Rallin B-ryhmä jutustelu

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3575
Sijainti
JKL
Ainakin yksi Pösö 205 siviiliversio on aikanaan Suomeesa ollut... Jonkin tarinan mukaan jollain asianajajalla/hammalääkärilla Espoossa...
 

Riqu

Active member
Liittynyt
21.6.2010
Viestit
25
Sijainti
Kymenlaakso
Ainakin yksi RS200 on/on ollut suomessa. Valmistusnumeroltaan 150. "August 2004 - Sold to a group of FORD main dealers in Finland had bought it with 860 Km on the clock. --> http://rs200.com/
 

cosford

Active member
Liittynyt
5.5.2013
Viestit
27
Sijainti
Laukaa
eräällä Juha Kankkusellahan noita b-ryhmäläisiä on useampikin...
Siviiliversioitakin?
Niistä en tiedä, mutta onhan nuo kilpaversiot vielä potenssiin x harvinaisempia ja munakkaampia:thumbup:
Kankkusella on ainakin siviilimallinen RS200, B-ryhmän kilpureista oma Pösö -86 ja Celica-85, Mikkolan Jyskälä Audi-85 ja Biasionin San Remo S4-86.
Näiden lisäksi sitten toistakymmentä omaa ja muiden kilpuria 70-, 80- ja 90-luvuilta.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Kankkusella on ainakin siviilimallinen RS200, B-ryhmän kilpureista oma Pösö -86 ja Celica-85, Mikkolan Jyskälä Audi-85 ja Biasionin San Remo S4-86.
Näiden lisäksi sitten toistakymmentä omaa ja muiden kilpuria 70-, 80- ja 90-luvuilta.
Korjataan sen verran, että tuo Audi ei ole Mikkolan Jyväskylässä käyttämä kilpuri, vaan testiauto jolla ajettiin testien lomassa Mänttä 200.
 

ammattikatsoja78

Well-known member
Liittynyt
24.2.2010
Viestit
112
Sijainti
pirkanmaa
Renault turbo 5 ( keskimoottorinen) nähty katsakonttorilla muutama vuosi sitten.. Auton väri oli valkoinen.!! Äänet oli hienot:D:frank:
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Onkohan noissa muissa sama juttu?
Ei näytä siltä. S4:kin on rekisterinumeron perusteella sama yksilö kuin Biasionin San Remo -auto, vaikka ovien ikkunat onkin vaihdettu kirkkaampiin.. Pösö on Kankkusen Ruotsin voittoauto. A-ryhmän pelit on kaikki varmasti autenttisia kisa-autoja.
 

cosford

Active member
Liittynyt
5.5.2013
Viestit
27
Sijainti
Laukaa
Korjataan sen verran, että tuo Audi ei ole Mikkolan Jyväskylässä käyttämä kilpuri, vaan testiauto jolla ajettiin testien lomassa Mänttä 200.
Kiitos tarkennuksesta. Jostain yhteyksistä olin ymmärtänyt että tuo on Thousand Lakes kilpuri, kuten numerolapussakin lukee. Oisko esim. Malmin lentonäytöksessä jokunen vuosi niin mainittu kun Kankkunen sillä päästeli lentokonetta vastaan.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15959
Sijainti
Tampereen lenkki
Kiitos tarkennuksesta. Jostain yhteyksistä olin ymmärtänyt että tuo on Thousand Lakes kilpuri, kuten numerolapussakin lukee. Oisko esim. Malmin lentonäytöksessä jokunen vuosi niin mainittu kun Kankkunen sillä päästeli lentokonetta vastaan.
Tässä on kaikkien 20 Sport Quttro S1:n kisahistoria ja nykyinen sijainti

http://www.ableitet.no/twentyS1/twentycars.htm

Mikkolan Jyväskylä-auto on Ruotsissa ja Kankkusen Audilla on ajettu vain testiä. Kankkusen auto on vain teipattu kuten Mikkolan auto Jyväskylässä.

Ford RS200:sta on samantyyppinen tilasto muuten täällä: http://www.rs200.com/
 
Viimeksi muokattu:

SamiJ

Well-known member
Liittynyt
13.10.2002
Viestit
9172
Viime viikonlopun Classic Motorshowssa oli aito Sport Quattro näytillä. Ja esittelylapussa vieläpä luki, että se on suomalaisen harrastajan omistuksessa. :thumbup:



Samaisessa näyttelyssä viime vuonna oli myös aito 205 T16 siviilimalli näytillä, harmaa väriltään, sekin taisi olla suomalaisessa omistuksessa.


Edit: pari räpsyäkin oli tuosta Pökötistä tallessa:

 
Viimeksi muokattu:

Tatke

Well-known member
Liittynyt
8.12.2010
Viestit
204
Aivan kuin olisin nähnyt ton Sport quattron jokin aika sitten Ylläksellä autonkuljetusrekan kyydissä..:confused:
 

SamiJ

Well-known member
Liittynyt
13.10.2002
Viestit
9172
Aivan kuin olisin nähnyt ton Sport quattron jokin aika sitten Ylläksellä autonkuljetusrekan kyydissä..:confused:
Esittelyssä mainittiin, että Lapin suunnalla auto sijaitsee, joten lienee sama yksilö kyseessä...
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Nyt olisi suomalaiselle b-ryhmäläisten keräilijälle herkkua tarjolla (vink, vink, Kankkunen). Rauno Aaltosen vuoden 1985 Safarissa käyttämä Manta 400 täysin restauroituna. Samalla myydään tehtaan chase/harjoitusauto.



http://www.rallycarsforsale.net/
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Kun b-ryhmään tarvittiin 200 kpl valmiita autoja, jotta voitiin luokitella auto. Rakennettiinko nämä kilpa-autot näistä 200 kpl autoista, vai myytiinkö nämä ja kilpa-auto tehtiin erikseen.

Entä evo versioon vaaditut 20 kpl
Ainakin Audi Sport quattron, Lancioiden ja Peugeotin tapauksessa käsittääkseni tehtiin 200 katuautoa ja erikseen 20 evoluutio mallia ralliin. Toista evoluutiota varten tietysti tehtiin taas uudet 20 kilpuria.
Porschen tapauksessa tehtiin 15 katulaillista evoluutio mallia perus 911 tuotantomallista ja viisi autoa ralliin.

Saattaapi olla, että esim Manta 400 ja 037 Lancioita on enemmän ralliautoina, kuin katumalleina?

Sen verran viellä lisäystä, että vuonna 1982 käytössä olleet 037 (Korsika, Jyväskylä, RAC) taitaa olla katumalliin perustuvia ralliautoja.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15959
Sijainti
Tampereen lenkki
Huomasin muuten nyt vasta, että Pösön 205 evoluution ensimmäinen kilpailu olikin jo Korsikalla 1985, jolloin Saby ajoi evoluutiolla, Salonen ja Vatanen tavallisella. Täysi siirtyminen evoluutioon tapahtui sitten vasta Jyväskylässä. Oliko evoluutiossa vielä kehitys kesken vai mistä johtui tämä vaiheittainen siirtyminen?
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Huomasin muuten nyt vasta, että Pösön 205 evoluution ensimmäinen kilpailu olikin jo Korsikalla 1985, jolloin Saby ajoi evoluutiolla, Salonen ja Vatanen tavallisella. Täysi siirtyminen evoluutioon tapahtui sitten vasta Jyväskylässä. Oliko evoluutiossa vielä kehitys kesken vai mistä johtui tämä vaiheittainen siirtyminen?
Niin evoluutio 2 ensimmäinen kisa. Tuo korsikalla jo 1984 nähty auto mahtaa olla ensimmäinen evoluutio malli vaikka sitä ei sellaiseksi ole nimetty. En ole kyllä ihan 100% varma.

Ja vastatakseni alkuperäiseen kysymykseen, niin muistaakseni evo2 oli viellä kokeilu asteella korsikalla -85. Evo1 oli kuitenkin luotettava ja vähintään yhtä nopea asfaltilla kuin kilpailijansa. Vatanen ja Salonen kilpaili mm-tittelistä, josta syystä heille annettiin tuo varmempi vaihtoehto.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös