Rallin B-ryhmä jutustelu

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Pätkiä, joilla Henkka ajoi pohjia, ei ajettu juurikaan enää seuraavina vuosina. Tämä on ainoa, jota voi mitenkään verrata.

Moriani Plage - Orsoni 1984 20,11 km Alen 15:42 76,85 km/h
Moriani Plage - Orsoni 1986 20,1 km Toivonen 14:18 84,34 km/h
Moriani Plage - Orsoni 1988 20,21 km Saby 14:47 82,02 km/h
Moriani Plage - Orsoni 1989 20,1 km Kankkunen 15:31 77,72 km/h
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
908
Pätkiä, joilla Henkka ajoi pohjia, ei ajettu juurikaan enää seuraavina vuosina. Tämä on ainoa, jota voi mitenkään verrata.

Moriani Plage - Orsoni 1984 20,11 km Alen 15:42 76,85 km/h
Moriani Plage - Orsoni 1986 20,1 km Toivonen 14:18 84,34 km/h
Moriani Plage - Orsoni 1988 20,21 km Saby 14:47 82,02 km/h
Moriani Plage - Orsoni 1989 20,1 km Kankkunen 15:31 77,72 km/h
1984 ja 1989 pätkä ajettiin sadekelillä. Ragnottin pohjat kuivalla kelillä 1985 tasan 15 minuuttia, mutta tuo oli tosiaan juuri se pätkä jossa Ari ajoi ulos. Sanomattakin selvää, että 15 minuuttia olisi mennyt heittämällä rikki jos Pösö olisi pysynyt tiellä. Koitin etsiä Arin ulosajopaikkaa Google Mapsista. En löytänyt, mutta löysin sattumalta toisen mielenkiintoisen kuvauspaikan. Kaunis pitkä helikopteriotos jossa Henkka lataa menemään miljoonaa paikantuu näemmä juuri nimenomaan tuolle pätkälle. Voi olla, että mysteerejä olisi aika paljon vähemmän jos tuo helikopteri olisi päättänyt seurata Henkkaa vain kaksi pätkää myöhemmin.
https://www.google.fi/maps/@42.3617692,9.4919016,3a,90y,214.95h,98.86t/data=!3m6!1e1!3m4!1sSZqx1QgxIQRVZhBOx5eovA!2e0!7i13312!8i6656

https://www.youtube.com/watch?v=Hw4JsiWGvIY&t=13m37s
Tuo Google Mapsin vesiputouskohta näkyy videolla ajassa 14:41.

Samalta tieltä löytyy pari kilometriä myöhemmin myös toinenkin hieno kuvauspaikka joka on aika usealla 1986 Korsikaa käsittelevällä videolla.

https://www.google.fi/maps/@42.3455941,9.4968287,3a,75y,48.59h,93.67t/data=!3m6!1e1!3m4!1sPvZuGA7mHXguBEAAvOeyOw!2e0!7i13312!8i6656
http://www.youtube.com/watch?v=fQWzsNR3m8E&t=3m43s

Itse onnettomuuspätkältä ja ennen onnettomuutta, ainoa minun tiedossa oleva 100% vahvistettu olemassa oleva klippi saati valokuva on kun Henkka starttaa kohtalokkaalle pätkälle.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Itse onnettomuuspätkältä ja ennen onnettomuutta, ainoa minun tiedossa oleva 100% vahvistettu olemassa oleva klippi saati valokuva on kun Henkka starttaa kohtalokkaalle pätkälle.
Onko se starttiklippi + valokuva ihan verifioituja, että ne on nimenomaan ek18:n lähdöstä? On siis jo pitkään askarruttanut mieltä tuo että onko niitä ns. vahvistettu.



Lehtikuvan valokuvaaja Pekka Sakki nappasi kuvan Henkasta ek17:n maalin ennakkomerkillä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/traagisesti-menehtyneen-henri-toivosen-autot-naytilla-englannissa/5687340#gs.eje3fr

Aivan takuulla myös siellä ek18:lla ja sen ensimmäisillä kilometreillä on ollut ihmisiä kameran ja videokameran kanssa kuvaamassa. Toivottavasti nämäkin otokset näkisivät joskus päivänvalon.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
908
Onko se starttiklippi + valokuva ihan verifioituja, että ne on nimenomaan ek18:n lähdöstä? On siis jo pitkään askarruttanut mieltä tuo että onko niitä ns. vahvistettu.
Henkasta olevat lähikuvat ennen starttia voivat kieltämättä olla miltä pätkiltä tahansa. Mutta se klippi jossa Henkka starttaa pätkälle on 100% varmuudella EK 18:lta. Tarkoitan tätä klippiä:
http://www.youtube.com/watch?v=vdg-bvIVe5k&t=48m25s

Pätkä on startannut suurin piirtein tästä kohtaa:
https://www.google.fi/maps/@42.3163832,9.1525945,3a,75y,351.25h,84.54t/data=!3m6!1e1!3m4!1sjpylzajiz2cdfnbzkP2kmg!2e0!7i13312!8i6656

Tuosta samasta lähdössä olevasta kamerasta on olemassa myös myöhemmin kuvaa mustasta savupilvestä.
http://www.youtube.com/watch?v=vdg-bvIVe5k&t=49m4s

Tässä suurin piirtein tuo sama kuvakulma:
https://www.google.fi/maps/@42.3168454,9.1524895,3a,80.6y,338.52h,121.35t/data=!3m6!1e1!3m4!1sxaRlsT1AmmDwSBPE1I2btA!2e0!7i13312!8i6656
 
Viimeksi muokattu:

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Henkasta olevat lähikuvat ennen starttia voivat kieltämättä olla miltä pätkiltä tahansa. Mutta se klippi jossa Henkka starttaa pätkälle on 100% varmuudella EK 18:lta. Tarkoitan tätä klippiä:
http://www.youtube.com/watch?v=vdg-bvIVe5k&t=48m25s

Pätkä on startannut suurin piirtein tästä kohtaa:
https://www.google.fi/maps/@42.3163832,9.1525945,3a,75y,351.25h,84.54t/data=!3m6!1e1!3m4!1sjpylzajiz2cdfnbzkP2kmg!2e0!7i13312!8i6656

Tuosta samasta lähdössä olevasta kamerasta on olemassa myös myöhemmin kuvaa mustasta savupilvestä.
http://www.youtube.com/watch?v=vdg-bvIVe5k&t=49m4s

Tässä suurin piirtein tuo sama kuvakulma:
https://www.google.fi/maps/@42.3168454,9.1524895,3a,48.2y,337.11h,112.22t/data=!3m6!1e1!3m4!1sxaRlsT1AmmDwSBPE1I2btA!2e0!7i13312!8i6656
Erinomaista, kiitos! :thumbup:
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Ihan sivuhuomiona, että hyvin oli Henkka tilanteesta perillä Bastian yötauolle torstai-iltana saavuttaessa. Pulkkisen asiaa tiedustellessa Henkka arvioi olevansa "minuuttikolkyt - minuuttinelkyt" kisan johdossa. Tarkalleen ottaen Henkan johto Sabyyn nähden oli 1.42. Kolmantena ollut tallikaveri Biasion oli puolestaan jäänyt Henkasta jo 3.18.

Huomionarvoista on myös se, että ekana päivänä Henkka joutui ohittamaan edellään lähteneen Tony Pondin peräti kuudella pätkällä. Ja ainakin kolmella muulla näiden kahden ero on ollut sellainen, että maaliin on tultu melkein peräkanaa. Itseasiassa EK7:lla Pondille on kirjattu tasan minuuttia Henkkaa hitaampi aika... S4 lienee ollut aikalailla jo Metron kontissa kiinni maaliviivalla. Ainoastaan kakkos- ja kolmospätkillä ero on ollut sellainen, ettei se varmuudella ole Henkan ajoa häirinnyt.

Henkan voittomarginaali vs. Pond, EK:t 1-11:

EK1 0.54
EK2 0.34
EK3 0.32
EK4 0.56
EK5 1.15
EK6 1.13
EK7 1.00
EK8 1.50
EK9 1.12
EK10 1.52
EK11 1.28

Tuossa parivaljakko EK1:n maalipäässä: https://youtu.be/Zk2B9aatEyM?t=628
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Tuli tässä muuten vaan mieleen, että kahdesta Henkan loppuvuodesta 1983 Ferrarilla ajamasta rallista (San Marino ja Monza) on todella vähän liikkuvaa kuvaa olemassa. Tai ainakaan saatavilla. Onko missään muualla mitään, paitsi Henri Toivonen - his rally days videolla? Ja siinäkin vain muutama lyhyt klippi.

Superautojen aika-videollahan Piironen kertoo Henkan kanssa ajetuista Ferrari-kisoista, mutta niissä kuvissa 308 GTB:llä ajaa italialaisveikko "Lucky" Costa Smeraldassa 1984.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Tuli tässä muuten vaan mieleen, että kahdesta Henkan loppuvuodesta 1983 Ferrarilla ajamasta rallista (San Marino ja Monza) on todella vähän liikkuvaa kuvaa olemassa. Tai ainakaan saatavilla. Onko missään muualla mitään, paitsi Henri Toivonen - his rally days videolla? Ja siinäkin vain muutama lyhyt klippi.

Superautojen aika-videollahan Piironen kertoo Henkan kanssa ajetuista Ferrari-kisoista, mutta niissä kuvissa 308 GTB:llä ajaa italialaisveikko "Lucky" Costa Smeraldassa 1984.
https://youtu.be/Ftc0hBBEJaw Aivan hirveä alusta.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1530
Sijainti
Porvoo
Tuosta tuli mieleen (ja youtube ehdotti) tämä Henkan Costa Smeraldan ulosajon pidempi video. https://www.youtube.com/watch?v=SqkFCTNUSpM

Aika jäätävältä näyttää Toivosen ilme kun häntä kannetaan helikopteriin ja eikös helikopterissa oltu jo jotain todettu että homma olis siinä.
Ja jos häneltä murtui niskanikamia, niin miksi häntä kannetaan tuolla tavalla paareilla. Maalaisjärjen mukaan ihmisen pitäis kai tuolloin olla liikkumatta? Ei ainakaan rytkyttää niskaan noin.
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
437
Tuosta tuli mieleen (ja youtube ehdotti) tämä Henkan Costa Smeraldan ulosajon pidempi video. https://www.youtube.com/watch?v=SqkFCTNUSpM

Aika jäätävältä näyttää Toivosen ilme kun häntä kannetaan helikopteriin ja eikös helikopterissa oltu jo jotain todettu että homma olis siinä.
Ja jos häneltä murtui niskanikamia, niin miksi häntä kannetaan tuolla tavalla paareilla. Maalaisjärjen mukaan ihmisen pitäis kai tuolloin olla liikkumatta? Ei ainakaan rytkyttää niskaan noin.
80-luvulla kaikki oli toisin, ei paljon niskatukia näy ja paaritkin on vähän sinnepäin.

Onko tosta ulosajosta ollut juttua hajosiko autosta jotain? Miljoona liikaa vauhtia oli ainakin videon perusteella, siihen nähden 037 pysyi yllättävän hyvin kasassa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
On puhuttu vaan, että Henkalle tuli ”black out”. Viime hetkellä tajusi tilanteen ja käänsi auton käsijarrulla ympäri.

Alen taisi sanoa jossain, että hän oli liian pitkä 037:n rattiin, ja kypärä oli kiinni ”pahvisessa” katossa turvakaarien suojan yläpuolella. Sattumaako vai ei, mutta 037:aa Markku ei koskaan kaatanut.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Jep, tuo on itseasiassa juuri siltä His Rally Days-nauhalta.

Mitä noihin lippoihin tulee, niin Henkallahan oli näitä "selittämättömiä" ulosajoja, joissa tilannenopeus oli jotain aivan muuta kuin mitä paikka olisi vaatinut. Jyskälä 1980 ja Costa Smeralda 1985 ovat molemmat malliesimerkkejä tällaisista. Jos oikein spekuloi, niin nämä huomioiden, ei olisi maailman mahdottomin skenaario, että myös Korsikalla oli kyse tällaisesta "nukahduksesta".
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
908
Costa Smeraldan onnettomuus taisi johtua tosiaan kuvainnollisesta blackoutista, että nuotti yksinkertaisesti meni toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Sinänsä ihme, että Piiroselle ei käynyt tuossa kuinkaan.

Henkan elämäkerran mukaan tuon onnettomuuden seurauksena hän olisi myöhemmin saanut myös "todellisia" blackoutteja. Tätä olisi esiintynyt vielä 1986 vuoden puolellakin, että hetkeksi pimenee kokonaan. Jotain juttua kirjassa oli, että hän olisi kaverilleen kertonut asiasta ennen Korsikaa, mutta ei uskaltanut mainita asiasta Lancian lääkärille ettei ajamiset lopu. Ajoihan Henkka yhden oikein tosi ison mällin vielä Costa Smeraldan ja Korsikan välissäkin, eli Kataloniassa syksyllä 1985. En tiedä tarkemmin millainen onnettomuus se oli muuta kuin, että Lancia meni todella mutkalle siinäkin rysäyksessä ja tuuria ollut mukana, että selvitty ilman loukkaantumisia. Se taisikin olla Piiroselle viimenen pisara, vaikka olihan siinä muutakin säätöä ilmeisesti taustalla eron syynä.

Kaikista todennäköisin skenaario mielestäni on, että Korsikan ulosajo oli Henkan oma virhe, vaikka varmuutta siihen tuskin ikinä saadaan. Käynyt mielessä myös sellainen skenaario, että Henkka on Corten tauolla päättänyt hieman höllätä vauhtia kun johto oli jo lähes kolme minuuttia. Sitten käynyt hyvin pian se perinteinen mikä yleensä käy kun vauhtia paljon pudottaa, eli keskittyminen hieman herpaantunut väärässä paikkaa ja loppu ollut historiaa. Mutta tämä nyt vain taas yksi skenaario kaikkien muiden joukossa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14955
Costa Smeraldan onnettomuus taisi johtua tosiaan kuvainnollisesta blackoutista, että nuotti yksinkertaisesti meni toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Sinänsä ihme, että Piiroselle ei käynyt tuossa kuinkaan.

Henkan elämäkerran mukaan tuon onnettomuuden seurauksena hän olisi myöhemmin saanut myös "todellisia" blackoutteja. Tätä olisi esiintynyt vielä 1986 vuoden puolellakin, että hetkeksi pimenee kokonaan. Jotain juttua kirjassa oli, että hän olisi kaverilleen kertonut asiasta ennen Korsikaa, mutta ei uskaltanut mainita asiasta Lancian lääkärille ettei ajamiset lopu. Ajoihan Henkka yhden oikein tosi ison mällin vielä Costa Smeraldan ja Korsikan välissäkin, eli Kataloniassa syksyllä 1985. En tiedä tarkemmin millainen onnettomuus se oli muuta kuin, että Lancia meni todella mutkalle siinäkin rysäyksessä ja tuuria ollut mukana, että selvitty ilman loukkaantumisia. Se taisikin olla Piiroselle viimenen pisara, vaikka olihan siinä muutakin säätöä ilmeisesti taustalla eron syynä.

Kaikista todennäköisin skenaario mielestäni on, että Korsikan ulosajo oli Henkan oma virhe, vaikka varmuutta siihen tuskin ikinä saadaan. Käynyt mielessä myös sellainen skenaario, että Henkka on Corten tauolla päättänyt hieman höllätä vauhtia kun johto oli jo lähes kolme minuuttia. Sitten käynyt hyvin pian se perinteinen mikä yleensä käy kun vauhtia paljon pudottaa, eli keskittyminen hieman herpaantunut väärässä paikkaa ja loppu ollut historiaa. Mutta tämä nyt vain taas yksi skenaario kaikkien muiden joukossa.
Ja eikös Henkka ollut kipeänäkin silloin juuri onnettomuuden aikaan tai vähän tätä ennenkin?
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Käynyt mielessä myös sellainen skenaario, että Henkka on Corten tauolla päättänyt hieman höllätä vauhtia kun johto oli jo lähes kolme minuuttia. Sitten käynyt hyvin pian se perinteinen mikä yleensä käy kun vauhtia paljon pudottaa, eli keskittyminen hieman herpaantunut väärässä paikkaa ja loppu ollut historiaa.
Kyllä, ja myös näiltä osin löytyy yhteys Costa Smeraldan mälliin. Silloin Henkka lähti vikaan päivään turvallisessa johdossa, ja totesi VideoStylen haastattelussa "jättävänsä kovaa ajamisen nyt muille". Heti päivän ekalla pätkällä sitten rysähti.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Ja eikös Henkka ollut kipeänäkin silloin juuri onnettomuuden aikaan tai vähän tätä ennenkin?
Oli angiinassa kisaa edeltävällä viikolla ja tiistaina (?) tehdyssä Pulkkisen haastattelussa (kisa alkoi torstaina) ääni on vielä selvästi painuksissa. Itse kisassa ei ollut enää varsinaisesti sairaana, vaikka tuollainen tauti toki fyysistä kuntoa vielä usean päivän ajan verottaakin.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Ajoihan Henkka yhden oikein tosi ison mällin vielä Costa Smeraldan ja Korsikan välissäkin, eli Kataloniassa syksyllä 1985. En tiedä tarkemmin millainen onnettomuus se oli muuta kuin, että Lancia meni todella mutkalle siinäkin rysäyksessä ja tuuria ollut mukana, että selvitty ilman loukkaantumisia.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
21. Rallye Catalunya, 25.-28.10.1985, vapaasti VM:n kisaraportista (VM 12/85) referoituna:

Katalonian ralli, kauden 1985 viimeinen neloskertoimen EM-osakilpailu, oli houkutellut paikalle nimekkään kilpailijajoukon. Lähtölistalta löytyivät Henkka Toivonen tehtaan 037:lla, samanlaisilla mutta yksityisillä peleillä Fabrizio Tabaton, Salvador Servia ja Andrea Zanussi, sekä Belgian Robert Droogmans, joka oli viivalla Porschella. Kisan startti oli illalla 25.10.1985 Barcelonassa ja ensimmäisille pikiksille suunnattiin tavan mukaisesti saman tien, pimeyden vallitessa. Henkka näytti heti muille kaapin paikan ja kellotti ykköselle 15 sekunnin pohjat. Tavallaan kisa lässähti heti alkuunsa, sillä kotiyleisön suuren suosikin, Servian, Lancian kone laukesi heti avauspätkällä. Kakkosella Henkka menetti lisävalot (tarina ei tosin kerro miten ja miksi) ja joutui tulemaan osan pätkästä läpi pelkästään normivaloilla. Siitä huolimatta johtoasema säilyi. Kolmosella sitten rytisi ja kunnolla. Pari Toivonen-Piironen lähestyi kovaa vauhtia tiukkaa vasenta, mutta edellisessä mutkassa kiveen osunut rengas olikin puhjennut, ja Lancia jatkoi matkaansa suoraan paiskautuen hurjasti päin kalliota. Henkan iskiessä pelimiehenä ykköstä silmään Piironen ystävällisesti ilmoitti vierestä, että autosta puuttui oikean puolen ovi kokonaan ja toinen etupyörä oli melkein sisällä ohjaamossa. Tämä sai Henkankin tajuamaan että kisa olisi jätettävä kesken. Miehistö selvisi ilman suurempia vammoja; Piironen nyrjäytti nilkkansa, jonka takia hän joutui kävelemään pari päivää kainalosauvoilla ja Henkan kylkiluut olivat äkkipysähdyksen johdosta hieman hellänä.

----

Hajanaisia huomiota:

HS uutisoi tuoreeltaan Piirosen murtaneen ulosajossa jalkansa, mutta ihan niin vakavasta vammasta ei sentään ollut kyse. Tämä jäi tosiaan Henkan viimeiseksi kilpailuksi Piirosen kanssa, kuin myös viimeiseksi kilpailuksi 037:lla (San Remo oli ajettu pari viikkoa aiemmin). Takavetoisen puikkoihin Henkka tosin palasi vielä joulukuussa, kun hänet nähtiin Memorial Bettegassa Ferrari 308 GTB:n ohjaimissa.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
908
Kyllä, ja myös näiltä osin löytyy yhteys Costa Smeraldan mälliin. Silloin Henkka lähti vikaan päivään turvallisessa johdossa, ja totesi VideoStylen haastattelussa "jättävänsä kovaa ajamisen nyt muille". Heti päivän ekalla pätkällä sitten rysähti.
Todella hyvä huomio, Costa Smeralda voi monella tapaa olla "johtolanka" Korsikan tapahtumiin. Se VideoStylen tekemä haastattelu Costa Smeraldalla on hämmentävän samanlainen, johtomarginaalin arvuutteluista lähtien, kuin VideoStylen viimeinen haastattelu Korsikalla. Costa Smeraldan haastattelusta: "Mä luulen, että me johdetaan joku minuutti neljäkymmentä, minuutti viiskymmentä, sillä välillä... ...me jätetään kovaa ajo nyt muille." Ja tuossa haastattelussa Henkka myös mainitsi, että keskittyminen oli herpaantunut jo tuona haastattelupäivänä ajoittain, ylivoimaisen johdon, sekä tavanomaista kovempien rengasseosten käytön aloittamisen takia.

Korsikan tapauksesta...jos Cortessa on heitetty alle joku Pirellin "ultrakova" rengas ja Henkka on samaan aikaan höllännyt merkittävästi vauhtia, sekin on potentiaalisesti melko vaarallinen yhdistelmä. Tähän yhtälöön pitää lisätä myös, että ilma oli ilmeisesti juuri alkanut viilenemään ennen onnettomuutta ja ellei onnettomuushetkellä jo satanut, niin hyvin lähellä oli sateen alkaminen. Eli joku kova rengas ei ole kyllä toiminut senkään vertaa, etenkin jos Henkka on ajanut vähän rauhallisemmin vielä. En tiedä kuinka usein autoja tankattiin Korsikalla, mutta veikkaisin, että tankki on ollut onnettomuushetkellä melko täynnä ja auto aikalailla raskaimmillaan. Jos tällaisissa olosuhteissa on tuo onnettomuusmutka tullut Henkalle silmille, niin mitään apuja ei kyllä auton puolelta ole ollut saatavilla tilanteen pelastamiseksi.

21. Rallye Catalunya, 25.-28.10.1985, vapaasti VM:n kisaraportista (VM 12/85) referoituna

Oho, kiitokset tästä tietopläjäyksestä! Eli ilmeisesti enemmänkin vain huonoa tuuria ollut tuo Katalonian ulosajo kuin minkäänlainen blackoutti. Ja enpäs tiennytkään, että Henkka ajoi vielä Ferraria Bettegan muistokisassa. Henkka & Ferrari on sen verran värinöitä aiheuttava yhdistelmä, että mieluusti olisi nähnyt sen joskus MM-ralleissakin.

Vielä Kataloniaan liittyen, Henkalla oli yksityiselämän puolella ongelmia juuri tuon kisan aikoihin, joita reviteltiin lööpeissä kuin Latvalaa ja Torppaa konsanaan. Henkan leski on kertonut, että Costa Smeraldan onnettomuuden jälkeen Henkan vauhti kiihtyi niin rallipoluilla kuin siviilissäkin. Piironen joutui ilmeisesti jollain tapaa mukaan yksityiselämän sotkuihin ja juuri se olisi ollut merkittävin syy yhteistyön loppumiseen, vaikka eivät nuo toistuvat mällit varmasti ole asiaa yhtään helpottaneet. Henkan lyhyt visiitti armeijaan taisi myös ajoittua juuri tuohon lokakuuhun, josta tuo onnettomuuskuvan tavanomaista lyhyempi hiustyylikin kertoo. Elämäkerran mukaan Henkka sai kotiasiat järjestykseen ennen RAC:ta, ja siitä alkoikin sitten todella huima ja timanttinen vire, jota kesti aina sinne Korsikan EK18:lle asti.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Liikkuvaa kuvaa Henkasta Memorial Bettegassa ei taida olla. Vaikka paikalla oli Simo Lampinen suomalaisen kuvausryhmän kera, niin silti uniikkia Henkka ja Ferrari kombinaatiota ei saatu ikuistettua YLEn lähetykseen.

Näytä liitetiedosto 26630

Näytä liitetiedosto 26631

Kuten vuoteen 1985 hyvin sopi, Salonen vei homman kotiin näytöstyyliin.

edit. kuvat VM 12/85
 
Viimeksi muokattu:
Ylös