien puolesta... No minkäs he säännöille voivat. Kuten Löysä sanoi näiden nykytehojen tultua B-ryhmän jälkeen: "Ei näitä kehtaa kypärä päässä edes ajaa":thumbup:

B-ryhmä: Maailman nopein ja mahtavin autourheiluluokka. Kuningas-luokka. Upeita autoja, oikeasti kovia kuskeja.. Ei itketty kun tuli pimeää tai mehu loppui automaattisesti annostelukoneesta kabiinissa vaan painettiin minkä uskallettiin metsien läpi kun VOIMA puhui. Se oli aikaa se!
 

Sami H

Well-known member
Liittynyt
22.9.2003
Viestit
613
Sijainti
Pori
Niin se vääntö on se mikä vie autoa(1200kg) eteenpäin. Tätä ei kai tarvi äänen täällä kertoa... Moottoripyörät on asia erikseen. Mutta oli se hienoa silloin kehitys vain ajaa ohitse.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Audi 1200kg ja 550nm Ford Focus WRC 1230kg ja 550 nm. Eipä eroja ole. Nykyajan alustat,vaihteistot ym. eipä B-ryhmäläisillä oo jakoa. Mutta hienoja oli silloin.
Quattro-historiikkiteoksessa mainittiin E2:n kisapainoksi vain 1090 kg. En tiedä mistä tuo 1200 kiloa on revitty... Ehkä joku pätkä-quattro safari-trimmissä saattoi sen verran painaakin. ;)
 
Viimeksi muokattu:

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Niin se vääntö on se mikä vie autoa(1200kg) eteenpäin. Tätä ei kai tarvi äänen täällä kertoa... Moottoripyörät on asia erikseen. Mutta oli se hienoa silloin kehitys vain ajaa ohitse.
Jos ei sulla ole vaihteistoa niin joo, sitten vääntö ratkaisee, mutta vaihteilla kun voidaan pelata niin teho on käytännössä tärkeämpi. Miten mä tän nyt sulle kertoisin,hmm... No aloitetaan vaikka sillä, että hommaappas F1-auton vääntökäyrä ja tehokäyrä ja vertaa näitä :wink: Huomaat, että käytännössä ne tehot merkkaa kun halutaan päästä kovaa. Tottakai vaihteilla ja perällä välitetään käyttöön fiksut kierrosluvut.

Juuri siitä se B-ryhmän mieletön suorituskyky tuli: Uskomaton keveys (keveimmillään painoivat alle tonnin muuten) yhdistettynä sellaiseen tehoon, että sitä oli yli 100% nyky WRC-autoja enemmän pienimmissäkin Pösön B-ryhmän tykeissä. Tulos= maailman nopein autourheiluluokka oli alustana sora tai asfaltti. Kiihtyivät pelkästään soralla muuten alle 3:ssa sekunnissa 0-100 km/h.. Siinä ei tonnikeiju WRC:t pysy mukana.

Jos B-ryhmäläisissä ei olisi 25 vuotta vanhat alustat,jarrut, renkaat ja voimansiirto, niin ne pyyhkisivät lattiiaa jopa nyky f1-autoilla mennen tullen. Puhumattakaan WRC-autoista, jotka jäisivät minuuttikaupalla lyhyelläkin EK:lla. Asfaltillahan B-ryhmän tykit ovat nopeampia vaikka nuo em. varusteet olivat 25-vuotta vanhaa tekniikkaa! Laitappa esim Estorilille tuollainen tonnikeiju-Focus niin et kehtaa silmät auki hommaa katsoa... Puolet tehottomampi nuhapumppu, joka painaa kassakaapin verran B-ryhmän autoa enemmän= jälki on kamalaa. Lisäksi B-ryhmäläisissä sallittiin kuten down-force suurine siipineen eli mutkissa ja suorilla tulisi pataan WRC-mölliköille niin, että lätisee. Kun tuon ajan F1-autotkin olivat hätää kärsimässä, kuten hyvin tiedämme.

Nyt on aivan turha yrittää vähätellä B-ryhmän vauhtia. On olemassa sen verran selvät faktat ihan lähtien jo siitä yli 100% tehoerosta B-ryhmän eduksi, että se väittely loppuu lyhyeen.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Quattro-historiikkiteoksessa mainittiin E2:n kisapainoksi vain 1090 kg. En tiedä mistä tuo 1200 kiloa on revitty... Ehkä joku pätkä-quattro safari-trimmissä saattoi sen verran painaakin. ;)
http://en.wikipedia.org/wiki/Group_B

890kg näytti painaneen Lancia Delta ja Peugeotin B-ryhmän ohjukset...

Sä voit siitä Sami laskea 1+1, että painoeroa on B-ryhmäläisen eduksi siis lähemmäs 400kg. Siihen sitten yli 100% enemmän tehoa niin mä en voi edes nauramatta ajatella miten pahasti se WRC-lussu olisi ottanut näköön joltain Toivosen ohjastamalta Lancia Deltalta asfalttiradalla. Ero olisi todennäköisesti ollut vähintään 30% luokkaa kierrosajoissa B-ryhmän eduksi.

Ps. Mä haen tässä välissä nenäliinaa, sen verran räkäisesti alkoi tahtomattkain naurattamaan kun mietin, että joku tosiaan on verrannut nuhapumppu WRC-tonnikeijua B-ryhmän AITOON rallipetoon, jotka siis piti pilkkanaan aikanaan F1-autojakin asfaltilla kiihtyen sitäkin nopeammin itseasiassa soralla vieläpä:D Pidän tauon nyt, hetki:eek:
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
alenin sanoin tehoja oli reilusti +600hv (viimeisissä kehitysversioissa liikuttiin jo tuhannen hv rajoissa.. Kankkusen mukaan sutivat nelivedolla ensimmäiset 5 vaihdetta läpi asfaltilla
1000 hv:n kehitysversioilla vain ei koskaan ajettu kilpaa ja testitkin loppuivat lyhyeen kun muistaakseni Walter Röhrl totesi auton olleen "undrivable".

Kankkusenkin sudittelut ovat korkeintaan jostain seuraavan vuoden turbon pikatesteistä. Ei sellaisilla tehoilla koskaan kilpaa ajettu, onneksi. Soralle koneet säädettiin usein "vain" 450-500 hv:n lukemiin. Ahtoja nostettiin vain tarpeen mukaan.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2216
Jos B-ryhmäläisissä ei olisi 25 vuotta vanhat alustat,jarrut, renkaat ja voimansiirto, niin ne pyyhkisivät lattiiaa jopa nyky f1-autoilla mennen tullen.
Tästä voi tehdä sellaisen päätelmän, että kun C4 kevennettäisiin ja varustettaisiin tehokkaalla koneella, niin se pieksisi nyky F1-autot. Ihan varmasti :rolleyes:

Hienoa kun olet pienen tauon jälkeen tullut valistamaan tietämättömiä. :alppu:
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1290
http://en.wikipedia.org/wiki/Group_B

890kg näytti painaneen Lancia Delta ja Peugeotin B-ryhmän ohjukset...

Sä voit siitä Sami laskea 1+1, että painoeroa on B-ryhmäläisen eduksi siis lähemmäs 400kg. Siihen sitten yli 100% enemmän tehoa niin mä en voi edes nauramatta ajatella miten pahasti se WRC-lussu olisi ottanut näköön joltain Toivosen ohjastamalta Lancia Deltalta asfalttiradalla. Ero olisi todennäköisesti ollut vähintään 30% luokkaa kierrosajoissa B-ryhmän eduksi.

Ps. Mä haen tässä välissä nenäliinaa, sen verran räkäisesti alkoi tahtomattkain naurattamaan kun mietin, että joku tosiaan on verrannut nuhapumppu WRC-tonnikeijua B-ryhmän AITOON rallipetoon, jotka siis piti pilkkanaan aikanaan F1-autojakin asfaltilla kiihtyen sitäkin nopeammin itseasiassa soralla vieläpä:D Pidän tauon nyt, hetki:eek:
En nyt suoraan sanottuna ymmärrä pointtia, että miksi tulit vauhkoamaan B-ryhmäläiten teho-paino-suhteesta. Ihan kuin joku ei sitä täällä forumilla ja etenkään tällä palstalla tietäisi :rolleyes: Ja ymmärrät varmaan, että teho ei ole sama asia kuin nopea eteneminen mutkaisella tiellä?

