Kisasta en sano mitään (koska en tarkistamatta muista kuin lopun tapahtumat), mutta maaliintulijamäärä oli huono.
Mitä huonoa tuossa näet?
On itsestäänselvää, että tilastoja tulee osata tulkita. Kaikki ohitustilastojen kärkiradat ovat sellaisia, joilla sataa muita useammin. Tosin Lawrence listaa myös ohitusrikkaimmat kuivat ja turva-autottomat kisat erillisessä listassa.
Niin, sääolosuhteet ja turva-autot "pelastavat" monta rataa.
Huono esimerkki, koska siinä rangaistiin kuljettajaa, joka yritti estää ohituksen. Jos annetaan viesti, että se on OK, niin ohitukset ja ohitusyritykset vähenevät.
Ei yrittänyt estää ohitusta, vaan piti kiinni omasta sijoituksestan täysin rehellisin keinoin. Noissa kahdessa on selvä ero. Ja jos ohitukset ja ohitusyritykset nyt vielä jostain radalla tapahtuvasta toiminnasta entisestään vähenevät, niin turhasta peippailusta ja kiilaamisista.
Edelleenkään, radan vaarallisuudella tai vaarattomuudella ei ollut mitään tekemistä Massan onnettomuuden kanssa.
Ei ollutkaan, enkä sellaista missään väittänytkään. Toin asian esiin sen takia, koska sanoit edellä ettet halua nähdä ykkösiä ajettavan kuljettajille vaarallisilla radoilla. Sanoin että tuohan on mahdotonta. Koko kalenteri on täynnä kuljettajille vaarallisia ratoja.
Mutta ei turvavöiden käyttöäkään lopeteta siksi, että airbagitkin on keksitty. Turvallisuutta tulee kehittää kaikilla osa-alueilla. "Haasteen" ei tarvitse liittyä turvallisuuteen. Varsinainen haastehan kilpa-autoilussa on ehtiä voittajana maaliin. Turva-alueille keskeyttäminen on ollut seuraus turvallisuuskehityksestä, ei itsetarkoituksellinen "lisätään haastetta"-aspekti. Nyt turvallisuutta on vain viety edelleen eteenpäin, mutta se varsinainen haaste ei ole muuttunut miksikään.
Haaste ei nykyisen turvallisuuden vallitessa voi olla turvallisyyskysymys ellei palauteta kisaa esim. Nordschleifelle. Haasteen pitäisi nykyään edes erotella jyvät akanoista. Mika Salo sanoi jo 90-luvun puolivälissä Ranskan Magny-Coursia kommentoidessaan, että Formula ykkösistä menee maku täydelllisesti jos kuka tahansa voi hypätä rattiin ja ajaa ilman minkäänlaista "rangaistuksen pelkoa" virheiden suhteen, koska rata antaa kaiken anteeksi.
Kuten lajin myöhempi kehitys on osoittanut, niin Salohan osui tuossa arviossaan täysin oikeaan. Ajamisen haasteesta on kadonnut tärkeä ja erittäin olennainen osa nykyisen ratakehityksen myötä.
Kehitys tarkoittaa muutosta. Sana ei ota kantaa siihen onko kehitys ollut myönteistä, kielteistä vai vain muutosta. Turva-alueiden osalta voidaan hyvin todeta, että se on ollut sekä myönteistä että kielteistä (riippuen näkökulmasta).
Niin, kehityshän kulkee tasan kahteen suuntaan: eteen ja taaksepäin.