Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Ainoa muutos mitä Spa:lle voitaisiin tehdä olisi mielestäni sellainen, että Eau Rouge laitettaisiin hiukan tiukemmaksi jotta nykyautoilla olisi lähestulkoon mahdotonta päästä mutkan läpi kaasu pohjassa. Koko kurvi on kokenut inflaation kun kaikki ajaa sen läpi nykyään täysillä.
Ehkä tota muutosta ei kannata enää tehdä, kun ensikaudelle lähtee downforcea paljon pois. Voipi olla, ettei enää mene kaasu pohjassa.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Voivoi sentään. Kun yhdelle "hoviarkkitehdille" annetaan vapaat kädet suunnitella jokainen rata niin niistä tulee täysin suunnitelijansa näköisiä: tylsiä, mitäänsanomattomia ympyräajon näyttämöitä. Kun tämän herran ansioluetteloon lisätään vielä Hocken pilaaminen ja mahdollinen Span väkivaltainen perseraiskaus niin avot.

Ennen kauden alkua uudet katuradat kuulostivat jotenkin jänniltä ja vauhdikkailta. Odotin paluuta 80-luvulle Las Vegasin, Detroitin ja Dallasin malliin. Pettymys. Ei ohituspaikkoja, ei ulosajoja, ei yksinkertaisesti mitään tavallista poikkeavaa ykkösistä. Oli se keskinopeus miten kova tahansa niin tällaisilla radoilla ei tee yhtään mitään. Niiden kaiteiden pitää olla mahdollisimman lähellä kuljettajaa kuten Monacossa.

Uuden muovi-Formulan keulakuvana toimii mr. Felipe Massa: kolme voittoa Turkissa, kaksi voittoa Bahrainissa, voitto Valenciassa. Jokohan Hermann on saanut syvimmät kiitokset brasilialaiselta ratojen tiimoilta ;)
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Voivoi sentään. Kun yhdelle "hoviarkkitehdille" annetaan vapaat kädet suunnitella jokainen rata niin niistä tulee täysin suunnitelijansa näköisiä: tylsiä, mitäänsanomattomia ympyräajon näyttämöitä. Kun tämän herran ansioluetteloon lisätään vielä Hocken pilaaminen ja mahdollinen Span väkivaltainen perseraiskaus niin avot.

Ennen kauden alkua uudet katuradat kuulostivat jotenkin jänniltä ja vauhdikkailta. Odotin paluuta 80-luvulle Las Vegasin, Detroitin ja Dallasin malliin. Pettymys. Ei ohituspaikkoja, ei ulosajoja, ei yksinkertaisesti mitään tavallista poikkeavaa ykkösistä. Oli se keskinopeus miten kova tahansa niin tällaisilla radoilla ei tee yhtään mitään. Niiden kaiteiden pitää olla mahdollisimman lähellä kuljettajaa kuten Monacossa.

Uuden muovi-Formulan keulakuvana toimii mr. Felipe Massa: kolme voittoa Turkissa, kaksi voittoa Bahrainissa, voitto Valenciassa. Jokohan Hermann on saanut syvimmät kiitokset brasilialaiselta ratojen tiimoilta ;)
Ketä kiinnostaa ohitukset ja mielenkiintoiset radat? Turvallisuus on tärkeintä, kysy vaikka FIA:lta ja ruoska-maxilta.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1342
Kaikki Tilken haukkujat, katsokaapa huviksenne ohitusten määrää Tilken suunnittelemilla radoilla. Sen jälkeen verratkaa sitä muiden ratojen ohitusten määrään.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4334
Kaikki Tilken haukkujat, katsokaapa huviksenne ohitusten määrää Tilken suunnittelemilla radoilla. Sen jälkeen verratkaa sitä muiden ratojen ohitusten määrään.
Ai että radoilla kuten Spa, Silverstone, Interlagos on muka vähemmän ohituksia kuin Tilken raiskaamilla radoilla? Yksikin noista edellä mainituista radoista riittää pesemään 6-0 kaikki Tilken radoilla tapahtuneet ohitukset yhteen laskettuna.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4334
Yksi hovinarri jaksaa tasan tarkkaan viihdyttää yleisöänsä vain tietyn hetken ajan ei yhtään pidempään ja tämän jälkeen homma maistuu puulta.:jaska: Näin jo vuosisatoja sitten ja tämä pätee myös nykypäivään: Tilke on nähty, kuultu ja koettu ja on aika vaihtaa viihdyttäjää. :frank:
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Tilke on nähty, kuultu ja koettu ja on aika vaihtaa viihdyttäjää. :frank:
Shh, kohta Bernie alkaa muuten itse rakennella rataprofiileita, ties mitä skeidaa sieltä tulisi (New York City -katurata...)

Ei tosin sen puoleen, etteikö Tilke saisi jo häipyä kuvioista.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1342
Ai että radoilla kuten Spa, Silverstone, Interlagos on muka vähemmän ohituksia kuin Tilken raiskaamilla radoilla? Yksikin noista edellä mainituista radoista riittää pesemään 6-0 kaikki Tilken radoilla tapahtuneet ohitukset yhteen laskettuna.
Sen tarkemmin en nyt jaksa lähteä tutkimaan kun pitäisi töitä tehdä, mutta tässä ohitustilastot vuosilta 97-08 unkarin jälkeen

Keskimäärin ohituksia 16.7 per kisa. Tilken radoilta Malesia 19.8, Bahrain 20.4, Turkki 20.2, (Saksassa 20, mutta en muista koska se muuttui, Japani 46, mutta sadekeli) Kiinassa 32. Olikos Indy Tilken rata, 20.5

Spassa 19 ohitusta per kisa, briteissä 21.7, brasiliassa 24.9.

Sadesäätä ei oteta huomioon, mutta mikäli ne karsisi pois, veikkaisin että Tilken radat erottuisivat edukseen.

Nih.


1997-2008
Grand Prix 2008 '07 '06 '05 '04 '03 '02 '01 '00 '99 Total Avg.
===================================================================
1. Australia 11 11 23 5 9 38 19 18 13 41 198 18.4
2. Malaysia 11 12 16 7 20 16 27 47 31 11 199 19.8
3. Bahrain 14 20 39 14 15 -- -- -- -- -- 102 20.4
4. Spain 3 5 7 3 7 19 10 10 4 4 120 10.0
5. Turkey 11 15 25 30 -- -- -- -- -- -- 81 20.2
6. Monaco 21 2 19 10 5 0 9 6 2 5 83 7.5
7. Canada 17 21 9 12 19 8 15 13 14 14 174 14.5
8. France 9 6 5 5 14 12 3 8 17 43 146 12.2
9. Britain 44 16 6 8 11 49 47 7 8 13 260 21.7
10. Germany 25 -- 21 9 29 14 25 15 42 16 220 20.0
11. Hungary 3 5 32 12 6 25 1 5 10 7 145 12.1
12. Europe-3 .. -- -- -- -- -- -- -- -- -- - ---
13. Belgium .. 15 -- 28 22 -- 5 8 16 15 171 19.0
14. Italy .. 10 12 14 38 5 20 19 18 14 182 16.6
15. Singapore .. -- -- -- -- -- -- -- -- -- - ---
16. Japan-2 .. 46 -- -- -- -- -- -- -- -- 46 46.0
17. China .. 40 51 20 17 -- -- -- -- -- 128 32.0
18. Brazil .. 20 18 6 41 48 30 26 22 27 274 24.9
-------------------------------------------------------------------
-- Austria -- -- -- -- -- 20 18 17 20 30 155 22.1
-- Europe-2 -- 18 13 24 11 8 27 7 28 33 186 16.9
-- Japan-1 -- -- 13 12 21 20 2 17 8 4 125 12.5
-- San Marino -- -- 4 7 6 4 6 13 7 11 71 7.1
-- USA -- 14 5 0 16 36 21 21 51 - 164 20.5
-------------------------------------------------------------------
Totals 169 276 318 226 307 322 285 257 311 288 3331 16.7
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Ketä kiinnostaa ohitukset ja mielenkiintoiset radat? Turvallisuus on tärkeintä, kysy vaikka FIA:lta ja ruoska-maxilta.
Mielestäni ratojen turvamääräyksiä voisi höllentää tuntuvasti jotta saataisiin hieman kapeahkommat turva-alueet ja ratoihin jotain haastetta vrt. Spa. Nykyautot ovat niin turvallisia että voit ajaa käytännössä kolmeasataa lasissa päin betoniseinää ja suurin mahdollinen vamma on se että pää on vähän kipeä pari viikkoa onnettomuuden jälkeen.

Lajin parissa ei ole kuollut ainuttakaan kuljettajaa neljääntoista vuoteen, eikä kunnon kuolonkolari ole ollut lähelläkään sitten Mika Häkkisen onnettomuuden. Nykymeno jossa 20 autoa köröttelee lähdöstä maaliin Valencian kaltaisella töttöröö-radalla ei saa olla nykysuuntaus.:nope:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Mielestäni ratojen turvamääräyksiä voisi höllentää tuntuvasti jotta saataisiin hieman kapeahkommat turva-alueet ja ratoihin jotain haastetta vrt. Spa. Nykyautot ovat niin turvallisia että voit ajaa käytännössä kolmeasataa lasissa päin betoniseinää ja suurin mahdollinen vamma on se että pää on vähän kipeä pari viikkoa onnettomuuden jälkeen.

Lajin parissa ei ole kuollut ainuttakaan kuljettajaa neljääntoista vuoteen, eikä kunnon kuolonkolari ole ollut lähelläkään sitten Mika Häkkisen onnettomuuden. Nykymeno jossa 20 autoa köröttelee lähdöstä maaliin Valencian kaltaisella töttöröö-radalla ei saa olla nykysuuntaus.:nope:
En tarkoittanut tuolla sitä, että kaikkia ratoja pitää välttämättä muuttaa ränneiksi.

Se, että jotain Span kaltaista jo vuosikymmen sitten suht turvalliseksi muutettua, nopeaa rataa ollaan vuosi vuodelta muutettu enemmän ja enemmän prisman parkkipaikkaa muistuttavaksi asvalttihelvetiksi, se pistää vituttamaan. Radan "haaste" on tänä päivänä se, että ajatko kierroksen sekunnin kymmenyksen nopeammin, vai et. Liki kaikki mutkat voi oikoa, jos siltä tuntuu. Ei ole enää mitään kuskin kanttia kysyviä paikkoja, vaan voi huoletta laskea menemään. Normaaliliikenteen seassa on kymmeniä kertoja vaarallisempaa ajaa.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
En tarkoittanut tuolla sitä, että kaikkia ratoja pitää välttämättä muuttaa ränneiksi.

Se, että jotain Span kaltaista jo vuosikymmen sitten suht turvalliseksi muutettua, nopeaa rataa ollaan vuosi vuodelta muutettu enemmän ja enemmän prisman parkkipaikkaa muistuttavaksi asvalttihelvetiksi, se pistää vituttamaan. Radan "haaste" on tänä päivänä se, että ajatko kierroksen sekunnin kymmenyksen nopeammin, vai et. Liki kaikki mutkat voi oikoa, jos siltä tuntuu. Ei ole enää mitään kuskin kanttia kysyviä paikkoja, vaan voi huoletta laskea menemään. Normaaliliikenteen seassa on kymmeniä kertoja vaarallisempaa ajaa.
Yhdyn tähän. Kisaviikonloppuna keskitytään pitkälti limitin hakemiseen. Jos menee harkoissa vähän mutkia leveäksi, niin ei paljoa haittaa. Käännös turva-alueella ja taas mennään. En tiedä, mikä järki noissa nykytrendin mukaisissa turva-alueissa on. Katsojan kannalta ne tappavat mielenkiintoa ja toisaalta, jos autosta esim. hajoaa jotain ennen kurvia, niin kyllähän se nyt hiekkaan pysähtyy nopeammin, kuin asvalttiin. Riskinotto ei vaadi monilla radoilla mitään rohkeutta nykyään. Valencian paljon mainostetulla katuradallakin kaikkien riskipaikkojen turva-alueet olivat pitkälle jatkettuja parkkipaikkoja. Ei mikään ihme, ettei seinään ajoja nähty ensimmäistäkään koko viikonloppuna.

Tottakai turvallisuus on hyvä asia, mutta kun autot ovat jo äärimmäisen turvallisia, niin tuntuu pahasti yliampuvalta ratojen nykyinen suunnittelupolitiikka. Ollaan jo menty sen rajan yli, missä se alkaa syödä lajin kiinnostavuutta. Vaara kuuluu lajiin ja kuskin on oltava valmis ottamaan se riski. Mutta jos se vaaran momentti poistetaan kokonaan, tärkeä osa lajin viehätystä kuolee samalla. Moniko kuski olisi ajanut 60-luvun formulaa, jos olisi pelännyt turvallisuutensa puolesta? Sitäpaitsi Tilken radat ovat niin turvallisia, että ei se mitään erityistä rohkeutta vaatisi edes 60-luvun vehkeillä niitä ajella. Eri puuhaa se oli vanhoilla Hocken ja Monzan radoilla. En tarkoita, että niihin aikoihin pitäisi palata, mutta syystäkin monet sen ajan kuskit ovat legendoja.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Ei tarvitse kuin ihan kotoisessa Suomessa käydä ajamassa ratapäivillä Alastarolla ja Ahvenistolla verraten niitä keskenään:

Alastaro on aakeetalaakeeta leveää baanaa ja suuret hiekka-alueet ovat joka paikassa vastassa jos sattuu hieman lipeämään. Lisäksi korkeuseroja radalta ei juuri löydy kuin loppuosan loiva notko. Pitkät ja nopeat mutkat loistavat poissaolollaan, vain teräviä kaasu pohjassa ajettavia kink -tyylisiä mutkia löytyy. Eivätkä ne ole kovinkaan vaativia. Vain pari "ajettavaa" mutkaa löytyy.

Ahvenistolla on pimeitä ylityksiä ja mutkia, kaiteet ovat joko radassa kiinni tai metrin päässä radasta. Korkeuseroa huimat 32 metriä alle kolme kilsaa pitkällä radalla. Ulkomainen alan lehtimieskin totesi radalla vierailtuaan sen olevan Mini-Nordschleife.


Yhteenvetona:

Alastarolla ajaessa meinaa nukahtaa kesken kierroksen. Ahvenistolla tuntee elävänsä.
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Ei tarvitse kuin ihan kotoisessa Suomessa käydä ajamassa ratapäivillä Alastarolla ja Ahvenistolla verraten niitä keskenään:

Alastaro on aakeetalaakeeta leveää baanaa ja suuret hiekka-alueet ovat joka paikassa vastassa jos sattuu hieman lipeämään. Lisäksi korkeuseroja radalta ei juuri löydy kuin loppuosan loiva notko. Pitkät ja nopeat mutkat loistavat poissaolollaan, vain teräviä kaasu pohjassa ajettavia kink -tyylisiä mutkia löytyy. Eivätkä ne ole kovinkaan vaativia. Vain pari "ajettavaa" mutkaa löytyy.

Ahvenistolla on pimeitä ylityksiä ja mutkia, kaiteet ovat joko radassa kiinni tai metrin päässä radasta. Korkeuseroa huimat 32 metriä alle kolme kilsaa pitkällä radalla. Ulkomainen alan lehtimieskin totesi radalla vierailtuaan sen olevan Mini-Nordschleife.


Yhteenvetona:

Alastarolla ajaessa meinaa nukahtaa kesken kierroksen. Ahvenistolla tuntee elävänsä.
Täysin samaa mieltä:thumbup:
Joskaan en rata-ajosta mitään tiedä, pyörin vaan siellä linjat hakusessa.

Kaikki Tilken haukkujat, katsokaapa huviksenne ohitusten määrää Tilken suunnittelemilla radoilla. Sen jälkeen verratkaa sitä muiden ratojen ohitusten määrään.
Itse en arvostele moottorirataa yksin ohituspaikkojen tai ohittamisen helppouden mukaan.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1342
Itse en arvostele moottorirataa yksin ohituspaikkojen tai ohittamisen helppouden mukaan.
Niinhän se pitääkin tehdä. Mutta ohituspaikkojen puutteesta tässäkin ketjussa noita ratoja on haukuttu, ja se on paskapuhetta. F1:ssä ohitetaan liian vähän, mutta se ei ole Tilken vika.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Ihan mielenkiintoista nähdä, että millasta palautetta kuskit antaa ensivuoden autoista, kun rupeevat ajamaan niillä enemmänkin ja juuri toistensa perässä ja toisiaan ohitellen. Eli miten auto toimii toisen takana ja kuinka paljon se ohittaminen helpottuu.

Mun mielestä kuskin ja katsojan kannalta hienoin ja paras rata on nopea mutkitteleva ja mäkinen. Tollanen rata ei välttämättä tarjoa hirveesti ohituspaikkoja. Joten jos autot mahdollistaa ohittamisen, niin saadaan radat "toimimaan" paremmin. Nykyautoillahan rata pitäs tehdä melkeen vain ohitusten ehdoilla, jos niitä haluaa nähdä.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Huh, kylmää hikeä meinasi pukata kun näin tuon uutisen! Onneksi oli perätön huhu, helpotus! Ainoa muutos mitä Spa:lle voitaisiin tehdä olisi mielestäni sellainen, että Eau Rouge laitettaisiin hiukan tiukemmaksi jotta nykyautoilla olisi lähestulkoon mahdotonta päästä mutkan läpi kaasu pohjassa. Koko kurvi on kokenut inflaation kun kaikki ajaa sen läpi nykyään täysillä. Niin, ja vanha bussipysäkki takaisin :D

P.S. Valencian rata vain vahvisti mielipidettäni "hovinarri" Tilkestä: Ei vittu mitä paskaa :mad:
Se Eau Rouge meni paskaksi siinä vaiheessa kun turva-alue asvaltointiin. Mitäs siitä jos lipsahtaa leveäksi, takaisin baanalle vaan.:thumbfh:

Samaa mieltä Valenciasta. Olin jo ennen kisaa sitä mieltä että paska mikä paska. Niin kovavauhtinen ränni ettei toisen perässä pysty millään ajamaan kadottamatta kaikkea down forcea. Siinähän on sitten hyvä ajaa kisaa kun kyttäilee toisen virhettä 50 metrin päässä.:nope::alppu:
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Yhdyn tähän. Kisaviikonloppuna keskitytään pitkälti limitin hakemiseen. Jos menee harkoissa vähän mutkia leveäksi, niin ei paljoa haittaa. Käännös turva-alueella ja taas mennään. En tiedä, mikä järki noissa nykytrendin mukaisissa turva-alueissa on.
Jackie Stewart sanoi jossain haastattelussa, että nykykuskit tekevät kymmenkertaisesti enemmän virheitä kuin kuskit tekivät esimerkiksi hänen aikanaan. Osuvasti sanottu varsinkin nyt näiden hehtaariasfalttiturva-alueiden aikana vaikka herra "certified half-twit" onkin.

Katsojan kannalta ne tappavat mielenkiintoa ja toisaalta, jos autosta esim. hajoaa jotain ennen kurvia, niin kyllähän se nyt hiekkaan pysähtyy nopeammin, kuin asvalttiin.
Se on kylläkin taidettu tutkia, että asfaltti on pysäyttää nopeammin. Niissä on useimmiten joku kitkapinta tms. Nykyään ainoastaan testiratana oleva skitsonnäköinen Paul Ricard on niiden käytöstä extreme-esimerkki (siellä niiden käyttöön tosin on syynsäkin testikäytön vuoksi). Eri värit edustaa eri kitkakertoimia. Sitä päivää odotellessa, jolloin F1-rata näyttää aina tuolta...

Kitkapinnat ei tosin paljon auta jos auto on jo ilmassa turva-alueelle tullessaan. Hiekka imee enemmän energiaa, mutta hiekasta voi saada helposti pomput.

Mutta oon samaa mieltä muuten näiden käytöstä, vähemmälläkin asfaltoimisella pitäisi kyllä saavuttaa riittävä turvallisuus.
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Lajin parissa ei ole kuollut ainuttakaan kuljettajaa neljääntoista vuoteen, eikä kunnon kuolonkolari ole ollut lähelläkään sitten Mika Häkkisen onnettomuuden.
Mun mielestä "yksikään ei ole kuollut yli 10 vuoteen" aika turha pointti sikäli. Siitä huolimatta, että Kubica selviää käytännössä mustelmilla sellaisesta tällista, mutta muistakaa kuinka lähellä Wurz-Coulthard yhteenotossa viime vuonna Melbournessa oli tapahtua jotain kaameaa. Tuon jälkeenhän pään suojana olevia "pontooneita" vai miksi niitä sanottiin nostettiin.

F1:ssä onneksi ilmalennot (esim. näin tai näin) ei ole todennäköisiä pohjaratkaisujen ansiosta. Tuolloin monokokit ei paljon auttaisi jos pää jonnekin osuisi.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös