Turhien F1 kysymysten/vastausten/asioiden toikki

Cave canem

Member
Liittynyt
29.12.2008
Viestit
18
http://www.f1-forum.fi/vb/showthread.php?t=25227

Tämä ei varmastikaan ole oikea topic kysyä yhtä asiaa, mutten millään viitsisi avata omaa ketjua yhtä (tyhmää) kysymystä varten, joten otan riskin ja kysyn tässä ketjussa, kun en sopivampaakaan löydä.
Ja kun vapaat harkatkin on olleet niin mitäänsanomattomat, ettei niistä paljon puhumista ole.

Kuskit ja tallihenkilökunta, kökkiikö ne koko kisaviikonlopun radalla? Monet radathan ovat hankalia saapua ja lähteä, olettaisin että ainakin la-aamusta su-iltaan ne on aika saarroksissa siellä.
 

TIMOMIES

Well-known member
Liittynyt
8.5.2006
Viestit
1189
Aloin tässä miettimään että kuinka kauan tallit säilyttävät telemetria tietojaan? Onko esim 5 vuoden takaisista tiedoista enää mitään apua?
 

Nappula

Well-known member
Liittynyt
17.3.2007
Viestit
272
Sijainti
Helsinki
Tämä ei varmastikaan ole oikea topic kysyä yhtä asiaa, mutten millään viitsisi avata omaa ketjua yhtä (tyhmää) kysymystä varten, joten otan riskin ja kysyn tässä ketjussa, kun en sopivampaakaan löydä.
Ja kun vapaat harkatkin on olleet niin mitäänsanomattomat, ettei niistä paljon puhumista ole.

Kuskit ja tallihenkilökunta, kökkiikö ne koko kisaviikonlopun radalla? Monet radathan ovat hankalia saapua ja lähteä, olettaisin että ainakin la-aamusta su-iltaan ne on aika saarroksissa siellä.
Yleensä kuskit ja tallien korkeampi henkilöstö yöpyvät jossain lähiseudun hotelleissa. Juttelin tässä taannoin yhden matkanjärjestäjän kanssa, joka myös järkkää formulareissuja, niin se sanoi, että ratojen läheisyyteen on vaikea saada hotellimajoitusta varattua, koska tallien henkilöstö ja mediaväki varaavat hotellit täyteen jo hyvissä ajoin. Lisäksi niistä tietenkin veloitetaan törkeää ylihintaa.
 

Cave canem

Member
Liittynyt
29.12.2008
Viestit
18
Mutta miten ne pääsee sitten la ja su-aamuisin radalle? Kun useissa paikoissa tiet ovat tukossa jo aamusta asti, ja vaikka kisa-alueen läheisyydessä niitä voitaisiin päästää ohi tai muuta kautta, niin usein jo sinne radalle johtavat tiet ovat kauempaakin tukossa aamusta lähtien. Ei kai ne nyt voi ottaa riskiä, että kuskit istuvat jossain ruuhkassa, kun kisat starttaa?

Öh, ei tuon nauruhymiön kyllä tuonne pitänyt tulla. Olkoon ny kuitenkin. Kun en onnistu poistamaankaan...
 

Damon Hill

Active member
Liittynyt
29.11.2008
Viestit
29
Mutta miten ne pääsee sitten la ja su-aamuisin radalle? Kun useissa paikoissa tiet ovat tukossa jo aamusta asti, ja vaikka kisa-alueen läheisyydessä niitä voitaisiin päästää ohi tai muuta kautta, niin usein jo sinne radalle johtavat tiet ovat kauempaakin tukossa aamusta lähtien. Ei kai ne nyt voi ottaa riskiä, että kuskit istuvat jossain ruuhkassa, kun kisat starttaa?

Öh, ei tuon nauruhymiön kyllä tuonne pitänyt tulla. Olkoon ny kuitenkin. Kun en onnistu poistamaankaan...
Vaikka helikopterilla (ainakin tiimipäälliköt & kuskit) ja eikait ne tiet nyt niin tukossa ole vielä aamu 6-9 välillä, kun tiimihenkilöstö paikalle saapuu.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Vaikka helikopterilla (ainakin tiimipäälliköt & kuskit) ja eikait ne tiet nyt niin tukossa ole vielä aamu 6-9 välillä, kun tiimihenkilöstö paikalle saapuu.
Autoilla ne tiimipäälliköt ja kuskitkin sinne radalle tulee.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Tuli tuossa mieleen kun laskeskelin Salon ajaneen seitsämässä tallissa F1:ssä, että kukahan lienee ajanut useimmassa eri tallissa urallaan?
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Tuli tuossa mieleen kun laskeskelin Salon ajaneen seitsämässä tallissa F1:ssä, että kukahan lienee ajanut useimmassa eri tallissa urallaan?
With most constructors
n Driver Nb
1 AMON Chris 14
2 TRINTIGNANT Maurice 11
3 JOHANSSON Stefan 11
4 MOSS Stirling 10
5 ICKX Jacky 10
6 De CESARIS Andrea 10
7 CHEEVER Eddie 9
8 MORENO Roberto 9
9 SALVADORI Roy 8
10 HERRMANN Hans 8
11 BONNIER Jo 8
12 SURTEES John 8
13 STOMMELEN Rolf 8
14 JARIER Jean-Pierre 8
15 TAMBAY Patrick 8
16 BRUNDLE Martin 8
17 SCHELL Harry 7
18 WARD Rodger 7
19 PILETTE André 7
20 CLAES Johnny 7
21 HILL Phil 7
22 GURNEY Dan 7
23 REDMAN Brian 7
24 BELL Derek 7
25 ANDRETTI Mario 7
26 MERZARIO Arturo 7
27 JONES Alan 7
28 GACHOT Bertrand 7
29 HERBERT Johnny 7
30 VERSTAPPEN Jos 7
31 SALO Mika 7
32 FISICHELLA Giancarlo 7

Lähde
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
FIAn ja F1. n suurimmat farssit TOP 10 :tongue:


http://www.mtv3.fi/urheilu/toptenlista.shtml
Voidaan sanoa, että kovin pitkä ei ole Maikkarin toimituksen muisti, kun historian pahimmat farssit ovat kaikki tapahtuneet vuoden 1984 jälkeen.

Väittäisin, että ainakin Patresen ajokielto Monzan 1978 -tapahtumista kuuluisi tuolle listalle. Paitsi, että silloin "farssi" saattaisi olla väärä sana.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Millä tekniikalla tuo maikkarin raportoima Tyrrellin painonlisäysjärjestelmä on pelannut? Onko mitään havaintoa? Ei ihan ensimmäisenä tule mieleen, miten auton painoa voisi lisätä kesken kisan kaapimatta radan reunasorastuksia tai muuta painolastia reitin varrelta kyytiin.

Pärjätäkseen muille talleille joutui Tyrrell kehittämään autoonsa vilpillisen systeemin. Auto pystyi ajamaan läpi kisan sääntöjenvastaisesti alipainoisena, mutta auton moottoriin oli viritetty systeemi, joka mahdollisti painon nostamisen aivan kisan loppuhetkillä.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Millä tekniikalla tuo maikkarin raportoima Tyrrellin painonlisäysjärjestelmä on pelannut? Onko mitään havaintoa? Ei ihan ensimmäisenä tule mieleen, miten auton painoa voisi lisätä kesken kisan kaapimatta radan reunasorastuksia tai muuta painolastia reitin varrelta kyytiin.
"Tyrrellin autoissa oli vesitankki, joka täytettiin viimeisellä varikkokäynnillä veden ja lyijyn sekoituksella. Näin ollen autoja pystyttiin ajattamaan alipainoisina suurin osa kisasta. Jäähdytykseen käytetty vesitankki oli monessa muussakin turbomoottorittomassa autossa 1980-luvun alussa. Tyrrellin kohdalla lyijypainojen lisääminen oli kuitenkin raskauttava seikka. FIA väitti myös, että veden seassa olisi ollut pieniä määriä polttoainetta. Tällöin Tyrrell olisi rikkonut myös tuoretta sääntöä, joka kielsi välitankkauksen."

Miten lie saatu huomaamatta tehtyä tuo?
Täysin mahdotontahan tuo olisi ollut moottoritekniikalla toteuttaa, kuten MTV3:n pällikät olivat kirjoittaneet. Särähti itselläkin tuo kohta silmään kun luin tuon naurettavan listauksen.
"auton moottoriin oli viritetty systeemi, joka mahdollisti painon nostamisen aivan kisan loppuhetkillä." Yeah, right.

Edit: oli aivan pakko lähettää maikkarin formulafaktaan kysymys että mikä on auton moottoriin viritetty systeemi, joka mahdollisti painon nostamisen aivan kisan loppuhetkillä.

Edit2: jaha, Cmoney olikin jo maininnut asiasta aiemmin, ei se haittaa, tykkään toistaa asioita.
 
Viimeksi muokattu:

ferrarkimir

Well-known member
Liittynyt
5.3.2009
Viestit
1519
Minkä takia nykyään kukaan kuski ei sammuta autoa lähtöruutuun ? 2000-luvun alussa ainakin vielä lähes poikkeuksetta vähintään yksi auto jäi kisassa lähtöruutuun.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Minkä takia nykyään kukaan kuski ei sammuta autoa lähtöruutuun ? 2000-luvun alussa ainakin vielä lähes poikkeuksetta vähintään yksi auto jäi kisassa lähtöruutuun.
Autoissa on nykyään antistall-järjestelmä, joka useimmiten estää ruudukkoon jäämisen. Toisaalta järjestelmä puuttuu joskus turhaan kuskien tekemisiin, minkä tänä vuonna on saanut tuta erityisesti Rubens Barrichello.
 

ferrarkimir

Well-known member
Liittynyt
5.3.2009
Viestit
1519
Autoissa on nykyään antistall-järjestelmä, joka useimmiten estää ruudukkoon jäämisen. Toisaalta järjestelmä puuttuu joskus turhaan kuskien tekemisiin, minkä tänä vuonna on saanut tuta erityisesti Rubens Barrichello.
Kiitos tiedosta. Jälleen yksi pikkutieto hallussa. :)
 
Ylös