Rallin B-ryhmä jutustelu

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Tuotantoasioista:
Fordilla RS200 luokitteluautoja tehtiin tasan 200 kpl. Mukaanlaskettuna toki ekat 6 protyyppiä.
Evoluutiot olivat myös tässä mukana. Lisäksi autoja purettiin muutamia kymmeniä heti varaosiksi, eivätkä kaikki oikeasti edes käynti-, saatika ajokuntoisia olleet. Eli 200:sia oli maailmassa ajokelpoisia 146 kpl.
Autojen runkonrot juoksivat 001-200. Evoluutioiden (RS200E) oli tarkoitus olla 201-220 mutta koska autojen valmistus oli törkeän hintaista hommaa, päätettiin ne muuttaa valmiista autoista. Ne säilyttivät alkuperäisen runkonumeronsakin lopulta.
Mm. Pekka Rantasen auto oli-on aito RS200E.
Nämä eivät ehtineet koskaan rallipoluille.

Tämä referenssinä; epäilen asiaa tarkemmin (vielä) tutkimatta että tuskin muutkaan tekivät turhaan kalliita autoja?

Ford sai myytyä autonsa ja säilyivät jopa omillaan kiitos tieliikennehyväksynnän (hyvin kallis), Rover taas teki julmaa tappiota; muistan silloin nähneeni ilmoituksia jossa myytiin uusia Clubmans Spec Metroja noin 150 tmk / 25 t € hintoihin. Muista ei tietoa.
Romurautaa nuo -86 korsikan jälkeen käytännössä olivat, rallikäyttöä ajatellen.

Jk. Hämmästyttävää oli että suomessa sai ajaa SM:stä vielä pari vuotta myöhemmin B-ryhmäläisellä.

Jk2. Myöhemmin noita varaosiksi jo uutena purettuja ja rekisteröimättömiä 200:sia on ilmaantunut ajoon...
 
Viimeksi muokattu:

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Metrot mahtoivat tosiaan olla kaikki kilpa-autoja.
Kyllähän ne kaikki prototyypit Lanciallakin varustettiin siten että kävivät luokitteluautoista. Ylimääräisiä ei varmasti rakennettu.

Kansallisella tasolla noista b-ryhmäläisistä mahtoi olla sallittuja samat autot kuin historicissä nykyään, eli Peugeotit, Fordit yms. oli kiellettyjä?
Englannin avoimessa sarjassahan oli vuonna -87 sallittuja niissä ralleissa jotka eivät olleet em-arvoisia ainakin Mantat. Opel kuskit (Airikkala ja kumppanit) pääsivät kikkailemaan ajamalla kansalliset rallit Mantalla ja em-tasoiset a-ryhmän Kadeteilla.

Yksityis tallien Lancioita on ollut niin paljon käytössä, että mieleen tulee onko yksityiset pajat (Volta, Tamauto yms.) muuttaneet katuversioita evoluutio malleiksi? Vai onko tehtaan vanhoja runkoja kierrätetty vaan niin tehokkaasti?
Manta 400 on ollut vielläkin enemmän käytössä, joten noita on varmasti muutettu katuautoista.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15956
Sijainti
Tampereen lenkki
Kansallisella tasolla noista b-ryhmäläisistä mahtoi olla sallittuja samat autot kuin historicissä nykyään, eli Peugeotit, Fordit yms. oli kiellettyjä?
Ei siellä kai ajettu oikein muilla kuin pitkällä Audilla, Mantalla ja Lada VFTS:llä. Metrojahan näkyi sitten paljon sprinteissä ja rallicross-radoilla.
 

Riqu

Active member
Liittynyt
21.6.2010
Viestit
25
Sijainti
Kymenlaakso
Tällänen haastattelu löytyi. Valitettavasti pääosin Italian kielellä. Haastateltavana Biasion, Lombardi, Monica Cresto, Harri Toivonen ja Markku "Allen". Eipä tuosta meikäläinen kielitaidottomana juuri mitään irti saa, mut jos jotakuta sattuu kiinnostamaan. :dunno:

http://www.youtube.com/watch?v=phDV2QaSLNk
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15956
Sijainti
Tampereen lenkki
Kysyin italialaiselta nettitutulta ja ainakaan Henkan onnettomuuden yksityiskohtiin tuossa ei mennä. Muuten ehkä voisi olla mielenkiintoinen jutustelu.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15956
Sijainti
Tampereen lenkki
Menee varmaan ohi B-ryhmästä, mutta mistähän tämä kuva on?



Voisi olla kaudelta 1988 kun Sainzilla on Fordin logo paidassa. Miehet ei ainakaan ole tallitovereita, olisiko Sainz tullut "fanikuvaan" lentävien suomalaisten kanssa? :D
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5570
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Menee varmaan ohi B-ryhmästä, mutta mistähän tämä kuva on?



Voisi olla kaudelta 1988 kun Sainzilla on Fordin logo paidassa. Miehet ei ainakaan ole tallitovereita, olisiko Sainz tullut "fanikuvaan" lentävien suomalaisten kanssa? :D
Portugalista 1987.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Miehet ei ainakaan ole tallitovereita, olisiko Sainz tullut "fanikuvaan" lentävien suomalaisten kanssa? :D
Tai sitten suomalaiset tulivat fanikuvaan Sainzin kanssa. ;) Ensimmäisessä MM-rallissaan pohjat ensimmäisellä pätkällä.
 

mkII

Active member
Liittynyt
29.5.2013
Viestit
35
Sen verrran noihin Juhan autoihin liittyen, että A-ryhmän Lancia Delta HF 92 on Mäkelä Auto Tuningin entisöimä. Sama on Toyota Celica TCT:n kohdalla. Hienoja autoja tallissa on unohtamatta uskomatonta pienoismallikokoelmaa. Ja BDA escortin moottorilla olevaa A-fordia..
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15956
Sijainti
Tampereen lenkki
Sen verrran noihin Juhan autoihin liittyen, että A-ryhmän Lancia Delta HF 92 on Mäkelä Auto Tuningin entisöimä. Sama on Toyota Celica TCT:n kohdalla. Hienoja autoja tallissa on unohtamatta uskomatonta pienoismallikokoelmaa. Ja BDA escortin moottorilla olevaa A-fordia..
Entäs Delta S4, eikö sekin ole Mäkelän entisöimä?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15956
Sijainti
Tampereen lenkki
Tänään tuli vastaan Lahti-Tampere-tiellä Rothmansin väreihin teipattu Porsche 911. Numerokin oli ovessa (5). Auto oli pysähdyksissä pysäkillä niin ääntä ei kuulunut enkä ehtinyt nähdä oliko ralliauton näköiseksi teipattu siviiliauto vai aito oikea, mutta melkoisen vaikutuksen teki tämä näköhavainto, vaikka Porschet ei ole koskaan edes olleet suosikkiralliautojani
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Tänään tuli vastaan Lahti-Tampere-tiellä Rothmansin väreihin teipattu Porsche 911. Numerokin oli ovessa (5). Auto oli pysähdyksissä pysäkillä niin ääntä ei kuulunut enkä ehtinyt nähdä oliko ralliauton näköiseksi teipattu siviiliauto vai aito oikea, mutta melkoisen vaikutuksen teki tämä näköhavainto, vaikka Porschet ei ole koskaan edes olleet suosikkiralliautojani
Kyseessä on erittäin tarkka replika Henkan Costa Smeralda -kilpurista.
Tuon videon loppupuolella sillä kruisaillaan: http://www.youtube.com/watch?v=BlNu7XbjvP4
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Kyseessä on erittäin tarkka replika Henkan Costa Smeralda -kilpurista.
Tuon videon loppupuolella sillä kruisaillaan: http://www.youtube.com/watch?v=BlNu7XbjvP4
Tuo oli joku vuosi sitten esitelty Klassikko auto lehdessä. Silloin moottori oli vielä yli kolmilitrainen 930 mallinen ilman turboa ja polttoaineen syöttökin tapahtui erilaisella laitteistolla, kuin alkuperäisessä SCRS:ssä. Eli ei ihan luokitusta vastaava auto kuitenkaan.

Selasin kaupassa tänään uusinta Premium Klassikot lehteä ja siellä näytti olevan tuo sport quattro testissä/esittelyssä.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Tuo oli joku vuosi sitten esitelty Klassikko auto lehdessä. Silloin moottori oli vielä yli kolmilitrainen 930 mallinen ilman turboa ja polttoaineen syöttökin tapahtui erilaisella laitteistolla, kuin alkuperäisessä SCRS:ssä. Eli ei ihan luokitusta vastaava auto kuitenkaan.
Tekniikasta en tiedä, mutta ainakin auton sisä- ja ulkopuoli on kyllä hämmästyttävän tarkka kopio alkuperäisestä. :eek: Rahaa tai työtunteja ei ole säästelty.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
http://www.nettiauto.com/audi/quattro/5731929
Kyseessä ei ole aito auto, mutta hienoa, että nuita B-ryhmän autoja vielä tehdään jottei niitä aitoja tarvitse kisassa pilata, kyllä mulle ainakin kelpais.
Mistähän nuo on alumiinilohkoja saaneet?
Aika kovia tehoja väittävät saavansa pitkän quattron koneesta. Olen luullut ettei b-ryhmän ja 4-ryhmän koneet suuremmin eronneet toisistaan.
 
Ylös