Vämpylä
Well-known member
S4 takaraideväli on 4,5cm ja etu 2cm rellua leveämpi.Kyllähän tota sattui silloin aikoinaankin, ja asvalttisäädöillä, ja sille leveimmälle autolle:
http://www.youtube.com/watch?v=fN-KqzlB1DI
S4 takaraideväli on 4,5cm ja etu 2cm rellua leveämpi.Kyllähän tota sattui silloin aikoinaankin, ja asvalttisäädöillä, ja sille leveimmälle autolle:
http://www.youtube.com/watch?v=fN-KqzlB1DI
Kun pintana oli sora tai lumi niin kyllä.Eikö kyseinen Quattro juuri hallinnut ralleja mennen tullen ennen pösön tuloa?
Höh.S4 takaraideväli on 4,5cm ja etu 2cm rellua leveämpi.
On kyllä jokseenkin arveluttavaa tehdä vertailuja 25 sitten ajettuihin sorapätkiin. Nykyään nuotitetaan tarkemmin, leikataan mutkia enemmän ja tiet ovat monin osin paranneltuja.Kellot ja keskinopeudet kertoo.. karua totuutta..
WRC vs. B-Ryhmä
Ajosuunnista ei ole varmuutta, päivittäköön joku muu ne.. mulla ei tietoa!!
http://www.juwra.com/finland_1985_stage_winners.html
SS13 Myhinpaa 17.56 km Salonen, Timo 8:23 125.68 km/h
SS14 Sirkkamaki 6.10 km Salonen, Timo 3:07 117.43 km/h
http://www.juwra.com/finland_2010_stage_winners.html
SS7 Sirkkamaki 1 6.45 km Latvala, Jari-Matti 3:04,4 125.92 km/h
SS10 Myhinpaa 2 15.52 km Loeb, Sebastien 6:59,8 133.09 km/h
Kyllä se Aleenin Markku vei assukisoja vielä vuosina ´83 (SanRemo) ja ´84 (Corsica) kankivetosella Lankisella. Se pitkä Quattro vaan oli assulla auttamattoman painava ja kankee.Eikö kyseinen Quattro juuri hallinnut ralleja mennen tullen ennen pösön tuloa? Jos nyt kuitenkin olettaa että b-ryhmän autot olisi 3sek kilometrillä nopeampia(ero ei varmasti ole noin suuri) niin ei kyseisen radan ajat riittäisi edes top 15 joukkoon.
No se leikkaaminen johtuu siitä, että alustat ja renkaat on kehittyny. Eli autot on nopeempia. Mut tuo nuotittaminen. Mitäpä veikkaat, millon nuotitetaan (tai opetellaan) tarkemmin, kahella ajokerralla (esim Sirkkamäki nyt uutena pätkänä) vai aikana, jollon kuskit sahas koko elokuun reittiä läpi? Sillon ennen vanhaan ei tarvinnu murehtia ekan autonkaan mitään irtosoraa kun kuskit tahkos pätkiä huomattavan reilua siviilivauhtia (lue: yöllä lähes kisavauhtia).On kyllä jokseenkin arveluttavaa tehdä vertailuja 25 sitten ajettuihin sorapätkiin. Nykyään nuotitetaan tarkemmin, leikataan mutkia enemmän ja tiet ovat monin osin paranneltuja.
1985/1986-tienoilla F1:n minimipaino oli 540 kg. Toki se tankki täynnä sitten painoi vähän enemmän. Mutta ei siis aika-ajossa (joissa noita mahtitehoja väitetään käytetyn ja johon Toivosen huhusuoritusta verrataan).Ja mitenkähän helvetissä joku kankeesti kääntyvä, n. 600hv ja n. 950kg Lancia pärjää asvalttiajoon suunnitellulle 1500hv ja 700kg formulalle?
Kyllähän siellä ajetaan jotakin avointa luokkaa. Ilmeisesti Metroilla pärjättiin yleiskilpailuissa viellä -90 luvun puolella hyvinkin, vaikka niissä iskutilavuutta jouduttiin kutistamaan 2,5 litraan.Ei näytä oikeen pysyvän kyydissä, edes nykyaikaisilla renkailla. Eikös jossain briteissa ajella vieläkin jotain kansallisia luokkia vanhoilla B-ryhmän ajokeilla? Olisi kiva saada jotain pätkäaika vertailuja esimerkiksi N-ja WRC-ryhmän autoihin.
Nythän on kyse eriasiasta. Kyllä itsekkin muistan B-ryhmäläisten brutaaliuden, äänet ja sen fiiliksen kun ne lähti kiipeämään Laajavuoren päälle. Ei sellaista tunnetta sen koommin ole omalle kohdalle eteen tullut. Kyllä ne kiinnostaa edelleen ja kovasti kaikkia tämänkin ketjun kirjoittajia. Mutta tämä yksi sankari yrittää niin vahvasti ajaa omaa asiaansa ilman minkäänlaista käsitystä koko lajista että se saa aikaan vain suurta myötähäpeää. B-ryhmäläiset oli hienoja laitteita ja aikansa nopeimpia, mutta eivät ne WRC:ä nopeampia olleet...Markkua lainaten, ketä kiinnostaa hei joku suhina?
Tämä on totta. Ja onhan Tommikin sanonut että oman tallin Subbe on parempi ajaa ja ainakin yhtä nopea kuin Mitsun A-ryhmäläiset joilla hän mestaruutensa voitti...Jos otetaan (typerä) ajatusleikki: Kilpailuun tulee aikakoneella Mikkola&Audi -83, Kankkunen&Peugeot-86, Alen&Lancia-86, Kankkunen&Toyota-93, Mäkinen&Mitsubishi-96, Grönholm&Peugeot-00 ja Latvala&Ford-10. Uskallan sanoa, että Latvalalle ei pärjää kukaan. Siksikö, että hän olisi paras, EI. Siksi, että kehitys kehittyy ja vaikka tehoja ei ole enää samaan malliin kuin 25 vuotta sitten, on auto pakettina hieman parempi.
Tuossa hieman onboard-pätkää samasta tapahtumasta, kuvakulma tosin voisi olla parempikin:Walter näköjään revitellyt karstoja vanhasta tutusta siipi-Audista Rally Legend-kisassa vastikään:
http://www.youtube.com/watch?v=8n5QiScl5pE
Kyllä se vaan laittaa veren kiertämään pelkällä olemuksellaan, vaikka vaan noin hupimielessä vähän ulkoilutetaan.
Onko tietoa mikä oli Blomqvistin vierailun syy?Itselle jäänyt myös unohtumattomat muistot tuosta siipi Audista. Olikohan vuoden -85 Suurajot, oltiin treenattu sen kolmisen viikkoa ja satuttiin muutama ilta ennen kisoja Laajavuoreen alkuillasta. Virallinen testipätkä oli Ruuhimäen suunnalla, mutta ei sinne paljon testiporukkaa ollut menossa. Huomattiin, että Markku lähti kilpurilla (037) huoltoautojen seuraamana liikkeelle. Uteiliaisuudesta lähdettiin katsomaan, onko Lancialla oma testipätkä... oli se. Seurattiin karavaania Urrian pätkälle (oli silloin myös kisapätkä!, ei ehkä onnistuisi nykyään). Markku häipyi heti pätkän alusta horisonttiin ja huoltoautot yhtä lukuunottamatta alkoivat hiljentää vauhtia. Ohitettiin hitaammat huoltoautot ja huomattiin, että ne sulkivat koko tien! Jäätiin siihen pätkän varteen muutaman tehtaan huoltoauton viereen parkkiin seuraamaan, mitähän täällä tapahtuu. Samalla huomasimme, että myös Fiorio oli paikan päällä! Markku veti 037:lla pätkää siihen malliin, että ei voinut kuin nauraa miettiessä omaa kisavauhtia (ja nuottia) samassa paikassa.
Yhtä äkkiä Lancian la/vhs puhelimista hirveä molotus ja kohta Blunkka tuli siipi Audilla paikalle. Sananvaihtoa tosi paljon ja lopulta Fiorio istutettiin Blunkan kyytiin (tais muuten olla eka kerta). Ottivat lähdön n. kilometrin päästä huoltopisteestä ja voi Jessus.. (ääntä ja menoa).
Markku jutteli siinä odotellessa meidän kanssa ja totesi vain, että aja nyt noita vastaan kilpaa. Blunkka tuli kyllä vähintään kisavauhtia ja muistan kun mutkan jälkeen pitkällä ylämäkisuoralla Audi repi laidasta laitaan vielä viitosella (saattoi olla vielä vähän "löytystä" Fioriolle).
Markku totesi kuitenkin, että Audi on äärimmäisen hankala ajaa moottorin vuoksi; alle 7000 rpm ei ole juuri mitään ja sitten viimeisen 2000 kierroksen alueella tulee sitten 250 hv lisää vajaaseen 500 hv:aan.