Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Vaikea kuvitella Abua kauden päätöskisaksi. Tai siis... ei tarvitse kun ensi kaudella se on totta, mutta pointti varmaan tuli selväksi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Vaikea kuvitella Abua kauden päätöskisaksi. Tai siis... ei tarvitse kun ensi kaudella se on totta, mutta pointti varmaan tuli selväksi.
On tietysti yleensäkin vaikeaa hahmottaa kisaa ja kisapaikkaa, jota ei ole nähnyt. Tosin minulle on edelleen vaikea kuvitella Interlagosiakaan kauden päätöskisaksi, kun kausi niin pitkään päättyi Japaniin ( ja sitä ennen Australiaan).
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Siksi en mainnutkaan Interlagosia. Ihan sama missä, kunhan se on joku perinteinen rata tai perinteinen moottoriurheilumaa. Abu Dhabi ei sellainen maa ole. Eikö nimenomaan Bahrain ole kärsinyt katsojakadosta? Joka ei maantieteellisesti kovin kaukana ole, kulttuurieroista en sitten tiedä mitään, mutta vaikea kuvitella faneja yhtä paljon varikkoalueelle kauden viimeiseen palkintojenjakoon kuin tietyillä muilla radoilla. Berniehän kyllä saa öljyrahansa, joten...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Siksi en mainnutkaan Interlagosia. Ihan sama missä, kunhan se on joku perinteinen rata tai perinteinen moottoriurheilumaa. Abu Dhabi ei sellainen maa ole. Eikö nimenomaan Bahrain ole kärsinyt katsojakadosta? Joka ei maantieteellisesti kovin kaukana ole, kulttuurieroista en sitten tiedä mitään, mutta vaikea kuvitella faneja yhtä paljon varikkoalueelle kauden viimeiseen palkintojenjakoon kuin tietyillä muilla radoilla. Berniehän kyllä saa öljyrahansa, joten...
Abu Dhabi on Dubain ohella Arabian niemimaan maista (jos ilmaisu sallitaan emiraattikunnista) selvästi lähimpänä länsimaista yhteyskuntaa ja kulttuuria. Toisekseen, rata ei tule keskelle autiomaata, kuten Sakhir. Alkuvaiheessa Yas Island on vielä aika autio, mutta siihen radan ympärille rakentuu ajan mittaaan aikamoinen vapaa-aikakeskus.

Uskoisin, että tarkoitus on houkutella väkeä oman maan ulkopuolelta. Päätöskisa tietysti jo sinällään tuo porukkaa normaalia kisaa enemmän. Nyt kun se tuodaan lähemmäs Eurooppaa ja hulppeaan viihdekeskukseen, niin kisasta voi tulla iso tapahtuma. Happening. Jet Setin näyttäytymispaikka. Ehkei palkintopallin alusta täyty Monzan hullunmyllyn tapaan, mutta ehkei se ole olennaistakaan?
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Kysymys rata-profiileista enemmän tietäville:
Minkälaiset elementit sitten lisäisivät potentiaalisia ohituspaikkoja? Luulisi että radan suunnittelijoilla olisi nämä elementit tiedossa, mutta miksi niitä ei sitten käytetä? Vai keskitytäänkö radan suunnittelussa mielestänne vääriin asioihin?
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Kysymys rata-profiileista enemmän tietäville:
Minkälaiset elementit sitten lisäisivät potentiaalisia ohituspaikkoja? Luulisi että radan suunnittelijoilla olisi nämä elementit tiedossa, mutta miksi niitä ei sitten käytetä? Vai keskitytäänkö radan suunnittelussa mielestänne vääriin asioihin?
Ennen vanhaan oli niin että pitkä suora jonka päässä medium-speed mutka (Keimola, Silverstone, Kyalami nyt ensin tuli mieleen) toi kunnon kilpailua, nykyään ei ehkä niin :wink:
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Hidas mutka, pitkä suora, hidas mutka olisi kai ideaali. Valitettavasti jos radalla on kovin monta pitkähkö suoraa, vrt. Valencia, autot joutuvat ajamaan pienehköllä downforcella, joka taas johtaa seuraamisen vaikeuteen. Singaporessa oli erittäin hyvin näkyvissä miten paljon lähempänä hitaissa mutkissa suurella downforcella on seurata toista (ja jopa vähän nopeammissakin). Ehkä tämän vuoden autoille paras ohituspaikka olisi pitkä suora, jota edeltää vaikeahko mutta hidas mutkayhdistelmä (jossa on helppo tehdä virheitä), ja suoran päässä odottaa hidas mutta leveä neulansilmä. Toivottavasti ensi vuonna myös nopeissa mutkissa voi seurata joten ainakin hieman enemmän olisi potentiaalisia ohituspaikkoja.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kysymys rata-profiileista enemmän tietäville:
Minkälaiset elementit sitten lisäisivät potentiaalisia ohituspaikkoja? Luulisi että radan suunnittelijoilla olisi nämä elementit tiedossa, mutta miksi niitä ei sitten käytetä? Vai keskitytäänkö radan suunnittelussa mielestänne vääriin asioihin?
Kuten Pahkis totesi, nykyautoilla ohituksia syntyy kohdissa, joissa on hidas mutka-pitkä suora-hidas mutka. On tiedossa ja kyllä käytetään. Tietysti radalla tulee olla muutakin, joten ei tuollaisia voi kovin montaa samalle radalle sijoittaa, tai siitä tulee tylsä kiihdytys-jarrutus-rata. Kolme potentiaalista ohituspaikkaa olisi jo hyvä, useimmilla radoilla lienee 1-2.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24300
Sijainti
lappeen Ranta
Kysymys rata-profiileista enemmän tietäville:
Minkälaiset elementit sitten lisäisivät potentiaalisia ohituspaikkoja? Luulisi että radan suunnittelijoilla olisi nämä elementit tiedossa, mutta miksi niitä ei sitten käytetä? Vai keskitytäänkö radan suunnittelussa mielestänne vääriin asioihin?
Rallikrossista tuttu metsälenkki voisi olla kätevä, joka stintillä kierrettävä vähintään kertaalleen.

edit. "Ryhtiä Ferrari!" -ketjusta tuli mieleen, että pitkät tunneliosuudet saattaisivat myös helpottaa ohituksia kun voisi katon kautta livauttaa ohi.
 
Viimeksi muokattu:

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Parhaat ohituspaikat tulevat, kun ensin tulee puolinopea noin 150-160 km/h ajettava mutka ja sitten tarpeeksi pitkä suora ja tiukka mutka. Hitaista mutkista lähdettäessä syntyy aina venymisefekti, mikä vaikeuttaa ohittamista. Tämä on nähty mm. Valenciassa ja Montrealissa. Tuollainen puolinopea mutka taas toimii hyvin mm. Signaporessa, Interlagosissa, Melbournessa jne.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Parhaat ohituspaikat tulevat, kun ensin tulee puolinopea noin 150-160 km/h ajettava mutka ja sitten tarpeeksi pitkä suora ja tiukka mutka. Hitaista mutkista lähdettäessä syntyy aina venymisefekti, mikä vaikeuttaa ohittamista. Tämä on nähty mm. Valenciassa ja Montrealissa. Tuollainen puolinopea mutka taas toimii hyvin mm. Signaporessa, Interlagosissa, Melbournessa jne.
Mulla oli käynyt aivan sama mielessä. Hitaasta mutkasta lähdettäessä edellä ajava avaa kaasun tavallisesti sen verran aiemmin kuin takana ajava, että sitä eroa tulee suoralle hieman liikaa. Autot kiihtyvät pienistä nopeuksista niin nopeasti, että parin-kolmen kymmenyksenkin ero kaasun avaamisessa tuntuu selvästi suoralla. Kuitenkaan tämä ei aina ole kovin huono yhdistelmä, kuten Montrealissa on nähty.

