70-luvun suurajot

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
Öyh. Get a room :)

Mistä illi(kin?) näin paljon tietää. Onko elämä opettanut vai löytyykö jostain sisäpiiri-lähdettä?
olen vuodesta -63 lähtien seurannut ralleja yleensä ja jyskälää siinä ohessa.olen itse ajanut(osallistunut)n.300 kilpailuun,tämä ei sisällä katsottuja kisoja vaan siis ollut mukana osallistujana.liikenne kilpailuissa,st ajoissa ja ralleissa.mennyt vuosi oli tuosta alusta laskien eka jolloin en käynyt yhtään rallia tai muuta kisaa katsomassa.lisäksi asuinpaikkani nuorempana vei puoliväkisin autourheiluun.
 

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
Hienoa, että palstalle ilmestyi uusi jäsen, ja ilmeisen hyvin pohjatiedoin!!

Mä oon just viimeistelemässä 1976 suurajoanalyysiäni, ja en kyllä tunnista mistään lähteestä Airikkalalle minuuttivirhettä, mutta Alen sellaisen sai ekan lenkin lopulla (Risulahti), ja kovan protestoinnin jälkeen Markku saikin sen korjattua. Lehdet kirjoitteli silloin, että periaatteessa aikakorttiin merkitty lähtöaika on validi, jos kartturi sen on hyväksynyt, kuten Kivimäki teki...Eli mun mielestä siinä olis ollu se Airikkalan paikka, jos se minuutti olis jääny Markulle, olis Pena voittanut 15 sekunnilla.
olen sama mies joka on filmannut mäkisen koepelti-auki ajon värikuvana.materiaali on ollut hyvän aikaa julkisessa käytössä(oli muutakin)m.m.pulkkisella ja vanhasella.
 

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
Nürburgringillä 1970. Motorsportmemorial.org kertoo Laineen johtaneen Suurajoja 1969 ennen vaihteistovikaa.
auto-nord joka oli holger laineen autoliike,josta muuten ostin ekan auton,sijaitsi samassa talossa jossa asuin.näin tulivat tutuiksi hasse,holger ja automyyjänä silloin toiminut timo mäkinen.liikkeessä kävi paljon sen aikuisia rallikuskeja,ehkä myös siksi että kuuluisaan primulaan oli matkaa vain reilu 100 metriä.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Lehdistöralli 1970

lehdistöralliin osallistui m.m.suomen autourheilun äidin,inga wialenin poika.
Mun isoveli oli tuolloin 1970 kattomassa, ja muistaa hyvin ne parikymmentä kuplaa, jotka pöristeli ennen varsinaisia kisa-autoja. Aika hieno mainoskikka Aarnio-Wihurilta. Ne tais olla ihan vakio 1302S- autoja, eli 50 hv ja silleen...Vai oliskohan niitä vähä piristetty??


Tunteeko Illi tai oletko vielä tekemisissä herrojen Mikkola, Mäkinen, Alen, Lampinen kanssa? Niille olis kiva laittaa luettavaa...ja kommentoitavaa. JOssain NesteOil- tapahtumassa vois yrittää haastatella, mutta se ei onnistune ilman hyvää välikättä...

Joskus oon miettinyt, että järjestäis semmonen seminaarin aiheella 1970- luku sinne NesteOil- viikonloppuun...Tuliskohan sinne ketään? Esittelis kuvia, tarinoita, ja haastattelis ihmisiä..
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Waldegård 1967

vuonna 67 olimme nostamassa waldegårdin porschea joka suistui hiukan ulos eikä päässyt omin voimin,autot tulivat silloin kahden minuutin välein ja mäkinen ainakin ohitti nostotalkooporukan eli aikaa meni ehkä viitisen minuuttia.tämä jo olisi vaikuttanut lopputuloksiin jos tätä ulosajoa ei olisi ollut.
Tässä kuva Björnin Porschesta Ouninpohjassa 1967. Nokasta näkee, että ulkona on käyty. Oliko sama paikka, missä olit nostamassa autoa??

Kuva thomas Lundevall
 

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
Olitko kisassa katsojana vai kuskina välillä 1971-1979?
olin katsojana.ajoin itse v.-66(muistaakseni)5 kilpailua rallia.tämän lisäksi olen ollut kaetan lukijana p.liukolle(yksi "sveitsin" lääkäreistä kuten utriainen)kalevi aholle ja salanimi klaus fall:ille.jäi aijemmin mainitsematta että olen myös ollut toimitsijana hankirallista DTM:ään.ralliajourani aloitin porvoon rallista joka oli ensimmäinen ralli myös esim. p kärhälle ja p.sinkkilälle.
 

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
Tässä kuva Björnin Porschesta Ouninpohjassa 1967. Nokasta näkee, että ulkona on käyty. Oliko sama paikka, missä olit nostamassa autoa??

Kuva thomas Lundevall
muistelen että paikka oli jossain pohjoisemmassa,olisiko jopa j:kylän pohj. puolella.
 

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
Mun isoveli oli tuolloin 1970 kattomassa, ja muistaa hyvin ne parikymmentä kuplaa, jotka pöristeli ennen varsinaisia kisa-autoja. Aika hieno mainoskikka Aarnio-Wihurilta. Ne tais olla ihan vakio 1302S- autoja, eli 50 hv ja silleen...Vai oliskohan niitä vähä piristetty??


Tunteeko Illi tai oletko vielä tekemisissä herrojen Mikkola, Mäkinen, Alen, Lampinen kanssa? Niille olis kiva laittaa luettavaa...ja kommentoitavaa. JOssain NesteOil- tapahtumassa vois yrittää haastatella, mutta se ei onnistune ilman hyvää välikättä...

Joskus oon miettinyt, että järjestäis semmonen seminaarin aiheella 1970- luku sinne NesteOil- viikonloppuun...Tuliskohan sinne ketään? Esittelis kuvia, tarinoita, ja haastattelis ihmisiä..
itse asiassa en tunne edellä mainituista varsinaisesti ketään,mäkisen muistikuvat ajalta jolloin hän ei vielä ajanut juuri mitään ovat hieman unhoon painuneet.olen hänen kanssa helsingin kauppahallissa jutellut noista ajoista. hänet muuten tapaa hallista usein.
 

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
Toivosen Juhanin eli "Jussin" (Alénin ex-kartturi, ja Helsinkiläinen Taxi-autolija nykyisin mukaan Valtaharjun Hannu eli "Nakke" veti ulos heti Airikkalan perästä EK 3:lla ja jäi sinne kun Datsun sai niin pahasti siipensä. Nakke oli harjoitellut kisan hyvin ja odotti menestyvänsä mutta laihoin tuloksin oli Somerolaisen vaatekauppiaan poistuttava takaisin kotimatkalle.

Se oli ensinmäinen kerta kun "Nakkella" oli alla tehtaan auto, toinen kerta oli Fiat Mirafiorin kanssa vuosia myöhemmin. Nakkehan teki jäänuottia vuosina 1983-86 Monte Carlossa, Henri Toivoselle, Timo Saloselle ja Markku Alenille. Oikeastaan oli hyvä että Vaatekauppiaan oli aika siirtyä kirjoituspöydän taakse noitten vuosien jälkeen. Nakke oli aikanaan aliarvostettu ammattimies, joka teki kovaa tulosta monenlaisella eri autolla.

Jussihan muistetaan vuoden 1970 "Silmälasiepisodista kun Opel oli katollaan ja tuhottu niin Jussin lasit jäi autoon. Ja ne piti sieltä ehottomasti hakea pois hinnalla millä hyvänsä. Jussi oli hyvä kakkonen nuorelle Markku Alénille, osasi rauhottaa Alenia ja piiskata myös vauhtiin. Myöhemmin Jussi aina kuskasi Markun lentokentälle kun mies Helsingistä MM-ralleihin lähti. Nakkehan muisteli myöhemmin " Meidän vaateliike tuotti sen verran hyvin että pystyin ostamaan Opel Rallye Kadettin, monet ajoivat silloin samanlaista ykkösryhmälläisenä. Mutta musta Ralliautossa pitää olla Ralliauton äänet ja kakkosryhmäläisestä sitä lähti. Suurajoissa olin monta kertaa lähellä menestyä mutta, autot vaan ei kestäneet. 1975 mulla oli tehtaan Datsun ja maholisuudet vaikka mihin, mutta kisa jäi kesken ihan alussa, meistä riippumattomasta syystä."
muistelen että jussin ja markun tiet samassa autossa(siis kilpailuissa)päättyi mänttä 200 ajojen ylinopeus jupakan jälkeen.markku sai ilmeisesti jonkin rangaituksen josta jussin olisi pitänyt protestoida kun tutkavalvonta ei sattunut kaikkien kilpailijoiden kohdalle.muisti kuva on hieman hatara(olin kyllä paikalla).
 

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
On muuten hauskannäköset turvavarusteet siihen aikaan,vanhankansan kypärä ja leukasuojus...:alppu:
turvavarusteista,kun ajelin angliallani muutaman rallin niin siihen aikaan ei ollut turvakaaria,kypärä piti olla ja kolmen pisteen turvavyöt.hinku ajamaan oli niin kova että,kun angliaan ei kuulunut vakiona turvavyöt niin ostin halvat vyöt jotka pienellä alumiinisella itsetehdyllä sovitus palalla sain liitettyä auton korissa oleviin turvavyöpaikkoihin.talviralleja varten hankin neljä nastarengasta(450 nastaa per rengas) joilla ajoin myös koko talven siviiliajot.autoa piti säästää kun maanantaina piti aina sillä päästä töihin.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3417
Sijainti
Lahti
turvavarusteista,kun ajelin angliallani muutaman rallin niin siihen aikaan ei ollut turvakaaria,kypärä piti olla ja kolmen pisteen turvavyöt.hinku ajamaan oli niin kova että,kun angliaan ei kuulunut vakiona turvavyöt niin ostin halvat vyöt jotka pienellä alumiinisella itsetehdyllä sovitus palalla sain liitettyä auton korissa oleviin turvavyöpaikkoihin.talviralleja varten hankin neljä nastarengasta(450 nastaa per rengas) joilla ajoin myös koko talven siviiliajot.autoa piti säästää kun maanantaina piti aina sillä päästä töihin.
Angliassa oli ainakin se hyvä puoli, että kestävyys oli kohdallaan! Notta sopi sillä ajella viikonloput rallia ja maanantaina vielä töihin.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Auto ajamalla kisaan ja takaisin

Angliassa oli ainakin se hyvä puoli, että kestävyys oli kohdallaan! Notta sopi sillä ajella viikonloput rallia ja maanantaina vielä töihin.
Pärre eklundin Porsche oli 1978 kait niitä ainoita kisa-autoja, jotka ajettiin Jyväksylään ja sieltä pois. Sieltä ne tornion kautta toi sen Carrera- pohjaisen pelin Jyväksylään.

1978 ennakkoasetelmia kun aloitin kirjailemaan, kävi ilmi, että kun Saab- kausi alkoi olla hiipumassa, Eklundin taustajoukot osti Pärrelle 2 Porsche Carreraa, toisen testi- ja harjoitusautoksi, ja toisen kisa-autoksi.

Sponssinahan oli Happy People- tuote, joka ei ollut vielä nimeä lukuunottamatta olemassakaan...Markkinoinnin edelläkävijöitä olivat, ensiin tehdään brandi tunnetuksi, ja sitten keksitään tuote. En vaan tiedä, menikö tuo homma koskaan siihen keksimiseenkään saakka.

Ohessa kaikki kuvat, mitä mulla on Pärren 1978- kisasta.
 
Viimeksi muokattu:

Saab_99_rallye

Well-known member
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
241
Sijainti
Jyväskylä
Pärre eklundin Porsche oli 1978 kait niitä ainoita kisa-autoja, jotka ajettiin Jyväksylään ja sieltä pois. Sieltä ne tornion kautta toi sen Carrera- pohjaisen pelin Jyväksylään.
On voinut olla aika herkkua ajella muun liikenteen seassa ralliautolla, ei ole ihan siihen hommaan rakennettu.....Eikös ne ajellut täältä suomestakin joskus RAC ralliin johonkin Norjan rannikolle saakka?
 

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
Kyllä, edellinen huomutus oli oikein, ei Alenin kisa siihen kiveen päättynyt, mutta meni siinä kumminkin pilalle. UUsi Suomi kirjoitti että se vetoomus eiolisi voinut mennä läpi...Joo, ja kuva siitä kivestä on ollut monestikkin esillä, yhdessä Markku pitelee sitä käsissään, ja ei se kyllä voinut olla 40 kg. Hämäläinen nojaa VM:ssä kanssa siihen kiveen, ja se on semmonen aika litteä, ehkä 15 kg korkeintaan. Waldegard sanoo kommentissaan, ettei usko että niin pieni kivi voi rikkoa autoa sillai kun Markulle kävi...psykoloogista sotaa taisi sekin kommentti olla.

Mä meen loppuviikoksi Helsinkiin, ja tapaan yhden kaverin, joka kauppaa n. kuutiometrin kasaa vanhoja lehtia (VM, TM, Tuulilasi, Moottori,..) 60-80-luvuilta. Ostan koko kasan jos ovat mitä luulen. Kun oon niistä Surajoasiat tsekannut ja skannaillu, ne on myynnissä, tiedoksi kaikille.
ostitko lehtiä,itselläni on kellarissa kilotolkulla.kärsivät vesivahingosta ja osa on toisissaan kiinni ei kaikki ,voisin vaikka myydä ,minulla on myös suurajojen 30v.ja40v kirjat.löytyy myös niitä iltalehden mallisia vauhdin maailmoja.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Suurajot muilla vuosikymmenillä

Täällä palstalla vaikuttaa olevan todella mielenkiintoista keskustelua 70-luvun suurajoista ja paljon asiantuntijoita. Kiinnostaisi kovasti lukea myös 50-60-luvun suurajoista, ja 80-90-luvun suurajoista vastaavaa tietoa ja kommentteja. Noista vuosikymmenistähän voisi perustaa ihan uuden otsikon, niin ei tarvitse tätä 70-luvun keskustelua sotkea??
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Lehtiä

ostitko lehtiä,itselläni on kellarissa kilotolkulla.kärsivät vesivahingosta ja osa on toisissaan kiinni ei kaikki ,voisin vaikka myydä ,minulla on myös suurajojen 30v.ja40v kirjat.löytyy myös niitä iltalehden mallisia vauhdin maailmoja.
En vielä ostanut. Olisin kyllä kiinnostunut sinunkin lehdistä. Mulla on jo muutamia 70- luvun vuosikertoja VM:iä ja satunnaisia Tuulilaseja...

Voisin tulla jossain vaiheessa inventoimaan kellariasi, ja samalla muutakin historiatietoasi...:)
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
uusia otsikoita

Täällä palstalla vaikuttaa olevan todella mielenkiintoista keskustelua 70-luvun suurajoista ja paljon asiantuntijoita. Kiinnostaisi kovasti lukea myös 50-60-luvun suurajoista, ja 80-90-luvun suurajoista vastaavaa tietoa ja kommentteja. Noista vuosikymmenistähän voisi perustaa ihan uuden otsikon, niin ei tarvitse tätä 70-luvun keskustelua sotkea??
Kannatan kyllä tuota ideaa.

Näköjään avasitkinne jo, täytyypä tsekata!
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
viralliset tehdaskuskit?

Nykypäivän MM-ralleissahan on helppoa pysyä kärryillä, ketkä kuljettajat ajavat virallisella tehdastallin kalustolla, mutta miten oli 70-luvun suurajoissa? Eli vuosina 70-79, ketkä kuljettajat ajoivat jyskälässä virallisina tehdaskuskeina, ja ketkä olivat ns. puolivirallisia tehdaskuskeja, esim. tehtaalta saatu auto, mutta yksityisissä väreissä omalla huoltotiimillä jne.? Nuo on jäänyt jotenkin hämärän peittoon 70-luvulta..
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
tehdaskuskit

Nykypäivän MM-ralleissahan on helppoa pysyä kärryillä, ketkä kuljettajat ajavat virallisella tehdastallin kalustolla, mutta miten oli 70-luvun suurajoissa? Eli vuosina 70-79, ketkä kuljettajat ajoivat jyskälässä virallisina tehdaskuskeina, ja ketkä olivat ns. puolivirallisia tehdaskuskeja, esim. tehtaalta saatu auto, mutta yksityisissä väreissä omalla huoltotiimillä jne.? Nuo on jäänyt jotenkin hämärän peittoon 70-luvulta..
Selviää pilkuntarkasti kirjastani, jos jaksat odottaa ;)
 
Ylös