Rallin B-ryhmä jutustelu

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Eiköhän siinä ole optimoitu painojakauma ettei räjähtänyt takarengas haraisi menoa vastaan.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15953
Sijainti
Tampereen lenkki
Sama takapuskurinpoistohan tehtiin jo 037:n evoversiossa, en tiedä sitten mistä syistä. Tuossa artikkelissa näkyy myös kuva S4:n varhaisesta kilpaversiosta, jossa keula on hieman eri muotoinen kuin lopullisessa MM-sarjassa kilpailleessa versiossa.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
S4 taisi vuosien kehityksestä huolimatta jäädä jonkin sortin protoksi, ECV olisi sitten kai ollut se loppuunhiottu versio, joka olisi varmaan dominoinut MM-sarjaa -87, jos ei olisi tullut bannatuksi.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Sama takapuskurinpoistohan tehtiin jo 037:n evoversiossa, en tiedä sitten mistä syistä.
Kuuma ilma poistuu konetilasta paremmin. Toinen syy lienee sitten painon säästö, joka tosin on aika marginaalinen. Kolmas on vähemmin särkyvää paneelia ja huollon helpottumista.
 

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Formulingin ratti ja cobran (?) putkirunkopenkit; ihan ei ole kalleimmilla osilla aikanaan kasattu :D
Jos nyt ovat "alkuperäiset" ollenkaan.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
B-ryhmä bannattiin FIA:n "arvosarjoista" vuoden 1986 päätteeksi, mutta ainakin vielä '87 Suomessakin ajettiin SM-kisoissa VFTS:lla ja muilla B-ryhmän "ei niin superautoilla". Kuinkahan oli esim. Saksan, Ranskan ja Italian kansallisissa sarjoissa? Oliko siellä vielä näitä supereitakin käytössä ?
 

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Suomessa ajettiin, ihme sinällään, vielä 1988 SM:stä B-ryhmäläisillä.
Lindströmin Petteri voitti urkki-quattro A2:lla -87 ja -88.
Ja detaljina mainittakoon että kaikki vuodet kun SM-arvo B-ryhmäläisillä oli, eli -83-> -88, voitettiin se A2 urkilla.
 

Susiraja

Active member
Liittynyt
24.11.2012
Viestit
29
Kuuma ilma poistuu konetilasta paremmin. Toinen syy lienee sitten painon säästö, joka tosin on aika marginaalinen. Kolmas on vähemmin särkyvää paneelia ja huollon helpottumista.
037:n elämänkaaresta kertovassa kirjassa syyksi mainittiin parempi kuuman ilman poistuminen. Toisena syynä oli painonsäästö, koska matalammalle menevä puskuri keräsi kyytiin takerenkaiden heittämää mutaa ym scheissea varsinkin märällä kelillä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15953
Sijainti
Tampereen lenkki
B-ryhmä bannattiin FIA:n "arvosarjoista" vuoden 1986 päätteeksi, mutta ainakin vielä '87 Suomessakin ajettiin SM-kisoissa VFTS:lla ja muilla B-ryhmän "ei niin superautoilla". Kuinkahan oli esim. Saksan, Ranskan ja Italian kansallisissa sarjoissa? Oliko siellä vielä näitä supereitakin käytössä ?
Ainakin Espanjassa ajettiin vielä melko hurjilla peleillä. Gustavo Trellesillä oli Delta S4, Carlos Sainz ajoi RS200:lla ja jollain oli esim. kaksimoottorinen Seat Ibiza.

http://www.youtube.com/watch?v=yF9OAoxKa1k
 
Ylös