Ohituspaikkoja tuntuu hyvin luovan myös hidas shikaani tai shikaanin tapainen mutkayhdistelmä, kuten Turkissa ja Hockenheimissa. Hocken heimissa pisti myös silmään se, että ensimmäisestä mutkasta saa usein sen nopeudesta huolimatta paremman ulostulonopeuden kuin edellä ajava (johtunee kanttareista, jotka eri kuljettajat ylittävät eri tavalla), ja tämän avulla pääsee aivan toisen kantaan tultaessa taka"suoraa" edeltävään mutkayhdistelmään. Tämä mutkayhdistelmä on puolestaan suunniteltu sillä tavalla nerokkaasti, että takana tulevan ei tarvitse ajaa samaa linjaa kuin edellä ajava, ajaakseen toisen nopeamman mutkan tarpeeksi hyvin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Hitaista mutkista lähdettäessä syntyy aina venymisefekti, mikä vaikeuttaa ohittamista.
Ei aina, riippuu vähän mutkan luonteesta. Esim Spitzkehrestä tullaan ulos usein rinnakkain. Samaten Monzan ykkösshikaanissa nähtiin tänäkin vuonna taisteluja, joissa mutkayhdistelmä tultiin rinnakkain.

Kolmen kymmenyksen ero 150 km/h:n vauhdissa on 12,5 metriä. Sillä etäisyydellä taitaa peesaaminen olla jo vaikeaa tuossa nopeudessa. Kiihdytettäessä hitaasta vauhdista mutkan jälkeisellä suoralla downforcella ei ole merkitystä, joten perässä pysyminen on helpompaa.

Venymisefektiä tapahtuu luonnollisesti jo siksikin, että hitaammassa vauhdissa autojen matkalliset erot ovat pienempiä, joten edelläajava vain näyttää kiihdyttävän karkuun, vaikka aikaero pysyy koko ajan samana. Kolmen kymmenyksen ero Monzan ykkösshikaanissa (74 km/h) olisi n. 6 metriä. Ja useinhan siinä (kuten myös Curva Grandessa) ollaan paljonkin lähempänä.

Tiukkajarrutuksissa mutkissa on myös suurempi virheen mahdollisuus (lukkiutumiset, pitkäksiajot jne) kuin puolinopeissa. Yleensä sitä suoraa edeltäväss hitaassa mutkassa tehty pieni virhe on juuri syy suoralla tapahtuvaan ohitukseen. Suuria nopeuserojahan autoilla ei nykyään ole.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Parhaat ohituspaikat tulevat, kun ensin tulee puolinopea noin 150-160 km/h ajettava mutka ja sitten tarpeeksi pitkä suora ja tiukka mutka. Hitaista mutkista lähdettäessä syntyy aina venymisefekti, mikä vaikeuttaa ohittamista. Tämä on nähty mm. Valenciassa ja Montrealissa. Tuollainen puolinopea mutka taas toimii hyvin mm. Signaporessa, Interlagosissa, Melbournessa jne.
Pitää muistaa ne säädöt!

Eli esimerkki radat ovat hyvin samankaltaisia. Valencai ja Montreal ovat sellaisia ratoja, joissa jokin muu syy (radan paska pinta) on ollut ongelma ohituksille. Näiden ratojen ääripäähän on Monza, josta WebSlave jo mainihtikin, oli rinnakkain ajoa kiihdytyksissä.

Singapore, Interlagos ja Melbourne ovat korkean downforcen ratoja, joissa siis voi nopeammankin mutkan seurata lähempänä kuin esim Monzassa. Tästä syystä säädöt myös ratkaisevat, onko kyseisen radan ohituspaikkaa edeltävän mutkan parasta olla tiukka vai keskinopea.

Luulenpa, että paras ohituspaikka syntyy koko rataa tarkastaessa.

Nopeaan rataan pitää olla tiukka-suora-tiukka yhdistelmä. Mutta mikkihiiri-rataan riittää yksi hieman pidempi suora, jonka jälkeen olisi hyvä olla tiukka mutka..

Niikun on nähty, myös Hungaroringilla yritetään pääsuoralla ohi. Oikiasti suora on lyhyt (radan pisin suora -kategoriassa), mutta säädöt sallivat perässä ajamisen.

Ja sehän on selvää, että säätöihin vaikuttaa radan luonne.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Hakemus Luumäen Somerharjun moottoriradan rakentamiseksi on jälleen vireillä.
Kuten arvata saattoi, kauan ei tarvinnut odottaa vastareaktiota.

Jostain syystä Etelä-Saimaassa ollutta juttua ei ole laitettu lehden verkkosivuille, joten tässä lyhennelmä:

Kiljunen perää jättikorvausta jos moottorirata tulee Luumäelle

Kansanedustaja Kimmo Kiljunen on radan vastustajien etunenässä. Edellisen lupahakukierroksen (2002) jälkeen on kansanedustaja rakennuttanut hulppean kakkosasunnon n. kilometrin päähän suunnitellusta rata-alueesta. Kiljusella on ollut paikalla loma-asunto parikymmentä vuotta.

Vastustuksen perusteet ovat ennestään tuttuja:
Radan meluhaitat runsaalle vapaa-ajan asumiselle. Kiljusen mukaan läheiselle rantakaava-alueelle koituisi yli 55 dB:n melu, mitä hän pitää laittomana. Lisäksi muistutetaan siitä, että suunniteltu alue on pohjavesialuetta.

- Jos rata tulee, teen kaiken voitavani, että ne jotka rakentavat myös lunastavat kiinteistöni.
Kiljunen antaa ymmärtää, että millään pikkurahalla ei silloin selvitä.

Suunnitelmissa on 3200 metrin mittainen 10 m leveä asfalttirata. Varikko-, katsomo- ja huoltotilat sekä pysäköintialueet ja meluvallit kuuluvat suunnitelmiin myös.

- Viime kerralla meiltä edellytettiin tarkempia suunnitelmia ja ne on nyt tehty.

- Suunnitelmat ovat pitävät ja pätevät, vakuuttaa Luumäen Moottorirata Oy:n puolesta lupahakemuksen allekirjoittanut Ari Sorsa.

Ratahankkeen takana ovat Luumäen Urheiluautoilijat, Imatran Moottorikerho ja Lappeenrannan Moottoripyöräilijät.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Tuollainen terve itsekkyys on kansanedustajalle aina hyvä piirre. Vastustaa satojen ihmisten harrastustoimintaa sillä varjolla, että saa itse olla rauhassa kesämökillä joka viikonloppu. :D
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Kiukkuinen kansanedustaja on silti helpompi vastus kuin maaoravat ja Greenpeace, vai?
 
Viimeksi muokattu:

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Moscow Racewaystä ei luultavasti tule ikinä mitään. Volokolamskiin suunniteltiin rataa jo joitain vuosia sitten, mutta tuolloin tarkoituksena oli tehdä FIA grade 2 -rata. Silloinkaan projektin taustalla ei ollut tarpeeksi rahaa, joten tuskin on nytkään, kun hommaa on vain entisestään paisutettu.

Huhujen mukaan projektin nykyiset omistajat eivät myöskään aio todellisuudessa rakentaa rataa, vaan hienojen suunnitelmien ja mediakohun avulla kaupata "radan" jollekin sijoittajalle... eli rikastua.

Moscow Racewayn taustalla vaikuttaa ilmeisesti mm. RTCC:n järjestäjä. WTCC sopi jokin aika sitten tuovansa kisan Venäjälle 2010, ja nyt isännyydestä kisaa ainakin kolme kaupunkia. Uuden Tilkedromin tarjoaminen suorituspaikaksi voisi tuoda kisat niitä Moskovaan haluaville RTCC:n taustajoukoille... Vaikka mitään rataa ei ikinä rakennettaisikaan.

Montakohan "Moskovan moottorirataa" ne meinaa rakentaa. Siellä nimittäin on jo yksi Avtodrom Moskva.
Jaa'a... Tuon Tilken suunnitteleman Volokolamskin radan lisäksi on ainakin Domodedovon lentokentän lähelle suunniteltu Eurasia Autodrome, joka ehti jo tehdä FIA GT:n kanssa sopimuksen vuodelle 2010, vaikka radan rakentamista ei ole vielä edes aloitettu.

ADM:n lisäksi Moskovan seudulle mahtuu kyllä ihan hyvin toinenkin rata. Ainakin, jos kaupunkiin oikeasti halutaan isoja kisoja, sillä vaikka ADM onkin ihan hyvä rata kansallisiin / aluemestaruuskisoihin yms, on se minusta liian hidas, kapea ja turva-alueiltaan riittämätön F3-autoja nopeammille laitteille.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Fujin "syherö"

Fujin loppuosan syheröosuus asettuu paremmin mittakaavaan, kun sitä vertaa Hockenheimin stadionosuuteen. Mutkat ovat hitaampia, mutta kooltaan kohta ei ole ehkä aivan niin syherö kuin moni mieltää.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös