Jotain käsitystä siitä, kuinka kaukana nykyralliautot ovat siviiliversioistaan antaa tämä IS:n video:
http://www.iltasanomat.fi/autot/mita-eroa-siviiliautoon-kokeilussa-uusi-ralliauto/art-1288457132341.html
B-ryhmäläisistä Audi Quattro A1 ja Ford RS200 taisivat edustaa ääripäitä vakiomalliin perustumisessa.
Pakko tehdä ylimalkainen vertailu quattro A1 ja siviilimallin välillä ihan vaan ajankuluksi. Audi omallatavallaan onnistui markkinoinnissa, kun ihmisille jäi kuva siitä miten ralli ja siviilimalli olivat lähellä toisiaan.
A1 malli ja suluissa siviilimalli
-moottorinlohko alumiinia (valurautaa)
-kuivasumppuvoitelu, tankki takapaksissa(öljyt öljypohjassa)
-moottorissa todennäköisesti myös muuta pientä eroa nokka-akselit yms.
-vaihdelaatikko todennäköisesti ns. suorakytkentä ja erilaiset välitykset (normaali kytkimen vaativa, maantielle sopivin välityksin)
-kitkalla toimivat tasauspyörästön lukot ainakin edessä ja takana (siviilissä muistaakseni erikseen kytkettävät 100% lukot)
-ovet alumiinia (terästä)
-etu- ja takaluukut muovia (terästä)
-etu ja takakaaret jonkin näköistä muovia? (terästä)
-sivu- ja takaikkunat muovia (lasia)
-korkeampi takaspoileri öljynlauhduttimella (matala ilman lauhdutinta)
jarrujen balanssia todennäköisesti mahdollista säätää ajon aikana
Voisin kuvitella rallimallin olevan pikkuisen erilainen ajettava, kuin siviili.