2009 ja "KERS"

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24337
Sijainti
lappeen Ranta
Nythän tosta saa sen käsityksen että Kerssiä ei voi käyttää juuri siinä kohtaa missä kierros vaihtuu eli pääsuoran keskellä. Itse ajattelin että sitä energiaa kertyy Kersiin ja sitä voi käyttää milloin huvittaa mutta jos se toimiikin jonkin kierroslukulaskurin perusteella on aika syvältä.
Joku aikaraja taisi olla kanssa kerssin käytössä. Eikä sitä välttämättä ole tarkoituksenmukaista käyttää enää suoran puolessavälissä, käyttämällä mahdollisimman aikaisin suoran alussa saadaan pitempiaikainen hyöty.
 

yarski

Well-known member
Liittynyt
27.3.2009
Viestit
138
No ei se kyllä voi minkään kierroslukulaskurin mukaan toimia. Ei se ladattu energia mihinkään itsestään katoa, ennenkuin se otetaan hyötykäyttöön. Kai toi indikaattori tarkoittaa sitä, että kerran kierroksella saa kerssiä käyttää sen 6,7 (?) sec ajan. Kuskin työn helpottamiseksi sitten "laskuri" nollaantuu kun uusi kierros alkaa.
Arvailua, ei tietoa...
Mielenkiintoista muuten, että macilla on ennakkoon sovittu, missä kohtaa sitten kerssiä käytät. Onko näin kaikilla talleilla?
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Rellulla oli myös sovitut kohdat radasta joissa käyttävät KERS:iä.
6,7 sek ei tarkoita, että se pitäisi kerralla käyttää, eli KERS:iä voi käyttää kierroksen aikana vaikka kymmenen kertaa jos ka käyttöaika on 0,67 sek jne..

yarski, oudosta moottorin kierrosäänestä on juteltu siellä vapaat harjoitukset -topicissa.. Ei siis johdu KERS:stä. Itse epäilen rehisti äänenlaatua..
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Harjoituksissa olisi ollut mukava nähdä esim. Heikin ja Alonson onboardia vertailuna Massan kierrokseen, jolloin olisi pystynyt tekemään vertailua siitä, kuinka paljon eroa KERS:in käyttöpaikoissa on vai mennäänkö lähes identtisillä käyttömalleilla.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Kai toi indikaattori tarkoittaa sitä, että kerran kierroksella saa kerssiä käyttää sen 6,7 (?) sec ajan
Tai voi, koska teknisissä säännöissä ei mitään tuollaista aikarajaa ole. Mutta tavallaan käytännön rajoitus koska maksimiteho ja vapautetun energian määrä per kierros on merkitty teknisissä säännöissä.
 
Viimeksi muokattu:

yarski

Well-known member
Liittynyt
27.3.2009
Viestit
138
Jep, tiedän että ei ole pakko koko pottia tuhlata kerralla. Vaan aika nappulaguru saa olla jos aikoo käyttää kerssiä 10x kierroksen aikana, tai vaikka 5 kertaa.
Pitänee tutustua myös "vapaat harjoitukset -topicciin".
Keltanokkana ei vielä kaikkea osaa hakea... kiitän vinkistä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mielenkiintoista muuten, että macilla on ennakkoon sovittu, missä kohtaa sitten kerssiä käytät. Onko näin kaikilla talleilla?
Nuo on varmasti laskettu, jotta missä sen käyttäminen tuo eniten hyvää kierrosaikoihin. Kisatilanne on tietenkin eri, silloin mennään tilanteen mukaan, jos ollaan peesaamassa ja ohi pitäisi päästä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jep, tiedän että ei ole pakko koko pottia tuhlata kerralla. Vaan aika nappulaguru saa olla jos aikoo käyttää kerssiä 10x kierroksen aikana, tai vaikka 5 kertaa.
Pitänee tutustua myös "vapaat harjoitukset -topicciin".
Ei Australiassa taida olla kuin kaksi mielekästä paikkaa vapaalla kierroksella. Pääsuoralla ja takaosan nopealla osuudella. Ohitustilanteessa ehkä alkuosan "puistotiellä".

Aikarajaan vielä sen verran, ettei sitä myöskään tarvitse purkaa sääntöjen määräämällä maksimiteholla, jolloin nappula olisi käytettävissä yli tuon 6,7 sekunnin. Onko siinä käytännön järkeä on toinen juttu.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Nuo on varmasti laskettu, jotta missä sen käyttäminen tuo eniten hyvää kierrosaikoihin. Kisatilanne on tietenkin eri, silloin mennään tilanteen mukaan, jos ollaan peesaamassa ja ohi pitäisi päästä.
Joo ihmettelin niitä nurmikolle menoja vapaissa ja osansa niistä on tällä järjestelmällä. Jarrutuspaikat menee uusiksi pitkien suorien päässä...

Vaikka kuskit väittää helppoa sitä tuo ei tule olemaan. Kerssillä ja ilman kerssiä eri jarrutuspaikka joissain mutkissa. Siihen eri polttoaine kuormat, renkaat ja renkaan lämmöt siiven asennot?

Ohittaminen saattaa olla taas mahdollista? Jep, virheitä tulee pakostakin...
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Kerssi vaikuttaisi hidastavan kierroksia 3 kymmenystä. 6 kymmenystä jos sitä ei käytä.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Maikkarin mukaan kerssi on käytössä Ferrarilla, Renulla, Mäkkärillä ja Heidillä. Ei siis Kubicalla? Ferrari kuskit aika-ajon parhaat lerssimiehet ja lähdössä odotetaan sijoitusten nousevan KERSin ansiosta
 

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
Mitäs Norbert tällä meinaa? Haug'han antaa ymmärtää, ettei KERS:iä ole myöskään Massalla eikä Piquetilla.
Norbert Haug sanoi:
"Our speed was obviously not great, however Kimi and Nick – who were also both running KERS – were respectively 0.35s and 0.25s ahead of us, and Fernando is not more than 0.15s away. But of course, we have to continue to improve dramatically. Congratulations to Brawn GP for a superb debut. We are especially happy that our Mercedes-Benz engine powers the whole front row."
Autosport
 

Jan1

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
570
Sijainti
Nurmijärvi
Mitäs Norbert tällä meinaa? Haug'han antaa ymmärtää, ettei KERS:iä ole myöskään Massalla eikä Piquetilla.

Autosport
No siis eihän tuossa sanota että Piquetilla ei olisi. Hamiltonhan oli aika-ajossa Piquetin edellä mutta putosi rangaistuksen takia viimeiseksi. Massalla kyllä pitäisi olla myös kerssi, toisin kuin Norbert tuossa puhuu.
 

quartal

the rule
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
331
Tää KERS on kyl yks vitsi. Melbourne osoitti ettei sillä tee yhtään mitään. Ensinnäkin kilpailija, joka käyttää KERSiä joutuu kokoajan keskittymään järjestelmän optimaaliseen käyttämiseen vain pysyäkseeni KERSittömän auton perässä. Tämä tietysti jättää KERSin käyttäjän huonoon asemaan, kun KERSitön pystyy keskittymään oleelliseen eli ajamiseen.

En kyllä tajua mitä järkeä on kehittää jotain järjestelmää josta ei sääntöjen puitteissa saa mitään etua siihen, ettei järjestelmää kehitä ollenkaan.

Noh ilmeisesti tämä on vielä vähän liukuma vaihe ja KERSiä saa tulevaisuudessa käyttää hieman enemmän.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Tää KERS on kyl yks vitsi. Melbourne osoitti ettei sillä tee yhtään mitään. Ensinnäkin kilpailija, joka käyttää KERSiä joutuu kokoajan keskittymään järjestelmän optimaaliseen käyttämiseen vain pysyäkseeni KERSittömän auton perässä. Tämä tietysti jättää KERSin käyttäjän huonoon asemaan, kun KERSitön pystyy keskittymään oleelliseen eli ajamiseen.

En kyllä tajua mitä järkeä on kehittää jotain järjestelmää josta ei sääntöjen puitteissa saa mitään etua siihen, ettei järjestelmää kehitä ollenkaan.

Noh ilmeisesti tämä on vielä vähän liukuma vaihe ja KERSiä saa tulevaisuudessa käyttää hieman enemmän.
Kuhan nyt päästäisiin radoille joissa siitä KERS:stä on hyötyä.

kyllä nytkin näki että KERS:llisillä oli helppo ohittaa jos pääsivät tuntumaan..
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Tuntuiko että KERS-telemetria, silloin harvoin kun se ruudussa näkyi, ei ihan 1:1 ollut kuvan kanssa?
 
Ylös