Rallin B-ryhmä jutustelu

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Vuodeksi 1985 haluttiin Vatasen rinnalle Röhrl, Alén tai Toivonen. Röhrl halusi pysyä Audilla, Alén hinnoitteli itsensä ulos ja Vatanen epäili tallikaveriutta Toivosen kanssa, siten päädyttiin Saloseen.
Olisi hauska tietää, mikä oli takana tuossa Vatanen-Toivonen -kuviossa. Kaksikkohan tuli käsittääkseni hyvin toimeen Opelilla ja siviilissäkin. Pelkäsikö Vatanen Henkan vauhtia vai mikä oli?
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
^^ Tuskin vauhdista kiinni, mutta valitettavasti kirja ei avannut tuota sen enempää. Näin kirjoitti Todt:

"What did Ari think? He favored Rörhl or Alén, but was hesitant to accept Toivonen, feeling uncertain of their future relationship."
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Silkka arvaus on, että Vatanen pelkäsi Henkan olevan vauhdillisesti yhtä ylivoimainen kuin heidän ajaessaan tallikavereina Rothmans Opelilla....
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Kai Pauli oli mukana taustalla ihan yhtä paljon Opelilla kuin mitä olisi ollut Pösöllä...
Tosiaan MM-ralleissa kun vertailee kaksikon menoa -83, niin kyllä Henkka oli vauhdillisesti niskanpäällä. Myös Manx-rallissa Toivonen voitti Vatasen ajamalla.
 
Viimeksi muokattu:

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Väittämä perustuu ihan oikeaan luokitustodistukseen Nro.B 243 joka on A2:sen luokitustodistus eikä niinkuin Fian taulukossa http://www.fia.com/resources/documents/1906603385__Historic_Pre_Homologations_a.pdf

jossa väitetään että nro. B 229 ja B 243 olisivat A1:sen lukitustodistuksia,siinä on
pieni painovirhe, B 229=A1 B 243 =A2
viimekädes minä ainakin luotan oikeisiin luokitustodistuksiin en niinkään taulukoihin.
Juu no olen vähän ihmetellytkin miksi tuo A1 on kahteen kertaan.
Mistähän noita 4- ja b-ryhmän luokitustodistuksia löytyisi? Muutamia b-ryhmän todistuksia olen löytänyt (Ladaa, Skodaa, Peugeottia) netistä, mutta en vielä Audeja.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Mitenkäs muuten nuo quattrojen korit eroaa materiaalien puolesta?
Lähinnä kiinnostaa A1 mallin ja nelosryhmäläisten konepellin, takapaksin, ovien ja kaarien materiaali.
 

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Kaarien osalta homma on selvä (jos oli kyse kehikosta eikä lokasuojista tai niiden levikkeistä :) ) :

Alumiinikaaret ovat kielletty 1.1.-92 alkaen (valmistaja Audinkin tapauksessa tod.näk. Matter, Heigo yms.)

Siitä eteenpäin ovat kelvanneet vain teräskaaret.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Mitenkäs muuten nuo quattrojen korit eroaa materiaalien puolesta?
Lähinnä kiinnostaa A1 mallin ja nelosryhmäläisten konepellin, takapaksin, ovien ja kaarien materiaali.
Ymmärtääkseni gr4:ssa kaikki pelliä ja pitkälti samat kuin siviiliautossa. A2:ssa etulokarit ja takakyljet (ja mahdollisesti luukutkin) kuttaperkkaa. A1:n takaposket vois kait olla myös kuttaperkkaa kun niissä oli käsittääkseni myös jonkinlainen ilmanotto jarruille tms.
 

maxi100

Active member
Liittynyt
28.1.2012
Viestit
28
Mitenkäs muuten nuo quattrojen korit eroaa materiaalien puolesta?
Lähinnä kiinnostaa A1 mallin ja nelosryhmäläisten konepellin, takapaksin, ovien ja kaarien materiaali.
Nelosryhmään on korin osalta luokiteltu nokkapelti ja ovet ainoastaan alumiinista,takaluukku muovista,sivulasit ja takalasi muovia ja nämä on vaihtoehdot vakiolle jolla myös saa ajaa kilpaa

A1 on sitten vähän kinkkisempi juttu ovien osalta kun ne on ET osaa ja siten pakolliset ja luokiteltu ainoastaan alumiinina,
etu ja takaluukut muovia ja myös ET osaa
sivuja takalasi muovia ja ET osaa
etulokarit ja takakyljet ovat sitten pullistettuja ja Myös Et osaa takakyljis yhdet ilmanottoaukot jarruille.

A2 siinä kaikki samoin kun A1 sillä erolla että nyt on ovet muovia ja ET osaa ja takakyljis kahdet ilmanottoaukot jarruille ja takaperälle.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Nelosryhmään on korin osalta luokiteltu nokkapelti ja ovet ainoastaan alumiinista,takaluukku muovista,sivulasit ja takalasi muovia ja nämä on vaihtoehdot vakiolle jolla myös saa ajaa kilpaa
4-ryhmäläisessä oli kylläkin veivi-ikkunat, joten voisin kuvitella että ne olivat lasia..
 

maxi100

Active member
Liittynyt
28.1.2012
Viestit
28
4-ryhmäläisessä oli kylläkin veivi-ikkunat, joten voisin kuvitella että ne olivat lasia..
Luokitustodistukses nro.671 joka on 4-ryhmän lukee kuvan keran kanssa,set´of plastic door windows,rear side windows and rear windows.

Eli sallittua on käyttää mutta ei pakko,muutaman replican olen rallis nähnyt että veiviklasilla ajavat.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Nelosryhmään on korin osalta luokiteltu nokkapelti ja ovet ainoastaan alumiinista,takaluukku muovista,sivulasit ja takalasi muovia ja nämä on vaihtoehdot vakiolle jolla myös saa ajaa kilpaa

A1 on sitten vähän kinkkisempi juttu ovien osalta kun ne on ET osaa ja siten pakolliset ja luokiteltu ainoastaan alumiinina,
etu ja takaluukut muovia ja myös ET osaa
sivuja takalasi muovia ja ET osaa
etulokarit ja takakyljet ovat sitten pullistettuja ja Myös Et osaa takakyljis yhdet ilmanottoaukot jarruille.

A2 siinä kaikki samoin kun A1 sillä erolla että nyt on ovet muovia ja ET osaa ja takakyljis kahdet ilmanottoaukot jarruille ja takaperälle.
Kiitos tuhannesti!
Eli siis A1 ja A2 luokituksen mukaista autoa on käytännössä mahdoton rakentaa, jollei löydä alumiini lohkoa ja ovia (tai muovi ovia).
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Kai Pauli oli mukana taustalla ihan yhtä paljon Opelilla kuin mitä olisi ollut Pösöllä...
Tosiaan MM-ralleissa kun vertailee kaksikon menoa -83, niin kyllä Henkka oli vauhdillisesti niskanpäällä. Myös Manx-rallissa Toivonen voitti Vatasen ajamalla.
Sama parivaljakko kilpaili Englannin avoimessa vuonna -82. Vatasella tuolloin Escortti ja Toivosella Opel. Äkkiseltään muisteltuna Mintexissä Toivonen voitti niukasti ajamalla (Vatasella jollain asfaltti pätkällä väärät renkaat), Irlannissa Toivonen oli alkuun nopeampi kunnes mursi käden ja lopussa Vatasella oli jotain ongelmaa, Walesissa Vatanen hylättiin ja Toivonen oli toka, Skotlannissa Vatanen oli Toivoseen nähden ylivoimainen kunnes keskeytti, Manxissa Vatanen johti kunnes...
http://www.youtube.com/watch?v=Pbl8LgLXwRo

Vaikkei B-ryhmäläisiin liitykkään niin oli kaunein Escort ikinä tuo Vatasen musta -82 vuoden auto.
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1028
Sijainti
South Park
Manxissa Vatanen johti kunnes...
http://www.youtube.com/watch?v=Pbl8LgLXwRo

Vaikkei B-ryhmäläisiin liitykkään niin oli kaunein Escort ikinä tuo Vatasen musta -82 vuoden auto.
Toivonen johti Manxia lähes lähes alusta asti mutta rengasrikko pudotti kolmanneksi ja vatanen siirtyi hetkeksi johtoon josta sitten veti ulos. Sen jälkeenhän Toivonen ohitti mcraen ja siirtyi takaisin johtoon ja oli ajamassa sekä rallin että koko sarjan voittoon mutta sähkövika katkaisi matkan ja Mcrae korjasi potin.
 

Yelena

New member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
1
Mielestäni auton lähinnä nähdä kuljettajat kääntyvät kulmien suorituskykyyn.
 
Ylös