Kimi Räikkönen - Aikansa paras?

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Epäilen.Olen vain lopen kyllästynyt "jytky" sanaan ja se,että arvostettu moottoriurheilua raportoiva TS sitä käyttää,niin totta puhuakseni vitu**aa.Mut hei! Hyvä yritys en tarttunut.:)
Ettet peräti olisi ihan VIHREÄNÄ v-tutuksesta... :D
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Voihan se olla että uutta pukkaa jälleen, ehkä Kimiä ummettaa jo nyt. Tuskin tässä mistään muusta on kyse.
Lähinnä sitä odotan, että joku saa tästäkin väännettyä Kimi vs. Alonso -taiston. Kohta Maikkari pääsee hehkuttamaan. "Kummalla jämäkämpi jytky? -katso kuvat!"
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Lähinnä sitä odotan, että joku saa tästäkin väännettyä Kimi vs. Alonso -taiston. Kohta Maikkari pääsee hehkuttamaan. "Kummalla jämäkämpi jytky? -katso kuvat!"
Siinä kun Kimin jytky tulee suorana ja rehdisti yhtä soittoa niin Alonso laittaa ohutta kieroa joka vääntyy mutkalle ja haisee petokselle.
 

zeizei92

Well-known member
Liittynyt
12.1.2009
Viestit
86
http://www.youtube.com/watch?v=YuNIozokLDk&feature=youtu.be

Ilmeisesti testien tuloksia ei ehkä hehkutettu ihan niin paljon kuin ehkä olisi voitu. Jos nyt tuon ukon lähteitä on uskominen niin on se aika kova suoritus muutamassa viidessä kierroksessa päästä puolen sekan päähän rataennätyksestä.
Joo, toki erot rata oli lyhyt ovaali ja ei maailman vaikein ajettava. Mut on toi silti semmonen suoritus joka ainakin itseäni vakuuttaa Kimin taidoista. Siihen että ekassa kisassa taistelis jo kärkipaikoista en usko, kun minkäänlaista kisakokemusta ei löydy juuri muiden autojen kanssa ajamisesta. Räikkönen kun F1:kin tunnettiin herrasmieskuskina niin voi olla että voi vähän Räikkösen poikaa ihmetyttää kun jenkkikuskit ei annakaan välttämättä tilaa niinkuin F1:ssä.
 

Jonathan Royal

Well-known member
Liittynyt
28.5.2000
Viestit
397
Sijainti
pyhäranta
http://www.youtube.com/watch?v=YuNIozokLDk&feature=youtu.be

Ilmeisesti testien tuloksia ei ehkä hehkutettu ihan niin paljon kuin ehkä olisi voitu. Jos nyt tuon ukon lähteitä on uskominen niin on se aika kova suoritus muutamassa viidessä kierroksessa päästä puolen sekan päähän rataennätyksestä.
Joo, toki erot rata oli lyhyt ovaali ja ei maailman vaikein ajettava. Mut on toi silti semmonen suoritus joka ainakin itseäni vakuuttaa Kimin taidoista. Siihen että ekassa kisassa taistelis jo kärkipaikoista en usko, kun minkäänlaista kisakokemusta ei löydy juuri muiden autojen kanssa ajamisesta. Räikkönen kun F1:kin tunnettiin herrasmieskuskina niin voi olla että voi vähän Räikkösen poikaa ihmetyttää kun jenkkikuskit ei annakaan välttämättä tilaa niinkuin F1:ssä.
Lähteen mukaan jäi puolen sekunnin päähän Rockinghamissa, mikä on loistava saavutus ottaen huomioon että The Rock on varmaan haastavin short track mitä NASCAR on kiertänyt.
 

anoni

Well-known member
Liittynyt
17.2.2010
Viestit
149
Täähän alkaa käydä yhä mielenkiintoisemmaksi. :thumbup:

Kimi sanoi itsekin vaatimattomasti, että nämä nyt on vaan testiaikoja tyhjällä radalla. Eri asia ajella 40 auton joukossa kisassa.
Itsellekkin Nascari on aika outo laji. Itselläni on mielikuva että letkoissa mentäisiin kovempaa kuin yksin? Hatara muistini voi kyllä pätkiä vaikka simakin on vielä käymässä :alppu:
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Itsellekkin Nascari on aika outo laji. Itselläni on mielikuva että letkoissa mentäisiin kovempaa kuin yksin? Hatara muistini voi kyllä pätkiä vaikka simakin on vielä käymässä :alppu:
Kai se kärki kuitenkin sanelee letkan vauhdin? Ellei sitten kärki vaihdu pari kertaa kierroksella jolloin letka etenee kovempaa kuin mihin yksittäinen kärkiauto pystyisi. En ole lajia juurikaan seurannut, joskus pari kisaa, enkä juuri muista että siinä olisi irtiotoilla herkuteltu. Ja kumminkin turva-auto vetää letkan ennen pitkää kasaan. Peesailemalla varmaan voittaa paljon, haastavaa lienee omien asemien säilyttäminen letkassa jossa kaikki peesailee.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kai se kärki kuitenkin sanelee letkan vauhdin?
Kyllä, mutta NASCARissa autot menevät lujempaa jos joku peesaa niitä kuin yksinään. Myös edelläajavan ilmanvastus vähenee kun peesaaja on ihan puskurissa kiinni.
En ole lajia juurikaan seurannut, joskus pari kisaa, enkä juuri muista että siinä olisi irtiotoilla herkuteltu.
Kyllä siellä irtiottojakin näkee, mutta nekin tapahtuvat usein pareittain. Riippuu vähän ratatyypistä. Superspeedwayllä ei juurikaan ajeta letkassa vaan nimenomaan pareittain. Paitsi tietysti full course yellown jälkeen hetken aikaa.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13771
Kyllä, mutta NASCARissa autot menevät lujempaa jos joku peesaa niitä kuin yksinään. Myös edelläajavan ilmanvastus vähenee kun peesaaja on ihan puskurissa kiinni.
Tarkoittanet, että imussaoleva työntää letkan kärkiautoa...
 

Jonathan Royal

Well-known member
Liittynyt
28.5.2000
Viestit
397
Sijainti
pyhäranta
Valtavasti ei voi yleistää koko sarjaa miten kisoissa ajetaan, koska ratatyypit eroavat suuresti toisistaan, ja sitä kautta luonnollisesti kilvanajamisen tyyli.

* Ei ole tavatonta että kisassa muutama auto, tai vaikka vain yksi, on ylivoimainen ja karkaa reilusti muilta. Tosin keltaiset liput usein lopulta tuo joukon taas kasaan, mutta dominoivat autot jatkavat dominointiaan taas sen jälkeen.
* Joillakin radoilla taas jopa lähes paskimmillakin autoilla on mahdollisuus voittaa, ja yksikään auto ei ole selvästi parempi muita.
* Sitten on kisoja tai ratoja, joissa voimasuhteet muuttuvat kisan myötä ja dominoiva autot voivat hyytyä, kun taas aikaisemmin heikommat autot ottavat kärkiaseman. Esim yökisat.
* Näiden lisäksi vielä mutkaradat, joissa sattuu ja tapahtuu kaikkea tältä väliltä. NASCAR-autoja ei todellakaan ole suunniteltu mutkaradoille, ja se onkin suurta viihdettä kun 43 tankkia änkeää neulansilmään.

Mm. nämä ovat sellaisia lajin hienouksia jotka alkavat avautumaan, kun perusteellisesti jaksaa seurata kokonaisia kausia. Vaikka suurin osa radoista on ovaaleita tyypiltään, vaihtuvuus (mitä vaaditaan kuskien taidoilta, autolta, ja strategialta) on huomattavan suurta.

Charlotte, jossa Räikkönen ajaa ensimmäisen kisansa, on hyvin klassinen NASCARin "perusrata", joita kalenterista löytyy eniten. Charlottessa opitut niksit kääntyvät melko suoraan muille samankaltaisille radoille, kuten esim. Texasiin ja Atlantaan. Toisaalta, mentäessä Bristoliin, Poconoon tai Daytonaan, pitää opetella kokonaan uusia juttuja, joissa Charlotten kikoista ei juurikaan ole iloa. Puhumattakaan siitä, että myöskään näiden kolmen radan niksit eivät ole yhdisteltävissä. Toki yleisesti ajokokemus ja ajetut mailit auttaa aina missä vaan. Näiden lisäksi on vielä hankalasti kategorisoitavia ratoja kuten Darlington, Indianapolis, Dover ja Phoenix.

Mutta todelliset rattimiehet eivät tästä välitä, ja ovat tasaisen kilpailukykyisiä missä tahansa kunhan kalusto edes jonkin verran sen mahdollistaa. Esim Montoya, Mario Andretti, Kyle Busch ja Jimmie Johnson. Monet laskevat Kiminkin tähän porukkaan, toivon näin!
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tarkoittanet, että imussaoleva työntää letkan kärkiautoa...
Sitäkin tapahtuu, mutta peesaajasta on ihan aerodynaamistakin apua edelläajavalle.

Wikipedia sanoi:
The low-pressure wake behind a group's leading car reduces the aerodynamic resistance on the front of the trailing car, allowing the second car to pull closer. As the second car nears the first, it pushes high-pressure air forward so less fast-moving air hits the lead car's spoiler. The result is less drag for both cars, allowing faster speeds.
Wikipedia
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13771
Tuntuu kyllä hassulta että vaikuttaisi edelläolevan takasiipeen. :)
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Sitäkin tapahtuu, mutta peesaajasta on ihan aerodynaamistakin apua edelläajavalle.
Niin kait siinä tosiaan noin käy kun ihan lähekkäin ajavat, että muodostuu juna. Eka joutuu halkomaan ilmaa edessään, välissä on kivaa, mutta viimenen ei enää pääse nauttimaan takaa tulevasta työnnöstä.
 

quartal

the rule
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
331
Luulen, että edessä ajavan etu takana ajavasta on niin minimaalinen verrattuna takana ajavan saamaan etuun, että viimeisellä ei ole mitään vaikeuksia pysyä letkan perässä.

Vaikka koko letka menisikin pikkaisen nopeampaa kuin mihin yksittäinen auto pystyy.

Tarkoittaen, että takana ajava pystyisi ajamaan paljon nopeamminkin mikäli edessä ajava vain pystyisi.

Tähänhän se koko juttu perustuukin, että takana kerätään vauhtia ja mennään sen avulla edestä ajavasta ohi.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös