2009 ja "KERS"

Tommi123

Namiskuukkeli
Liittynyt
7.9.2008
Viestit
1828
Sijainti
<:
Ja tohon Ecclestonen hommaan niin kuin moni haluaa lisää aasian ratoja ja mitaleita:D Ei kovin moni.
 

|EdU|

Scuderia Ferrari
Liittynyt
23.12.2008
Viestit
1927
Sijainti
Järvenpää
Ohhoh, olin saanut käsityksen, että tämän typerän KERS:n takana on myös tuo sama pappa, mutta ei olekaan.

Ei se ihan tahvo ookkaan vaikka mitaleitakin ehdotteli. :D
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Ohhoh, olin saanut käsityksen, että tämän typerän KERS:n takana on myös tuo sama pappa, mutta ei olekaan.
Aika kummallinen käsitys ylipäätään jos luulee että Böönillä on mitään tekemistä teknisten sääntöjen kanssa.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Autosport haastatteli Mosleytä:

http://www.autosport.com/news/report.php/id/73208

Mm. kiusallinen kysymys McLarenin vuoden 1998 systeemistä. Ja sieltä tulee jo vinkki seuraavaan sääntömuutokseen; takarenkaat leveämmäksi tai eturenkaat ohuemmaksi, jotta KERS:n alleviivaama ongelma painojakauman kanssa korjaantuu...

Mutta en kyllä ymmärrä Maxin taas jatkuvaa puhetta ensin uudesta teknologiasta joka on tärkeää F1:lle, ja sitten heti seuraavassa puhetta KERS:n standardoimisesta. Aika ristiriitaista.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Aika kummallinen käsitys ylipäätään jos luulee että Böönillä on mitään tekemistä teknisten sääntöjen kanssa.
Mikäli Böönin vaikutusvalta otetaan huomioon, niin minusta on kyllä täysin oikeutettua ajatella että Berniellä olisi jotain tekemistä sääntömuutosten kanssa. Kummasti Bööni piti McLarenin sarjas, kyllä se keppana voi tehä mitä haluaa..
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Mikäli Böönin vaikutusvalta otetaan huomioon, niin minusta on kyllä täysin oikeutettua ajatella että Berniellä olisi jotain tekemistä sääntömuutosten kanssa.
Mutta teknisten sääntömuutosten ja niiden yksityiskohtien kanssa? Tuskin. Asiasta tulee ehkä väärä kuva kun Bööni-setä on julkisuudessa laukomassa mielipiteitään joka vitun asiasta. Onkin ehkä eräänlainen mielipidevaikuttaja - tai ainakin yrittää olla.

Bööni pitänee kyllä huolen kaupallisesta puolesta.

Kummasti Bööni piti McLarenin sarjas, kyllä se keppana voi tehä mitä haluaa..
Vakoilusaagan tuomio ei liittyne teknisiin sääntöihin.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Mutta teknisten sääntömuutosten ja niiden yksityiskohtien kanssa? Tuskin.
Joo tästä olen aivan samaa mieltä. Ajattelin kyllä asian vielä kaupallisesta näkökulmasta, eli kaikki mikä helpottaa ohittamista (ja sekoittaa pakkaa) on Bernielle eduksi. Tämän takia ajattelin, että Bernie vois myös kannattaa KERS:iä. En tosiaan ajatellutkaan Bernien koskevankaan tekniseen puoleen..
 

F1 Keisari

Well-known member
Liittynyt
10.2.2009
Viestit
88
Minun mielipiteeni koko Kers hommelista on että se on aika jonniin joutava systeemi olisivat ennemmin vaan antaneet talleile vapaat kädet suunnitella kerralla vihreä F1 mylly.
Muutenkin tuntuu että F1 on aika jälkijunassa tuon moottoreiden ympäristöydtävällisyyden kanssa:thumbfh:
eikös kerssin kaltainen systeemi ole jo käytössä jossain toisessa auto sarjassa??

taitaa kulua vielä pitkä tovi ennen kuin voidaan puhua F1 & vihreydestä samassa lauseessä.:nope:
 

F1 Keisari

Well-known member
Liittynyt
10.2.2009
Viestit
88
kurkkaappa noita heikin auton kuvia mclaren-threadissa. :D
joo peruun puheitani olihan siinä macissa vihreäänkin;)
näytti tuo uus Mc laren aika paksulta noihin tahän mennessä julkastuihin autoihin verrattuna.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Tallit on hankalassa raossa. Vaikka täysiätehoja ei ilmeisesti pystytä käyttämään hajoaa härveli kaikilla?
Vai bluffaako joku... alkaa tuntumaan siltä että laitteen ongelmista kuullaan riittävästi alkukaudesta...
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Toiminee paremmin toisilla kuin toisilla, tallit eivät kyllä minusta yleisesti ottaen pidä kovinkaan kovaa meteliä härveleistään, paremminkin ollaan hiljaa, toivotaan parasta ja pelätään pahinta.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Mitä ihmettä,KERSiä saa käyttää aika-ajossa? Ööö...jaahas.:doubtful:
Mikä ihme siinä on? Tähän liittyen, epäselvää saako siitä käyttää startissa. Jo aikaa sitten Ross Brawn höpisi jotain semmosta täällä, mutta tuo voi tarkottaa teknistä rajoitetta. Säännöistä parilla sanalla hakemalla en löytänyt mitään tätä selventävää kohtaa.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
eikös kerssin kaltainen systeemi ole jo käytössä jossain toisessa auto sarjassa??
Ei tai ei vielä. Le Mansin järjestäjän ACO:n LMP-säännöissä, jotka koskee myös samalla LMS- ja ALMS-sarjaa, vastaavantapaiset sallitaan tällä kaudella ikään kuin koemielessä mutta kunnolla ensi vuonna. Joitain eroja on F1-sääntöihin, mutta ne on aika tulkinnanvaraiset vielä.

Joiltain osin vapaammat kuin F1:ssä (talteenotto etu- ja taka-akselista, sekä lämpöenergia pakokaasuista, 1000 kJ on raja talteenotetulle energialle, muita rajoja ei ole) mutta taas flywheel-ratkaisu ei ole sallittu ollenkaan. Mielenkiintoisesti systeemin aktivoiminen napista on kielletty, systeemi saa aktivoitua vain kaasupolkimen käskystä. Varsin nerokas sääntö sikäli, itse kun en pidä tästä "push-to-pass" hommasta. Varsin lyhyesti kirjoitetut säännöt löytyy tästä sivulta kolme.

Peugeot viime vuonna jo demosi KERS-systeemiään, se on melko vastaavanlainen kuin F1:n kanssa.

http://ultimatecarpage.com/car/3842/Peugeot-908-HY.html

Ylläolevaan mitenkään liittymättä, Toyota kehitti vuonna 2007 entisestä Super GT -autosta hybridin ja voitti sillä yhden amatöörikisan, mutta sillä ei ole sen koommin missään muualla ajettu. Sitähän Toyotalta tänä vuonna lähtenyt moottorijohtaja Luca Marmorini käytti esimerkkinä haukkuessaan (F1:n) KERS-sääntöjä primitiivisiksi.
 
Viimeksi muokattu:

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Hiukan OT

Harrastan RC lentokoneita ja siitä harjattomat sähkömoottorit ovat tuttuja.Miten saan sähkömoottorin toimimaan generaattorina?

Miten voin siis itse tehdä "kerssin" RC autoon?
 

Mr Cale

Enormous Member
Liittynyt
23.5.2000
Viestit
1016
Sijainti
Espoo
Hiukan OT

Harrastan RC lentokoneita ja siitä harjattomat sähkömoottorit ovat tuttuja.Miten saan sähkömoottorin toimimaan generaattorina?

Miten voin siis itse tehdä "kerssin" RC autoon?
[ot]RC-autojen nopeudensäätimissä "KERSsit" on ollut käytössä jo varmaan 15 vuotta sitten. Rullatessa ja jarruttaessa moottorin tuottama virta käytettiin akun lataamiseen.[/ot]
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Hiukan OT

Harrastan RC lentokoneita ja siitä harjattomat sähkömoottorit ovat tuttuja.Miten saan sähkömoottorin toimimaan generaattorina?

Miten voin siis itse tehdä "kerssin" RC autoon?
Ite oon pyöritelly enempi polttomoottori vehkeitä, mutta nuista sähköpirsseistä (tänäpäivänä järkevämpi hankinta): Eikös moottori tai akku ole se tehoa rajoittava tekijä? Eli jos meinaa saada buustitehoa, niin sehän vaatii uuden moottorin ja kenties virtalähteen.. Itse en kyllä hoksaa miten muuten sen sais toimimaan, kun jarruista ei kuitenkaan saada mitään enerkiaa talteen nii että vois oikiasti käyttää mitään järkevää tapaa, kuten vauhtipyörä tms.. (eli uutena virtalähteenä jollekin uudelle moottorille tms..)

Ite näkisin sen lähes mahottomaksi, jos ei siis ota mukaan uutta moottoria ja uuden virtalähteen. Tämä siis tarkoittas myös sitä että KERS:iä vois käyttää jatkuvasti ja eikä se ois enää KERS tyylinen juttu..

EDIT: Tämä siis jos haluaa sen "buusti" ominaisuuden.
 
Viimeksi muokattu:

Mr Cale

Enormous Member
Liittynyt
23.5.2000
Viestit
1016
Sijainti
Espoo
Joo, mitään turbonappi-tyylistä KERSsiä ei tietysti ole, mutta KERS (as in Kinetic Energy Recovery System) on ollut käytössä jo pitkään. :ahem:
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Sidepodcastin viimeisimmässä jaksossa spekuloitiin sillä, että jos kuljettajien ja KERS:n painosta syntyy kynnyskysymys, saattaa seuraava askel KERS:n kehityksessä tämän alkuhoipertelun jälkeen olla se, että KERS:istä ruvetaan kehittämään eri painoisia versioita. Niissä on sitten tietysti hieman eri kapasiteetit jos esimerkiksi säästetään akun tai vauhtipyörän painossa, mutta varmasti järjestelmiä pyritään hiomaan ja kehittämään mahdollisimman hyvin tarkoitukseensa sopiviksi. Varmasti löytyy moottorikehityksestä säästyneille rahoille taas käyttöä. :thumbup:
 
Viimeksi muokattu:
Ylös