Käytännössähän toi on niin, että nyt vain haetaan sitä vihreetä leimaa, eikä FIAa tai kiinnostaa ollenkaan, että millainen se laite siellä sisällä on.
No kyllä sitä jonkin verran kiinnostaa, kun koko idean otti ja liitti sen push-to-pass-ideaan. Todellinen ympäristöteko olisi tietenkin ollut käytettävissä olevan polttoaineen/kokonaisenergian radikaali vuosittainen rajoittaminen, mutta siitähän varsinainen meteli olisi noussut.
Ymmärrän, että haluaisit, että on tiukkaa kisaa, mutta ainakaan itse en pidä tästä asetelmasta, että aerodynamiikan merkitystä yritetään minimoida ja moottoritkin on jäädytetty. Riippuu siitä, mitä kukakin arvostaa. Mulle on tosi tärkeää tuo tekninen puoli.
Se tekninen puoli ei vain näy televisiossa (paitsi aerot), eli on aika teoreettinen puoli normaalikatsojalle. Seurasin minäkin 80-luvulla, kun kaikkea uutta innovaatiota tuli ja autot näyttivät oikeasti erilaisilta. Mutta silloin kun aloitin, lajin seuraaminen tapahtuikin enimmäkseen lehdistä. Nyt se on jo pitkään tapahtunut reaaliaikaisesti televisiosta, joten "staattinen" nippelitieto on muuttunut epäolennaisemmaksi. Ja jo senkin takia, että fanijoukko on laajentunut paljon ohi lajille omistautuneiden friikkien.
En minä kierrosrajoitusta ja moottorijäädytystä erityisemmin rakasta, olisin mielummin nähnyt tehonrajoituksen tuon energiarajoituksen kautta - teknologisena haasteena siis - mutta se nyt vain olisi ollut aika kallis tie, joten ymmärrän FIA:n ratkaisun. Olen muutenkin sitä mieltä, että tekniikan kehityksen vuoksi innovatiivisuutta on pakko rajoittaa koko ajan enemmän, koska vauhdit eivät voi kasvaa määrättömästi. Nythän ne pyritään pitämään jokseenkin nykyisessä.
Radallahan tuo ei niin kamalasti ole kuitenkaan näkynyt. Jokseenkin samat on kärjessä ja tasoerot selviä (joskaan ei ihan niin suuria kuin ennen kierrosrajoitusta ja jäädytystä). Itse asiassa kisailu on jonkin verran parantunut, sanoisin noin mutuna.
-Edit- No niin, offtopicia suurin osa. Pahoittelen. Takaisin KERSiin.