Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Hugenholtzin ratoja muuten käytetään edelleen kiitettävästi. Zolder ja Jarama olivat molemmat mukana tänä vuonna Superleaguessa. Ne ovat Hansin radoista ainoat, joita ei ole joko rakennettu kokonaan uudelleen tai ainakin ehostettu merkittävästi viimeisen 35 vuoden aikana.
Ei merkittävästi, mutta kyllähän Jaramaa pidennettiin ylälenkin osalta vuodeksi 1991.
Kuvittele siis Espanjan tai Euroopan F1 Grand Prix tälle radalle ensi vuonna ja kerro kuinka monta ohitusta uskoisit siellä nähtävän? Varsinkin kun muistetaan, että ohituspaikkojen Luojan Herman Tilken viimeisin panos jäi Yas Marinassa niin pliisuksi.
Ei Jaramassa nähtäisi varmaan ainuttakaan ohitusta. Yas Marinan suhteen odotan vielä ensi vuotta ennen lopullista tuomiota. Jos erojen kasvaminen niin isoiksi kuin kasvoi osoittautuu itse radan ominaisuudeksi, niin sitten suunnittelu on siltä osin mennyt pieleen, eikä ohituspaikoista silloin ole hyötyä.
Ja Zandvortin nykyisen radan on muuten suunnitellut alkuperäisen suunnittelijan poika, joten ehkä Hans Senioria voi siitä jotenkin arvostella ;)
Poistin Zandvoortin omasta tekstistäni, koska Wikipedia kertoo Hugenholtzista seuraavaa:
Wikipedia sanoi:
Although often credited with designing the Zandvoort circuit as well, this track apparently was not specifcially designed but more or less "fell into place" in 1948, originally planned as a "Parade ground" by the Germans in WWII.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Ei merkittävästi, mutta kyllähän Jaramaa pidennettiin ylälenkin osalta vuodeksi 1991.
Silläkään toisaalta ei ole mitään merkitystä, koska kaikki ohitukset tehtiin joko ensimmäisessä mutkassa tai kuten Craig Dolby kakkosmutkasta Le Mansiin. Dolbyn taistelu Bourdais'ta vastaan noissa mutkayhdistelmissä oli yksi tämän vuoden parhaimmista.

Jotta minulla olisi ratasuunnitteluun jotain sanottavaakin, niin Jaraman perusteella olen jälleen vakuuttunut siitä, että nopea mutka ennen suoraa ja jarrutuspaikkaa on parempi kuin jarrutus-suora-jarrutus Tilken tyyliin. Nopeissa mutkissa, kuten Jaraman viimeisessä kaarteessa on näemmä helpompi tehdä virheitä kuin suoralla olevassa jarrutuspaikassa.

Toisessa lähdössä muuten nähtiin reilusti yli kymmenkunta ohitusta, mutta en pidä tätä reiluna vertailuna ykkösiin, koska siihen lähdettiin ensimmäisen lähdön käännetystä tulosjärjestyksestä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
http://www.sportti.com/uutinen.asp?CAT=1-1&ID=160920

Tähän väliin tämmöistä näkemystä.
Tuntuu uusien ratojen suunnitellu jakavan mielipiteitä rajusti ja pakko sanoa, että en ihmettele yhtään.:thumbup:
Michael on itsensä kanssa ristiriidassa. ;) Ensin puhuu uusista radoista ja sitten ottaa esimerkiksi Barcelonan, joka on ollut kalenterissa jo vuodesta 1991. Michael on itse tullut ykkösiin myöhemmin. :D

Sitten kehuu Monzaa ja kohta toivoo shikaanien poistamista (mikä poistaisi Monzasta useimmat ohituspaikat).

Englanninkielisessä alkuperäisesssä kehuu myös Hockea, joka nykymuodossaan on 2000-luvun tuotos, eli "uusi rata". Mielestäni on myös väärässä siinä, ettei autoissa olisi vikaa.

Näitä on nähty aiemminkin. Jokuhan (DC?) keksi älynväläyksen, että miksei kopioida olemassaolevista radoista vain niitä paikkoja missä pääsee ohi. Vaikkapa näistä syistä: Eau Rouge, Pouhon, Les Fagnes ja Stavelot.
 

Nickom

Active member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
31
Michael on itsensä kanssa ristiriidassa. ;) Ensin puhuu uusista radoista ja sitten ottaa esimerkiksi Barcelonan, joka on ollut kalenterissa jo vuodesta 1991. Michael on itse tullut ykkösiin myöhemmin. :D
Tuossa minusta Michael arvosteli erityisesti uusia ratoja mikä ei tarkoita etteikö ei-enää-niin-uusi ratakin voisi olla huono.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tuossa minusta Michael arvosteli erityisesti uusia ratoja mikä ei tarkoita etteikö ei-enää-niin-uusi ratakin voisi olla huono.
No on se silti ristiriita, sillä Tilkehän tekee juuri sellaisia hidas-mutka-johtaa-suoralle -ratoja, joita Sam tuossa toivoo. Ja kolmea viimeisintä lukuunottamatta niissä myös on nähty runsaasti ohituksia F1:n mittapuussa.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Vaikeintahan nuissa on se, että rataa tehdessä pitäisi tietää millä säädöillä siellä ajetaan.

Monzan ensimmäisen mutkan jarrutus on pitkä, ohituspaikka on todellinen.Sittenkun joku välkky keksii siirtää sen (suora ja shikaani) jonnekin syheröiselle radalle niin eipä se enää toimikaan.

Span radasta jos kopioi osia jotka siellä on hyviä jollekin sellaiselle radalle jonka muu rata osuus aiheuttaa muutoksia autojen säätöihin niin ei enää ne Span toimivat jututkaan toimi siellä uudessa radassa.

Abu Dhabin rataprofiili on mielestäni hyvä, keskinopea, nopea ja suht syheröinen sektori. Ongelma vain oli kammottavat turva-alueet. Viimeisellä sektorilla nähtiin paljon virheitä ja leveäksi ajoja (johtuen "matalista" säädöistä sille sektorille), mutta ei ne missään näkynyt kun asfalttia oli joka puolella.

Yas Marinan rataprofiili on siis hyvä, erittäinkin hyvä. Vähän vielä korkeuseroja ja turva-alueet soraksi niin johan ois mielekäs ajaa ja hyvä kisa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Abu Dhabin rataprofiili on mielestäni hyvä, keskinopea, nopea ja suht syheröinen sektori. Ongelma vain oli kammottavat turva-alueet. Viimeisellä sektorilla nähtiin paljon virheitä ja leveäksi ajoja (johtuen "matalista" säädöistä sille sektorille), mutta ei ne missään näkynyt kun asfalttia oli joka puolella.

Yas Marinan rataprofiili on siis hyvä, erittäinkin hyvä. Vähän vielä korkeuseroja ja turva-alueet soraksi niin johan ois mielekäs ajaa ja hyvä kisa.
Yas Marinassa oli jonkin verran korkeuseroja, myös sillä "kaupunkiosuudella". Ei ne tosin televisiossa juuri näkyneet (sen verran kyllä, että ne huomasi, jos kiinnitti huomiota. Mutta ei tasamaalle mitään Span tai Portimaon kaltaisia korkeuseroja voikaan rakentaa.

Ehkä pieniä korkeuseroja mielenkiintoisempi piirre tuolla hitaammalla sektorilla oli ne erilaiset kallistukset eri mutkissa. Rata näytti profiililtaan siltä osin tylsältä, mutta jokainen mutka oli erilainen, vaikka moni lähellä ysikymmpistä olikin.

Kapeammat turva-alueet mahdollistanut Tecpro-muuri voisi periaatteessa mahdollistaa niiden turva-alueiden tekemisen hiekastakin - ainakin joissain paikoissa. Vauhdithan eivät tuolla kaupunkiosuudella mihinkään älyttömyyksiin nouse. Mahdolliset ulosajot toki sitten tietäisivät lähes aina Safety Caria radalle.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Kisasta en sano mitään (koska en tarkistamatta muista kuin lopun tapahtumat), mutta maaliintulijamäärä oli huono.
Mitä huonoa tuossa näet?

On itsestäänselvää, että tilastoja tulee osata tulkita. Kaikki ohitustilastojen kärkiradat ovat sellaisia, joilla sataa muita useammin. Tosin Lawrence listaa myös ohitusrikkaimmat kuivat ja turva-autottomat kisat erillisessä listassa.
Niin, sääolosuhteet ja turva-autot "pelastavat" monta rataa.

