Rallin B-ryhmä jutustelu

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15899
Sijainti
Tampereen lenkki
Ehtikö B-ryhmän autojen kaatoja/ulosajoja tarttua paljoakaan videonauhalle?
http://www.youtube.com/watch?v=SQ_2aD4aUQ8

The Greatest Years of Rallying Voume 2 -videolta löytyy valokuvasarja Kankkusen RAC '86 -kaadosta kohdasta 1:04:59 ja 1:07:35 eteenpäin kuvat Mark Lovellin RS200-kaadosta sekä kahdesta David Llewellinin Metron ulkoiluttamisesta.

http://www.youtube.com/watch?v=C0bFu0jd_8Q

Tällainenkin Metron heittämä volttisarja löytyi, en tosin tiedä mistä kisasta
 
Viimeksi muokattu:

kosmi

Well-known member
Liittynyt
28.2.2009
Viestit
219
Olikos se Blomqvist joka kans kaatoi 205T16 E2:sen? Sekin näkyy jollain videolla.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
http://www.youtube.com/watch?v=KprDWOtIxbQ&list=UURTnypdHnOVypMn3GYpgdPA&index=4&feature=plcp

Kuunnelkaa noin 1 minuutin kohdalla: Brittiselostaja toteaa haltioituneena, että tuolla ajalla Toivonen olisi sijoittunut 5.neksi F1-aika-ajoissa Estorilissa.

Nuo olivat autoja nuo ja aikoja!

Since we seem to have also international guests on the Forum:

In those good old days the rally cars really were fast and had huge power rates (at their latest evo versions that were later banned, they had almost 1000hp and weighed 7xx kg) unlike today and also the drivers were bold and skillfull and capable to drive many hours even in the night time unlike today. Nowadays both cars and drivers seem to be quite dweebs compared to the Group-B cars that according to even mr. Juha Kankkunen himself were even faster than the F1-cars of the day. Kankkunen had driven once a hill climbing race in the UK against a F1 car with a B-Goup car and had won that race.

There were a lot of benefits in the B-group compared to F1:

-4x4
-Better aerodynamics
-More torque
-etc.

Toivonen is probably the most talented racing driver ever lived. He even won in his first (and only) F1-test day the regular F1-driver of the particular team immediately and the guy had never touched and F1 car before in his life.. He`s a real legend!
 
Viimeksi muokattu:

hopo

Well-known member
Liittynyt
28.7.2008
Viestit
119
tere
Selostaja taitaa mainita tuossa alkupuolella ainakin, että Toivonen olisi eräällä aikakierroksellaan sijoittunut portugalin gp:n neljänteen riviin lähtöruudukossa tai jotain siihen suuntaan...
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Ei taas... /naamapalmu

Edit: Itse video tosin uusi juttu, koska onpahan ainakin tuolta vuodelta oleva "lähde" eli käytännössä ko. rallin kooste tai kausikooste kuten tutusta kommentaattoriäänestä voi päätellä (mutta yllättäen puuttuu taas ne pikkusivuseikat kuten ratakonfiguraatio ja se kierrosaika :rolleyes:). Itseäni kun edelleen kiinnostaa tämä paskamyytti lähinnä sen syntymisen osalta.
 
Viimeksi muokattu:

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Miksi muuten Lancia käytti Safarissa vielä -86 037:aa? :doubtful:
Rauno Aaltosta siteeraten, niin kauan kun tie ei ole pohjaton niin kaksipyörävetoisella pärjää.
037 saattaisi periaatteessa olla jopa etulyönti asemassa Delta S4 nähden safarissa. Periaatteessahan jo pelkästään vaihdelaatikon vaihto kaksivetoiseen on nopeampi, kuin nelivetoiseen. Vaihdelaatikko on yksinkertaisempi, vain kaksi vetoakselia yms.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15899
Sijainti
Tampereen lenkki
http://www.youtube.com/watch?v=_k5Y8rUWaok

Tässä videossa Markku kertoo, että eivät ehtineet testata Deltaa Safari-oloissa ollenkaan, ja lisäksi 037 oli helppo korjata.

Lisäksi voidaan todeta, ettei Safaria voitettu kertaakaan nelivetoisella B-ryhmäläisellä, eikä Norsunluurannikkoakaan kuin kerran. Lähinnähän tuo tosin oli Toyota Celica TCT:n valtakautta.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Audi Quattro A1/A2 oli ainoa B-ryhmän nelikko, joka oli Safarissa kilpailukykyinen. Sekään ei ollut varsinainen superauto.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
tere
Selostaja taitaa mainita tuossa alkupuolella ainakin, että Toivonen olisi eräällä aikakierroksellaan sijoittunut portugalin gp:n neljänteen riviin lähtöruudukossa tai jotain siihen suuntaan...
Jep:ahem:

Arvaa hävettääkö katella nykyralleja. Jätkillä siellä tonnikeijut (painoa perheautojen verran) ja tehoa vähemmän kuin monessa perheautossa (luokkaa reilu 300hv) ja pitäisi vielä tollasta hommaa kovin korkealle arvostaa:alppu:

Siis jos verranto on aito B-ryhmän kisatilanne. Miten tämän maallikoille muotoilisi: Se on vähän kuin leikkaisit tehot 1/3:aan ja laittaisit markkinoiden painavimman siviilikäyttöön tarkoitetun kassakaapin vielä kaiken kukkuraksi sinne auton kyytiin.

Ja sitten pitäisi vielä jotenkin "diggailla".. Huhhuh. Kuten näitä autoja itse ajanut Salonen sanoi (suunnilleen nyky WRC-tehoisten ja painoisten-) A-ryhmäläisten tultua B-ryhmän jälkeen: "Eihän näitä kehtaa kypärä päässä ajaa."

Ps. Ihankuin autojen tehojen käytännössä lähes nollaaminen ja painon lähes tuplaaminen ei riittänyt, niin koko fiaskon kirsikaksi FIA kielsi kunnon pituisen rallit ja yötaipaleetkin kokonaan. Nyt sitten pojat vetelee niillä perheautoilla mehupillit suussa parin minuutin pikataipaleita muutaman tunnin (sekin parille päivälle jaettuna), kun ennen tosikuskit kesyttivät yöt ja päivät läpi noita F1-autoja nopeudessa jopa asfaltilla haastaneita B-ryhmän tykkejä lepikkotaipaleilla ja jylhissä vuoristosolissa.

Se oli aikaa se!
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15899
Sijainti
Tampereen lenkki
Ja Toyota ei juuri muihin kilpailuihin panostanutkaan. Testitiimi oli Afrikassa kai 3 kk yhteen menoon ennen kilpailua.
Muiden kisojen osalta voitot jakautuivat melko tasan valtamerkkien eli Audin, Pösön ja Lancian kesken. Audilla ei koskaan voitettua Korsikaa eikä Lancialla Ruotsia, Portugalia tai Jyväskylää. Pösö onnistuikin kaikkialla paitsi Afrikassa.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1375
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Jep:ahem:

Arvaa hävettääkö katella nykyralleja. Jätkillä siellä tonnikeijut (painoa perheautojen verran) ja tehoa vähemmän kuin monessa perheautossa (luokkaa reilu 300hv) ja pitäisi vielä tollasta hommaa kovin korkealle arvostaa:alppu:

Siis jos verranto on aito B-ryhmän kisatilanne. Miten tämän maallikoille muotoilisi: Se on vähän kuin leikkaisit tehot 1/3:aan ja laittaisit markkinoiden painavimman siviilikäyttöön tarkoitetun kassakaapin vielä kaiken kukkuraksi sinne auton kyytiin.

Ja sitten pitäisi vielä jotenkin "diggailla".. Huhhuh. Kuten näitä autoja itse ajanut Salonen sanoi (suunnilleen nyky WRC-tehoisten ja painoisten-) A-ryhmäläisten tultua B-ryhmän jälkeen: "Eihän näitä kehtaa kypärä päässä ajaa."

Ps. Ihankuin autojen tehojen käytännössä lähes nollaaminen ja painon lähes tuplaaminen ei riittänyt, niin koko fiaskon kirsikaksi FIA kielsi kunnon pituisen rallit ja yötaipaleetkin kokonaan. Nyt sitten pojat vetelee niillä perheautoilla mehupillit suussa parin minuutin pikataipaleita muutaman tunnin (sekin parille päivälle jaettuna), kun ennen tosikuskit kesyttivät yöt ja päivät läpi noita F1-autoja nopeudessa jopa asfaltilla haastaneita B-ryhmän tykkejä lepikkotaipaleilla ja jylhissä vuoristosolissa.

Se oli aikaa se!
Jukra kun tää trolli jauhaa vähä paikallaan. Eikä tyhjästä tule asiaa vaikka sen kääntäs englannikskin.

Btw. Yöllä ajaminen lopetettiin jo b-ryhmän aikaan ja pitkät rallit ovat jälleen sallittuja, jopa toivottuja. Lisäks jos kahtoo noita 80-luvun ek-pituuksia niin lyhempiähän ne oli kun nykyään. Ja 950kg->1200kg ei ole ainakaan normaalin matikan mukaan tuplaamista. Mutta jatkahan vaahtoamista, niitä ratkiriemukkaita sammakoita ponnahtelee aina välillä noiden perustylsien jauhamisten sekaan :ahem:
 
Ylös