Tiiärkö millainen laji ralli on? Psst, sitä ei ajeta Estroililla eikä lentokentillä. Ehkä sun pitäis mennä tuonne rata-autoilu palstoille vauhkoomaan, että B-ryhmän auto jättäisi jälkeensä nämä ja nämä rata-autot.

Normaalilla rallierikoiskokeella nyky-WRC:n ja B-ryhmäläisen ero pitää kattoa kalenterista.

"B-ryhmäläinen pieksisi kaikki, jos se saisi nyky-wrc:n alustan, voimansiirron ym."

Niin eikös nyky-WRC pieksisi kaikki, jos se saisi B-ryhmäläisen motin ja painoa pois 300 kg?

Mikä näissä sun viesteissä on pointtina??? Lehmäkin vissiin lentäis, jos sillä ois siivet?
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1028
Sijainti
South Park
"B-ryhmäläinen pieksisi kaikki, jos se saisi nyky-wrc:n alustan, voimansiirron ym."

Niin eikös nyky-WRC pieksisi kaikki, jos se saisi B-ryhmäläisen motin ja painoa pois 300 kg?
Turha sinne mitään Beeläisen moottoria olis museosta kaivaa, kuristinta sen verta isommaksi että saadaan vaikka edes sen 550hv. Olis kyllä joku noin tehokas ja vaikka tasan 1000 kilonen Citroen C4 aivan HULLU vekotin menemään.

Mikä näissä sun viesteissä on pointtina??? Lehmäkin vissiin lentäis, jos sillä ois siivet?
Pendellstockin sama B ryhmä hehkutus/trollaus jatkuu täällä vuodesta toiseen. Ei kannata ottaa vakavasti, tai ehkä edes vaivautua lukemaan viestejä.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Niin eikös nyky-WRC pieksisi kaikki, jos se saisi B-ryhmäläisen motin ja painoa pois 300 kg?

Mikä näissä sun viesteissä on pointtina??? Lehmäkin vissiin lentäis, jos sillä ois siivet?
Ei taitaisi pelkkä moottori ja painon pudotus riittää, kun nämä nykyiset WRC-perheautot saisi noilla nykyisillä downforceilla mitään iloa irti lisätyistä tehoista.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3846
http://en.wikipedia.org/wiki/Group_B

890kg näytti painaneen Lancia Delta ja Peugeotin B-ryhmän ohjukset...

Sä voit siitä Sami laskea 1+1, että painoeroa on B-ryhmäläisen eduksi siis lähemmäs 400kg. Siihen sitten yli 100% enemmän tehoa niin mä en voi edes nauramatta ajatella miten pahasti se WRC-lussu olisi ottanut näköön joltain Toivosen ohjastamalta Lancia Deltalta asfalttiradalla. Ero olisi todennäköisesti ollut vähintään 30% luokkaa kierrosajoissa B-ryhmän eduksi.

Ps. Mä haen tässä välissä nenäliinaa, sen verran räkäisesti alkoi tahtomattkain naurattamaan kun mietin, että joku tosiaan on verrannut nuhapumppu WRC-tonnikeijua B-ryhmän AITOON rallipetoon, jotka siis piti pilkkanaan aikanaan F1-autojakin asfaltilla kiihtyen sitäkin nopeammin itseasiassa soralla vieläpä:D Pidän tauon nyt, hetki:eek:
Uskotko oikeasti vielä että ralliauto soralla voittaa kiihdytyksessä formulan asfaltilla?

Wrc-autoissakin on ollut käytännössä aina yli sen "sovitun" 300-hevosvoiman.
Nykytekniinkalla vaihteistossa ja alustassa on saatu sen verran isoja edistysaskelia että en usko niiden b-ryhmäläisten enää pärjäävän uusille autoille.
Teho ei ole kaikkea, sitä pitää pystyä hyödyntämääkin.

Mutta samaa mieltä olen siinä että paljon kiinnostavampia nämä b-ryhmän autot ovat.
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1028
Sijainti
South Park
Näiden käytöstä poistuvien WRC autojen tehot on todellisuudessa lähempänä 400 hevosta kuin 300. Ei ole myöskään olemassa mitään sopimusta että tehot pysyisivät kolmessa sadassa, on se 34mm kuristin jonka tullessa tehoa arvioitiin irtoavan noin 300 heppaa.
Nyt on Kauan menty jo reippaasti noiden lukujen yli. Ei ne nyt ihan mopoja ole.
 

kosmi

Well-known member
Liittynyt
28.2.2009
Viestit
219
Tuulilasin Extra- numerossa oli hyvä ja mielenkiintoinen juttu Mitsubishi Galant VR-4 ralliautosta.

Siinä Lasse Lampi kertoo:
A-ryhmässä turbomoottorin tehorajaksi määrättiin 300hv, mutta totuus oli toinen.
- Jokaisessa ralliautossa oli tuohon aikaan huomattavasti yli 300hv, kuten tänäkin päivänä. 40- millisen imuilman kuristimen kanssa Galantin rallimoottorista irtosi sen viimeisessä kisassa 393 hevosta. Tuollaiset 400hv löytyi kaikista kärkiautoista, toteaa Lampi.

Lehdessä oli myös Mikael Ericssonin haastattelu koskien 1989 Jyväskylän kisaa, jonka hän voitti.
Tästä Lasse Lampi mainitsi, että Ericssonin voittoauton moottorista irtosi noin 350hv. Painoa oli 1330kg
 

Ghetto

Well-known member
Liittynyt
27.5.2004
Viestit
910
Sen verran pitää Pendeliä peesata, että itseäni myös häiritsee nykyinen väännön hehkuttaminen, olen itsekin ihmettelyt, etteikö ihmiset viitsi/osaa enää vaihteita veivaa. Tämä yksi pääsyistä, miksi diggaan S2000sista.

Itse näkisin MM-sarjassa mielelläni wankel-koneita,
ainakin saatais kierroksia nokkapellin alle.

Suunta jo nyt toki hyvä, koska uudet WRC pelit ovat enemmän kierroskoneita, kuin nämä poistuvat vääntömyllyt.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1375
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Traktoreissa kiva katella vääntökäyriä, kun kilpaa ajetaan hevosvoimat ratkaisee: alenin sanoin tehoja oli reilusti +600hv (viimeisissä kehitysversioissa liikuttiin jo tuhannen hv rajoissa.. Kankkusen mukaan sutivat nelivedolla ensimmäiset 5 vaihdetta läpi asfaltilla ja Kankkunen itse sanoi jättäneensä formula-1:t kun kokeilivat ylämäkiajoa kostealla asfaltilla.. Puhumattakan Toivosen Estorilin näytöstä Lancialla!).
----
Nykyisissä tonnikeiju-WRC-autoissa tehoa yli 100% vähemmän eli naurettavat 300hv..
----
B-ryhmä: Maailman nopein ja mahtavin autourheiluluokka. Kuningas-luokka. Upeita autoja, oikeasti kovia kuskeja.. Ei itketty kun tuli pimeää tai mehu loppui automaattisesti annostelukoneesta kabiinissa vaan painettiin minkä uskallettiin metsien läpi kun VOIMA puhui. Se oli aikaa se!
Mahtavaa settiä!! Huimaa yritystä!! Puhdasta faktaa!! :D

Se on muuten se teho aika turhaa jossei se mene tiehen. Ja vääntö auttaa siinä, että se auto etenee muuallakin kun kierrokset tapissa. Eli mm. mutkissa.

Yli 100% vähemmän tarkottas sitä että siellä olis miinushevosvoimia. Melkosia nuhapumppuja, indeed!

Mut nyt on sit ikävä pilata pendellin ilo. Kato kun se ei oo nopein luokka, jos kello kertoo että takkiin tulee ja paljon.. ;)
 
Ylös