mjs
Long easy right sumppuun
- Liittynyt
- 10.7.2007
- Viestit
- 8289
Men titta titta:Tarkempaa tietoa? Videokuvaa? Kommentteja?
Se när Carl Philip krockar i STCC (SVT)
Tuuppasi pikkuprinssiä takaluukkuun.
Men titta titta:Tarkempaa tietoa? Videokuvaa? Kommentteja?
Ja joku auttoi ensin Emmaa takaa päin. Ei varsinaisesti näy suoraan videosta, mutta eipä tilanne ihan noin olisi mennyt ilman kolmatta osapuolta.Tuuppasi pikkuprinssiä takaluukkuun.
Emma Kimiläisen ensimmäinen kisaviikonloppu rata-autoilun ruotsalaisessa STCC-sarjassa sisälsi kaksi kuninkaallista kolaria.
Saabilla kilpaileva Kimiläinen törmäsi ensimmäisen lähdön kymmenennellä kierroksella Volvolla ajavan prinssi Carl Philipin perään.
Kaksikon autot pyörähtivät pois radalta, ja vaurioituivat sen verran pahasti, että kumpikin joutui keskeyttämään lähdön.
Kimiläisen autossa syttyi myös pieni tulipalo. Kumpikin säästyi fyysisiltä vammoilta.
Kimiläisen mukaan toinen kuljettaja osui hänen peräänsä, minkä seurauksena hän puolestaan törmäsi prinssi Carl Philipiin.
Carl Philip ja Kimiläinen taistelivat tiukasti kärjen takana, kun onnettomuus tapahtui.
"Hän oli pettynyt, koska sai kisaan hyvään startin ja oli noussut yhdenneltätoista sijalta seitsemänneksi", Carl Philipin tallin Volvo Polestar Racingin tiedottaja Johan Meissner kertoi Aftonbladetille.
Carl Philipin päivän kolarit eivät olleet vielä tässä.
Toisessa lähdössä hän töni jo ensimmäisessä mutkassa Kimiläistä, ajoi kolmannella kierroksella ulos radalta ja joutui keskeyttämään rengasrikkoon.
"Kimiläinen oli kolariin täysin syytön, ja ehkä ajatteli, että Carl Philip ei ole hänen prinssinsä", SVT:n asiantuntija Jonas Kruse analysoi.
"Hyvä, että hän on saanut aggressiivisuutta ajamiseensa", Kruse totesi.
Prinssi Carl Philipin on törmäillyt kilpailuissa aiemminkin.
Helmikuussa 2013 hän ajoi ulos Ruotsin rallissa, toukokuussa 2012 hän kolaroi testikierroksella Anderstorpin moottoriradalla ja kesäkuussa 2010 hän kolaroi Porsche Carrera Cupin ensimmäisellä kierroksella.
Lähteet: Aftonbladet, SVT http://www.hs.fi/urheilu/Emma+Kimil%C3%A4inen+kolaroi+heti+kahdesti+Ruotsin+prinssin+kanssa/a1399687621171
Ymmärrän kyllä isipapan harmituksen ja sen että omia puolustetaan toki loppuun asti, mutta mielestäni kannattaa analysoida vielä hiukan tarkemmin.Nyt tapahtunut kolari oli tietysti monen asian summa; aiemman mutkan ulostulossa auton vasen takakulma otti vähän kiinni Björkin oikeaan etukulmaan, seuraavassa oikealle kääntyvässä mutkassa Björk tuli aivan Emman perässä ja Emman autosta irtosi joku korin osa, joka jäi takapyörän alle ja auto lähti kevyeen sladiin. Homma oli ihan hanskassa, kunnes Björk antoi pusun takakulmaan. Auton perä osui kaiteeseen ja auto kimposi takaisin keskemmälle rataa. Ei tämänkään olisi todennäköisesti ollut iso ongelma, ellei Wernesson olisi katsonut hetkensä koittaneen ja yrittänyt kuitata Björkin ja Emman ohi. Eipä ollutkaan tilaa, ja hän törmäsi vauhdilla Emman auton keulaan. Nyt tapahtumat taltioituvat hyvin kameraan (www.svtplay.se), joten oli harmillista, mutta helppoa analysoida tilannetta.
Päivän toisessa kisassa Kimiläinen ei mahtunut kymmenen parhaan joukkoon. Sarjaa pisteissä johtaa Fredrik Larsson jolla koossa 135 pistettä ja listan sijalla kymmennen komeilee Emma Kimiläisen nimi, pisteitä tilillä 31. Seuraavan kerran STCC kilpailee elokuun 23 päivä Ring Knutstorpin radalla.TurunSanomat sanoi:Kimiläinen ajoi toiseksi Ruotsin vakioautosarjassa
RALLI | Turun Sanomat 16:29 |
Suomalaiskuski Emma Kimiläinen ajoi lauantaina toiseksi Ruotsin vakioautosarjan STCC:n osakilpailussa.
Palkintosija Falkenbergin radalla Etelä-Ruotsissa on Kimiläisen ensimmäinen STCC-sarjassa.
– Aivan loistavaa. Me tultiin tähän kisaan aivan uudella Saabilla ja koska se valmistui vasta viime keskiviikkona, meillä ei ole ollut mahdollisuutta testata. Mutta nyt tuntuu mahtavalta ja auto toimi todella hyvin, Kimiläinen sanoi.
Täksi kaudeksi paluun kilparadoille tehnyt Kimiläinen lähti kisaan paalulta. Hän johti lähes neljällä sekunnilla, kun takana sattui kolari ja turva-auto veti letkan kasaan.
Uusintalähdössä Kimiläinen piti kärkisijan, mutta pian sen jälkeen hän ajautui radalta kylmillä renkailla ja Philip Forsman pääsi ohi. Kimiläinen ajoi hänet vielä kiinni, mutta ei enää löytänyt ohituspaikkaa.
Varmasti näinkin, mutta jos totta puhutaan, niin varsinaiset saavutukset moottoriurheilussa ovat Emmalla loppujen lopuksi kovin vähäiset, ja aika moni parempiinkin tuloksiin päässyt miespuolinen kuljettaja on painunut unohduksiin. Voisi jopa päin vastoin sanoa, että Emmalle on ollut hyötyä sukupuolestaan.Kun olet naiskuljettaja, sinun on aina ansaittava kunnioitus. Se ei tule itsestään, vaan sinun on tehtävä oikeita asioita ja oltava hyvä kuljettaja. Lähdön aikana ihmiset ajattelevat, että "hän ei tee kisassa mitaaän"
Kimiläinen puhunee ajattelumalleista varikolla, ei suurella yleisöllä.http://www.iltasanomat.fi/muutlajit/art-1430531004881.html
Varmasti näinkin, mutta jos totta puhutaan, niin varsinaiset saavutukset moottoriurheilussa ovat Emmalla loppujen lopuksi kovin vähäiset, ja aika moni parempiinkin tuloksiin päässyt miespuolinen kuljettaja on painunut unohduksiin. Voisi jopa päin vastoin sanoa, että Emmalle on ollut hyötyä sukupuolestaan.
Kyllä tässäkin on totuuden siementä. Emma kuitenkin ajaa ammattilaisena Ruotsissa. Se on jonkunlainen saavutus sekin, ellei sitten snobistisesti ajattele että ratapuolella vain F1, MotoGP( ja nykyisin myös FIA WEC) ovat jotain. Emma kuitenkin on muun muassa opetellut ruotsin - ja nimenomaan riikinruotsin - kielen, asia mikä varmasti monella miespuolisella jäisi toteutumatta. Jos nyt mietitään muita lajeja, niin yhtälailla osa Jari Litmasen suosiota Hollannissa on se, että Litmanen opetteli heidän obskurantin kielensä. Siinä on kuitenkin se, että jos asuu vieraassa maassa vakituisesti, muttei opettele heidän kieltään, on aina ja ikuisesti turisti.En tunne rata-autoilijoita juuri muuten kuin asiakkaanani. Uskon että monilla - ja tiedän että eräillä - parempiin tuloksiin päässeillä miespuolisella kuljettajalla unohduksiin painuminen johtuu heidän henkilökohtaisista ominaisuuksistaan ja taidoista sekä kyvystä tulla toimeen ihmisten kanssa. Emmalla noita on, ja silloin kun joku muu maksaa laskut, niillä taidoilla vaan on kalliissa harrasteissa merkitystä. Vaikka kanssakilpailijat akkaa paheksuisivat.
Ei taida näytöt riittää DTM:ään, tuskin WTTC:nkään....Sen jälkeen Emma mielellään ajaisi DTM tai WTCC sarjassa.
Itsekin epäilin vielä eiliseen saakka että PWR/Seat, tänään Emma Kimiläinen on ilmoitettu uusimpana jäsenenä Electric GT Championshipin (EGT Drivers' Clubiin), joka ei suoranaisesti tarkoita että silloin olisi sarjan kuljettaja.Missäs tallissa se Emma nyt sitten tulevalla kaudella ajaa? Ilmeisesti ura jatkuu kuitenkin Seatilla?
"It's 2017 and it won't take longer than few months until the testing starts and then I don't have to wait long to be racing again."