Turhien F1 kysymysten/vastausten/asioiden toikki

Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Mietiskelin tässä, että kuinka suuri merkitys auton säädöille on sillä, että ajetaanko rataa myötä- vai vastapäivään? Amerikassahan ovaaleilla rengaspaineet ja muut ovat luonnollisesti epäsymmetrisiä, mutta ovatkohan erot näillä formularadoilla niin pieniä ettei niillä ole merkitystä? Vai onko?
Mulle tulee mieleen ainakin camber-kulmat, jotka saattavat olla enemmän vinossa vasemmalla tai oikealla puolella.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Mietiskelin tässä, että kuinka suuri merkitys auton säädöille on sillä, että ajetaanko rataa myötä- vai vastapäivään? Amerikassahan ovaaleilla rengaspaineet ja muut ovat luonnollisesti epäsymmetrisiä, mutta ovatkohan erot näillä formularadoilla niin pieniä ettei niillä ole merkitystä? Vai onko?
Kaitpa ameriikan mantereen ovaaleilla auton sivuttaissuuntainen painonjakaumakin (engl. cross weight) on jotain muuta kuin symmetrinen. Jos vaikkapa käännytään paljon vasemmalle, enempi painoa keskilinjan vasemmalle puolelle, jne.

Ja miksipä ei formulaluokissakin noin tehtäisi. Tosin olettaisin, että parikin nopeaa mutkaa "väärään" suuntaan mitätöi tuosta saadun edun melko tehokkaasti.

EDIT: Tuolta tarkemmin.
 
Viimeksi muokattu:

azly

Well-known member
Liittynyt
21.1.2009
Viestit
1443
Ja miksipä ei formulaluokissakin noin tehtäisi. Tosin olettaisin, että parikin nopeaa mutkaa "väärään" suuntaan mitätöi tuosta saadun edun melko tehokkaasti.
No siis juuri tämä oli ajatus pohdiskeluni taustalla.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mietiskelin tässä, että kuinka suuri merkitys auton säädöille on sillä, että ajetaanko rataa myötä- vai vastapäivään? Amerikassahan ovaaleilla rengaspaineet ja muut ovat luonnollisesti epäsymmetrisiä, mutta ovatkohan erot näillä formularadoilla niin pieniä ettei niillä ole merkitystä? Vai onko?
Radasta riippuenhan tuo menee, mutta kyllä noilla on "aina" pelailtu. Kun se vielä oli mahdollista, laitettiin suuremman rasituksen kohteeksi joutuvalle puolelle kovemmat renkaat. Nykyisin radan kiertosuunta vaikuttaa väkisin ainakin rengaspaineisiin ainakin osalla radoista, joku Turkki olisi täysin mahdoton täysin symmetrisillä säädöillä. Alustasäädöt ovat "perinteisesti" olleet F1:ssä symmetrisiä, mutta tähän alkoi tulla jonkunlaista muutosta Villeneuven tullessa Williamsille 1996 ja vaatiessa epäsymmetrisiä säätöjä CART-oppiensa mukaan. Jakuesin tulon jälkeen myös CART-tyyliset pikasäädettävät siivet alkoivat pikkuhiljaa yleistyä.
 

Nick

sadasseitsemäs
Liittynyt
30.6.2004
Viestit
2047
Sijainti
Tampere
Mielenkiintoista, että Alonso korvasi Räikkösen Mclarenilla 2007, ja Ferrarilla 2010.

Onkos koskaan ennen ollut samanlaista tilannetta. Eli kuljettaja korvaa saman kuljettajan kahdessa eri tallissa?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mielenkiintoista, että Alonso korvasi Räikkösen Mclarenilla 2007, ja Ferrarilla 2010.

Onkos koskaan ennen ollut samanlaista tilannetta. Eli kuljettaja korvaa saman kuljettajan kahdessa eri tallissa?
Kai noita jotain on. Mieleen tulee vain, että Herbert korvasi Verstappenin sekä Benettonilla (1994) että Stewartilla (1999).
 

Moss

melkein mestari
Liittynyt
27.1.2008
Viestit
1546
Kovalainen korvasi Alonson sekä Renaultilla että McLarenilla
 

Rogue

Jää(telö)mies
Liittynyt
30.7.2009
Viestit
1203
Sijainti
Banned
Kovalainen korvasi Alonson sekä Renaultilla että McLarenilla
Tällä kaavalla laskettuna Kovalainen ajaa Ferraria 2011. :D

Bridgestone ilmoitti jättäytyvänsä pois fykkösten renkaidentoimittajan hommasta, saako kyseinen firma sanktioita FIAlta?
 
Viimeksi muokattu:

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9322
Tällä kaavalla laskettu Kovalainen ajaa Ferraria 2011. :D

Bridgestone ilmoitti jättäytyvänsä pois fykkösten renkaidentoimittajan hommasta, saako kyseinen firma sanktioita FIAlta?
Yhden rengastoimittajan sääntö tuli voimaan vuonna 2008. Toki edellinenkin vuosi meni Bridgestonen monopolin voimin, mutta se ei ollut säännöillä määrätty. Bridgestone sitten teki kolmen vuoden sopimuksen rengasmonopolista eli vuosiksi 2008-2010. Ei tuossa mitään rikkomusta heidän osaltaan ole.

Toki erittäin hyvä että ilmoittivat tässä vaiheessa jo poistuvansa eikä vasta ensi vuoden lopussa.
 

Wit?

******
Liittynyt
17.12.2003
Viestit
2499
Sain kerrassaan fantastisen idean sponsoritulojen kasvattamiseksi :eek!:

Tiimithän ovat perinteisesti vaihdelleet virallista nimeään pääsponsorin mukaan. On Scuderia Ferrari Marlboroa, Panasonic Toyotaa jne. Mutta kun, hommahan on niin, että onnistuuhan tuo nimen vaihtaminen ihmisenkin kohdalla, eikä käsittääkseni ole edes mikään hirvittävän monimutkainen prosessi.

Muutama maistraattikäynti, ja maailmanmestaruudesta taistelevat ensi kaudella Vodafone Lewis Hamilton sekä Santander Fernando Alonso! :eek!: Miksei tätä ole koskaan tapahtunut, useat firmat olisivat varmasti maksamaan valmiita maksamaan tästä kymmeniä miljoonia/kausi :eek:
 

vmjs

Well-known member
Liittynyt
9.7.2003
Viestit
903
Loistava idea. :D

Entäpä Seriffi Kimi Räikkönen... :ahem:
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Radasta riippuenhan tuo menee, mutta kyllä noilla on "aina" pelailtu. Kun se vielä oli mahdollista, laitettiin suuremman rasituksen kohteeksi joutuvalle puolelle kovemmat renkaat. Nykyisin radan kiertosuunta vaikuttaa väkisin ainakin rengaspaineisiin ainakin osalla radoista, joku Turkki olisi täysin mahdoton täysin symmetrisillä säädöillä. Alustasäädöt ovat "perinteisesti" olleet F1:ssä symmetrisiä, mutta tähän alkoi tulla jonkunlaista muutosta Villeneuven tullessa Williamsille 1996 ja vaatiessa epäsymmetrisiä säätöjä CART-oppiensa mukaan. Jakuesin tulon jälkeen myös CART-tyyliset pikasäädettävät siivet alkoivat pikkuhiljaa yleistyä.

Olihan toi cross-weight- kikkailu ihan tuttua Suomessakin. Muistelisin 70-luvun kuvissa että Kemiläisen Escortissa olis ohjaus siirretty oikealle siitä syystä kun Suomen ratoja suurimmaks osaks kierretään myötäpäivään
 

Misku

Active member
Liittynyt
20.9.2009
Viestit
34
Miksi formuloissa päällikkötitteli on korkea-arvoisempi, kuin johtaja?
Eikös esim. Martin Whitmars ollut ennen Larenin toimitusjohtaja, jonka jälkeen hänet ylennettiin tallipäälliköksi? :confused:
 

maradona

Resistive User
Liittynyt
6.3.2005
Viestit
4616
Sijainti
Me seisotaan hattu kourassa maailman reunalla
Miksi formuloissa päällikkötitteli on korkea-arvoisempi, kuin johtaja?
Eikös esim. Martin Whitmars ollut ennen Larenin toimitusjohtaja, jonka jälkeen hänet ylennettiin tallipäälliköksi? :confused:
Whitmarshin englanninkielinen titteli oli Managing Director, ja se tarkoittaa tallipäällikön ns. kakkosmiestä. MD ei taida olla ihan suomen toimitusjohtajaa vastaava titteli mutta ei sille kai parempaakaan vastinetta ole.
 

Kie

Well-known member
Liittynyt
21.10.2007
Viestit
181
Mitenkäs ensi kaudella menee autojen numerot? Button saa numeron 1, mutta meneekö numero 2 ja 3 sitten mercedekselle ja minkä numeron Hamilton saa?
 

Chip^

Well-known member
Liittynyt
21.10.2006
Viestit
656
Häärääkö Häkkinen ensi kaudella McLarenin vaiko Mercedeksen varikkopiltuussa?
 
Ylös