Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Viittasin lähinnä autojen aerodynamiikan kehitykseen. Tilastoja katsomalla ei saa ohittamisen vaikeudesta välttämättä hyvää käsitystä.
Jep, piti kirjoittamani siitä aerokehityksestäkin. Ohittaminen vaikeutumiseen ovat vaikuttaneet erityisesti seuraavat sääntömuutokset:
1998 urarenkaat ja auton kaventaminen
2001 etusiiven nosto
2007 kierroslukurajoitus
Lisäksi moottorinsäästö ja yksi rengastoimittaja ovat saattaneet vähentää ohituksia. 2005 siipiä muutettiin lisää, mutta samalla tullut renkaanvaihtokielto vaimensi hieman vaikutusta. Joka tapauksessa 2005 on 2000-luvun heikoin ohitusvuosi.

Yksittäisen kisan osalta pelkkään tilastoon tuijottamalla ei toki selviäkään kovin paljon, varsinkaan Span tai Japanin kaltaisissa kisoissa, joissa olosuhteet ovat määräävä tekijä ohitusten suhteen. Sen sijaan koko kausien keskiarvoja tutkittaessa otanta alkaa jo olla sellainen, että tiettyjä trendejä voi tutkia. Toki silloinkin kannattaa huomioida erityislaatuisten kisojen vaikutuksen keskiarvoon. Niitä kuitenkin mahtuu joka vuoteen, joten vaikutusta ei myöskään pidä ylikorostaa.
Itse olen huomannut tämän ohittamisen vaikeuden lisääntymisen siinä, että kärkikuskien välillä tapahtuu entistä vähemmän ohituksia kuivalla kelillä. Ohituksetkin, mitä on nähty viime vuosina, ovat tulleet esimerkiksi kevyen bensakuorman ansiosta (esim. Hamilton - Massa Turkissa tänä vuonna) tai yksinkertaisesti uhkarohkealla yrityksellä (esim. Hamilton - Räikkönen Monzassa 2007)
En tiedä onko tuo kärkikuskien ohitusmäärän vähentyminen vain mielikuva vai todellista. Toki ne hienoimmat ohitukset aiemmilta vuosilta tulee heti mieleen, mutta oliko niitä muutoin enemmän kuin nyt? Toki, jos mennään riittävän kauas menneisyyteen, mutta
sanotaan nyt viimeisen 10 vuoden aikana?

Pelkkä aerodynamiikan muuttaminen ei valitettavasti enää auta. Autot ja kuskit ovat muuttuneet niin paljon, ettei 80-luvun ohituskarnevaaleihin enää ole paluuta. Homma on mennyt ammattimaiseksi. Edelläajavat eivät tee virheitä, takanatulevat eivät tee hullunrohkeita yrityksiä, autot säilyttävät tasonsa läpi kilpailun ilman hidastavia pikkuvikoja ja kulkevat kuin kiskoilla. Vaikka samat kaverit laitettaisiin takavuosien vehkeisiin, niin ei se silti näyttäisi siltä miltä se silloin näytti.
 
Viimeksi muokattu:

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Vähän noiden ohitusmahdollisuuksien suhteen epäilyttää Eau Rouge ja bussipysäkkiä edeltävää nopeaa pätkää edeltävät nopeahkot mutkat. Esimerkiksi Eau Rouge on niin nopea, että toisen takana tulevan auton odottaisi menettävän downforcea melkoisesti. Toisaalta mutka on niin loiva, että downforcen menettämisestä huolimatta saattaa pystyä ajamaan täysillä. Vaikea arvioida, mutta sunnuntainahan se nähdään.
Tämän päivän harkkojen perusteella ainakin Blanchimont on riittävän loiva lähellä seuraamista varten, jotta bussipysäkillä voisi yrittää ohitusta. Toki sitten ongelmaksi muodostuu Stavelotin tuplaoikea, jossa lienee aika mahdoton heilua kovin lähellä. Toki tuo loppuosa on niin asvaltoitua, että joku Hamiltonin pokan omaava kuski voisi hyvinkin vain pitää lämän tiskissä ja ottaa vauhtia vähän radan ulkopuoleltakin ohitusta varten.

Harmillista kyllä että mutkan pitää olla joko täysin kaasu pohjassa vedettävä tai sitten alle 100km/h että voisi nykyautoilla ohitella sen jälkeen.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Ei rata ole niin olennaisesti muuttunut, että sen takia ohittaminen olisi vaikeampaa tai helpompaa. Tilastot voi katsoa tälläkin sivulla olevasta tilastosta (tai linkistä). Toki Span tilastoja nostaa epävakainen keli. 2005 ja 2004 olivat suht ohitusrikkaita vuosia, 2002 ja 2001 taas erityisen köyhiä. Kehitys ei siis yksiselitteisesti ole "ennen oli kaikki paremmin"-suuntaista, pikemmin heittoihin vaikuttaa olosuhteet.
Tulee mieleen Jaraman radalla ajettu Espanjan GP 1981 tuosta "ennen ei ihan kaikki ollut paremmin" -heitosta. Siellähän Gilles Villeneuve pidätteli koko kisan ajan neljää nopeampaa kuljettajaa takanaan ja voitti. Rataa ei tämän jälkeen nähty MM-sarjassa, koska sitä pidettiin liian hitaana, mutkaisena ja kapeana. Ohittaminen oli liki mahdotonta senkin aikaisella kalustolla.

:dunno:
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
T
Epäilemättä Martin Brundle, Takuma Sato, Jacques Villeneuve, Ralf Schumacher, Pedro de la Rosa, Kubica, Wurz ja Kovalainen ovat kanssasi eri mieltä. Kaikissa noissa tilanteissa oli kiinni yhdestä pienestä yksityiskohdasta, joka olisi voinut mennä toisin ja johtaa vakavampiin seuraamuksiin.
Kylläpä on käynyt hyvä tuuri sitten, jos kuolonkolari on ollut noin monta kertaa läheellä. Lasketaampa vaikka, että kuskin selviytymisprosentti on jokaisessa kohdassa 50%. Elikkä 50/100 ^8 todennäköisyys sille, että mitään vakavampaa ei ole käynyt. Vastaukseksi tulee pyöreästi 0,39%. Siis tuo on se todennäköisyys, millä ollaan päästy nykyiseen tilanteeseen, jossa kellekkään edellämainituista ei ole käynyt mitään. Täytyy sanoa, että on käynyt tosi hyvä tuuri!
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kylläpä on käynyt hyvä tuuri sitten, jos kuolonkolari on ollut noin monta kertaa läheellä. Lasketaampa vaikka, että kuskin selviytymisprosentti on jokaisessa kohdassa 50%. Elikkä 50/100 ^8 todennäköisyys sille, että mitään vakavampaa ei ole käynyt. Vastaukseksi tulee pyöreästi 0,39%. Siis tuo on se todennäköisyys, millä ollaan päästy nykyiseen tilanteeseen, jossa kellekkään edellämainituista ei ole käynyt mitään. Täytyy sanoa, että on käynyt tosi hyvä tuuri!
Ei sitä ihan noin voi ajatella. Kunkin kohdalla on ollut potentiaalisesti vaarallinen tilanne, jossa jonkin pienen yksityiskohdan meno toisin olisi saattanut tuottaa ikävämmän lopputuloksen (vrt. Senna). Tekstihän oli vastaus siihen, ettei kuolonkolari ole ollut lähelläkään. On se ollut lähellä, jos kuolema kyseisessä tilanteessa on ollut mahdollista. Riittävän lähellä ilman, että tarvitsee ryhtyä saivartelemaan siitä millainen prosenttiluku on "lähellä".

Nykyiset turvasäännöt toki vähentävät niitä mahdollisesti pieleen meneviä yksityiskohtia, mikä tässä keskustelussa on pointtikin. Mutta liialliseen turvallisuudentunteeseen ei pidä tuudittautua ja ryhtyä toivomaan turvallisuussääntöjen höllentämistä. Pelkästään Kubican tapaus on äärimmäinen osoitus siitä, että niitä tarvitaan.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Turvallisuudesta ei pidä tarkoituksellisesti alkaa liikaa tinkimään. En vain haluaisi nähdä ylihelppoja/tylsiä ratoja enää yhtään enempää. Lisäksi ajovirheet saisivat maksaa aikaa jonkun verran ja johtaa jopa keskeytykseen. Vain 1,5 sek ajan menetys ison virheen takia ei tyydytä meikäläistä alkuunkaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Turvallisuudesta ei pidä tarkoituksellisesti alkaa liikaa tinkimään. En vain haluaisi nähdä ylihelppoja/tylsiä ratoja enää yhtään enempää. Lisäksi ajovirheet saisivat maksaa aikaa jonkun verran ja johtaa jopa keskeytykseen. Vain 1,5 sek ajan menetys ison virheen takia ei tyydytä meikäläistä alkuunkaan.
Tämä liittyy tasan yhteen turvallisuusparannukseen, eli asfalttisiin turva-alueisiin. Niistä toki voidaan keskustella ilman, että puhutaan siitä, että "ratojen turvamääräyksiä voisi höllentää tuntuvasti", kuten Hookah asian ilmaisi.

En minäkään siitä pidä, että turva-alueita voi käyttää surutta "osana rataa", niin kuin joillain radoilla tapahtuu. Joissain mutkissa tätä voidaan rajoittaa ja joissain on rajoitettukin "tärinäraidoin". Nopeiden kohtien ulostuloissa asfaltti on paras vaihtoehto, mutta paluuta radalle voisi hankaloittaa itse ulosajoalueen jälkeen, varsinkin niissä mutkissa, joissa ulostulonopeus mutkasta on alhainen (esim. Spitzkehre). Nopeissa mutkissa kuten Pouhon tämä ei kuitenkaan ole juurikaan mahdollista, koska ulosajo voi tapahtua useassa kohdassa mutkaa ja mikä tahansa muu alusta tai haittatekijä on vaarallisempi kuin asfalttialue.

Koska turva-alueeseen ei voida näissä nopeissa mutkissa turvallisuussyistä puuttua, ulosajo tai alueen muu hyödyntäminen pitäisi tehdä jollain muulla tavalla epäedulliseksi. Kaikenlaiset rangaistukset tietysti mielletään keinotekoisiksi, mutta toisaalta kyllä esim. shikaanin oikaisusääntö toimii kohtuullisesti ja on jo muuttunut hyväksytyksi osaksi F1-maailmaa.

Vaikeudeksi muodostuu rajanveto. Tottakai tarkoitus on ajaa radalla, eli valkoisten viivojen välissä, mutta millainen radalta poistuminen sitten on epätoivottavaa? Ja miten siitä pitäisi kärsiä? Hiekka- ja nurmialueet eivät kuitenkaan ole nykypäivänä realistinen vaihtoehto, joten pitäisi keksiä jotain muuta. Mitä?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
talakem Belgian kisaketjussa sanoi:
Täytyy toivoa ettei Dubain rata ole samanlainen pettymys kuin Valencia. Singaporesta en toivo mitään...
Niin siis Abu Dhabi... Rataprofiilin perusteella uskoisin kyllä, että on parempi. Suorat eivät mutkittele. Toinen puolisko onkin sitten pelkkää Phoenixiä, eli ysikymppisiä. Mutta eipä katuradalta pidäkään odottaa mahdottomia.

Tosin vähän aikaa sitten oli uutisen tynkää, että tuon 90-siksakin sisältävästä Marina-osuudesta luovuttaisiin ja rakennettaisiin kokonaan perinteisempi rata. Tuskin kai kuitenkaan ensi vuoden kisaan.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Niin siis Abu Dhabi... Rataprofiilin perusteella uskoisin kyllä, että on parempi. Suorat eivät mutkittele. Toinen puolisko onkin sitten pelkkää Phoenixiä, eli ysikymppisiä. Mutta eipä katuradalta pidäkään odottaa mahdottomia.

Tosin vähän aikaa sitten oli uutisen tynkää, että tuon 90-siksakin sisältävästä Marina-osuudesta luovuttaisiin ja rakennettaisiin kokonaan perinteisempi rata. Tuskin kai kuitenkaan ensi vuoden kisaan.
Jep, Abu Dhabi...
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
En tiedä linkkiä, Anderssonin analyysi uusista aerodynamiikka säännöistä oli elokuun toiseksi viimeisessä Autosportissa, ja siinä hän ilmaisee huolensa leveämmän etusiiven vaikutuksista etupään aerodynamiikkaan. Hän ei ole Overtaking Working Groupin kanssa läheskään samaa mieltä, että leveämpi etusiipi auttaa missään tilanteessa.
Minusta se taas ei näytä yhtään enempää psykedeelisemmältä kuin jalkapallokenttien nurmikoiden leikkauksetkaan. Vaan mitäpä tuosta peistä taittamaan.
Ok. Luulin että olisi ollut nettiversiossa (tai varmaan onkin mutta maksullisena).

Radanulkopuolinen kilpailu oli jo ennen asfalttiturva-alueita ongelma. Esimerkiksi Zanardihan ajoi Laguna Secassa Hertan ohitse auto puoliksi hietikolla ja puoliksi asfalttiturva-alueella. Siitäkin silloin protestoitiin ja huudettiin, mutta eipä siitä mitään suurta sanktiota Zanardille koskaan tullut.
Tarkotat varmaan tätä? Mun mielestä vähän eri riski kuitenkin tuossa verrattuna keskiverto asfaltoituun GP-radan mutkaan, huomioon ottaen koko korkkiruuviin haasteellisuuden. Homma olisi paljon todennäköisemmin voinut mennä vituiksi. En tiedä milloin on laitettu, mutta ainakin vuodesta 2004 asti on ollut vain hiekkaa eikä enää asfalttia.

Nyt kun Hamiltonin Bus Stop -oikaisu on noussut puheenaiheeksi muutenkin, niin perustelkaa miksi kyseissä paikassa tarvitaan asfalttialue turvallisuussyistä? Mulla tulee pari syytä mieleen, mutta ne eivät tosin suoraan liity turvallisuuteen.

Massan ja Kubican väliseen kisailuun olisi pitänyt puuttua jo kuljettajakokouksessa ja pois kitketyksi sen saa tiukemmalla tuomarilinjalla
Tai vähentämällä asfalttialueita. Mutta tästä kai oltiin eri mieltä. :tongue:

-
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
edit: Menikin sen verran off topiciksi, että siirsin tuonne ohitustriidiin.
 
Viimeksi muokattu:

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Spagaten jälkeen täytyy taas nostaa esiin se että radat pitää suunnitella niin että mutkien oikominen ei kannata.

Haluan että kilpailut käydään radalla. Turva-alueet pitää olla mutta kaikenlainen oikaiseminen niin että ajetaan täysin radan ulkopuolella pitää tehdä kannattamattomaksi.

Tällä en tarkoita sitä että estetään ohittaminen. Tai että kaikki radat on sellaisia rännejä kuin Valencia missä ohitus onnistuu vain poikkeustapauksessa.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Spagaten jälkeen täytyy taas nostaa esiin se että radat pitää suunnitella niin että mutkien oikominen ei kannata.
Ei muuta kun viritetään miinakenttä potentiaalisiin oikomiskohtiin niin kannattavuus laskee kummasti.

Tai sitten inhimillisempi vaihtoehto: lasketaan öljyä/jotain muuta mikä tarttuu renkaisiin ja vie pidon.
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Spagaten jälkeen täytyy taas nostaa esiin se että radat pitää suunnitella niin että mutkien oikominen ei kannata.
Vaikea keksiä sikaaniin turvallista tapaa toteuttaa tuo. Ehkä niin että kanttarin turva-alueen puoleinen reuna olisi jyrkempi (radalle palatessa pitäisi ylittää kanttari hyvin hitaasti jottei riko vehkeitä).
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Spagaten jälkeen täytyy taas nostaa esiin se että radat pitää suunnitella niin että mutkien oikominen ei kannata.
No, eihän uusiin ratoihin shikaaneja suunnitella (paitsi Nürburgringillä). Oikaisu on ongelma vain näissä vanhoille radoille jälkikäteen rakennetuilla hidastusmutkissa.
 

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
Noissa hitaammissa shikaaneissa vois tosiaan olla hiekkaa. Tai sitten se tällä forumillakin ainakin WebSlaven ehdottama rakaisu, että turva-alueet olis asfalttia, mutta takaisin radalle päästäkseen pitäis kiertää hiekkaeste. Eikös siinä Span alussa ole vähän tuon tyylinen ratkaisu? Esim. kun Kimillä meni startissa vähän leveäksi, niin ei päässyt heti radalle vaan piti ajella siellä turva-alueella vähän matkaa.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös