Rallin B-ryhmä jutustelu

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Eikös tuota nimenomaista sarjaa löydy muitakin. Audi, Pösö?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15899
Sijainti
Tampereen lenkki
Tuo Lancia 037 -kirja ei kuulu Rally Giants -sarjaan ja näyttää olevan miltei tuplaten paksumpi kuin vaikka Quattro-kirja, mutta onhan nuo Rally Giantsitkin mielenkiintoisen näköistä luettavaa. Rally Giantseihin verrattuna 037-kirjassa oli ainakin paljon mielenkiintoisia prototyyppikuvia
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Onkos kellään lukukokemuksia McKleinin Audi Quattro - The Rally History -kirjasta, olisiko ostamisen arvoinen?

Aika halvalla lähtis kylkiäisenä noita Rally Giants kirjoja.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8268
Onkos kellään lukukokemuksia McKleinin Audi Quattro - The Rally History -kirjasta, olisiko ostamisen arvoinen?
On ostettuna mutta odottaa vielä sopivaa lukuhetkeä, eli ei voi sanoa muuta kuin selailun pohjalta että taatulta McKlein-laadulta vaikuttaa. Eikä ole käytetty/kierrätetty samoja kuvia mitä niissä parissa muussa McKleinin B-ryhmä-kirjassa olen nähnyt, vaan valkattu uudet kuvat. Fyysisiltä mitoiltaan+sivumäärältään samaa kokoa sen pienemmän McKleinin B-ryhmä-kirjan kanssa.
 

Eavi

Active member
Liittynyt
25.5.2010
Viestit
30
Kirjahyllystä löytyy useampi rally giants, Kleinin Quattro-kirja ja tuo 037 kirja. Ja ne on kaikki ostamisen arvoisia ja kaikki hyvin erilaisia.

Omat, henkilökohtaiset, näkemykseni:

Rally Giants sarja:

-Graham Robson on takuuvarma kirjailija jolla on jo niin rautainen kokemus ja niin monta kirjaa "vyön alla", että kyllä voi aika huoletta ostaa mitä vain hänen tekeleistään.

- Nyttemmin tehnyt tuon aika laajan ( mm. Audi, Pösö 205, Fiat 131 jne) Rally Giants -sarjan ja ne on ihan hyviä perusteoksia ralli autoista ja niiden historiasta. Esim itsellä on juurikin nuo kaikki yllä luettelemani ja en nyt ihan heti muista mitään muuta kirjaa kuin kauan sitten loppuun myydyn Mckleinin "Rally Cars" joka käsittelisi Fiat 131:stä. Myöskään Toyota Celicasta ja esim. saabista ei löydy ihan liikaa kirjallisuutta, mutta Rally Giants sarjassa nämä on mukana.
- Kuvia on ja ne on iha ookoo, mutta ne on aika pieniä ( kirjakin on kooltaan pieni).
-Asiaa on paljon ja se on hyvin ( ja ymmärrettävästi) kirjoitettu.
- Nää on tosi halpoja. Adlibriksestä kannattaa ostaa, paljon halvempi kuin Alfamer ja saapuu nopeasti. Itse tilaan kaiken täältä...

Quattro kirja:

-Olen vähän jäävi tämän suhteen, koska kaikki Audiin liittyvä kirjallisuus on mulle "must ostos". Mutta tämä kirja ei pettänyt, sisältää LOISTAVIA kuvia (Mcklein laatua) jotka on isoja ja osin ennen näkemättömiä.
- Maksaa paljon, hienoja kuvia, paljon juttuja, mutta ei kuitenkaan ihan sellainen "inside-kirja".
- Suosittelen!!!

037 Lancia kirja:

Peter Collinsin tekemä kirja. Hienoja kuvia ja VALTAVASTI nippelitietoa! Tämä mies todellakin tekee taustatyönsä huolella. Kirjaan on saatu haastateltua kuskeja ( Alén) ja auton kehittäjiä. Ja kirjassa on tosiaan kuvia ja juttuja auton kehityksestä, joita ei varmasti löydy muualta. Tämän kun lukee niin tietää varmasti kaiken tuosta autosta. Eli tää on enemmän semmoinen kaiken tyhjentävä tietokirja, vaikka kuviakin on paljon.
Kallis kirja (oli ainakin silloin kun itse sen ostin) mutta suosittelen.

Ja jos haluaa samantyylisen "kaikenkattavan" kirjan, niin Collinsin tekemänä löytyy "Lancia Delta, story of a Champion" joka on samaan tyyliin tehty, eli löytyy seikkaperäisesti kaikki tarvittava tieto k.o. autosta. Nämä ei ole samanlaisia "kuvakirjoja" kuin Mckleinin kirjat, mutta näissä on enemmän "asiaa".

Ja forumihuhujen mukaan Robsonilta (Graham) olisi tulossa ihan lähiaikoina kaikenkattava kirja Ford Escortista sen kaikissa ralli muodoissaan ( tai ainakin kattavasti MK1 ja MK2.). Tästä en tiedä muuta, kuin mitä olen itse lukenut herran omana väittämänään eräältä sivustolta... Eli voitte kuitata ihan huhuna.

Toinen mielenkiintoinen kirja, joka itse asiassa on jo markkinoilla, on Mckleinin tekemä "Group 4, From Stratos to Quattro" joka on ihan pakkohankinta, kunhan saan varat kasaan... Onko kellään tätä jo omalla hyllyllään, onko se just niin hyvä kuin voi olettaa?

Tässä nyt vähän omia näkemyksiäni.

Kiitos ja anteeksi.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Just tossa ennen Eavin postausta tilasin tuolta
http://www.rallyandracing.com

Juurikin Quattro-, 037- ja 205 T16 -kirjat.

En lähtenyt pahemmin hintoja vertaileen. Tuttu kauppa ja tiesin, että homma pelaa. Alfamer on yleensä ollut jonkinverran kalliimpi.

Pisti kans silmiin tuo 4-ryhmää käsittelevä kirja ja olishan tuolla ratapuolelta erityisesti Porscheja koskettavaa hyvää kirjallisuutta.
 

Saab_99_rallye

Well-known member
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
241
Sijainti
Jyväskylä
Myöskään Toyota Celicasta ja esim. saabista ei löydy ihan liikaa kirjallisuutta, mutta Rally Giants sarjassa nämä on mukana.
Hieman offtopiccia, tämä on totta Saabista ei juurikaan löydy kirjallisuutta. Itselläni on "From two stroke to turbo" jossa käydään Saabin rallihistoriaa läpi, tosin Suomen osuus tuosta kuitataan parilla sivulla. Joskus olemme muutaman kaverin kanssa miettineet että Scan Auton kilpatallista tarinaa riittäisi kirjankin verran ja aikalaisia on vielä tarinaa kertomassa. Autojakin on vielä olemassa suurin osa.
 

Ouninpohja

Well-known member
Liittynyt
14.11.2003
Viestit
111
Hieman offtopiccia, tämä on totta Saabista ei juurikaan löydy kirjallisuutta. Itselläni on "From two stroke to turbo" jossa käydään Saabin rallihistoriaa läpi, tosin Suomen osuus tuosta kuitataan parilla sivulla. Joskus olemme muutaman kaverin kanssa miettineet että Scan Auton kilpatallista tarinaa riittäisi kirjankin verran ja aikalaisia on vielä tarinaa kertomassa. Autojakin on vielä olemassa suurin osa.
Se olisi hieno kulttuuriteko suomalaiselle ralliurheilulle:thumbup:
 

Marv

Group B History
Liittynyt
8.1.2010
Viestit
145
Sijainti
England
The Mcklien quattro book has great pictures from each rally bu is a little thin on detail when it comes to the rallys.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15899
Sijainti
Tampereen lenkki
Minkähän takia TTE ei ulkoiluttanut koskaan Celica TCT:a asfalttiralleissa? Luulisi, että osaavan kuskin ajamana sillä olisi pärjännyt hyvin ainakin Mantoille ja Renuille. Jostain syystä keskittyivät soraralleihin, vaikka takavetoisena Celica oli niissä selvästi altavastaajana, ja hävisi minuuttitolkulla nelivetoautoille. Afrikassa pärjäsi luotettavuutensa ansiosta, ei oikein muualla. Kävivätkö Brittein saarilla missään asfalttiralleissa?
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Eiköhän syyt löydy emoyhtiön puolelta. Ehkä eivät pitäneet mediaseksikkäänä.

Tojollahan oli myös pakkomielle ylisuurien urheiluautojensa käyttämisestä.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Minkähän takia TTE ei ulkoiluttanut koskaan Celica TCT:a asfalttiralleissa? Luulisi, että osaavan kuskin ajamana sillä olisi pärjännyt hyvin ainakin Mantoille ja Renuille. Jostain syystä keskittyivät soraralleihin, vaikka takavetoisena Celica oli niissä selvästi altavastaajana, ja hävisi minuuttitolkulla nelivetoautoille. Afrikassa pärjäsi luotettavuutensa ansiosta, ei oikein muualla. Kävivätkö Brittein saarilla missään asfalttiralleissa?
Ajoihan tuo Kankkunen Haspengouwssa, joka vissiin on ainakin osaksi asfalttia.
http://www.autosportforum.be/picture.php?albumid=83&pictureid=1697

http://www.youtube.com/watch?v=viHiSrBHiCw

Niin ja olihan Portugalin rallikin osittain kovalla pinnalla.


Saman korimallin Celicaa, tosin 2 litraisella (sen rapiat sata kaakkia vähemmin tehoja) vaparilla käytettiin Britanniassa. Kuskina Eklund ja ilman mainittavaa tulosta.


Kankkunen, Eklund ja Waldegård eivät oikein olleet kuuluisia asfaltti osaamisestaan. Kyllähän tuolla TCT mallilla ainakin paperilla olisi pitänyt Mantat, quattrot ja sen semmoiset voittaa asfaltilla.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15899
Sijainti
Tampereen lenkki
Joo, ja nyt kun mietin niin eihän tuohon aikaan ollut muita puhtaita asfalttiralleja kuin Korsika. Monte enemmän tai vähemmän luminen, Portugali ja San Remo enimmäkseen sorateitä.

Olis hauska vertailla Portugalin asfalttipätkien pätkäaikoja, mutta eipä taida noin tarkkaa dataa enää löytyä
 
Viimeksi muokattu:
Ylös