Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Kaikki joilla on silmät varmaan huomasivat, kuinka hyvin tuo Valencian rata sopii F1-autolla kilvan ajoon. Singaporen rata tuon profiilin mukaan tarjonnee vielä astetta tylsemmän kisan, jos mahdollista. Ei näyttäisi olevan yhtään kunnolista suoraa ohituksia varten. Miksi ihmeessä pitää uusista radoista suunntella tällaisia? Oikeesti jopa Hungaroringin kisa oli mielenkiintoisempi, mitä tämä Valencian, siellä on sentään muutama ajettava mutka, eikä vaan tuollaisia kinkkejä rata täynnä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kaikki joilla on silmät varmaan huomasivat, kuinka hyvin tuo Valencian rata sopii F1-autolla kilvan ajoon. Singaporen rata tuon profiilin mukaan tarjonnee vielä astetta tylsemmän kisan, jos mahdollista. Ei näyttäisi olevan yhtään kunnolista suoraa ohituksia varten. Miksi ihmeessä pitää uusista radoista suunntella tällaisia? Oikeesti jopa Hungaroringin kisa oli mielenkiintoisempi, mitä tämä Valencian, siellä on sentään muutama ajettava mutka, eikä vaan tuollaisia kinkkejä rata täynnä.
Minäkin vähän ihmettelin, että miksi se "takalenkki", joka käytännössä rakennettiin neitseelliselle maalle piti tehdä niin mutkittelevaksi. Olisivat tehneet kunnolla suoraa, niin peesaaminen ja rinnalle tulo olisivat olleet mahdollisia. Hassua kyllä, se ohituspaikaksi uumoiltu sillan jälkeinen suora ei ollut mitään sinne päinkään.

Singaporen suhteen olen ollut alusta asti epäileväinen.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Tosin kisahan on Singaporessa toissijaista, pääasia on sen ihmettelemisessä miten yöstä tehdään päivä. :rolleyes:
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Tosin kisahan on Singaporessa toissijaista, pääasia on sen ihmettelemisessä miten yöstä tehdään päivä. :rolleyes:
Pötyä, se tuskin on ongelma. Olympialaisetkin oli yleisurheilun osalta illalla, pimeetä oli linnunpesän ulkopuolella, mutta ei sitä näkynyt juurikaan TV:ssä. Eli vaikuttaneeko "pimeys" mitään.

Rata on kuitenkin uusi, niin että mielenkiintoa riittää perjantaille ja lauantaille. Samaan aikaan tulee myös katottua se, että eroaako se juuri millään tavalla normaalista kisasta. Toki se eroaa, kun valot on eikä aurinko, mutta miten oikeesti lie vaikuttaa..

Ja sunnuntaille ei jää muuta ku luu kouraan tylsää kisaa katellessa kun uutuuden hohto on jo mennyt..


Täytyy todella toivoa, että nämä "hieman" tylsät radat olisivat ensi kaudella edes siedettäviä Fykkösille.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Ihmeellistä kyllä että Valencia ei tarjonnut ohituksia. Mielestäni kuitenkin lähtösuoran jälkeen on hitaita ja todella hitaita mutkia aina sillalle asti, jonka jälkeen olisi pitkä suora. Onko kuitenkin niin, että nykyautoilla ei voi seurata edes noissa 100km/h mutkissa riittävän lähellä? Vai kärsiikö aerodynamiikka liikaa esim. ennen siltaa olevassa pitkässä jarrutuksessa liikaa?

Jos ensi kaudeksi jotain muutoksia tekisin, niin
- T10 (sillan jälkeinen oikea) leveämmäksi, siten että voi ajaa aivan sieltä reunan vierestä
- T12 (takasuoran jälkeinen) PALJON hitaammaksi ja tiukemmaksi
Viimeisen sektorin voikin sitten piirtää kokonaan uusiksi. :jaska:
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Pötyä, se tuskin on ongelma. Olympialaisetkin oli yleisurheilun osalta illalla, pimeetä oli linnunpesän ulkopuolella, mutta ei sitä näkynyt juurikaan TV:ssä. Eli vaikuttaneeko "pimeys" mitään.
Puolittain vitsillä tarkoitin pääasia tulee olemaan itse spektaakkeliseikat kuin itse kisan tapahtumat. Vähän niin kuin Monacossa.

Nimenomaan pimeähän siellä ei tule olemaan.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Toisesta ketjusta:
Singaporessa. Tarkoitushan oli nimenomaan saada eurooppalaisittain "väärään aikaan" tuleva kisa siirrettyä järkevämpään televisioaikaan.
Milloin Singaporesta alettiin puhumaan ensimmäisen kerran? Oliko sitten aivan alunperin tarkoitus ajaa (paikalliseen aikaan) päivällä? Ainakin se hyväksyttiin syyskuussa 2007 ja leima iltakisalle annettiin lokakuussa.


-
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Toisesta ketjusta:

Milloin Singaporesta alettiin puhumaan ensimmäisen kerran? Oliko sitten aivan alunperin tarkoitus ajaa (paikalliseen aikaan) päivällä? Ainakin se hyväksyttiin syyskuussa 2007 ja leima iltakisalle annettiin lokakuussa.
F1-comin mukaan se vahvistettiin 10.5.2007 ja suoraan iltakilpailuksi. Tuossa syyskuun uutisessa hyväksytään itse rata. Ei Singaporesta ihan alunperin iltakilpailua suunniteltu, mutta mistä se sitten lasketaan milloin alettiin puhumaan? Vuodesta 2000?
 
Viimeksi muokattu:

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Gotlandsringille voisivat mennä pöristelemään, eikös se ole täydessä muodossaan turvavaatimukset kattava ja ainakin melkein 20-kilometrinen pätkä.

EDIT: Katselin vähän infoa radasta ja etelälenkki ei olekaan vielä valmiina. Valmiissa muodossaan ilmeisesti on noin pitkä. 6.5-kilometrinen pohjoislenkki on jo valmis.
En tiedä mikä luku tuo 6,5km on, mutta ymmärtääkseni koko lenkin pituus pitäisi olla n. 7,4km. Valmiina oleva pohjoislenkki on vain 3,2km pitkä. Pohjoisratakin on vielä jaettavissa kahtia, joten erilaisia rataprofiileja piisaa... ainakin, jos tuo eteläpuoli joskus valmistuu.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Kaikki joilla on silmät varmaan huomasivat, kuinka hyvin tuo Valencian rata sopii F1-autolla kilvan ajoon. Singaporen rata tuon profiilin mukaan tarjonnee vielä astetta tylsemmän kisan, jos mahdollista. Ei näyttäisi olevan yhtään kunnolista suoraa ohituksia varten. Miksi ihmeessä pitää uusista radoista suunntella tällaisia?
Singaporen rata on hitaampi, mikä saattaa luoda yllättäviä ohituspaikkoja hitaille osuuksille. Ajetaan isommalla siivellä, joten pitäisi pystyä peesaamaan paremmin.

Ainoa ennakkoon varmahkon tuntuinen ohituspaikka on radan jälkimmäisen sillan ylittävän suoran pää. Sinne kiihdytetään takavinkkelimutkasta ja suoran päässä melko hidas 90-mutka.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mikäs tämä "Oulon" ratahanke oikein on? Huuhaa? http://www.motorsport-aktuell.com/artikel_6047.html
Ylikiiminkiin tulevasta monitoimikeskuksesta on kyse. Sisältää paljon muutakin kuin moottoriurheilua. Tuosta artikkelista (yläastesaksallani, heh) saa kyllä paljon suureellisemman kuvan kuin itse suunnitelmista, mutta ehkä niitä on upgreidattu matkan varrella.
http://www.ylikiiminki.fi/sivu/fi/tekninentoimi/monitoimikeskus/
(tuolta löytyvästä Yleissuunnitelma 2006-pdf:stä selviää lisää)

Ainakin tuon kanssa on edetty maltilla ja hitaasti. "Oulo" viitannee Ouluun, jonka osaksi Ylikiiminki siirtyy 2009, eli ennen kompleksin valmistumista.
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
F1-comin mukaan se vahvistettiin 10.5.2007 ja suoraan iltakilpailuksi. Tuossa syyskuun uutisessa hyväksytään itse rata. Ei Singaporesta ihan alunperin iltakilpailua suunniteltu, mutta mistä se sitten lasketaan milloin alettiin puhumaan? Vuodesta 2000?
F1.com linkki ei muuten toimi, mutta hällä väliä. Sitä minäkin siis ajattelin että iltakisa olisi ollut jo pitempään suunnitelmissa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
F1.com linkki ei muuten toimi, mutta hällä väliä. Sitä minäkin siis ajattelin että iltakisa olisi ollut jo pitempään suunnitelmissa.
Sori. Nyt toimii. En muista milloin iltakisa tarkalleen tuli suunnitelmiin, mutta veikkaisin viimeistään alkuvuodesta 2007, Australian kisan tienoilla.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Tuossa oli jo aiemmin ollut keskustelua Valencian huonoista ohitusmahdollisuuksista. Luulempa, että suurin ongelma edelläajavan peesauksessa on radan likaisuus, joka oli nimenomaan Valenciassa silmin nähtävissä. Vaikea kuvitellakaan, että edelläajavaa voi yhtään peesata, jos joutuu ajamaan täysin samaa linjaa. Luulisin tilanteen helpottuvan huomattavasti, jos rataa voitaisiin puhdistaa edes pitkiä suoria edeltävistä mutkista ja ennen näitä mutkia, jolloin erilaisilla ajolinjoilla voi hakea parempaa vauhtia suoralle ja pystyä seuraamaan paremmin edellä ajavaa.

Toinen (pienempi) ongelma saattaa olla pienen downforcen määrä. En ole varma olenko oikeassa, mutta mulla on oma teoriani siitä: Kun autossa on vähän downforcea, niin auto kiihtyy suurissakin nopeuksissa paremmin. Perässä ajava ei tällöin saa yhtä suurta imuapua kuin hitaammilla radoilla. Olen kiinnittänyt huomiota, että autot alkavat todella hyötyä imuavusta vasta suuremmilla nopeuksilla, kun nopeus kasvaa hitaammin. Tällä selittyisi myös se, ettei Monzan ensimmäisen mutkan (koko shikaanin) jälkeisellä suoralla ohitella ilman taistelua jo pääsuoralla. Hitaamalla radalla se voisi olla hyvä ohituspaikka johtuen esim. kohtuullisesta pituudesta (pituus mielestäni suunnilleen sama, mitä Nürburgringin pääsuora eli 800 metrin luokkaa). Valenciassahan monet suorat ovat arviolta noin 600-750 metriä, joka ei mielestäni nopealla radalla ole tarpeeksi.
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Olen kiinnittänyt huomiota, että autot alkavat todella hyötyä imuavusta vasta suuremmilla nopeuksilla, kun nopeus kasvaa hitaammin. Tällä selittyisi myös se, ettei Monzan ensimmäisen mutkan (koko shikaanin) jälkeisellä suoralla ohitella ilman taistelua jo pääsuoralla. Hitaamalla radalla se voisi olla hyvä ohituspaikka johtuen esim. kohtuullisesta pituudesta (pituus mielestäni suunnilleen sama, mitä Nürburgringin pääsuora eli 800 metrin luokkaa).
Monzassa on se huomionarvoinen seikka, että radan ehkä paras ohituspaikka maalisuoran lisäksi on Roggia -shikaanin jälkeen. Mikäli pystyy vähänkään haittaamaan Roggiaan tullessa edelläajavan linjan valintaa, se mahdollistaa ohituksen Roggiasta Lesmoon kiihdytettäessä. Ja kyseessä on vielä radan lyhimpiä suoria.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös