F1 tallipaikat kaudella 2009

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Kyllähän minä sen tiedän ja Bourdais tiesi sen myös välittömästi. Ei hän muuten olisi nieleskellyt kyyneliään kisan jälkeen ITV:n haastattelussa. Silti, jos antaa viimeisen kierroksen lottoarvonnan vaikuttaa kokonaisuuden arviointiin, on pahasti hakoteillä.
Nää nyt on näitä, mutta jotkut ennustavat tällaisista kuskien uran jatkoa ja joskus menestyksekkäästikin. Esimerkkinä vaikka Nigel Mansell ja Stefano Modena, joista ensimmäistä ei pidetty järin lahjakkaana, kun taas jälkimmäisen suhteen odotukset olivat todella kovat. Nige ansaitsi tallinsa arvostuksen ja tallipaikan seuraavalle kaudelle ensimmäisessä kilpailussaan, kun ei luovuttanut, vaikka ohjaamo täyttyi polttoaineella. Modena taas jätti ensimmäisen kilpailunsa kesken "uuvuttuaan" parinkymmenen kierroksen jälkeen.

Lisätään nyt vielä, että itse en noin pitkälle meneviä johtopäätöksiä tekisi, mutta tiettyjä epäilyksiä tuollainen jättää pärjäämisestä tiukoissa paikoissa ja sen halusin tuoda esiin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ihan noin yleisestä mielenkiinnosta sitten, ketkä kuljettajat ovat suorituksillaan säväyttäneet, jos ei Bourdais?
Nimiä mainitsematta sellaiset kuljettajat, joiden suorituksia olen nähnyt. Pelkkä tulosliuskan lukeminen kyllä voi herättää kunnioitusta ja odotuksia, kuten itsellenikin Bourdaisin kohdalla tapahtui, mutta se ei vielä riitä säväyttämään.

Tunnustan suoraan, etten tunne olosuhteita, joissa Sebastien mestaruutensa ChampCarissa hankki, joten en juurikaan pysty laittamaan niitä mihinkään kontekstiin. Dominointi on helppoa, jos kalusto on dominoivaa, kuten vaikkapa Ferrarilla oli 2000-luvun alkupuolella ykkösissä. Vertaus ei ehkä ole sääntötasolla reilu, mutta parempia ja huonompia tiimejä on rajoitetummissakin luokissa.

Toinen, irrallinen asia on karisma. Vaikken yleensä hirvittävästi laitakaan painoa radan ulkopuolisille asioille, niin jollain tavalla esim. Zanardi on jäänyt mieleen karismaattisempana ("säväyttävämpänä") ChampCar-mestarina kuin Seb, vaikkei yhtä paljon voittanutkaan. Tämä siis jo ennen onnettomuutta ja kaikki huonot F1-näytöt mukaanlukienkin.

Jos on pitänyt päänsä puskassa, eikä ole seurannut Bourdais'n ajoja rapakon takana, niin viimeistään Span viikonlopun tänä vuonna olisi pitänyt säväyttää.
En minä ole pitänyt päätäni puskassa, mutta jos mikään yli 50 tv-kanavastani ei ChampCaria näytä, niin hankalahan se oli seurata. Netistä seurasin kisoja aiemmin (live timingista), mutta Race Director taisi tehdä hommasta maksullista, joten lopetin. Olisi muistaakseni vaatinut kansainvälisen luottokortin.

Yksi Span viikonloppu ei vielä riitä säväyttämään, sillä siellä on 19 muutakin kuskia, jotka säväyttävät silloin tällöin. Yksittäinen kisasuoritus ei vielä herätä erityistä huomiota. Jos sinä Spassa seurasit Bourdaisia, niin minulle taas jäi mieleen Heidfeldin oikea taktinen veto. Siinä kisassa Nick säväytti loppukierroksilla.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Nimiä mainitsematta sellaiset kuljettajat, joiden suorituksia olen nähnyt. Pelkkä tulosliuskan lukeminen kyllä voi herättää kunnioitusta ja odotuksia, kuten itsellenikin Bourdaisin kohdalla tapahtui, mutta se ei vielä riitä säväyttämään.[--]
En minä ole pitänyt päätäni puskassa, mutta jos mikään yli 50 tv-kanavastani ei ChampCaria näytä, niin hankalahan se oli seurata. Netistä seurasin kisoja aiemmin (live timingista), mutta Race Director taisi tehdä hommasta maksullista, joten lopetin. Olisi muistaakseni vaatinut kansainvälisen luottokortin.
Vain Bourdais'n ensimmäinen mestaruusvuosi oli jollain muulla kuin Eurosportin kanavilla. Vuonna 2004 MotorsTV lähetti kilpailut suorana. Vuonna 2003 ja 2005-2006 kisat tulivat Eurosportilta ja viime vuonna Eurosport 2:lta ja koostelähetykset pääkanavalta. Jos viidenkymmenen kanavan joukosta ei löydy Eurosportia niin olen ihmeissäni :)

Tuo näkyvyys ja saurattavuus on näissä keskusteluissa aina niin masentavaa. Joku GP2-kuljettaja saa helposti sädekehän päänsä päälle ja hänestä muodostuu se seuraava tosi kova juttu, josta kirjoitetaan ja mainitaan kirjoissa. Buemi, Grosjean yms. Entä Bourdais, Rahal, Allmendinger, Power, Dixon, Philippe ja muut Amerikassa uraansa luoneet? On minusta hämmästyttävää, että Bourdais joutuu viiden merkittävänkin mestaruuden ja Le Mans-ajojen jälkeen todistamaan "sähäkkyyttään" tallipäälliköille ja F1-faneille.
Yksi Span viikonloppu ei vielä riitä säväyttämään, sillä siellä on 19 muutakin kuskia, jotka säväyttävät silloin tällöin. Yksittäinen kisasuoritus ei vielä herätä erityistä huomiota. Jos sinä Spassa seurasit Bourdaisia, niin minulle taas jäi mieleen Heidfeldin oikea taktinen veto. Siinä kisassa Nick säväytti loppukierroksilla.
Seurasin tietenkin Bourdais'n koko viikonlopun suorituksia, koska Seabass on aina ollut parempi kilpa-ajaja kuin aika-ajaja ja Vettelin peittoaminen läpi viikonlopun ja STR:n ensimmäinen "paaluaika" aika-ajoissa kyllä oli melkoinen säväytys. Sääli, että viimeisen kierroksen uhkapelillä ohitettiin koko viikonlopun hyvä työ. Ei siinä voi muuta kuin yhtyä suremaan elämän raadollisuutta.
Toinen, irrallinen asia on karisma. Vaikken yleensä hirvittävästi laitakaan painoa radan ulkopuolisille asioille, niin jollain tavalla esim. Zanardi on jäänyt mieleen karismaattisempana ("säväyttävämpänä") ChampCar-mestarina kuin Seb, vaikkei yhtä paljon voittanutkaan. Tämä siis jo ennen onnettomuutta ja kaikki huonot F1-näytöt mukaanlukienkin.
Zanardi on elämänmyönteisenä käytännönkeppostelijana paljon karismaattisempi ihminen kuin rauhallinen ja ainakin F3000-vuosinaan ujo ranskalainen. Radalla heitä kuitenkin voi kuvata täysin samoilla adjektiiveillä. Molemmat ovat periksiantamattomia, aggressiivisia ja voitontahtoisia. Zanardin kohdalla kaikki muistavat viimeisen kierroksen ohituksen Laguna Secassa, mutta kuinka moni muistaa (tai edes tietää) Bourdais'n viimeisen kierroksen ohituksen Justin Wilsonista Meksiko Cityssä 2006?
Myös nousu viimeiseltä sijalta voittoon Denverissä 2004 olisi kokonaisuudessaan tutustumisen arvoinen kilpailu katsottavaksi.

Masentavaa tässä kaikessa on se, että Pantano murskasi Buemin. Bourdais voitti aikanaan Pantanon ja nyt Buemi tulee ja uhkaa viedä Sebiltä tallipaikan. Ei ole elämä reilua. Jos se olisi, Enge, Wirdheim, Bourdais, Junqueira ja Pantano olisivat saaneet elää unelmaansa moottoriurheilun kuninkuusluokassa jo vuosia. :thumbdown
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Masentavaa tässä kaikessa on se, että Pantano murskasi Buemin. Bourdais voitti aikanaan Pantanon ja nyt Buemi tulee ja uhkaa viedä Sebiltä tallipaikan. Ei ole elämä reilua. Jos se olisi, Enge, Wirdheim, Bourdais, Junqueira ja Pantano olisivat saaneet elää unelmaansa moottoriurheilun kuninkuusluokassa jo vuosia. :thumbdown
Kyllähän sinäkin nyt tiedät, ettei kahta kuskia mitenkään voi arvottaa sen mukaan, kuinka pärjäävät jotakuta kolmatta vastaan. Mainitsemastasi viisikosta Junqueira ja Wirdheim olisivat varmasti mahdollisuutensa ansainneet, mutta Enge ja Pantano?:doubtful:
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Kyllähän sinäkin nyt tiedät, ettei kahta kuskia mitenkään voi arvottaa sen mukaan, kuinka pärjäävät jotakuta kolmatta vastaan.
Mutta eikö olekin jännä miten tämä moottoriurheilumaailma pyörii? Seitsemän vuotta sitten Bourdais voitti F3000-mestaruuden (palaamme Engeen kohta) juuri Pantanon nokan alta. Pantano jäi ranskalaisen kanssa eräänlaiseen limboon, mitä nyt pääsi Jordanilla 2004 kurvailemaan takajoukoissa. Nyt hän lopulta voitti GP2-mestaruuden, mutta sekään ei riitä. Kaikkien näiden lupaavien tulevaisuuden nimien peittoaminen ei riitä edes takarivin F1-talliin. Sen sijaan Buemi, sarjan kuudes, nostetaan jälleen yhtenä tulevaisuuden maailmanmestarina F1-tasolle. Hän on taitava, lupaava ja nopea. Hän ei ole GP2-mestari, hän ei ole karting-aikojensa jälkeen voittanut yhtään mestaruutta, eikä hän ole sijoittunut toiseksi Le Mansissa. Ei minun ollut tarkoitus vertailla yhtä kuljettajaa toisen ja kolmannen kautta, vaan kiinnittää huomio tähän räikeään kontrastiin, jonka Buemin ottaminen Toro Rossolle luo.
Mainitsemastasi viisikosta Junqueira ja Wirdheim olisivat varmasti mahdollisuutensa ansainneet, mutta Enge ja Pantano?:doubtful:
Tomas Enge sentään rehellisesti myönnettynä voitti vuoden 2002 F3000-mestaruuden. Tsekki ei - jälleen kerran - ehkä ole maailman historian paras kuljettaja, mutta olisi ehdottomasti ansainnut ennemmin paikan kuin Pedro Diniz, Alex Yoong, Gaston Mazzacane tai Enrique Bernoldi. En sano, ettei esimerkiksi Yoong ansainnut olla ykkösissä, vaan tarkoitan, että Enge olisi ansainnut mahdollisuuden ajaa koko kauden malesialaista paremmin. Näkeehän sen jo tuloksistakin.

Entäs sitten Pantano? Ehdottomasti parempi kuin viisi-kuusi vuotta sitten. Paljon kypsempi ja tänä vuonna selkeästi Buemiä ja Grosjeania - tulevia mestareitamme - parempi. Vaikka Pantano on "liian vanha F1-autoihin" se ei tee hänestä huonompaa vaihtoehtoa. Se itse asiassa tekee kaikista hänelle hävinneistä todella huonoja vaihtoehtoja... Potentiaalisia ja kasvukykyisiä, mutta huonompia vaihtoehtoja kuin eläkeikään ehtinyt Pantano. Tästä syystä en esimerkiksi ymmärrä, mitä Pulkkinen GP2-lähetyksissä valittaa, ettei Pantano olisi saanut olla mukana nuorille tarkoitetussa sarjassa. Jos GP2-nuoret aikovat olla seuraavia Schumachereita, niin kyllä yksi Pantano nyt silmät kiinni ohitetaan. Kierroksella. Tai pikemmin kahdella.

Minä ihan avoimesti tunnen sääliä kaikkia mainitsemiani kuljettajia kohtaan, koska he sitoutuivat antamaan näyttöjä korkealla tasolla - ei ihan halpaa puuhaa - ja loistavia kilpakuljettajia vastaan, mutta kukaan ei kuunnellut, seurannut tai välittänyt. Sitten näiden tikapuita kiipeävien kuljettajien ohitse kiihdyttää kavereita liukuportaita käyttäen ilman maatajärisyttäviä tuloksia. Ei se ihan oikeinkaan kyllä voi olla. Mutta sellaista on moottoriurheilu ja siksi onkin hyvä, että on muitakin arvokkaita sarjoja F1:n lisäksi.

SOKO sanoi, että Bourdais voi olla kuljettaja, jolta F1 ei vaan yksinkertaisesti taivu. En usko, että näin on ja tämän vuoden väläykset osoittivat, ettei näin ole. Mutta vaikka näin olisikin, niin niille, jotka eivät arvota kuljettajia vain F1-saavutusten perusteella, Sebastien Bourdais on yksi erittäin taitava kilpa-ajaja. Aivan kuten Zanardi ja Michael Andrettikin aikoinaan. Sen voi itse vanhoja CART-filmejä vilkaisemalla tarkistaa.

Kaikkia kolmea yhdistää se, että he viettivät monta kautta Champ Carissa ja oppivat ajamaan täysin erilaista autoa täysin erilaisessa ilmapiirissä ja työympäristössä. Sopeutuminen erilaisten autojen välillä vie aina oman aikansa. Aikaa ei Zanardille, eikä Michaelille annettu ja se söi heidän itseluottamuksensa nolliin. Olisi oikeus ja kohtuus antaa Bourdais'lle toinen vuosi aikaa osoittaa, mihin hän on kykeneväinen. Kaiken kokemansa vääryyden jälkeen, hän ehdottomasti ansaitsee sen.

Ja taas menin usean kappaleen verran ohi itse aiheesta. Pitäisi kai vaan olla kokonaan hiljaa...
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Erikoiselta tuossa TS:n uutisessa kuulostaa väite siitä, että Barrichello yrittäisi vielä siirtyä Toro Rossolle, kun Berger ei ole enää hänen valintaansa torppaamassa. Kun laitetaan Bourdais ja Barrichello vastakkain asettuisin itse Bourdaisin kannalle.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mutta eikö olekin jännä miten tämä moottoriurheilumaailma pyörii?
Tästä ollaan samaa mieltä. Poimintasi vaan ovat minulle jotenkin kummia, itselleni se suurin vääryys on muuten Tom Kristensenin F1-kilpailujen määrä.
Entäs sitten Pantano? Ehdottomasti parempi kuin viisi-kuusi vuotta sitten. Paljon kypsempi ja tänä vuonna selkeästi Buemiä ja Grosjeania - tulevia mestareitamme - parempi. Vaikka Pantano on "liian vanha F1-autoihin" se ei tee hänestä huonompaa vaihtoehtoa. Se itse asiassa tekee kaikista hänelle hävinneistä todella huonoja vaihtoehtoja... Potentiaalisia ja kasvukykyisiä, mutta huonompia vaihtoehtoja kuin eläkeikään ehtinyt Pantano. Tästä syystä en esimerkiksi ymmärrä, mitä Pulkkinen GP2-lähetyksissä valittaa, ettei Pantano olisi saanut olla mukana nuorille tarkoitetussa sarjassa. Jos GP2-nuoret aikovat olla seuraavia Schumachereita, niin kyllä yksi Pantano nyt silmät kiinni ohitetaan. Kierroksella. Tai pikemmin kahdella.
Minen mitenkään kykene ymmärtämään, miten Pantanolle häviäminen tekee nuorista huonompia vaihtoehtoja.

Pantano täyttää ensi helmikuussa 30. Hän on juuri siinä iässä, jolloin kuljettajan pitäisi olla parhaimmillaan. Hän on oman mahdollisuutensa saanut, eikä mielestäni esittänyt tuolloin mitään, minkä takia tahtoisin hänet ykkösissä uudelleen nähdä. Liki kymmenen vuotta nuoremman Buemin ei pitäisikään pärjätä tuolla kokemuksella varustetulle kuljettajalle ainakaan itselleen uusilla radoilla. Pulkkisen sanomisia en muutoin ymmärrä lainkaan, mutta totta on se, että jos Giorgio tahtoisi säväyttää, on hän ollut aivan väärässä luokassa siihen. Valmis kuljettaja ei kehittyvien nuorten seassa voi erottua kuin haitakseen.

Mitä tulee Buemiin, niin minäkin näkisin toisessa Toro Rossossa mielummin jonkun toisen kuljettajan. Valmis hän tuskin on ja ainakin minulla on pieni pelko Liuzzin ja Speedin kohtalon toistumisesta. Tämä voi olla hänenkin ainoa mahdollisuutensa, ja mikäli se nyt tulee liian varhain, ei Red Bull ole missään tapauksessa paras mahdollinen työnantaja.
Minä ihan avoimesti tunnen sääliä kaikkia mainitsemiani kuljettajia kohtaan, koska he sitoutuivat antamaan näyttöjä korkealla tasolla - ei ihan halpaa puuhaa - ja loistavia kilpakuljettajia vastaan, mutta kukaan ei kuunnellut, seurannut tai välittänyt. Sitten näiden tikapuita kiipeävien kuljettajien ohitse kiihdyttää kavereita liukuportaita käyttäen ilman maatajärisyttäviä tuloksia. Ei se ihan oikeinkaan kyllä voi olla. Mutta sellaista on moottoriurheilu ja siksi onkin hyvä, että on muitakin arvokkaita sarjoja F1:n lisäksi.
Ihan vieras tunne tämä ei minullekaan ole, mutta Junqueiraa ja Wirdheimia lukuunottamatta mainitsemasi kuljettajat ovat mielestäni saaneet tai saamassa mahdollisuutensa. Rahan tai tukijoiden puute oon aina ollut ja tulee varmaan aina olemaan moottoriurheilumaailman suuria epäkohtia - No sterling, no Stirling Moss, kuten Perry McCarthy asian muotoili. Se aiemmin Marlboron ja nykyisin Red Bullin tarjoamissa liukuportaissa on hienoa, että ainakin osa tulevaisuuden kyvyistä saa mahdollisuutensa. Nuokin paikat on jollain konstilla pitänyt ansaita ja monille juuri ne ovat ainoa mahdollisuus.
Kaikkia kolmea yhdistää se, että he viettivät monta kautta Champ Carissa ja oppivat ajamaan täysin erilaista autoa täysin erilaisessa ilmapiirissä ja työympäristössä. Sopeutuminen erilaisten autojen välillä vie aina oman aikansa. Aikaa ei Zanardille, eikä Michaelille annettu ja se söi heidän itseluottamuksensa nolliin. Olisi oikeus ja kohtuus antaa Bourdais'lle toinen vuosi aikaa osoittaa, mihin hän on kykeneväinen. Kaiken kokemansa vääryyden jälkeen, hän ehdottomasti ansaitsee sen.
Andrettista on pakko todeta, että hän kyllä sai mahdollisuutensa, muttei koskaan tarttunut siihen. Kuka hullu asuu USA:ssa samalla kun mukamas yrittää täysillä pärjätä F1:ssä? McLarenilla tuolloin työskennellyt Jo Ramirez muotoili perimmäisen ongelman hyvin:
Michael was a son of a father: he became racing driver only because his father was one. If Mario had been a carpenter, Michael would have been one too. The commitment was never there. He had a very cushy life in the USA and wasn't prepared to give it up.
Ja taas menin usean kappaleen verran ohi itse aiheesta. Pitäisi kai vaan olla kokonaan hiljaa...
Niin no, itse ainakin piittaan jutuistasi enemmän kuin :jaska:-osaston kirjoittelusta. Ja saahan nämä omaksi aiheekseenkin, mikäli niin tahdotaan...
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Hyvää keskustelua, jatkakaa vaan :thumbup:

Mielestäni Bourdais pärjäsi päättyneellä kaudella vauhdillisesti vähintään kohtuullisesti tulevaa maailmanmestaria Vetteliä vastaan. Buemin kyvyistä en ole sen sijaan ole vakuuttunut, häntä parempia GP2-kisailijoita oli viitisen.

No, Toro Rosso tullee putoamaan parissa vuodessa Force Indian pariksi joukon hännille muutenkin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Vain Bourdais'n ensimmäinen mestaruusvuosi oli jollain muulla kuin Eurosportin kanavilla. Vuonna 2004 MotorsTV lähetti kilpailut suorana. Vuonna 2003 ja 2005-2006 kisat tulivat Eurosportilta ja viime vuonna Eurosport 2:lta ja koostelähetykset pääkanavalta. Jos viidenkymmenen kanavan joukosta ei löydy Eurosportia niin olen ihmeissäni :)
Ihmeissäni olen ollut minäkin siitä, ettei Soneran kaapelissa saanut Eurosportia edes rahalla ennen viime kevättä.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Ei ei ei... toivottavasti Turun Sanomat on tapansa mukaan totaalisen väärässä ja Rubinhoa ei potkita kylmästi pihalle. Paska päivä :frown: :( :( :( Toro Rosso nyt ei varmana edes kuuntele Barrichelloa.

Tulee itselleni tylsä ensi vuosi jos ei ole enää yhtään todellista suosikkia ykkösissä.

e: Rubens sanoi uusimmassa kolumnissaan:
... I have a chance of going to two very competitive teams: Honda or Toro Rosso. This is what motivates me right now. Once again I will say this: I am very proud of what I have accomplished and I thank God for everything!
 
Viimeksi muokattu:

LewisSucks

Active member
Liittynyt
18.11.2008
Viestit
37
Täräyttäis Mika Mäen sinne Toro Rossolle niin siinä sitä oltaisiin mutta niin ei kuitenkaan tuu käymään koska kaveri jatkaa kolmosissa:D
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica

Ilta-Sanomat sanoi:
Schumin ja Barrichellon sota jatkui nyt kartingradalla

Veteraanikuski Rubens Barrichello jätti entisen tallikaverinsa Michael Schumacherin taakseen Felipe Massan järjestämässä karting-kisassa brasilialaisessa Florianopolisissa.

Barrichello voitti avauslähdön ennen Lucas Di Grassia, jonka kanssa hän kisaa tallipaikasta Hondalle ensi kaudelle.

- Voimmeko lähettää nauhan kisasta saman tien Hondalle, Barrichello totesi.

Neljänneksi päätynyt Schumi kävi parhaimmillaan kisassa toisena, mutta pyörähdys maksoi hänelle kaksi sijaa. Schumacherin ajokki otti kosketuksen tilanteessa Barrichelloon.

Kaksikko on käynyt viime viikkoina sanasotaa aiheena yhteiset vuodet Ferrarilla. Barrichellon mukaan Ferrari suosi rajusti Schumacheria.
Välillä jotain muutakin kuin "tiukkaa asiaa" tänne:D
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Viimeksi muokattu:
Ylös