Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Niin kyllähän niitä sora tai hiekka-esteitä saisi olla enemmän jännitystä luomassa ,mutta toisinaan virheistä voi käydä pahasti etenkin jos se hiekka on semmosta pehmeää ja vielä pahempaa semmoista kumparehiekkaa josta auto pohjakosketuksen saatuaan lähtee kuin raketti ja pahimmassa tapauksessa auto menee helposti katon kautta ympäri ja ns. Vajoaa hiekkaan... Näin muun muassa muuan Ayrton Senna Meksiko 1992 kolarissa. Sennaltahan olisi voinut niskat mennä siinä kolarissa... Ja sitten meni toiseen maailmaan Imolassa 94:(. Meksikossahan ei sen jälkeen ole ajettu kuin sekä Bernie että radan järjestäjät eivät saaneet rahasopimuksia eikä myöskään turvallisuutta parannettua... Bernie olisi halunnut jo tuolloinkin jotain asvalttisekoilua ja kun Meksikon ylpeät ja kuumaveriset järjestäjät eivät suostuneet Pikku-Napoleonin ehdotuksiin niin eipä sitten ole Meksikossa ajettu. Siinä oli tuo ihana Peralta-mutkakin:jaska:.
 

azly

Well-known member
Liittynyt
21.1.2009
Viestit
1443
Miksi Hermann Tilke saa yhä suunnitella uusia ratoja, vaikka hän on tehtävään ilmeisen epäpätevä?
 

APaksu

Well-known member
Liittynyt
19.1.2008
Viestit
1362
Miksi Hermann Tilke saa yhä suunnitella uusia ratoja, vaikka hän on tehtävään ilmeisen epäpätevä?
Koska se/ne jotka päättävät kenen antavat suunnitella ratoja (Tilken) ajattelevat lajin tulevaisuutta, luonnetta, turvallisuutta ja viihdyttävyyttä täsmälleen samalla tavalla kuin tämän foorumin nimimerkki WebSlave.
 
Viimeksi muokattu:

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Miksi Hermann Tilke saa yhä suunnitella uusia ratoja, vaikka hän on tehtävään ilmeisen epäpätevä?
Siksi koska ukko on nähtävästi valettu paikalleen, joten siirtoon vaadittaisiin hivenen kovempia otteita ;)

Ja näitähän ei ilmeisesti kukaan halua käyttää ennen kuin on jo liian myöhäistä :thumbfh:
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Miksi Hermann Tilke saa yhä suunnitella uusia ratoja, vaikka hän on tehtävään ilmeisen epäpätevä?
Veikkaisin että jos asiaa kysyttäisiin rehellisesti kuskeilta, 90% ampuis kaverin mielellään kuuhun.

Paitsi varmaan Massa ja Hamilton joidenka mielestä Hermann-Setäkin kuuluu heidän kanssaan yhteen suureen perheeseen ja elämä on ihanaa
 

APaksu

Well-known member
Liittynyt
19.1.2008
Viestit
1362
Veikkaisin että jos asiaa kysyttäisiin rehellisesti kuskeilta, 90% ampuis kaverin mielellään kuuhun.

Paitsi varmaan Massa ja Hamilton joidenka mielestä Hermann-Setäkin kuuluu heidän kanssaan yhteen suureen perheeseen ja elämä on ihanaa
Johan se Rosberg jr. ehti tylyttämään suzukaa ja poistamaan sitä sarjasta vaarallisena ratana kun ulosajosta rankaistaan keskeytyksellä kun kanttarin vieressä onkin hiekkaa eikä asvalttia
 

rikke

Well-known member
Liittynyt
6.4.2009
Viestit
276
Johan se Rosberg jr. ehti tylyttämään suzukaa ja poistamaan sitä sarjasta vaarallisena ratana kun ulosajosta rankaistaan keskeytyksellä kun kanttarin vieressä onkin hiekkaa eikä asvalttia
Tähän väliin täytyy kyllä todeta, että kyseinen kommentti todellakin pudotti Rosberg Jr:n pisteitä mun silmissä. Jotenkin tuntuu, että ainakin tuossa asiassa omena on pudonnut suht kauaksi puusta.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Johan se Rosberg jr. ehti tylyttämään suzukaa ja poistamaan sitä sarjasta vaarallisena ratana kun ulosajosta rankaistaan keskeytyksellä kun kanttarin vieressä onkin hiekkaa eikä asvalttia
Vai että ihan näin se Rosberg oli mennyt sanomaan... :D Hyvää settiä tulee sulta. :thumbup:
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Johan se Rosberg jr. ehti tylyttämään suzukaa ja poistamaan sitä sarjasta vaarallisena ratana kun ulosajosta rankaistaan keskeytyksellä kun kanttarin vieressä onkin hiekkaa eikä asvalttia
Mun mielipide on että Rosberg Jr. voitais poistaa sarjasta.

Jotenkin hankala käsittää tuollasta. Sama homma ku NORF:in reitillä tehtäis 100ha avohakkuuta että metsänreunat saatais tarpeeks kauaks tiestä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Miksi Hermann Tilke saa yhä suunnitella uusia ratoja, vaikka hän on tehtävään ilmeisen epäpätevä?
Kolme viimeisintä ei ole kovin paljon ohituksia tarjonneet, mutta kaikki sitä aiemmat radat ovat olleet ihan "päteviä".
Koska se/ne jotka päättävät kenen antavat suunnitella ratoja (Tilken) ajattelevat lajin tulevaisuutta, luonnetta, turvallisuutta ja viihdyttävyyttä täsmälleen samalla tavalla kuin tämän foorumin nimimerkki WebSlave.
Turva-alueet eivät tietenkään liity Tilkeltä tilaamiseen. Asfalttiturva-alueita muiltakin edellytettäisiin.
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Muutama viikko sitten tuli WSR:n osakilpailu kyseiseltä radalta. En pystynyt kokonaan katsomaan (kaamea selotus, menin nukkumaan) mutta ihan mielenkiintoiselta vaikutti. Ei haittaisi vaikka vuorottelisi Barcelonan tai Valencian kanssa, ihan vaikka vaihtelun vuoksi ;)

Kyllä takasuoran päässä ainakin pitäisi ohi päästä

Onboard video oikealla formulalla: http://www.youtube.com/watch?v=mYG6lrbQ8_g

Onboard kisailua koppiautoilla: http://www.youtube.com/watch?v=FAdTWyBsurU
Rata on profiililtaan ihan mielenkiintoinen, kunhan käyttävät pitkää takasuoraa tuon väkisin väännetyn hidastusosuuden sijaan. Kysymys kuuluukin: Miksi F1 kilpailuihin väännetyt areenat kalpenevat tämän rinnalla. Fasiliteetit eivät rataa tee, profiiliin pitäisi panostaa enemmän.

Asvalttia on tuhrittu selkeästi liikaa, turva-alueet ovat muutenkin tarpeeksi laajat ja turvalliset. Ehkä pariin-kolmeen nopeimpaan kohtaan olisi voinut asvaltoida ulkokurvin turva-alueet, muuten nuo vain tekevät ajamisesta ylihelppoa.

Hauska muuten tuossa toisessa videossa tuon Renukuskin elehtiminen ajon aikana :D Ja ihme, että sai tuollaisella radalla auton jumiin siihen vähäiseen kissanhiekkaan, jota turva-alueilta ylipäätään löytyi.
 

tilkke

Member
Liittynyt
29.10.2009
Viestit
7
Seuraa raportointia.

Alcanizista oli siis puhe. Rata on kieltämättä profiililtaan parempi kuin Valencia tai Barcelona. Mutta kuten videoista näkee, voi turva-alueita käyttää hyväkseen miten lystää, sillä a) kanttarit ovat käytännössä maalattua asfalttia, eivätkä korokkeita, jotka erottaisivat radan turva-alueesta (kuten ennen) b) varsinaiset turva-alueet (noin kymmenen metrin päähän radan reunaviivoista) ovat asfalttia, mistä seuraa c) lähes koko rata-alue on ajettavissa! Hurraa.

Näin se siis kaikesta päätellen ja aivan ilmiselvästi on:

F1 ei ole uskallus- vaan taitolaji.
Alcanizissa on siis hiekkaa kymmenen metrin asfaltti"turva"-alueen jälkeen. Onko kenellekään valjennut, miksei kiintiöasfaltti voisi sijaita vasta (vähintään) kymmenen metrin hiekka/nurmi-alueen jälkeen eikä päinvastoin? Tällöin aikamme gladiaattorit ainakin kokisivat ajavansa ulos, kun ajaisivat ulos. Saattaisivat hyvänä päivänä jopa jäädä hiekalle kiinni, elleivät älyäisi ajaa pitkäksi kauempana odottavalle asfaltille, jolloin auton saisi jälleen käsiinsä. Asfaltille siis lopulta päädyttäisiin, joten auton ohjattavuus ja jarrutettavuus olisivat näin ollen täsmälleen sillä tasolla, millä niiden pitääkin olla, kun ajaa yli kymmenen metriä radalta ulos. Joten: jos asfalttia pitää viljellä, miksei sitä voi olla vasta hiekan/nurmen jälkeen?

Täysin toinen asia on, että tällainenkin menettely olisi tietysti väärin niitä kohtaan, jotka pysyvät radalla (ei tosin aivan niin väärin kuin mitä nykyiset turva-alueet ovat).

Ratkaisu tähänkin epäkohtaan löytyisi tietysti (ei niin kovin kaukaa) menneisyydestä: hiekoitetaan/nurmitetaan koko radan ulkopuolinen alue, jolloin kilpailussa pärjäävät ne, jotka osaavat ottaa riskejä optimaalisesti, ts. ajavat juuri niin äärirajoilla, että pysyvät radalla mutteivat aja ulos, jolloin menettäisivät pelin. Se nimittäin vaatii taitoa, jota Webslave ainakin ilmeisesti kaipasi.

Onneksi FIA ja Tilkke ovat kaikkien suunnattomaksi iloksi ratkaisseet tämänkin ongelman viisaammin asfaltoimalla kaikkien ratojen kaikki alueet. Ainakaan kukaan ei enää pääse kiljumaan, että rikkoi autonsa radan takia, sillä jos autonsa onnistuu nykyään rikki saamaan, vaatii se sellaista taidonnäytettä, että sitä varmasti osaa itse kukin arvostaa. (Onko esim. Bahrainissa kukaan koskaan edes hipaissut seinää?)

Keskeytetäänhän sitä sentään vielä jossain:

Alonso ei olisi keskeyttänyt Brasiliassa, jos Sutilin liu'un alusta olisi ollut asfaltti. Eikä Alonsolla ollut keskeytykseensä osaa eikä arpaa, joten hänen varovaisuutensa ei vaikuta asiaan. Kukaan tuon tapauksen uhreista ei luultavasti olisi keskeyttänyt, koska auto ei olisi alunperinkään lähtenyt Trullilta lapasesta.
Muutama kysymys tuli mieleen.

Ensinnäkin, eikö mielestäsi ns. "auton lapasesta lähteminen" kuulu autourheiluun ollenkaan? Onko siis niin, että rata-autoilun kuninkuusluokassa ei tule sallia sellaisia tilanteita, että auto voisi lähteä lapasesta ja esim. pyörähtää? Oliko Trullin pyörähdyksen syy rata eikä Trulli? Vai onko sittenkin niin, että koko nopean autoilun idea on ajaa niin nopeasti kuin pystyy ilman, että tekee virheitä (=ajaa ulos tai pyörähtää)?

Mikäli näin on, niin miksi sitten on väärin keskeyttää, jos omasta syystään ajaa ulos ja tämän seurauksena kolaroi toisen auton kanssa? Onnettomuushan aiheutui siitä, että Trulli ajoi nurmikolle (eli teki virheen) ja menetti autonsa hallinnan, koska ei ajanut ajettavalla pinnalla (koska oli tehnyt virheen). Jos ulosajoalue olisi ollut asfalttia, ei olisi voitu puhua virheen tekemisestä kuin teknisessä mielessä, sillä tehdystä virheestä ei olisi seurannut mitään. Ja kuten sanottua, ei virheiden tekemättä jättämisessä ole mieltä, ellei virheestä seuraa jotain.

Jos taas olet sitä mieltä, että on oikein keskeyttää omaan virheeseensä mutta että on väärin, että Sutil ja varsinkin Alonso keskeyttivät, niin eikö tällöin olisi kaikkein järkevintä ajaa radallakin rallista tutulla tyylillä yksi kerrallaan vain ja ainoastaan kelloa vastaan? Jos et ole tätä mieltä, niin haluaisin tietää, miksi sitten ilman omaa syytä tapahtuvaan onnettomuuteen keskeyttäminen on väärin. Eikö koko rata-autoilun idea ole ajaa samaan aikaan samassa paikassa toisia autoja vastaan? Eikö tästä seuraa se, että toiset autot vaikuttavat kunkin kuljettajan omiin tekemisiin? Ja eikö tämä asia ole juuri se, mistä koko rata-autoilussa (verrattuna ralliin) on kysymys? Minä en ainakaan näe mitään kosmista eroa siinä, että kuljettajat ajavat samalla radalla samaan aikaan osumatta toisiinsa, mutta silti vaikuttaen toistensa liikkeisiin ja siinä, että he ajavat samalla radalla osuen toisiinsa ja näin vaikuttaen toistensa liikkeisiin. Niin käy joskus. Jos olet sitä mieltä, että esim. ohitusyrityksen peitto on hyväksyttävä siirto vaikutettaessa toisen liikkeisiin, mutta ulosajo ja tahaton kolari toisen kanssa ei, niin kuulisin mielelläni, mitä ajattelit ratkaisuksi ongelmaan. Kieltää tahattomat ulosajot ja kolarit? Jos ei halua nähdä syyttömiä "uhreja" kuten ilmaisit, en keksi muuta keinoa kuin tuon rallityylin, mutta silloin tavallaan luovuttaisiin tietystä osasta rata-autoilun ydintä... No, sillähän ei ole pitkään aikaan ollutkaan niin väliä. Tärkeää on asfaltti! Joka puolella.

Koska tilanne on kaikille sama, niin tottahan tuo kaulan ottanut kuski on mestaruutensa ansainnutkin. Reilumpaahan se on voittaa se mestaruus ajamalla kuin vähempien keskeytysten takia.
Kuinka niin? Mikä siitä "ajamalla" otetusta mestaruudesta tekee "vähempien keskeytysten" mestaruutta reilumman? Eikö nimenomaan ole reilua, että mestaruuden voittaa se, joka nopeuden lisäksi pystyy tuomaan auton ruutulipulle? Eikö ajamalla otettu mestaruus itse asiassa ole täsmälleen sama asia kuin vähempien keskeytysten mestaruus? Eri asia sitten ovat teknisen vian keskeytykset, mutta niille taas ei voi mitään.

Kaulan ottanut kuljettaja ei ota samanlaisia riskejä kuin takaa-ajajat, oli turva-alueet mitä materiaalia tahansa. Oikea taktiikka onkin varmistella tuossa tilanteessa.
Niin... Mutta jos radat ovat rankaisevia, niin tuollainen läpihuutoajelu ei olekaan enää niin helppoa. Sitä paitsi mestaruuspaineet heikentävät usein suoritusvarmuutta, joten vaikka minkälaisia tapahtumia saattaisi olla luvassa, jos vain pienikin virhe tuhoaisi kisan. Loistavana esimerkkinä tästä toimii Kiina 2007. Hamilton menetti otteen totaalisesti ja keskeytti varikon sisääntulon hiekalle. (Sinänsä ironista, että Hämis juuttui hiekalle juuri Kiinassa, joka on tunnettu lähinnä siitä, ettei siellä voi juuttua juuri mihinkään vaikka haluaisi. Ainoastaan Abu Dhabi ja varsinkin Bahrain ovat vieläkin surkeampia paikkoja.) Millä ihmeen moraalikoodistolla olisi ollut reilua, ettei hiekalle ajosta olisi seurannut keskeytystä? Hämis teki virheen ja maksoi siitä raskaasti. Aivan täsmälleen juuri niin kuin sen pitää olla. Lisäksi tämä oli koko kauden ylivoimaisesti kiinnostavin tapahtuma, joten jos perustelet keskeytysten vähentämistä sillä, että radalla on enemmän kisailua ja jännitystä, niin voin vakuuttaa, että oli äärimmäisen paljon jännitävämpää nähdä Hamiltonin keskeyttävän kuin kruisailevan radalla. Keskeytykset kuuluvat lajiin ja ovat usein paljon merkittävämpiä ja kiinnostavampia tapahtumia kuin muut radan tapahtumat. Niitä tarvitaan. Hiekkaa tarvitaan. Nurmea tarvitaan. Seiniäkin tarvitaan.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Hieman hankala vastata viestiin, jossa on iso liuta peräkkäisiä kysymyksiä.
Onko kenellekään valjennut, miksei kiintiöasfaltti voisi sijaita vasta (vähintään) kymmenen metrin hiekka/nurmi-alueen jälkeen eikä päinvastoin?
Epäilemättä koska se haittaisi turva-alueen päätehtävää, eli turvallisuutta. Mikäli hiekalle jääminen olisi tavoite, tuota voisi ajatella, mutta se ei ole.
Ensinnäkin, eikö mielestäsi ns. "auton lapasesta lähteminen" kuulu autourheiluun ollenkaan? Onko siis niin, että rata-autoilun kuninkuusluokassa ei tule sallia sellaisia tilanteita, että auto voisi lähteä lapasesta ja esim. pyörähtää? Oliko Trullin pyörähdyksen syy rata eikä Trulli? Vai onko sittenkin niin, että koko nopean autoilun idea on ajaa niin nopeasti kuin pystyy ilman, että tekee virheitä (=ajaa ulos tai pyörähtää)?
Vastataan järjestyksessä
- Kuuluu, mutta ei se toivottavaa ole. Lapasesta lähteminen ei ole kenenkään etu.
- Ei sellaisia tilanteita pysty estämään, vain vähentämään.
- Sekä että. Toisella radalla vastaava virhe ei olisi johtanut pyörähdykseen.
- Kyllä.
Mikäli näin on, niin miksi sitten on väärin keskeyttää, jos omasta syystään ajaa ulos ja tämän seurauksena kolaroi toisen auton kanssa?
- Ei keskeyttäminen ole "väärin", se vain ei ole toivottavaa koska se aiheuttaa vaaratilanteita ja vähentää kilpailua radalla.
Jos taas olet sitä mieltä, että on oikein keskeyttää omaan virheeseensä mutta että on väärin, että Sutil ja varsinkin Alonso keskeyttivät, niin eikö tällöin olisi kaikkein järkevintä ajaa radallakin rallista tutulla tyylillä yksi kerrallaan vain ja ainoastaan kelloa vastaan? Jos et ole tätä mieltä, niin haluaisin tietää, miksi sitten ilman omaa syytä tapahtuvaan onnettomuuteen keskeyttäminen on väärin. Eikö koko rata-autoilun idea ole ajaa samaan aikaan samassa paikassa toisia autoja vastaan? Eikö tästä seuraa se, että toiset autot vaikuttavat kunkin kuljettajan omiin tekemisiin? Ja eikö tämä asia ole juuri se, mistä koko rata-autoilussa (verrattuna ralliin) on kysymys?
- Varmasti kaikkein järkevintä olisi olla ajamatta lainkaan.
- Ei se ole väärin, se on epätoivottavaa ja epäreilua.
- On.
- Seuraa.
- Kyllä.
Jos olet sitä mieltä, että esim. ohitusyrityksen peitto on hyväksyttävä siirto vaikutettaessa toisen liikkeisiin[--]
En ole sitä mieltä. Sääntöjenkään mukaan ohitusta ei saa estää.
Kuinka niin? Mikä siitä "ajamalla" otetusta mestaruudesta tekee "vähempien keskeytysten" mestaruutta reilumman? Eikö nimenomaan ole reilua, että mestaruuden voittaa se, joka nopeuden lisäksi pystyy tuomaan auton ruutulipulle? Eikö ajamalla otettu mestaruus itse asiassa ole täsmälleen sama asia kuin vähempien keskeytysten mestaruus? Eri asia sitten ovat teknisen vian keskeytykset, mutta niille taas ei voi mitään.
- Koska tarkoitus on selvittää kuka tulee ensimmäisenä maaliin (kussakin osakisassa). Keskeyttäminen ei (välttämättä) mittaa kuskin tai tiimin ammattitaitoa, koska ei aina ole kummastakaan johtuvaa.
- Toki, mutta kuski tai tiimi ei välttämättä pysty vaikuttamaan keskeytykseen.
- Ei.

Toki teknisille vioille voi jotain, mutta muista kuskeista aiheutuviin keskeytyksiin ei juurikaan, ellei ajele kiltisti kaukana muista.
Niin... Mutta jos radat ovat rankaisevia, niin tuollainen läpihuutoajelu ei olekaan enää niin helppoa. [--] Millä ihmeen moraalikoodistolla olisi ollut reilua, ettei hiekalle ajosta olisi seurannut keskeytystä? [--] Lisäksi tämä oli koko kauden ylivoimaisesti kiinnostavin tapahtuma, joten jos perustelet keskeytysten vähentämistä sillä, että radalla on enemmän kisailua ja jännitystä, niin voin vakuuttaa, että oli äärimmäisen paljon jännitävämpää nähdä Hamiltonin keskeyttävän kuin kruisailevan radalla. Keskeytykset kuuluvat lajiin ja ovat usein paljon merkittävämpiä ja kiinnostavampia tapahtumia kuin muut radan tapahtumat.
Kyllä kuskit osaavat ajaa varman päälle. Ovat osanneet ennenkin, kun radat olivat rankaisevampia.

Hamilton teki toki virheen, mutta pääsyy oli tallin, joka ei suostunut ottamaan Lewisia sisään renkaanvaihtoon kun tämä halusi. Kokematon kuski ei välttämättä omannut kokemusta niin kuluneista renkaista ykkösillä. Keskeytys oli virheeseen nähden turhan ankara "rangaistus", mutta ansaittu.

Hamiltonin keskeytys kauden kiinnostavin tapahtuma? Makunsa kullakin. Minä katselen autoja mielummin ajamassa radalla kuin seisomassa radan sivussa.
 
Viimeksi muokattu:

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9337
Ainakaan itse en näe hirveästi eroa kilpailussa siinä, onko radalla 15 vai 18 autoa. Tuo näin esimerkkinä, jossa kaksi autoa keskeyttää tekniseen vikaan ja kolme jää hiekalle (mitä ei siis nykyään kovin monessa paikassa tapahdu). Silloin kun puhutaan tilanteesta, että puolet autoista jää radan varteen niin voidaan puhua jo eroista. Mielestäni keskeytykset lisäävät kuitenkin arvaamattomuutta. VIime vuosina ei ole samalla tavalla jännittänyt sitä, kestääkö kuljettajan auto vai ei kun autot ovat muuttuneet niin luotettaviksi.
 

-Sentteri-

Well-known member
Liittynyt
27.8.2009
Viestit
466
Ehdottomasti hauskin ainakin. Oi että kun nauratti silloin. :D


Pitääkin tästä lähteä katsomaan se vielä kerran. :ahem:
Alonso-fanille Hamiltonin keskeytys vuoden hauskin tapahtuma:D:D:D Taitaa vieläkin Alonson kauden 2007 nöyrtyminen kaihertaa mieltä. Itse muistan yhden hauskan tapahtuman Fujissa, joku veteli siellä päin seiniä, kuka lie ollut?:rolleyes: Viimeistä lausetta kirjoittaessa en sitten ollut tosissani, tiedoksi vain...
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
- Koska tarkoitus on selvittää kuka tulee ensimmäisenä maaliin (kussakin osakisassa). Keskeyttäminen ei (välttämättä) mittaa kuskin tai tiimin ammattitaitoa, koska ei aina ole kummastakaan johtuvaa.
[...]Kyllä kuskit osaavat ajaa varman päälle. Ovat osanneet ennenkin, kun radat olivat rankaisevampia.
Jos asfalttiturva-alueet korvattaisiin hiekkaturva-alueilla ja joku kuski sinne keskeyttäisi, niin miten se voi johtua mistään muusta kuin kuskin omasta ammattitaidottomuudesta? Okei, jos autosta hajoaa rengas niin sen saa ehkä nilkutettua varikolle, mutta teknisen vian sattuessa keskeyttää kuski joka tapauksessa, oli turva-alueet sitten hiekkaa, nurmea tai asfalttia.

Vaikka kuskit osaavatkin ajaa varman päälle, ovat he silti ihmisiä. Ja ihmisille tapahtuu virheitä. Muistan yhden Indianapoliksessa ajetun kisan (vuotta ei tule mieleen, '04 ehkä?), kun Schumacher spinnasi reilusta johtoasemasta, vaikka ajoi varmasti "varman päälle". Schumi pääsi tosin jatkamaan, mutta se osoittaa, että virheitä voi sattua, vaikkei tarvitse ottaa sitä 107%:a irti autosta ja itsestään.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Kyllä kuskit osaavat ajaa varman päälle. Ovat osanneet ennenkin, kun radat olivat rankaisevampia.
Onkohan Suzuka hyvä esimerkki, siellä jos turva-alueet olisi olleet täysin asfalttia (kuten AbuDhabissa esim) niin seinään osumisia ois tapahtunut noin 10 vähemmän. Osasiko ne kuskit ottaa varman päälle?

WebSlave sanoi:
Kuuluu, mutta ei se toivottavaa ole. Lapasesta lähteminen ei ole kenenkään etu.
Mitä hevon sontaa se WebSlave jauhaa nyt..

Kenen etu oli että Lewis ajoi leveeksi Kiinassa (-07)? Kenen etu? No totta kai jokaisen kilpailijan etu oli se että Lewis oli pihalle. Miks oli pihalle? Ku ajoi liian lujaa.

Jos joku ajaa "liian lujaa" niin sehän on väärin muita ajajia kohtaan, mutta ei se enää silloin ole väärin kun tämä liian lujaa ajanut saattaa saada rangaistuksen (keskeytys kun lähtee lapasesta). Jos joku riskeeraa, eli ajaa liian lujaa eikä keskeytä on se häneltä loisto suoritus, sen varjo puoli on mahdollinen lapasesta lähteminen. Ja se on kilpailijoiden etu jos tätä riskiä ei olisikaan kannattanut ottaa.

Hitto se oli munkin etu että Lewisilta lähti auto lapasesta. Kaikkien etu! :eek:


PS: Kenen etu oli se että Brasiliassa Trulli, Sutil ja Alonso törmäsi toisiinsa? Mun mielestä "lähes" kaikkien etu. Niin kilpailijoiden, median, katsojien kuin F1:sten etu. Siinä näytettiin katsojille että edelleen ajetaan formulaa eikä joka mies luokkaa, media sai Trullin ja Sutilin väännöstä kirjotettavaa ja sama tapaus vaikutti (mun silmissä) positiivisesti Ykkösiä kohtaan. Kärsijöinä oli "vain" kyseiset kuljettajat, tallit, sponsorit ja osa kannattajista..
 
Viimeksi muokattu:

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3897
Jos asfalttiturva-alueet korvattaisiin hiekkaturva-alueilla ja joku kuski sinne keskeyttäisi, niin miten se voi johtua mistään muusta kuin kuskin omasta ammattitaidottomuudesta? Okei, jos autosta hajoaa rengas niin sen saa ehkä nilkutettua varikolle, mutta teknisen vian sattuessa keskeyttää kuski joka tapauksessa, oli turva-alueet sitten hiekkaa, nurmea tai asfalttia.

Vaikka kuskit osaavatkin ajaa varman päälle, ovat he silti ihmisiä. Ja ihmisille tapahtuu virheitä. Muistan yhden Indianapoliksessa ajetun kisan (vuotta ei tule mieleen, '04 ehkä?), kun Schumacher spinnasi reilusta johtoasemasta, vaikka ajoi varmasti "varman päälle". Schumi pääsi tosin jatkamaan, mutta se osoittaa, että virheitä voi sattua, vaikkei tarvitse ottaa sitä 107%:a irti autosta ja itsestään.
Olisiko ollut 2000?
:D
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös