2009 ja "KERS"

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
F1 olisi oiva tapa saada ekologista teknologiaa kehitettyä tallien rahoilla. Kuitenkin käytettävien järjestelmien pitäisi olla mielellään hyvin vapaamuotoisia, jos oikeasti halutaan, että jotain siviililiikenteeseen soveltuvaa kehitettäs.
Toisaalta tuossa on vaarana, että F1-systeemeillä olisi entistä vähemmän kosketuspintaa siviililiikenteen kanssa. Esim. aktiivijousituksesta ei kai koskaan tullut mitään erityisen yleistä tekniikkaa siviiliautoissa, vaikka joihinkin siviilimalleihinkin toki päätyi.

Lisäksi F1 kallistuisi huomattavasti, mikä johtaisi osallistujien kiinnostuksen hiipumiseen ja suuriin tasoeroihin.
Ne ajat, kun F1 on ollut uuden kehittelemisessä kehityksen kärjessä ovat tainneet loppua viimeistään 15 vuotta sitten. Esim. ABS, luistonesto, aktiivijousitus jne (siis ei noitakaan välttämättä ole keksitty F1 piireissä, mutta varmaankin on kehitetty siellä).
ABS:ää ei ole tainnut koskaan ykkösissä olla.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
ABS:ää ei ole tainnut koskaan ykkösissä olla.
Kyllä on ollut, se kielleettiin vuonna 1993. Tai siis kausi 1994 oli ensimmäinen, kun sitä ei saanut käyttää. Eli kiellettiin samalla, kuin luistonesto ja aktiivijousitus.
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
ABS:ää ei ole tainnut koskaan ykkösissä olla.
Wikipedia ja minun muistini ovat tätä mieltä:
From Wikipedia, the free encyclopedia

The Williams FW14 was an F1 car designed by Patrick Head and Adrian Newey for the 1991 and 1992 F1 seasons. The car was born out of necessity, as the 1989 and 1990 seasons had proven competitive for Williams, but they had underachieved in their own and Renault's eyes. Newey started work on the new car soon after joining the team from March in mid-1990. He had designed a series of aerodynamically efficient and very effective cars for March on a limited budget, so with Williams' greater resources and money he was able to fully develop his ideas. The design showed enough promise to tempt Nigel Mansell to shelve his plans to retire from the sport and rejoin Williams from Ferrari. Powered by a 3.5 litre V10 Renault engine, the car was the most technically sophisticated on the grid, featuring a semi automatic gearbox, active suspension, traction control and for a brief period anti-lock brakes. Add to that the superb aerodynamics by Newey that was way ahead of the McLaren MP4/6, Ferrari 643 or Lotus 107, and it made for a potent mix, although at the beginning the disbelievers said the car was too technical for its own good.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jep, näyttää olleen. En muista niistä puhutun tuolloin, vaan höpinä kävi aktiivijousituksen ympärillä. Tietysti, ABS ja TC ovat lähisukulaisia, joten sinällään ei mikään ihme, jos oli toinen, oli toinenkin.

Mutta ei siis näemmä kovin pitkäään. Eli F1 ei ollut merkittävä ABS:n kehitysalusta.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Toisaalta tuossa on vaarana, että F1-systeemeillä olisi entistä vähemmän kosketuspintaa siviililiikenteen kanssa. Esim. aktiivijousituksesta ei kai koskaan tullut mitään erityisen yleistä tekniikkaa siviiliautoissa, vaikka joihinkin siviilimalleihinkin toki päätyi.

Lisäksi F1 kallistuisi huomattavasti, mikä johtaisi osallistujien kiinnostuksen hiipumiseen ja suuriin tasoeroihin.
En ole asiantuntija, joten en pysty arvioimaan, että onko riskiä siitä, että kosketuspinta siviililiikenteen kanssa vähenisi liikaa. Asijantuntijoiden pitäisi laatia sellaiset säännöt, että teknologia ohjataan oikeille osa-alueille, mutta annetaan tallien toimia niissä puitteissa mahdollisimman vapaasti.

Toi kustannusten lisääntyminen on aina perusteluna kaikkeen. Meneehän siihen aerodynamiikan kehittelyyn nyt miljoonia, jotka vois sitten ohjata sen järjestelmän kehittämiseen, kun 2009 eteenpäin aerot on ihan raiskattu (suurempi etu sijoittamalla rahaa siihen järjestelmään, kuin viilaamalla etusiiven kolmannesta jne).

Tuo nyt oli tollasta ajstusten heittelemistä, mutta jos oikeasti halutaan edistyksellistä teknologiaa, niin sitten pitää uskaltaa vähän tehdäkkin jotain asian eteen. Ehkä se suosii isoja talleja, mutta niin ton tyyppiset muutokset yleensä tekee.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tuo nyt oli tollasta ajstusten heittelemistä, mutta jos oikeasti halutaan edistyksellistä teknologiaa, niin sitten pitää uskaltaa vähän tehdäkkin jotain asian eteen.
Mielestäni se edistyksellinen teknologia ei tällä hetkellä ole mikään kovin olennainen tavoite F1:ssä. Siis FIA:n puolelta. Valtaosalle katsojistakaan sillä ei ole kovin suurta merkitystä, vaan tärkeämpää on nähdä jännittäviä kisoja. Olen itsekin siinä leirissä, ettei jokin kymmeniä miljoonia maksanut ulospäin näkymätön nippeli ole niin olennaista, kuin tiukka kisa mies miestä vastaan radalla.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Mielestäni se edistyksellinen teknologia ei tällä hetkellä ole mikään kovin olennainen tavoite F1:ssä. Siis FIA:n puolelta. Valtaosalle katsojistakaan sillä ei ole kovin suurta merkitystä, vaan tärkeämpää on nähdä jännittäviä kisoja. Olen itsekin siinä leirissä, ettei jokin kymmeniä miljoonia maksanut ulospäin näkymätön nippeli ole niin olennaista, kuin tiukka kisa mies miestä vastaan radalla.
Mun mielestä F1:n ei olis tarvinnut koko KERS:siä tuoda ollenkaan. Mutta nyt kun se tulee, niin siitä voitas oikeasti tehdä sellainen, että se vois jopa kehittää kyseistä teknologian haaraa.

Käytännössähän toi on niin, että nyt vain haetaan sitä vihreetä leimaa, eikä FIAa tai kiinnostaa ollenkaan, että millainen se laite siellä sisällä on.

Ymmärrän, että haluaisit, että on tiukkaa kisaa, mutta ainakaan itse en pidä tästä asetelmasta, että aerodynamiikan merkitystä yritetään minimoida ja moottoritkin on jäädytetty. Riippuu siitä, mitä kukakin arvostaa. Mulle on tosi tärkeää tuo tekninen puoli.

Ehkä tää kerssi sopii sitten tilanteeseen, kun se mahdollistaa FIA:lle vihreän leiman otsaan ja tasaiset kisat WebSlavelle ja kumppaneille. Se oikea eko teko jää ilmeisesti kuitenkin tekemättä.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Käytännössähän toi on niin, että nyt vain haetaan sitä vihreetä leimaa, eikä FIAa tai kiinnostaa ollenkaan, että millainen se laite siellä sisällä on.
No kyllä sitä jonkin verran kiinnostaa, kun koko idean otti ja liitti sen push-to-pass-ideaan. Todellinen ympäristöteko olisi tietenkin ollut käytettävissä olevan polttoaineen/kokonaisenergian radikaali vuosittainen rajoittaminen, mutta siitähän varsinainen meteli olisi noussut.
Ymmärrän, että haluaisit, että on tiukkaa kisaa, mutta ainakaan itse en pidä tästä asetelmasta, että aerodynamiikan merkitystä yritetään minimoida ja moottoritkin on jäädytetty. Riippuu siitä, mitä kukakin arvostaa. Mulle on tosi tärkeää tuo tekninen puoli.
Se tekninen puoli ei vain näy televisiossa (paitsi aerot), eli on aika teoreettinen puoli normaalikatsojalle. Seurasin minäkin 80-luvulla, kun kaikkea uutta innovaatiota tuli ja autot näyttivät oikeasti erilaisilta. Mutta silloin kun aloitin, lajin seuraaminen tapahtuikin enimmäkseen lehdistä. Nyt se on jo pitkään tapahtunut reaaliaikaisesti televisiosta, joten "staattinen" nippelitieto on muuttunut epäolennaisemmaksi. Ja jo senkin takia, että fanijoukko on laajentunut paljon ohi lajille omistautuneiden friikkien.

En minä kierrosrajoitusta ja moottorijäädytystä erityisemmin rakasta, olisin mielummin nähnyt tehonrajoituksen tuon energiarajoituksen kautta - teknologisena haasteena siis - mutta se nyt vain olisi ollut aika kallis tie, joten ymmärrän FIA:n ratkaisun. Olen muutenkin sitä mieltä, että tekniikan kehityksen vuoksi innovatiivisuutta on pakko rajoittaa koko ajan enemmän, koska vauhdit eivät voi kasvaa määrättömästi. Nythän ne pyritään pitämään jokseenkin nykyisessä.

Radallahan tuo ei niin kamalasti ole kuitenkaan näkynyt. Jokseenkin samat on kärjessä ja tasoerot selviä (joskaan ei ihan niin suuria kuin ennen kierrosrajoitusta ja jäädytystä). Itse asiassa kisailu on jonkin verran parantunut, sanoisin noin mutuna.

-Edit- No niin, offtopicia suurin osa. Pahoittelen. Takaisin KERSiin.
 
Viimeksi muokattu:

Latyrx

Vaihtopenkin Eberi
Liittynyt
25.5.2008
Viestit
691
Sijainti
Mika Salon taikalasit
Hondan vastustaminen KERSin lykkäyksestä ei ihmetytä yhtään, mutta Bemarin hiukan. Eikös Theissen maininnut jossakin vaiheessa että BMW ei välttämättä ota KERSiä ensi kaudella käyttöön?
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Itse puolestaan olsiin hämmästynyt, jos KERS otetaan käyttöön ensi vuonna ja yhdelläkään tallilla EI OLE sitä käytössään.
Sen verran pienet erot autoissa, että KERSin hylkääminen ensi kaudella olisi moottoriurheilullinen itsemurha kyseiselle tallille.

Ja tämä tuo luonnollisesti sen vaaran, kun kaikki tallit yrittävät lopulta väkisin ja puutteellisella testaamisella tuoda järjestelmän mukaan.
Kappas, tuli näemmä ilmaistua itseään hieman virheellisesti aiemmin. Tarkoitus oli, että ehkäpä vain osalla talleja järjestelmä on käytössään heti kauden alusta. Tuo viivytystä vastustavien trio on sikäli mielenkiintoinen, että hieman aiemmin Williams oli nimenomaan yksi niistä talleista joka nimenomaan oli melko epävarma siitä, pystyvätkö he tuomaan systeemin mukaan heti kauden alusta vuonna 2009.
 

Laatikkokauha

Well-known member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
1187
Säälittävää touhua tämä f1 nykysin... kaiken maailman turhaa kakkaa kokoajan. Itse uskon että koko kerssin käyttö kielletään ennen ens kautta.

Samaa porua on pidetty ja tullaan pitämään aina kun jotain radikaalia esitetään, on kyseessä sitten formulat tai vaikkapa uuden vallankumouksellisen jäätelömerkin esillepano. Mieleeni muistuu nyt ainakin hyvin kauhuskenaariot vuoden '97 itkuraivareista, jolloin urarenkaiden uskottiin tappavan kilpa-autoilun (skeptikot voivat toki sanoa nyt sen pitävän paikkansa, mutta niin ei ole)

Enpä nyt tiedä miten se helpottaa, jos ohitettavakin voi painaa buustinappulaa.
Otappa mieleesi Monzan ratakartta. Räikkönen painaa boostia noin sekunnin ajan, ja pääsee tänä aikana hyvin Hamiltonin imuun ja tekemään ohitusliikkeen shikaaniin tultaessa. Hamiltonilla on siis edelleen käytössään 5 sekuntia boostia ja Räkällä 4, joten vaikka Lewis olisi jälleen Kimin edellä uuden kierroksen alkaessa, on se ainakin tarjonnut yleisölle silmänruokaa. Ja tätähän sieltä oikeasti halutaan. Kuka haluaa markkinoida maailman kalleinta ruuhka-autojen sumppua?
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24339
Sijainti
lappeen Ranta
Ja tätähän sieltä oikeasti halutaan. Kuka haluaa markkinoida maailman kalleinta ruuhka-autojen sumppua?
Itse asiassa paras lopputulos taitaisi olla jos tavalla tai toisella saataisiin aikaan sellainen tilanne, että hitaamman auton takana ajavan nopeamman kuljettaja-/autoyhdistelmän kannattaisi yrittää ohi ja siinä onnistuttaisiin hiukan nykyistä useammin. Siinäkään ei olisi paljoa järkeä jos nopeampi yhdistelmä pääsisi hitaammasta ohi liian helposti koska silloin ajettaisiin jatkuvasti harvenevassa jonossa kohti ruutulippua ja vaan odoteltaisiin josko jonkun auto kosahtaa ennen kisan loppua.

KERS-systeemi saattaa pahimmillaan mennä samanlaiseksi kuin Simpsoneissa ollut mäkiautokisan loppu, jossa Bart ja Nelson ohittelivat toisiaan erittäin tiiviiseen tahtiin ja jossain välissä ajoivat maaliviivan yli (Bart ykkösenä, sori jos spoilasin!).

edit. Simpsoneista puuttui p!!!
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Otappa mieleesi Monzan ratakartta. Räikkönen painaa boostia noin sekunnin ajan, ja pääsee tänä aikana hyvin Hamiltonin imuun ja tekemään ohitusliikkeen shikaaniin tultaessa. Hamiltonilla on siis edelleen käytössään 5 sekuntia boostia ja Räkällä 4, joten vaikka Lewis olisi jälleen Kimin edellä uuden kierroksen alkaessa, on se ainakin tarjonnut yleisölle silmänruokaa. Ja tätähän sieltä oikeasti halutaan. Kuka haluaa markkinoida maailman kalleinta ruuhka-autojen sumppua?
JPP tähän jo viittasikin, mutta worst-case-scenario on sama kuin muissa boostinappulaa käyttävissä sarjoissa (esim. A1GP), että ohituksen merkitys vähenee. Joo, paljon ohituksia... mutta onko se hienoa, että ne tapahtuu siksi, että voi painaa "turbonappia" eikä siksi että kuski oikeasti oli nopeampi?
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Joo, paljon ohituksia... mutta onko se hienoa, että ne tapahtuu siksi, että voi painaa "turbonappia" eikä siksi että kuski oikeasti oli nopeampi?
Olisi se ainakin minusta hienompaa että ne oikeasti nopeammat kuljettajat pääsevät hitaammista ohitse kaiken maailman Hungaroringeillä.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Olisi se ainakin minusta hienompaa että ne oikeasti nopeammat kuljettajat pääsevät hitaammista ohitse kaiken maailman Hungaroringeillä.
Edellytykset ohittamiseen pitäisi ensi kaudella olla paremmat ilman kerssiäkin. En ole siis KERS:ä vastaan muuten, päinvastoin, mutta en pidä näistä säännöistä jotka siitä on tekemässä vain boostinappulaa.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
GPDA / Webber huolestuneina koska BMW ei ole löytänyt syytä onnettomuuteen...

Jotkut tallit ovat varanneet jopa 35 miljoonaa puntaa kehitystyöhön...

http://www.autosport.com/news/report.php/id/69716

Gascoynen mukaan koko härveli erotetaan muusta autosta...

"Certainly the electronic KERS we're looking at is a fully sealed unit. All the high-tension cables are within a sealed unit. It's difficult to see how you can have a problem."
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24339
Sijainti
lappeen Ranta
Sellainen seikka tuli vielä mieleen, että KERSsi saattaa vaikuttaa siihen kuinka sujuvasti pääsee hitaammista autoista ohi värikkokäynnin jälkeen. On niitä tapauksia tälläkin kaudella nähty kun kärkiauto jää hitaamman taakse varikkokäynnin yhteydessä ja sen seurauksena toiset kärkiautot ovat saaneet etua.

KERSin kanssa voi suhauttaa moisesta hitaammasta autosta ohi eikä tämä välttämättä pääse takaisin ohi vaikka omaa KERSiään kayttaisikin koska kärkiauto on sen verran nopeampi ettei pääse enää iskuetäisyydelle. Toisaalta hitaamman auton ei kannata latinkejaan tuhlata tuollaisessa tilanteessa kun siinä ei loppujen lopuksi mitään kuitenkaan voita koska varsinaiset kilpakumppanit ovat aivan muita kuin juuri KERS-ohituksen tehnyt kärkiauto.

Eli mahdollisesti tulossa enemmän ja tiukempia taisteluita kärkiautojen välillä (ja jäljessä tulevien autojenkin kesken) ja vähemmän jumittamista hitaampien perässä.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
KERS komponentteja takanavoissa....

Kai noi autot maadoitetaan jatkossa jollain jatkuvasti maahan koskevilla systeemeillä....

 
Ylös