Huono esimerkki, koska siinä rangaistiin kuljettajaa, joka yritti estää ohituksen. Jos annetaan viesti, että se on OK, niin ohitukset ja ohitusyritykset vähenevät.
Ei yrittänyt estää ohitusta, vaan piti kiinni omasta sijoituksestan täysin rehellisin keinoin. Noissa kahdessa on selvä ero. Ja jos ohitukset ja ohitusyritykset nyt vielä jostain radalla tapahtuvasta toiminnasta entisestään vähenevät, niin turhasta peippailusta ja kiilaamisista.

Edelleenkään, radan vaarallisuudella tai vaarattomuudella ei ollut mitään tekemistä Massan onnettomuuden kanssa.
Ei ollutkaan, enkä sellaista missään väittänytkään. Toin asian esiin sen takia, koska sanoit edellä ettet halua nähdä ykkösiä ajettavan kuljettajille vaarallisilla radoilla. Sanoin että tuohan on mahdotonta. Koko kalenteri on täynnä kuljettajille vaarallisia ratoja.

Mutta ei turvavöiden käyttöäkään lopeteta siksi, että airbagitkin on keksitty. Turvallisuutta tulee kehittää kaikilla osa-alueilla. "Haasteen" ei tarvitse liittyä turvallisuuteen. Varsinainen haastehan kilpa-autoilussa on ehtiä voittajana maaliin. Turva-alueille keskeyttäminen on ollut seuraus turvallisuuskehityksestä, ei itsetarkoituksellinen "lisätään haastetta"-aspekti. Nyt turvallisuutta on vain viety edelleen eteenpäin, mutta se varsinainen haaste ei ole muuttunut miksikään.
Haaste ei nykyisen turvallisuuden vallitessa voi olla turvallisyyskysymys ellei palauteta kisaa esim. Nordschleifelle. Haasteen pitäisi nykyään edes erotella jyvät akanoista. Mika Salo sanoi jo 90-luvun puolivälissä Ranskan Magny-Coursia kommentoidessaan, että Formula ykkösistä menee maku täydelllisesti jos kuka tahansa voi hypätä rattiin ja ajaa ilman minkäänlaista "rangaistuksen pelkoa" virheiden suhteen, koska rata antaa kaiken anteeksi.

Kuten lajin myöhempi kehitys on osoittanut, niin Salohan osui tuossa arviossaan täysin oikeaan. Ajamisen haasteesta on kadonnut tärkeä ja erittäin olennainen osa nykyisen ratakehityksen myötä.

Kehitys tarkoittaa muutosta. Sana ei ota kantaa siihen onko kehitys ollut myönteistä, kielteistä vai vain muutosta. Turva-alueiden osalta voidaan hyvin todeta, että se on ollut sekä myönteistä että kielteistä (riippuen näkökulmasta).
Niin, kehityshän kulkee tasan kahteen suuntaan: eteen ja taaksepäin.
 

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
Yas Marinassa oli jonkin verran korkeuseroja, myös sillä "kaupunkiosuudella". Ei ne tosin televisiossa juuri näkyneet (sen verran kyllä, että ne huomasi, jos kiinnitti huomiota. Mutta ei tasamaalle mitään Span tai Portimaon kaltaisia korkeuseroja voikaan rakentaa.

Ehkä pieniä korkeuseroja mielenkiintoisempi piirre tuolla hitaammalla sektorilla oli ne erilaiset kallistukset eri mutkissa. Rata näytti profiililtaan siltä osin tylsältä, mutta jokainen mutka oli erilainen, vaikka moni lähellä ysikymmpistä olikin.

Kapeammat turva-alueet mahdollistanut Tecpro-muuri voisi periaatteessa mahdollistaa niiden turva-alueiden tekemisen hiekastakin - ainakin joissain paikoissa. Vauhdithan eivät tuolla kaupunkiosuudella mihinkään älyttömyyksiin nouse. Mahdolliset ulosajot toki sitten tietäisivät lähes aina Safety Caria radalle.
Safety Car olisi ollut hyvä asia, koska se olisi vetänyt letkan kasaan
 

TIMOMIES

Well-known member
Liittynyt
8.5.2006
Viestit
1189
Jep.

Tilken suunnittelema Alcaniziin rakenteilla oleva rata "La Ciudad del Motor del Aragon", eli Moottorikaupunki on näköjään muuttanut nimensä ja osoitteensa englanninkieliseksi (Motorland Aragon). Tuolta löytyy myös virtuaalikierros radalla. Vaikuttaa aika jouhevalta. Kuvia myös Tilken sivuilla (samoin kuin Abu Dhabin radasta).
http://www.motorlandaragon.com/
http://www.tilke-ac.de/projekte.php?projid=1125-01



-Edit- Se piti vielä lisätä, että tämä Alcanizin rata on myös havittelemassa F1-testejä. Eli jonon jatkoksi Barcelonan, Jerezin ja Valencian perään. Lisäksi Monteblanco sai F1-testistatuksen helmikuun loppupuolella. Naapurimaan Portimao sai kuitenkin pään avattua ensimmäiseksi näistä uusista radoista, vaikka ainakin itse taisin kuulla sen suunnitelmista viimeisenä. Ja nyt on Jaraman omistajat esittäneet suunnitelmia korvata vanha F1-isäntänäkin toiminut rata uudella, - kuinkas muutenkaan - testikäyttöön soveltuvalla radalla. Hulluja nuo espanjalaiset.
Muutama viikko sitten tuli WSR:n osakilpailu kyseiseltä radalta. En pystynyt kokonaan katsomaan (kaamea selotus, menin nukkumaan) mutta ihan mielenkiintoiselta vaikutti. Ei haittaisi vaikka vuorottelisi Barcelonan tai Valencian kanssa, ihan vaikka vaihtelun vuoksi ;)

Kyllä takasuoran päässä ainakin pitäisi ohi päästä

Onboard video oikealla formulalla: http://www.youtube.com/watch?v=mYG6lrbQ8_g

Onboard kisailua koppiautoilla: http://www.youtube.com/watch?v=FAdTWyBsurU
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mitä huonoa tuossa näet?
Kuten edellisellä sivulla viimeksi totesin, vähemmän autoja -> vähemmän kisailua.

Nyt kun tarkistin, tuossa kyseisessä Monacon kisassa 10 autoa keskeytti ennen 10. kierrosta. Puoleenväliin pääsi vain puolet autoista. Eli aika vajaalla automäärällä ajettiin loppukisa. Ei siis ihme. ettei koko kisassa tapahtunut kuin 5 ohitusta (Broganin/Clip the Apex mukaan). Ja kyseessä sentään oli märkä kisa. Vuoden 1983 jälkeen vähiten ohituksia sisältänyt sadekisa, itse asiassa.
Ei yrittänyt estää ohitusta, vaan piti kiinni omasta sijoituksestan täysin rehellisin keinoin.
Ajoi ohittajan kylkeen.
Toin asian esiin sen takia, koska sanoit edellä ettet halua nähdä ykkösiä ajettavan kuljettajille vaarallisilla radoilla. Sanoin että tuohan on mahdotonta. Koko kalenteri on täynnä kuljettajille vaarallisia ratoja.
Toki noissa nopeuksissa jokainen rata on jossain määrin vaarallinen. Mutta ei "asia" eli Massan tapaus silti liity siihen mitenkään.
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
Kuten edellisellä sivulla viimeksi totesin, vähemmän autoja -> vähemmän kisailua.

Nyt kun tarkistin, tuossa kyseisessä Monacon kisassa 10 autoa keskeytti ennen 10. kierrosta. Puoleenväliin pääsi vain puolet autoista. Eli aika vajaalla automäärällä ajettiin loppukisa. Ei siis ihme. ettei koko kisassa tapahtunut kuin 5 ohitusta (Broganin/Clip the Apex mukaan). Ja kyseessä sentään oli märkä kisa. Vuoden 1983 jälkeen vähiten ohituksia sisältänyt sadekisa, itse asiassa.
Se oli minusta katsojana hyvä, yllättävä ja erilainen kilpailu.

Toki noissa nopeuksissa jokainen rata on jossain määrin vaarallinen. Mutta ei "asia" eli Massan tapaus silti liity siihen mitenkään.
Jep, lentävä jousi on vaarallinen.
 

tsinivuo

Well-known member
Liittynyt
31.5.2004
Viestit
310
Kun lueskelen Wikipediasta esim. kauden 1991 kisoista yhteenvetoja, niin esim. Kanadan kisassa on tapahtunut enemmän kun koko viime kaudella. Eikä autojen keskeyttäminen ole ainakaan tehnyt silloin kisoista tylsiä. Päinvastoin.
Sääntöjen pitäisi suosia nopeutta luotettavuuden sijaan, sekä ratojen oltava sellaisia, että niissä virheen tehtyään joutuu keskeyttämään. Juuri tuo yllätysmomentti tekee kisoista jännittäviä. Mitä jännittävää oli kauden ensimmäisissä kisoissa? Ei mitään. Kenenkään ei oleteta enää keskeyttävän tekniseen vikaankaan.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Minä olen joskus ihmetellyt kyllä nykyratojen kliinisyyttä ja jotenkin miusta tuntuu että jos ei Bernie olisi niin ahne niin vielä nykyäänkin voisi olla Estorillin tai Adelaiden kaltaisia hyviä ratoja.:thumbup: Toinen omituinen ja samalla miettimisen arvoinen kysymys olisi että voisikohan olla mahdollista F1:sen vierailu joillekkin radoille kuten Brasilian Goianialle? Kyseinen ratahan toimi Moottoripyöräkisojen näyttämönä ja ainakin taka suoralla olevat mutkat plus radan ensimmäinen kallistettu ovaalimutka ala ja ylämäkineen ja viimeinen tiukka oikea kallistettuna alamäkeen ennen tasaista rataosuutta takaisi ainakin hyviä ohituspaikkoja enkä näkisi nykyautojenkaan ohitusmahdollisuuksia täysin mahdottomana.:cool:
 

IceManFani

Tunari
Liittynyt
10.9.2006
Viestit
1547
Sijainti
Lohja, valitettavasti...
Minä olen joskus ihmetellyt kyllä nykyratojen kliinisyyttä ja jotenkin miusta tuntuu että jos ei Bernie olisi niin ahne niin vielä nykyäänkin voisi olla Estorillin tai Adelaiden kaltaisia hyviä ratoja.:thumbup: Toinen omituinen ja samalla miettimisen arvoinen kysymys olisi että voisikohan olla mahdollista F1:sen vierailu joillekkin radoille kuten Brasilian Goianialle? Kyseinen ratahan toimi Moottoripyöräkisojen näyttämönä ja ainakin taka suoralla olevat mutkat plus radan ensimmäinen kallistettu ovaalimutka ala ja ylämäkineen ja viimeinen tiukka oikea kallistettuna alamäkeen ennen tasaista rataosuutta takaisi ainakin hyviä ohituspaikkoja enkä näkisi nykyautojenkaan ohitusmahdollisuuksia täysin mahdottomana.:cool:
Voiskos olla syynä se, ettei täytä enää FIA:n antamia F1-ratojen turvallisuus standardeja, joihin kuuluu nykyään näköjään 100 kilometrin levyset asfalttiturva-alueet. Bernie on vaan pitäny niinpaljon noita vanhoja ratoja, joilla on enimmäkseen soraturva-alueet vaan sen takia, että jos se korvais ne kaikki uutuuttaan kiiltävillä radoilla, niin siitä syntyis helvetinmoinen äläkkä. ;)

Ei taitas Goian täyttää noita turvallisuus standardeja.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
No eipä taitaisi ei mut onhan sitä aina kiva ajatella ja nuo Bernien raha ja turvaleikit ratojen osalta alkaa kyllä ärsyttämään.:mad:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
En toki luule olevani ainoa. Kunhan ilmoitin mielipiteeni.
 

IceManFani

Tunari
Liittynyt
10.9.2006
Viestit
1547
Sijainti
Lohja, valitettavasti...
En toki luule olevani ainoa. Kunhan ilmoitin mielipiteeni.
Kaikin mokomin, kaikilla on oikeus mielipiteisiinsä. :D
Olen täysin samaa mieltä kanssasi, että jos FIA myöntäis joillekkin radoille pieniä lainoja noiden turva-alueiden laajentamiseen, sekä radan leventämiseen, niin sillon tulis jo pirun monta uutta ehdokasta kisajärjestäjiksi, eikä tarttis noita uusia umpitylsiä betoni/asfalttiturva-alue baanoja väsätä, joilla ei melkeen ikinä tapahdu mitään! Ite olin ennen asfalttiturva-alueiden kannattaja, muttakun ne suosikkiradallani Spassa meni muutamat turva-alueet asfaltoimaan, niin se meni jo yli hilseen. Sen radan "suola" oli just se anteeksiantamattomuus, jos teki pienen virheen esmes. Pouhonissa. Sinneppähän sitte jäätiin pohjasta kiinni kiikkumaan, jos ajo ulos, nykyään siellä ei ole ko. ongelmaa ku ne voi vaan oikasta sieltä! :nope: Ja olla joissain tapauksissa jopa nopeampia ku radalla ajavat... :frown:
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös