Pyöräilijöille kypäräpakko!?

Pitäisikö polkupyöräilijöille määrätä kypäräpakko?


  • Äänestäjiä yhteensä
    55

Myllis

Lounke-Pelle
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
17459
Sijainti
Lounke
Ei ainakaan täällä ole jaettu, mutta eipä nuo paljoa maksa. Halpa vakuutus kyllä tuo.
Tyttärellä mennyt kaksi kypärää kun toinen ajanut päälle ja siitä on sitten kaaduttu. Onneksi vain kypärä rikki.
Nummelassa Lions Club hommas noita, mutta eikohan jokaisen vanhemman perusvastuuseen kuuluisi tuollaisen hoito... :eek:
 

Myllis

Lounke-Pelle
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
17459
Sijainti
Lounke
Mä oon itse saanut viriteltyä kilpafillariini kellon, vaikka ei se helppoa ole ja sitä on vähän hankala rinkuttaa.
Kerropas vinkki miten saa ylipaksuun ohjaustankoon kiinnitettyä normitankoihin suunnitellun kilkutinkellon? Mulla on nyt nippusideratkaisu, joka ei siis ole kauhean hyvä ja vähänkin kovemmassa vauhdissa sen käyttö on mahdotonta. Se pitäisi saada sormen ulottuville.
Kyllahan noita saa kiinni, kun hiukka ostaa pitempia ruuveja.

Ja toinen mahis on ostaa pilli mihin puhaltaa, jota frendi tekee rullaluistimilla (menee about 30km/h vauhtia yleensa).

Ja jos joku ottaa herneen nenaan kellon kaytosta, niin se jo on kummaa ja osoittaa kylla aika sairaan huonoa itsetuntoa... :thumbfh:
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37046
Sijainti
Helsinki
Kyllahan noita saa kiinni, kun hiukka ostaa pitempia ruuveja.
Mutta mihin kohtaan mä sen kellon tossa kiinnitän siten, että voisin turvallisesti sitä käyttää? (ehkä kuva kertoo mitä tarkoitan ylipaksulla ohjaustangolla? ;) )

Huom tuo paikka, jossa Polarin mittari on, ei käy (ei myöskään tohon toiselle puolelle), koska se olisi liian kaukana ajo-otteesta.
Ja toisekseen kuten näet, tuokin kohta on tosiaan niin leveä ettei siihen mikään kello mahdu vaikka olisi metrin pituinen ruuvi. se pidike ei vain taivu noin leveäksi..

Paras olisi, jos kellon saisi kiinnitettyä jarrukahvan kylkeen jotenkin.. Ideoita?

Edit: Pilli ei tule kyseeseen. Se ehkä toimii rullaluistelussa, mutta pyöräilyssä se kuulostaa varsin vaaralliselta.. Se ei voi roikkua kaulassa. Se ei voi olla valmiina suussa eikä sitä voi pitää kädessä (kuten rullaluistelussa). Taskusta kaivaminen olisi hidasta ja hazardia..
 
Viimeksi muokattu:

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37046
Sijainti
Helsinki
niin ja aerotankoon sitä ei voi kiinnittää, koska mä irroitan sen aina välillä. Se ei ole aina tossa kiinni.
 

Myllis

Lounke-Pelle
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
17459
Sijainti
Lounke
Eikohan oma ja muiden turvallisuus ole tarkeampi kuin kaikenmaailman mittarit.... :eek:

Kylla ma niita itsekin kaytan, mutta prioriteetit, hei... :thumbup:
 

Myllis

Lounke-Pelle
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
17459
Sijainti
Lounke
Tai sitten suljetulle radalle tai moottoritielle jos ei muiden kanssa mahdu ajamaan.... :eek:
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37046
Sijainti
Helsinki
Eikohan oma ja muiden turvallisuus ole tarkeampi kuin kaikenmaailman mittarit.... :eek:

Kylla ma niita itsekin kaytan, mutta prioriteetit, hei... :thumbup:
Sä et ymmärtänyt! Siis mittarin voi ottaa pois mutta kun se kello ei mahdu tohon kohtaan jossa polar on. Tanko on liian paksu, näetkö? :p Ja muutenkin se on liian kaukana otteesta. Pidän kiinni tosta kohdasta, joka on hopean värinen! :tongue:

Se mun nippusideviritys oli ton sigmamittarin kohdalla siten että kello roikkui ohjainkannattimesta. Nyt tuossa kuvassa sitä ei ole, koska olin viikonloppuna leirillä jossa kelloa ei tarvittu.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37046
Sijainti
Helsinki
Tai sitten suljetulle radalle tai moottoritielle jos ei muiden kanssa mahdu ajamaan.... :eek:
Tähänkin taisin mielestäni jo mainita että valitsen usein mielelläni autotien ajoväyläkseni. Mutta moottoritielle ei saa mennä..

Ja miksi ihmeessä alat väittelemään kun ystävällisesti kysyin sulta vinkkiä mihin sen kellon voisi laittaa ja miten. Sanoin että jarrukahvan läheisyydessä olisi optimaalinen paikka. Miten saisin sen siihen?
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Kun moottoripyöräilijöille ehdotettiin kypäräpakkoa pidettiin ajatusta ensin huvittavana.
Kun mopoilijoille ehdotettiin kypäräpakkoa pidettiin ajatusta ensin naurettavana.
Nyt ehdotetaan polkupyöräilijöille kypäräpakkoa.

Jäin miettimään, notta mikä mahtaa ollakaan seuraava kypäräpakkoryhmä. Ideoita?
Lainelautailijat? Hiihtäjät? Ostoskärryjen ohjastajat? Uimahyppääjät?
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Kypäräpakkolaiset ovat liikenteessä liikkuvia, joten miten olisi mopoautoilijat? 'Paperista' tehtyjä hidastustöyssyjä.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Se soittokellohan on PAKOLLINEN varuste, ei mikään lisävaruste. Poliisilla on oikeus ja velvollisuus määrätä tuollaisella pyörällä polkeva jalkamieheksi, ihan siinä missä pimeällä valotta ajavakin ;)

Polkupyörä
16 § (21.5.2003/409)
Polkupyörää koskevien säännösten soveltaminen

Tässä luvussa olevia säännöksiä sovelletaan ajoneuvolain 19 §:ssä määriteltyyn polkupyörään, jonka istuinkorkeus istuimen matalimmassa säätöasennossa on 0,635 metriä tai enemmän. Tässä luvussa olevia säännöksiä sovelletaan soveltuvin osin myös potkupyörään ja selkänojalla varustettuun tai makuuasennossa ajettavaan polkupyörään, vaikka istuimen istuinkorkeus on alle 0,635 metriä.
17 §
Jarrut

1. Polkupyörässä tulee olla ainakin yksi tehokas jarrulaite. Tavaran tai useamman kuin yhden henkilön kuljetukseen tarkoitetussa polkupyörässä, perävaunulla varustetussa polkupyörässä ja polkupyörässä, jossa on enemmän kuin kaksi vaihdetta, tulee kuitenkin olla kaksi erillistä tehokasta jarrulaitetta.

2. Jarrulaitteiden jarrutustehon ja lujuuden tulee täyttää standardin SFS 5200 tai ISO 4210 jarruja koskevat vaatimukset.
18 §
Ohjauslaite

Jos polkupyörän ohjaustangon ja etuhaarukan yhdistävä ohjainkannatin on säädettävissä, sen tulee olla varustettu pysyvällä merkinnällä vähimmäissyvyydestä, johon ohjainkannatin on asetettava etuhaarukan laakeriputkeen. Vähimmäissyvyysmerkinnän tulee olla putken alapäästä mitattuna etäisyydellä, joka on 2,5 kertaa ohjainkannatinputken ulkohalkaisija.
19 §
Heijastimet

1. Polkupyörässä tulee olla etu-, sivu-, poljin- ja takaheijastimet. Sivuheijastimet on oltava polkupyörän sekä etu- että takaosassa kummallakin sivulla. Poljinheijastimia tulee kussakin polkimessa olla kaksi ja poljettaessa niistä toisen tulee olla suunnattu eteen- ja toisen taaksepäin. Urheilu- tai kilpakäyttöön rakennetussa, tiellä käytettävässä polkupyörässä, jonka omamassa on enintään 10 kg ja jossa on vähintään 12 vaihdetta, ei kuitenkaan vaadita etu-, sivu- eikä poljinheijastimia polkupyörää valoisaan aikaan ajettaessa.

2. Etuheijastimen tulee olla valkoinen, takaheijastimen punainen sekä poljin- ja sivuheijastimien ruskeankeltaisia. Sivuheijastimina hyväksytään myös heijastavat renkaat, jotka väriltään ja heijastuskyvyltään vastaavat E-säännön n:eek: 88 vaatimuksia.

3. Etu- ja takaheijastimen tulee olla vähintään 0,30 metrin ja enintään 1,20 metrin korkeudella tiestä.

4. Etu-, sivu- ja takaheijastimen tulee olla hyväksytyt liitteessä 1 olevassa 33 kohdassa mainitun direktiivin tai E-säännön luokkaan IV A. Poljinheijastimien tulee täyttää sanotun direktiivin tai E-säännön luokan I A punaisen heijastimen heijastusvaatimukset.

5. Polkupyörässä saa olla turvaviiriin kiinnitetyt, eteenpäin suunnatut valkoiset tai keltaiset ja taaksepäin suunnatut keltaiset tai punaiset heijastimet. Turvaviiri saa olla käännettävissä pyörän pitkittäissuuntaan.

6. Polkupyörässä saa olla tässä pykälässä vaadittujen heijastimien lisäksi eteenpäin suunnattuja valkoisia, sivullepäin suunnattuja keltaisia ja taaksepäin suunnattuja punaisia heijastimia. Tässä pykälässä vaadittujen heijastimien lisäksi eteenpäin ja taaksepäin suunnatut sallitut heijastimet saavat olla asennettuina leveyssuunnassa polkupyörän keskilinjasta poiketen ja enintään 1,30 metrin korkeudelle tiestä.
20 §
Valaisimet

1. Ajettaessa tieliikennelain 36 §:n 2 momentin mukaisissa olosuhteissa tulee polkupyörässä olla eteenpäin valkoista tai vaaleankeltaista valoa näyttävä valaisin. Polkupyörässä saa olla taaksepäin punaista valoa näyttävä valaisin. Valaisimet saavat olla sijoitettuina leveyssuunnassa polkupyörän keskilinjasta poiketen.

2. Valaisimien tulee olla vähintään 0,30 metrin ja enintään 1,30 metrin korkeudella tiestä.
21 §
Äänimerkinantolaite

Polkupyörässä tulee olla äänimerkinantolaitteena soittokello.
 
Viimeksi muokattu:

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37046
Sijainti
Helsinki
Se soittokellohan on nopealle pyöräilijälle erittäin hyödyllinen varuste, ja vieläpä lain mukaan pakollinen, ei mikään lisävaruste.
niin.. totta.. joskin maantiellä se on toki täysin tarpeeton, mutta kaupungissa asuva ei pääse koskaan suoraan maantielle, joten olisihan se hyödyllinen..

Mutta tosiaan voihan sitä suullakin ääntä pitää..

Aika käsittämätöntä kun liikkeissä myyvät täysin tieliikennelaittomia polkupyöriä.
öh.. mun mielestä on käsittämätöntä etteivät myy erilaisiin pyöriin soveltuvia kelloja! Jos vaikka katsot tuota mun pyörän ohjaustankoa, niin huomaat varmaan että ihan hyvin siihen on saanut kaikkea muuta kiinnitettyä, mutta kelloa ei sitten millään meinaa saada! Tuon tyyppinen ohjaustanko on kuitenkin ihan perusmallia kilpureissa..

Niin ja sekin oli outoa että kun pyörä liikkeessä kysyin kilpapyörään sopivaa kilkutinkelloa niin mulle suurin piirtein naurettiin siellä ja sanottiin ettei kilpapyöriin saa kilkutinkelloa.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37046
Sijainti
Helsinki
Se soittokellohan on PAKOLLINEN varuste, ei mikään lisävaruste. Periaatteessa polisi voisi määrätä tuollaisella pyörällä polkevan jalkamieheksi, ihan siinä missä pimeällä valotta ajavankin.
muutit sitten tekstisi provosoivammaksi.. :nope:

Mutta samat perustelut tähänkin sopii..
Enkä ymmärrä miksi tässä nyt piikittelet mua, kun kokoajan oon sanonut että kovasti yritän sitä kelloa pyörääni jotenkin saada. Eikä täällä kukaan ole tainnut kannattaa kellottomuutta?
 

Myllis

Lounke-Pelle
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
17459
Sijainti
Lounke
Ja miksi ihmeessä alat väittelemään kun ystävällisesti kysyin sulta vinkkiä mihin sen kellon voisi laittaa ja miten. Sanoin että jarrukahvan läheisyydessä olisi optimaalinen paikka. Miten saisin sen siihen?
En ma ala vaittelemaan, itsekin olen pro-pyorailija.

Eikohan tuohon triathlon-tangon eteenpain menevaan tankoon esmerkiksi sellainen menisi?
Ja kuten Zaikom mainitsi, se on laissa vaadittua.

Jotenkin tuntuu etta osa "kilpapyorailijoista" kuvittelee olevansa tavallista kansaa ylempana ja siispa selityksia loytyy miksi ei voi lakia noudattaa....
Ja tavallinen kansa taas vihaa enampi, ja me muut harrastelijat karsimme siita vihasta... :thumbfh:
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
muutit sitten tekstisi provosoivammaksi.. :nope:

Mutta samat perustelut tähänkin sopii..
Enkä ymmärrä miksi tässä nyt piikittelet mua, kun kokoajan oon sanonut että kovasti yritän sitä kelloa pyörääni jotenkin saada. Eikä täällä kukaan ole tainnut kannattaa kellottomuutta?
Muokkasin sitä jotten piikittelisi nimenomaisesti sinua. Mielestäni muokattu versio sisältää vähemmän provoa ja on asiapainotteisempi. Kyllä liikenteessä käytettävän pyörän pitää olla liikennekelpoinen, ihan siinä missä auton tai moponkin. Luuletko että poliisia kiinnostaa selitykset autotekniikasta? Pyöriä kyllä katsotaan enemmän läpi sormien.
 
Viimeksi muokattu:

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37046
Sijainti
Helsinki
En ma ala vaittelemaan, itsekin olen pro-pyorailija.

Eikohan tuohon triathlon-tangon eteenpain menevaan tankoon esmerkiksi sellainen menisi?
Ja kuten Zaikom mainitsi, se on laissa vaadittua.

Jotenkin tuntuu etta osa "kilpapyorailijoista" kuvittelee olevansa tavallista kansaa ylempana ja siispa selityksia loytyy miksi ei voi lakia noudattaa....
Ja tavallinen kansa taas vihaa enampi, ja me muut harrastelijat karsimme siita vihasta... :thumbfh:
Kuten sanoin niin toi triathlon-tanko ei oo tossa aina. Välillä otan sen pois.
Eikä se siinä ole muutenkaan sen parempi kuin se nippusideviritelmä ohjainkannattimessa, joka mulla on nytkin siis tosiaan käytössä.

Lain vaatimukset ymmärrän, mutta minusta se pitäisi edellyttää, että lakia olisi mahdollista noudattaa kaikissa välineissä.. Ei nää mitään tekosyitä ole, mitä olen kertonut. Olen jo sanonut missä kohtaa pyörän ohjaustankoa kello olisi kaikkein paras, mutta sellaista kelloa en ole nähnyt.

Toi asennevamma pätee kyllä kaikkiin liikenteen käyttäjiin. Ei pelkästään kilpapyöräilijöihin. :) Mutta myönnän kyllä että välinpitämättömyyttä tässä harrastajakunnassa on paljon. Etenkin ns. elite-kuskeissa jotka eivät edes morjensta tavallisia kuntoilijoita. :D
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37046
Sijainti
Helsinki
Muokkasin sitä jotten piikittelisi nimenomaisesti sinua. Mielestäni muokattu versio sisältää vähemmän provoa ja on asiapainotteisempi. Kyllä liikenteessä käytettävän pyörän pitää olla liikennekelpoinen, ihan siinä missä auton tai moponkin. Luuletko että poliisia kiinnostaa selitykset autotekniikasta? Pyöriä kyllä katsotaan enemmän läpi sormien.
Niin, mutta jos ei valmisteta kelloja, jotka sopii pyörään? :jaska:
Mitä helvettiä sille voi? Käyttää sellaista kelloa, jota on vaikea käyttää? Toki se on parempi kuin ei mitään, mutta.. phlllrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr..
 
Ylös