Kyllähän sinäkin nyt tiedät, ettei kahta kuskia mitenkään voi arvottaa sen mukaan, kuinka pärjäävät jotakuta kolmatta vastaan.
Mutta eikö olekin jännä miten tämä moottoriurheilumaailma pyörii? Seitsemän vuotta sitten Bourdais voitti F3000-mestaruuden (palaamme Engeen kohta) juuri Pantanon nokan alta. Pantano jäi ranskalaisen kanssa eräänlaiseen limboon, mitä nyt pääsi Jordanilla 2004 kurvailemaan takajoukoissa. Nyt hän lopulta voitti GP2-mestaruuden, mutta sekään ei riitä. Kaikkien näiden lupaavien tulevaisuuden nimien peittoaminen ei riitä edes takarivin F1-talliin. Sen sijaan Buemi, sarjan kuudes, nostetaan jälleen yhtenä tulevaisuuden maailmanmestarina F1-tasolle. Hän on taitava, lupaava ja nopea. Hän ei ole GP2-mestari, hän ei ole karting-aikojensa jälkeen voittanut yhtään mestaruutta, eikä hän ole sijoittunut toiseksi Le Mansissa. Ei minun ollut tarkoitus vertailla yhtä kuljettajaa toisen ja kolmannen kautta, vaan kiinnittää huomio tähän räikeään kontrastiin, jonka Buemin ottaminen Toro Rossolle luo.
Mainitsemastasi viisikosta Junqueira ja Wirdheim olisivat varmasti mahdollisuutensa ansainneet, mutta Enge ja Pantano?:doubtful:
Tomas Enge sentään rehellisesti myönnettynä voitti vuoden 2002 F3000-mestaruuden. Tsekki ei - jälleen kerran - ehkä ole maailman historian paras kuljettaja, mutta olisi ehdottomasti ansainnut ennemmin paikan kuin Pedro Diniz, Alex Yoong, Gaston Mazzacane tai Enrique Bernoldi. En sano, ettei esimerkiksi Yoong ansainnut olla ykkösissä, vaan tarkoitan, että Enge olisi ansainnut mahdollisuuden ajaa koko kauden malesialaista paremmin. Näkeehän sen jo tuloksistakin.
Entäs sitten Pantano? Ehdottomasti parempi kuin viisi-kuusi vuotta sitten. Paljon kypsempi ja tänä vuonna selkeästi Buemiä ja Grosjeania - tulevia mestareitamme - parempi. Vaikka Pantano on "liian vanha F1-autoihin" se ei tee hänestä huonompaa vaihtoehtoa. Se itse asiassa tekee kaikista hänelle hävinneistä todella huonoja vaihtoehtoja... Potentiaalisia ja kasvukykyisiä, mutta huonompia vaihtoehtoja kuin eläkeikään ehtinyt Pantano. Tästä syystä en esimerkiksi ymmärrä, mitä Pulkkinen GP2-lähetyksissä valittaa, ettei Pantano olisi saanut olla mukana nuorille tarkoitetussa sarjassa. Jos GP2-nuoret aikovat olla seuraavia Schumachereita, niin kyllä yksi Pantano nyt silmät kiinni ohitetaan. Kierroksella. Tai pikemmin kahdella.
Minä ihan avoimesti tunnen sääliä kaikkia mainitsemiani kuljettajia kohtaan, koska he sitoutuivat antamaan näyttöjä korkealla tasolla - ei ihan halpaa puuhaa - ja loistavia kilpakuljettajia vastaan, mutta kukaan ei kuunnellut, seurannut tai välittänyt. Sitten näiden tikapuita kiipeävien kuljettajien ohitse kiihdyttää kavereita liukuportaita käyttäen ilman maatajärisyttäviä tuloksia. Ei se ihan oikeinkaan kyllä voi olla. Mutta sellaista on moottoriurheilu ja siksi onkin hyvä, että on muitakin arvokkaita sarjoja F1:n lisäksi.
SOKO sanoi, että Bourdais voi olla kuljettaja, jolta F1 ei vaan yksinkertaisesti taivu. En usko, että näin on ja tämän vuoden väläykset osoittivat, ettei näin ole. Mutta vaikka näin olisikin, niin niille, jotka eivät arvota kuljettajia vain F1-saavutusten perusteella, Sebastien Bourdais on yksi erittäin taitava kilpa-ajaja. Aivan kuten Zanardi ja Michael Andrettikin aikoinaan. Sen voi itse vanhoja CART-filmejä vilkaisemalla tarkistaa.
Kaikkia kolmea yhdistää se, että he viettivät monta kautta Champ Carissa ja oppivat ajamaan täysin erilaista autoa täysin erilaisessa ilmapiirissä ja työympäristössä. Sopeutuminen erilaisten autojen välillä vie aina oman aikansa. Aikaa ei Zanardille, eikä Michaelille annettu ja se söi heidän itseluottamuksensa nolliin. Olisi oikeus ja kohtuus antaa Bourdais'lle toinen vuosi aikaa osoittaa, mihin hän on kykeneväinen. Kaiken kokemansa vääryyden jälkeen, hän ehdottomasti ansaitsee sen.
Ja taas menin usean kappaleen verran ohi itse aiheesta. Pitäisi kai vaan olla kokonaan hiljaa...