JPP
as Quo as possible
Räpätti vaan pinnojen väliin niin eiköhän ala tilaa löytyä.
:thumbup:Räpätti vaan pinnojen väliin niin eiköhän ala tilaa löytyä.
Nummelassa Lions Club hommas noita, mutta eikohan jokaisen vanhemman perusvastuuseen kuuluisi tuollaisen hoito...Ei ainakaan täällä ole jaettu, mutta eipä nuo paljoa maksa. Halpa vakuutus kyllä tuo.
Tyttärellä mennyt kaksi kypärää kun toinen ajanut päälle ja siitä on sitten kaaduttu. Onneksi vain kypärä rikki.
Kyllahan noita saa kiinni, kun hiukka ostaa pitempia ruuveja.Mä oon itse saanut viriteltyä kilpafillariini kellon, vaikka ei se helppoa ole ja sitä on vähän hankala rinkuttaa.
Kerropas vinkki miten saa ylipaksuun ohjaustankoon kiinnitettyä normitankoihin suunnitellun kilkutinkellon? Mulla on nyt nippusideratkaisu, joka ei siis ole kauhean hyvä ja vähänkin kovemmassa vauhdissa sen käyttö on mahdotonta. Se pitäisi saada sormen ulottuville.
Mutta mihin kohtaan mä sen kellon tossa kiinnitän siten, että voisin turvallisesti sitä käyttää? (ehkä kuva kertoo mitä tarkoitan ylipaksulla ohjaustangolla? )Kyllahan noita saa kiinni, kun hiukka ostaa pitempia ruuveja.
Sä et ymmärtänyt! Siis mittarin voi ottaa pois mutta kun se kello ei mahdu tohon kohtaan jossa polar on. Tanko on liian paksu, näetkö? Ja muutenkin se on liian kaukana otteesta. Pidän kiinni tosta kohdasta, joka on hopean värinen! :tongue:Eikohan oma ja muiden turvallisuus ole tarkeampi kuin kaikenmaailman mittarit....
Kylla ma niita itsekin kaytan, mutta prioriteetit, hei... :thumbup:
Tähänkin taisin mielestäni jo mainita että valitsen usein mielelläni autotien ajoväyläkseni. Mutta moottoritielle ei saa mennä..Tai sitten suljetulle radalle tai moottoritielle jos ei muiden kanssa mahdu ajamaan....
Polkupyörä
16 § (21.5.2003/409)
Polkupyörää koskevien säännösten soveltaminen
Tässä luvussa olevia säännöksiä sovelletaan ajoneuvolain 19 §:ssä määriteltyyn polkupyörään, jonka istuinkorkeus istuimen matalimmassa säätöasennossa on 0,635 metriä tai enemmän. Tässä luvussa olevia säännöksiä sovelletaan soveltuvin osin myös potkupyörään ja selkänojalla varustettuun tai makuuasennossa ajettavaan polkupyörään, vaikka istuimen istuinkorkeus on alle 0,635 metriä.
17 §
Jarrut
1. Polkupyörässä tulee olla ainakin yksi tehokas jarrulaite. Tavaran tai useamman kuin yhden henkilön kuljetukseen tarkoitetussa polkupyörässä, perävaunulla varustetussa polkupyörässä ja polkupyörässä, jossa on enemmän kuin kaksi vaihdetta, tulee kuitenkin olla kaksi erillistä tehokasta jarrulaitetta.
2. Jarrulaitteiden jarrutustehon ja lujuuden tulee täyttää standardin SFS 5200 tai ISO 4210 jarruja koskevat vaatimukset.
18 §
Ohjauslaite
Jos polkupyörän ohjaustangon ja etuhaarukan yhdistävä ohjainkannatin on säädettävissä, sen tulee olla varustettu pysyvällä merkinnällä vähimmäissyvyydestä, johon ohjainkannatin on asetettava etuhaarukan laakeriputkeen. Vähimmäissyvyysmerkinnän tulee olla putken alapäästä mitattuna etäisyydellä, joka on 2,5 kertaa ohjainkannatinputken ulkohalkaisija.
19 §
Heijastimet
1. Polkupyörässä tulee olla etu-, sivu-, poljin- ja takaheijastimet. Sivuheijastimet on oltava polkupyörän sekä etu- että takaosassa kummallakin sivulla. Poljinheijastimia tulee kussakin polkimessa olla kaksi ja poljettaessa niistä toisen tulee olla suunnattu eteen- ja toisen taaksepäin. Urheilu- tai kilpakäyttöön rakennetussa, tiellä käytettävässä polkupyörässä, jonka omamassa on enintään 10 kg ja jossa on vähintään 12 vaihdetta, ei kuitenkaan vaadita etu-, sivu- eikä poljinheijastimia polkupyörää valoisaan aikaan ajettaessa.
2. Etuheijastimen tulee olla valkoinen, takaheijastimen punainen sekä poljin- ja sivuheijastimien ruskeankeltaisia. Sivuheijastimina hyväksytään myös heijastavat renkaat, jotka väriltään ja heijastuskyvyltään vastaavat E-säännön n 88 vaatimuksia.
3. Etu- ja takaheijastimen tulee olla vähintään 0,30 metrin ja enintään 1,20 metrin korkeudella tiestä.
4. Etu-, sivu- ja takaheijastimen tulee olla hyväksytyt liitteessä 1 olevassa 33 kohdassa mainitun direktiivin tai E-säännön luokkaan IV A. Poljinheijastimien tulee täyttää sanotun direktiivin tai E-säännön luokan I A punaisen heijastimen heijastusvaatimukset.
5. Polkupyörässä saa olla turvaviiriin kiinnitetyt, eteenpäin suunnatut valkoiset tai keltaiset ja taaksepäin suunnatut keltaiset tai punaiset heijastimet. Turvaviiri saa olla käännettävissä pyörän pitkittäissuuntaan.
6. Polkupyörässä saa olla tässä pykälässä vaadittujen heijastimien lisäksi eteenpäin suunnattuja valkoisia, sivullepäin suunnattuja keltaisia ja taaksepäin suunnattuja punaisia heijastimia. Tässä pykälässä vaadittujen heijastimien lisäksi eteenpäin ja taaksepäin suunnatut sallitut heijastimet saavat olla asennettuina leveyssuunnassa polkupyörän keskilinjasta poiketen ja enintään 1,30 metrin korkeudelle tiestä.
20 §
Valaisimet
1. Ajettaessa tieliikennelain 36 §:n 2 momentin mukaisissa olosuhteissa tulee polkupyörässä olla eteenpäin valkoista tai vaaleankeltaista valoa näyttävä valaisin. Polkupyörässä saa olla taaksepäin punaista valoa näyttävä valaisin. Valaisimet saavat olla sijoitettuina leveyssuunnassa polkupyörän keskilinjasta poiketen.
2. Valaisimien tulee olla vähintään 0,30 metrin ja enintään 1,30 metrin korkeudella tiestä.
21 §
Äänimerkinantolaite
Polkupyörässä tulee olla äänimerkinantolaitteena soittokello.
niin.. totta.. joskin maantiellä se on toki täysin tarpeeton, mutta kaupungissa asuva ei pääse koskaan suoraan maantielle, joten olisihan se hyödyllinen..Se soittokellohan on nopealle pyöräilijälle erittäin hyödyllinen varuste, ja vieläpä lain mukaan pakollinen, ei mikään lisävaruste.
öh.. mun mielestä on käsittämätöntä etteivät myy erilaisiin pyöriin soveltuvia kelloja! Jos vaikka katsot tuota mun pyörän ohjaustankoa, niin huomaat varmaan että ihan hyvin siihen on saanut kaikkea muuta kiinnitettyä, mutta kelloa ei sitten millään meinaa saada! Tuon tyyppinen ohjaustanko on kuitenkin ihan perusmallia kilpureissa..Aika käsittämätöntä kun liikkeissä myyvät täysin tieliikennelaittomia polkupyöriä.
muutit sitten tekstisi provosoivammaksi.. :nope:Se soittokellohan on PAKOLLINEN varuste, ei mikään lisävaruste. Periaatteessa polisi voisi määrätä tuollaisella pyörällä polkevan jalkamieheksi, ihan siinä missä pimeällä valotta ajavankin.
En ma ala vaittelemaan, itsekin olen pro-pyorailija.Ja miksi ihmeessä alat väittelemään kun ystävällisesti kysyin sulta vinkkiä mihin sen kellon voisi laittaa ja miten. Sanoin että jarrukahvan läheisyydessä olisi optimaalinen paikka. Miten saisin sen siihen?
Muokkasin sitä jotten piikittelisi nimenomaisesti sinua. Mielestäni muokattu versio sisältää vähemmän provoa ja on asiapainotteisempi. Kyllä liikenteessä käytettävän pyörän pitää olla liikennekelpoinen, ihan siinä missä auton tai moponkin. Luuletko että poliisia kiinnostaa selitykset autotekniikasta? Pyöriä kyllä katsotaan enemmän läpi sormien.muutit sitten tekstisi provosoivammaksi.. :nope:
Mutta samat perustelut tähänkin sopii..
Enkä ymmärrä miksi tässä nyt piikittelet mua, kun kokoajan oon sanonut että kovasti yritän sitä kelloa pyörääni jotenkin saada. Eikä täällä kukaan ole tainnut kannattaa kellottomuutta?
Kuten sanoin niin toi triathlon-tanko ei oo tossa aina. Välillä otan sen pois.En ma ala vaittelemaan, itsekin olen pro-pyorailija.
Eikohan tuohon triathlon-tangon eteenpain menevaan tankoon esmerkiksi sellainen menisi?
Ja kuten Zaikom mainitsi, se on laissa vaadittua.
Jotenkin tuntuu etta osa "kilpapyorailijoista" kuvittelee olevansa tavallista kansaa ylempana ja siispa selityksia loytyy miksi ei voi lakia noudattaa....
Ja tavallinen kansa taas vihaa enampi, ja me muut harrastelijat karsimme siita vihasta... :thumbfh:
Niin, mutta jos ei valmisteta kelloja, jotka sopii pyörään? :jaska:Muokkasin sitä jotten piikittelisi nimenomaisesti sinua. Mielestäni muokattu versio sisältää vähemmän provoa ja on asiapainotteisempi. Kyllä liikenteessä käytettävän pyörän pitää olla liikennekelpoinen, ihan siinä missä auton tai moponkin. Luuletko että poliisia kiinnostaa selitykset autotekniikasta? Pyöriä kyllä katsotaan enemmän läpi sormien.