Kimi Räikkönen - Aikansa paras?

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Jonasz

Road Racing
Liittynyt
14.11.2007
Viestit
369
Totta. Mutta Kimillä on kaikesta huolimatta ihan omanlaisensa sädekehä Maranellossa kaikesta huolimatta. Se johtuu kahdesta seikasta:

1. Voitti ensimmäisen kisansa Ferrarilla
2. Voitti kuljettajien mestaruuden heti ensimmäisellä Ferrari-kaudellaan

Näitä meriittejä ei ole Schumillakaan. Eikä voidan väittää että Kimi olisi nämä meriitit hankkinut jotenkin ylivoimaisella autolla a la 2002, 2004, vaan pikemminkin perushyvällä autolla.
Schumacherin ja Räikkösen ensimmäisen Ferrari kauden autoja voidaankin tosiaan verrata toisiinsa vauhdillisesti.:eek:

Siinä missä Räikkönen pääsi tunnetusti sarjan parhaaseen talliin, joka oli 8 edelliskauden aikana voittanut lähes kaiken, (5 kuljettajien ja 6 valmistajien mestaruutta). Schumacherin tullessa talliin oli Ferrari voittanut edellisen 5 vuoden aikana kerran Alesin saadessa tuurivoiton 1995 kaikkien edessä olevien keskeyttäessä ja joutuessa ongelmiin. Schumacher voitti seuraavana vuonna susipaskalla Ferrarilla 3 kertaa, tuli MM-sarjassa kolmanneksi ja saavutti 59 pistettä. Schumin tallikaveri Eddie Irvine sai kaudella 11 pistettä ja tuli 10. sijalle mm-sarjassa. Kumpi nyt sitten olikaan se kovempi jätkä?
 

spessu

Well-known member
Liittynyt
15.2.2009
Viestit
379
Jonasz:lle...

Edelleenkään Schumilla ei noita meriittejä ole Ferrari-tallissa, vaikka kuinka olisi 7 mestaruutta sun muuta.

Mitä tulee Kimin arvostukseen Ferrari-tallissa, niin nimenomaan nuo kaksi asiaa Ferrari-fanien (tai vastustajien) kannattaisi pitää mielessä. Kimi toi sen mestaruuden takaisin tallille, enkä usko, että moni olisi pystynyt samaan vastaavassa tilanteessa.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Niin, jos katsotaan niitä kuljettajia jotka ovat "menestyneet" McLarenilla, niin lista lähihistoriasta olisi seuraava: Mika Häkkinen, David Coulthard, Lewis Hamilton ja Heikki Kovalainen. Vertailun vuoksi ne, jotka eivät ole kokeneet oloaan kotoisaksi tallissa: Kimi Räikkönen, Fernando Alonso ja Juan Pablo Montoya.

Eli ns. "haastavammat" kuljettajat eivät yksinkertaisesti tunnu viihtyvän tallissa. Ayrton Senna oli toki poikkeus, mutta hän olikin täysin oma lukunsa. Jos otetaan vielä mukaan Sennan tallikaveri Gerhard Berger, niin muistelen itävaltalaisenkin kritisoineen McLarenin ja eritoten Ron Dennisin yritystä ottaa liian vahva ote kuljettajastaan.
 

SPE 04A

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
652
Muistan varsinkin ensimmäisen yhteisen vuotemme, jolloin automme oli vielä surkea raakile. Jotenkin Michael voitti sillä roskalaatikolla kolme osakilpailua, eikä kukaan ymmärtänyt, kuinka hän siinä onnistui. Ihmeteollaan hän lumosi kaikki mekaanikot, vanhemmatkin. He seurasivat hänen jokaista liikettään, eikä kukaan huomannut minua. Vasta kauden puolessa välissä sain vihdoin autooni edes suhteellisen sopivan penkin.

Ugh. Eddie on puhunut.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Schumin mestaruuksia on hyvin vaikea verrata kenenkään muun ajamiin. Kenenkään muun kohdalla ei koko talli ole ollut valjastettuna vain yhden kuskin menestyksen eteen. Apukuskin menestyksen, kaluston, jopa sääntöjen kustanmuksella. Sama vaikeus kohtaa niiden mestaruuksien arvostuksessa.
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Kimi puhuu suhtautumisesta mediaan:

HEIKKI KULTA

Kimi Räikkönen on maapallon tunnetuin suomalainen ja ylipäätään yksi maailman tunnetuimmista urheilutähdistä.

Vaikka paistaa se aurinko meilläkin, me suomalaiset olemme tunnetusti ujohko kansakunta kaukaa pohjoisesta. Globaali julkisuus ja jatkuva elämä valokeiloissa olisi myrkkyä valtaosalle suomalaisista.

Jokaisen meikämannen onkin helppo ollut samaistua juuri Kimin tuntemuksiin kameroiden ristitulessa.

Räikkönen on kuitenkin oppinut elämään myös julkisuuden kanssa. Kuuluisuus ei ole enää pelkästään kiro, kuten se oli Kimille F1-uran alkutaipaleella. Julkisuuskynnys ei enää ole pelkästään kipukynnys Kimille.

- Tietysti eläisin jossain paratiisissa, jos tämä työ olisi pelkkää ajamista. Rakastan sitä, että saan ajaa F1-autoa. Rakastan sitä, kun saamme autoa paremmaksi ja työmme sujuu tehokkaasti. Rakastan sitä, kun pystymme ajamaan voitosta.

- Mutta olen tottunut myös tämän työn toiseen puoleen. Julkisuus kuuluu huippu-urheiluun. Aluksi oli hankalaa, kun minulta kyseltiin kaikkea, mistä en tiennyt mitään. Edelleenkin se on joskus sama, jos kysytään ihan tyhmiä. Silloin tuntuu, että voisi tehdä jotain muutakin, Kimi kuittaa.

Vaikka viime kauden lopussa Räikkönen joutui kritiikin hampaisiin odotettua heikommasta tuloksestaan, hän uskoo suhtautumisensa julkisuuteen muuttuneen positiviisempaan suuntaan Ferrarilla.

- Kaipa omat fiilikseni julkisuutta kohtaan johtuivat niistä edellisistä asioista, joita koin ennen siirtymistäni Ferrarille. Nyt ei ole tullut mitään huonoja tunteita, kun Ferrarilla nämä jutut hoidetaan paljon paremmin. Tässä tiimissä sanotaan lehdistölle, mitä ajatellaan.

- Minun oma elämäni on minun oma elämäni. Ferrarilla sitä myös kunnioitetaan. Kun teen työasiat hyvin, ei niitä kiinnosta muu. Edellisessä tiimissäni oli toisin. Joka kerta, kun jotain oli lehdissä, ne soittivat, ettei niin saisi tehdä ja pitivät puhutteluita. Totta kai sellainen kiinnosti lehtiä ja ne yrittivät saada riitaa minun ja tiimin välille.

- Täällä on toisin, kun on selvä homma. Ei ole mitään ikävää kirjoitettavaa, eikä mitään sellaista kirjoitettavaa oikeasti ole ikinä ollutkaan, Räikkönen painottaa.


Räikkönen on persoonana muuttunut varmasti kaikkein vähiten kaikista suomalaisista kuljettajista ajaessaan F1-julkisuudessa.

Entä oletko muuttunut ihmisenä tehdessäsi töitä Ferrarille?

- En minä mihinkään ole muuttunut. Ei ole mitään syytä, miksi olisin muuttunut. En ole täällä mitenkään mielin kielin rakentamassa jotain pr-kuvaa, eikä kukaan varmasti minulta sellaista odotakaan, Räikkönen kuittaa.

- Se on varmaan hyväksi. Saan olla ihan sellainen kuin olen. Olen vaan onnellinen, kun saan olla rauhassa. Eikä ole mitään valittamista tullut minun töistäni. Kaipa ne sitten sanoo, jos jotain tulee, Räikkönen tuumii.

Sitten pääsemme asian ytimeen. Kerropa meille, millainen sinä sitten omasta mielestäsi olet? Oletko ihan tavallinen pesunkestävä suomalainen?

- Varmaan olen aika poikkeava tyyppi monessakin suhteessa verrattuna moneen muuhun. En tiedä, mutta ainakin olen elänyt niin kuin olen itse halunnut. En minä paljon stressaile mistään. Teen yleensä, mitä itse haluan, Räikkönen luonnehtii.


Ferraria vain elokuvissa

29-vuotiaan suomalaistähden suhde Ferrarin kanssa on poikkeuksellinen. Hän kuitenkin kiistää, että eläisi jotain pikkupojasta asti elättelemäänsä unelmaa.

- Pienenä minulla ei ollut mitään erityisempää tunnetta mitään kilpa-autoa kohtaan. Tietysti jos katsoin jotain elokuvaa, niin olihan Ferrari niissä aina se kaikkein hienoin auto, mitä saattoi olla. Kaikki olivat aina ihan fiiliksissä, kun näkivät Ferrarin. Mutta ei minulle tullut sellaista patoutumaa Ferraria kohtaan, että sellainen pitäisi joskus saada tai että pitäisi päästä ajamaan sillä joskus kilpaa.

- Silloin pienenä tietysti kaikki on hienoa, mikä kiiltää ja on uutta. Se on sellaista, mitä pitäisi saada, vaikka tietää, ettei koskaan saa. Meillä oli köyhä perhe, eikä meillä eletty haaveillen.


Formulaa ja rallia Räikkönen on katsellut televisiosta siitä asti, kun oppi kävelemään ja varsinkin, kun alkoi itse ajaa kilpaa.

- Ei minulla silloin ollut oikein ketään, mitä olisin kannattanut. Tietenkin toivoin aina hyvää suomalaisille, mutta kun en tuntenut ketään, minulle oli ihan sama, kuka siellä pärjää.

- Vasta kun pääsin itse maailmalle, kilpajutut tulivat vähän realistisemmiksi ja saattoi ajatella, että mitä jos itse joskus olisikin siellä mukana.


Vanhat kehut ymmärtää nyt

Nyt Räikkönen aloittaa kolmatta vuottaan Ferrarilla. Hän myöntää tapansa mukaan suoraan kiertelemättä, että hyvää kannatti odottaa.

- Onhan tämä tietenkin se kaikkein hienoin tiimi, mitä minulla on ikinä ollut. Kesti varmaan vuoden ajan ennen kuin kuin alkoi ymmärtää, mitä ne täällä joskus aiemmin ajaneet ovat tarkoittaneet, kun ovat sanoneet niin hienoja asioita tästä tiimistä.

- Ei niitä asioita välttämättä ulkopuolella koskaan oikein voi tajuta ja huomata, Räikkönen vakuuttaa.

Huumorilla iloinen ilme

Räikkönen ei ole Ferrarilla muuttunut sen enempää suupaltiksi kuin päivänsäteeksikään. Suomalainen ujous säätelee yhä miehen hiljaista peruskäytöstä.

- Eivätköhän ne vaan tykkää siitä, mitä vähemmän puhun ulkopuolisille - varsinkin lehdistölle. Eiköhän se ole niin parempi, Räikkönen aprikoi.

Räikkösen huumorintaju on perisuomalaisen kuivakka. Millainen on huumorin merkitys Ferrarilla?

- On silläkin puolella aina oma osansa. Teemme työt tietysti aina niin kuin pitääkin, mutta emme me mikään kauhean totinen ryhmä ole. Kyllä me osaamme pitää hauskaakin yhdessä. Se on mukavaa porukkaa, eikä meistä kukaan ainakaan kinastele toisen kanssa millään tavalla, Räikkönen selvittää.
 
Viimeksi muokattu:

Poistettu jäsen 5082

Guest
Meinas kyynel vierähtää kun luki kimin tekstin :)

Voi Dennisin talli minkä teit Kimille, mieshän on ollut ihan rauniona :frown:
jos tuo todellakin on totta mitä sanoo Ferrarista ni hieno homma että pääsi sinne, varmasti parempi ympäristö tehdä hommia kun ei tarvi tuntea olevansa jatkuvassa pyhäkoulussa...

Mitä Kimin luonteeseen tulee niin ehkä kaveri ei ole niitä maailman helpoimpia kavereita ohjastaa, mutta täytyy muistaa että tämä kaveri on itse kaivanut tiensä sieltä cartista F1:siin ja mestariksi ja nyt mies ajaa Ferrarilla ensimmäisenä (vakinaisena) kuljettajana. Ite nostan hattua Kimille, oli tän kauden tulos mikä tahansa :thumbup:

Eikä herra tarvitse isää ja äitiä sinne varikkopilttuuseen kaitsemaan pahoilta sediltä :wink:
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Hyvä juttu kun sen vielä tietää pitävän paikkansa.

Kun tämä on annettu yhdelle kotimaiselle medialle muiden on vaikea repiä tästä otsikoita...
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Hyvä juttu kun sen vielä tietää pitävän paikkansa.

Kun tämä on annettu yhdelle kotimaiselle medialle muiden on vaikea repiä tästä otsikoita...
Eihän tästä nyt roskalehdet mitään juttua saa. Negatiiviset "Kimiä ei kiinnostanut" uutiset myy paremmin.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13771
Schumin mestaruuksia on hyvin vaikea verrata kenenkään muun ajamiin. Kenenkään muun kohdalla ei koko talli ole ollut valjastettuna vain yhden kuskin menestyksen eteen. Apukuskin menestyksen, kaluston, jopa sääntöjen kustanmuksella. Sama vaikeus kohtaa niiden mestaruuksien arvostuksessa.
Parhaisiin kannattaa panostaa.
 

Jonasz

Road Racing
Liittynyt
14.11.2007
Viestit
369
Schumin mestaruuksia on hyvin vaikea verrata kenenkään muun ajamiin. Kenenkään muun kohdalla ei koko talli ole ollut valjastettuna vain yhden kuskin menestyksen eteen. Apukuskin menestyksen, kaluston, jopa sääntöjen kustanmuksella. Sama vaikeus kohtaa niiden mestaruuksien arvostuksessa.
Tuo on niin tuota panettelua ja Schumin saavutuksien vähättelyä. Ei se tiimi sitä autoa aja lähdöstä maaliin vaan kuljettaja. Jos jätkä ajoi 1996 Barcelonassa paskalla Ferrarilla sateella 4 sekuntia nopeampia kierroksia kuin kukaan muu niin montako sekuntia siitä tuli ykköskuskin statuksesta?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
mutta täytyy muistaa että tämä kaveri on itse kaivanut tiensä sieltä cartista F1:siin ja mestariksi
Tuo ei kyllä pidä täysin paikkaansa. Robertsoneilla on aika iso osuus Kimin uraan kartingin jälkeen. Heidän avullaan löytyi paikka Relluihin ja he järjestivät sen Sauber-testin ja neuvottelivat F1-sopimuksen (ja kaikki myöhemmätkin). Eli ihan samalla tavalla siellä manageri hoitaa muut asiat ja kuski ajamisen, kuten muillakin.
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Tuo ei kyllä pidä täysin paikkaansa. Robertsoneilla on aika iso osuus Kimin uraan kartingin jälkeen. Heidän avullaan löytyi paikka Relluihin ja he järjestivät sen Sauber-testin ja neuvottelivat F1-sopimuksen (ja kaikki myöhemmätkin). Eli ihan samalla tavalla siellä manageri hoitaa muut asiat ja kuski ajamisen, kuten muillakin.
No eiköhän manageri ole nykypäivänä joka klopilla. Tässä haettiin varmaan vertailua esim Hamiltoniin jota McLaren on tukenut pikkupojasti, raha ei ole ollut esteenä. Sama koskee varmasti jonkin verran RedBullin junnuohjelmaa ja muita vastaavia. Hieman eri polkuja kuljettu, sama päämäärä.
 

neos

Well-known member
Liittynyt
4.3.2008
Viestit
262
Eihän tästä nyt roskalehdet mitään juttua saa. Negatiiviset "Kimiä ei kiinnostanut" uutiset myy paremmin.
Heikki Kulta on kyllä tasan ainut suomalainen- ja yksi niistä harvoista kansainvälisistä toimittajista kenelle Kimi vastaa pidemmän kaavan mukaan. Tuossa kun sitä kauden 2007 mestaruuskirjaa olen lukenu niin ei kyllä muut suomalaiset saanu sellasia haastatteluja revittyä Kimiltä kertaakaan.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Tuo on niin tuota panettelua ja Schumin saavutuksien vähättelyä. Ei se tiimi sitä autoa aja lähdöstä maaliin vaan kuljettaja. Jos jätkä ajoi 1996 Barcelonassa paskalla Ferrarilla sateella 4 sekuntia nopeampia kierroksia kuin kukaan muu niin montako sekuntia siitä tuli ykköskuskin statuksesta?
Juu, ei saa morkata. Mutta olisi luullut mainitsemillasi lahjoilla homma hoituvan ilman sopimuksiin kirjattua etuoikeutetun asemaa. Nämä seikat vaikeuttavat arvostusta.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No eiköhän manageri ole nykypäivänä joka klopilla. Tässä haettiin varmaan vertailua esim Hamiltoniin jota McLaren on tukenut pikkupojasti, raha ei ole ollut esteenä. Sama koskee varmasti jonkin verran RedBullin junnuohjelmaa ja muita vastaavia. Hieman eri polkuja kuljettu, sama päämäärä.
En näkisi tilannetta kovin erilaisena. Kun Kimi otettiin Robertsonin talliin, Robertsonit maksoivat viulut, järjestivät testiajoja eri luokkien laitteilla ja hommasivat tallipaikat. Ei poikkea junioritiimien tilanteesta (jollaiseen Hamiltonkin kuului, McLarenin nuorten kuljettajien ohjelmaan). Vain ikä, jossa muut alkoivat hoitaa asioita kuskin puolesta vaihtelee.

Eri polkuja kyllä on kuljettu, Lewis on edennyt kiltisti luokka luokalta, Kimi jätti 2-3 askelmaa väliin.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Kyllä siellä arvostetaankin. Se mitä ei ehkä niinkään on tapa jolla se tuodaan ilmi. Rehellisyys ja kohteliaisuus eivät ole toisensa poissulkevia.
Aamen. Onneksi joku muukin ymmärtää, mistä tässä on kyse. Ei se, että sanoo muutaman ystävällisen sanan ja vähän sanoo asioista kauniimmin kuin mitä ehkä oikeasti päänsä sisällä miettii, ole mitään epärehellisyyttä tai oman itsensä muuttamista! Jos saat mummoltasi jouluna villapaidan, josta et ehkä pidä, niin onko kuitenkaan järkevää sanoa mummolle "rehellisesti", että onpa ruma, en aio käyttää? Miettikää nyt hyvät ihmiset vähän! Tässä on kyse ihan normaaleista käytöstavoista ja tosiaan siitä sosiaalisesta pelisilmästä. Jos italialainen toimittaja kysyy jotain Maranellosta niin siihen jokainen fiksu kaveri vastaa jotain tyyliin "ihan kiva ja sympaattinen pikku kaupunki, jossa on ystävällisiä ihmisiä". Kun Kimikin nyt on ihan oikeastikin niillä nurkilla pyörinyt. Ja jos pyydetään sanomaan yksi sana italiaksi, voi sanoa vaikka "grazie", jonka Kimikin tietysti osaa eikä vain todeta "ei siihen ole tarvetta". Siis mitä **ttua? Ei ole tarvetta? Haloo.

Ihan uskomatonta läppää toi, että Kimi on Kimi eikä tarvitse muuta esittää. Jos käytöstavat ovat jonkun mielestä yhtä kuin esittäminen ja epärehellisyys, niin ei voi muuta sanoa kuin voi voi. Miettikää nyt ihmiset vähän ennen kuin kirjoitatte ihan lämpimiksenne. Ainoastaan Suomessa pidetään jumalaisena ominaisuutena sitä, että töksäyttelee ja laukoo totuuksia. Italian kaltaisissa maissa näin ei vain ole. Vaikka Montezemolo kuinka lehdistötiedotteissa ihailisi Kimin suorapuheisuutta :eek:
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Ihan uskomatonta läppää toi, että Kimi on Kimi eikä tarvitse muuta esittää. Jos käytöstavat ovat jonkun mielestä yhtä kuin esittäminen ja epärehellisyys, niin ei voi muuta sanoa kuin voi voi. Miettikää nyt ihmiset vähän ennen kuin kirjoitatte ihan lämpimiksenne. Ainoastaan Suomessa pidetään jumalaisena ominaisuutena sitä, että töksäyttelee ja laukoo totuuksia. Italian kaltaisissa maissa näin ei vain ole. Vaikka Montezemolo kuinka lehdistötiedotteissa ihailisi Kimin suorapuheisuutta :eek:
Eikös Kimi ole enemmän hiljainen kuin suorapuheinen? Ja aika vähän on esim. moittinut talliaan (McLarenia sen enempää kuin Ferrariakaan) sellaisissakaan tilanteissa kun olisi ollut jopa ihan paikallaan moinen. Verrattuna nyt vaikka Alonsoon.

Tosta "Ainoastaan Suomessa..." -jutusta tuli mieleen että ainoastaan Suomessa taidetaan olla niin itsestämme innostuneita, että kuvitellaan jonkin ominaisuuden istuvan vain meihin.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös