Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
WebSlave.

Eikai asfalttialueiden poistaminen tarkoita huonompaa turvallisuutta jos turva-alueen kokoa on mahdollista muuttaa suuremmaksi?

Käsittääkseni Sutil tarkoitti (tai ainakin itse tarkoitan), että asfalttialueiden poistaminen tuo keskeytysriskeja hiekalle jumiutumisen takia, ja jos kyseessä on nopea mutka, voi riskien myötä tulla eroja jotka näkyy kellossa.

Nykyään siis kuljettajat uskaltavat ajaa täysillä ja rajoilla nopean mutkan, mutta kun asfaltti kentta on hiekkana niin kenties kuljettaja ajaakin hieman varmanpäälle kyseisen mutkan. Eli asfalttialueet vaikuttaa kuljettajien nopeuteen (tai siis kierrosaikaan kisamitassa), jolloin erojakin luulisi tulevan lisää. Tällöin kuljettajan merkitys hieman kasvaisi. Kai sinäkin sitä haluat?

Ulosajettaessa hiekka/sora ei totta tosiaan ole paras turva-alueen materiaali, mutta jos sitä turva-aluetta piisaa niin eikai se ole turvallisuusriski.


Mitä tuumit Span Pouhonin asfaltoimisesta? Kuljettajat kaiketi rohkenevat ajaa (ainakin itse pelissäni) mutkan täysin limiitillä kun pitkäksi menosta ei juuri kärsi ja voittaa voi ja pitää. Entä jos siinä olisikin hiekkaa/soraa?
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
En usko kuskien tuovan mitään olennaista ratasuunnitteluun, koska asiat jotka heillä on kerrottavana on suunnittelijoiden tiedossa muutenkin. Jos ne tiedetään tällä foorumilla, niin kyllä ne tiedetään Tilken ja muiden toimistoissakin.
Jos Tilke ja muu hovinsa tunnistaa saamansa kritiikin ja ratojen vaisuuden, miksei asialle koskaan tehdä mitään? FIAn määräämille naurettaville turva-alueille hän toki joutuu taipumaan, mutta miksi samaa 5km rinkulaa suunnitellaan uusiksi vuosi toisensa perään?
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Tilken radoissa on se vika, että se yrittää tehdä joka radasta mielestään parhaan mahdollisen. Joka radalla on sama pituus, joka radalta löytyy kaikentyyppisiä mutkia.

Mun mielestä sen pitäis tehdä yhdestä radasta yhdenlainen, toisesta toisenlainen, nopee, hidas, pitkä, syherö, lättänä, mäkinen, eikä niin että kaikki on sitä samaa tilkeoptimia. Varmaan nämä kaikki asiat on täällä jo sanottu.

Esimerkiksi Interlagos, Montreal, Monza ja Hungaroring ovat omintakeisia ratoja, eikä tilke tule koskaan pystymään vastaavaan.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Tilken radoissa on se vika, että se yrittää tehdä joka radasta mielestään parhaan mahdollisen. Joka radalla on sama pituus, joka radalta löytyy kaikentyyppisiä mutkia.

Mun mielestä sen pitäis tehdä yhdestä radasta yhdenlainen, toisesta toisenlainen, nopee, hidas, pitkä, syherö, lättänä, mäkinen, eikä niin että kaikki on sitä samaa tilkeoptimia. Varmaan nämä kaikki asiat on täällä jo sanottu.

Esimerkiksi Interlagos, Montreal, Monza ja Hungaroring ovat omintakeisia ratoja, eikä tilke tule koskaan pystymään vastaavaan.
Olet asian ytimessä, myös toisen kappaleen viimeistä lausetta myöten:
Oberfeldwebel sanoi:
Nykypäivänä ku radat tuppaa olemaan sellaisia jotka sisältävät kaiken mitä voi, ränniä, suoraa, kuskiosuuksia, loivaa ja jyrkkää... Silloin ku kaikki radat on tällaisia niin kaikki radat muistuttanee toisiaan.

Mistähän johtuu että kaikki spesiaaliradat jää mieleen, Monza, vanha Hocke, Monaco, Österreichring, Nurburgring (se old one).. Johtuukohan siitä, että nämä radat sisältävät jonkun osa-alueen, ja vain jonkun.. Ja kun näitä spesiaali ratoja lyyään kalenteriin, niin saadaan siitä kalenterista kattava, mutta jokaisesta kisasta erilainen. Nykyään halutaan eri radan osuudet jakaa osa-alueiksi jotta kierros olisi kattava. Siinä sitä sitten pörrätään 60 rundia kattavaa kierrosta 17 kertaa vuodessa, huomaamatta pahemmin eroa Monzaa, Monacoa ja muutamaa muuta lukuunottamatta.

Näin se o.

Toki tämä ei lisää ohituksia, mutta minusta se että radat olisivat tietynlaisia loisi jo mahdollisuuksia. Ei kukaan oikeasti edes kehtaisi suunnitella San Josen tapaista rataa jonka lapsikin piirtäisi, mutta kun kalenterissa olisi yksi sellainen niin voisi sillä radalla tapahtua, mielenkiintoine ja erilainen. Ja kun muut radat olisivat taasen puolestaan omalla tavallaan erilaisia saataisiin loistava kalenteri. Monacokin on paska ohitusten kannalta, mutta niin erilainen että se ohitusten puuttuminen ei juuri haittaa, se on tiedossa.
Jokatapauksessa puhut asiaa, olen siis täysin samaa mieltä ja ehkä tästä asiasta puhutaan liian vähän. Vain meidän kahden viestit käsittelevät tätä asiaa.

Viestisi oli siis varsin tervetullut.
 

Tommi123

Namiskuukkeli
Liittynyt
7.9.2008
Viestit
1828
Sijainti
<:
Ei Spa jää kellää mielee? Oma kauden kohokohta aina Belgian GP.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Jännää miten kaikki pitää Montréalia jotenkin mahtavana ratana, vaikka siltä radalta ei juuri muuta löydykään kuin pitkä suora-shikaani-pitkä suora-shikaani-pitkä suora-neulansilma etc. Tosin itse kyllä pidänkin ko. radasta, koska siella ohitellaan (ja se on noitten hitaitten mutikien ja pitkien suorien ansiota)...
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Jännää miten kaikki pitää Montréalia jotenkin mahtavana ratana, vaikka siltä radalta ei juuri muuta löydykään kuin pitkä suora-shikaani-pitkä suora-shikaani-pitkä suora-neulansilma etc. Tosin itse kyllä pidänkin ko. radasta, koska siella ohitellaan (ja se on noitten hitaitten mutikien ja pitkien suorien ansiota)...
Erilaisuus tekee radasta niin kivan. Kyllä kalenteriin yksi tuollainen hidas mutka-suora-hidas mutka -ratakin mahtuu, jos multa kysytään. Jos Montrealin rata olisi pilattu suurilla asvalttiturva-alueilla, niin silloin rata tuntuisi huomattavasti tylsemmältä. Montrealissa on mukana myös se jännitys, että joku saattaa milloin vaan ajaa seinään ja turva-auto saadaan radalle.

Tilken radoissa on puolestaan juurikin se vika, että ne on tehty saman konseptin mukaan, eli jokaiselta radalta tulee löytyä kaikenlaisia mutkia. Lisäksi ratojen suuri leveys ja valtavat asvalttiturva-alueet verottavat kiinnostavuutta. Sen verran täytyy kuitenkin antaa tunnustusta Tilkelle, että hän on onnistunut luomaan ohituspaikkoja jokaiselle suunnittelemalleen radalle, jos Valenciaa ei lasketa mukaan. Toisaalta Valenciassakin pitäisi rataprofiilin perusteella olla edellytykset tosi mielenkiintoiselle kisalle, mutta jostain kumman syystä siellä ei vaan pysty ohittamaan.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Haluaisin ottaa vielä kantaa turva-alueiden suunnitteluun. Niiden ei ole pakko olla asvalttia ollakseen turvallisia, vaan riittävän laaja alue takaa jo riittävän turvallisuuden, vaikka turva-alue olisikin hiekkaa ja nurmikkoa. Lisäksi kuskien välille voisi syntyä enemmän eroja, kun kaikki eivät uskalla ajaa täysin limitillä kaikkia mutkia. Malesia oli hyvä esimerkki riittävän laajoista hiekkaturva-alueista, mutta nyt sielläkin on menty osittain asvaltoimaan tiettyjä mutkia. En keksi Malesian asvaltoinnille muuta selitystä kuin sen, että leveäksimenosta ei joutuisi kärsimään liikaa. Ja tämä puolestaan kannustaa munattomampia kuskeja yrittämään enemmän, kun virheestä on rangaistuksena korkeintaan parin sekunnin ajanmenetys. Toivottavasti FIA kuuntelisi enemmän kuskienkin mielipiteitä, kun tuota kritiikkiä on tullut uusista radoista ja usealta kuskilta.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24304
Sijainti
lappeen Ranta
Eiks kaikkein kätevintä olis ensimmäiseksi asfaltoida vaikka 3km x 4km suorakulmion muotoinen alue. Siihen voisi sitten piirtää halutunlaisen kilparadan samanlaisella maalilla kuin maanteille maalataan reunaviivat sun mut kaistamerkinnät. Jäisi siihen tosin se vaaramomentti, että maali on vissiin märkänä liukkaampaa kuin asfaltti.
 

APaksu

Well-known member
Liittynyt
19.1.2008
Viestit
1362
Eiks kaikkein kätevintä olis ensimmäiseksi asfaltoida vaikka 3km x 4km suorakulmion muotoinen alue. Siihen voisi sitten piirtää halutunlaisen kilparadan samanlaisella maalilla kuin maanteille maalataan reunaviivat sun mut kaistamerkinnät. Jäisi siihen tosin se vaaramomentti, että maali on vissiin märkänä liukkaampaa kuin asfaltti.
No eikös Sakhirin rata ole jotenkin tähän tyyliin rakennettu? Hiekkamyrskyjen välttämiseksi radan reunukset ja koko sisäosa on asvaltoitu umpeen. Ainoastaan lähtösuoralla on vähän nurtsia.
Rataprofiilin muuttaminen Bahrainin GP:tä varten ei luulisi olevan kovin monimutkainen homma.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24304
Sijainti
lappeen Ranta
No eikös Sakhirin rata ole jotenkin tähän tyyliin rakennettu? Hiekkamyrskyjen välttämiseksi radan reunukset ja koko sisäosa on asvaltoitu umpeen. Ainoastaan lähtösuoralla on vähän nurtsia.
Rataprofiilin muuttaminen Bahrainin GP:tä varten ei luulisi olevan kovin monimutkainen homma.
Taitaa olla. Kanttarelleihin vielä kätevät pulttikiinnitykset niin niitäkin voi siirrellä miten haluaa. Taitaa sellaiset jo ollakin. Toki ne voisi maalata suoraan asfalttiin punaisella ja valkoisella, että: "Tässä pojat auto niinku pomppis jos olis oikeat kanttarellit, ajakaa varovasti!".
 

APaksu

Well-known member
Liittynyt
19.1.2008
Viestit
1362
Taitaa olla. Kanttarelleihin vielä kätevät pulttikiinnitykset niin niitäkin voi siirrellä miten haluaa. Taitaa sellaiset jo ollakin. Toki ne voisi maalata suoraan asfalttiin punaisella ja valkoisella, että: "Tässä pojat auto niinku pomppis jos olis oikeat kanttarellit, ajakaa varovasti!".
Kävin kattomassa ilmakuvia niin on sillä rata-alueella enemmistö vielä hiekkaa mutta ei sitä lisäasvalttia silti kovin merkittävästi tarvittaisi muutostöiden tekemiseen http://blogf1.co.uk/images/pages/calendar/Sakhir.jpg (vaaleamman keltainen on myös asvalttia)
toi hiekkamyrsky-ongelma taidettiin ratkaista liimalla...
 

paska jätkä

ja muutenkin hieno mies
Liittynyt
17.9.2009
Viestit
597
Toinen toistaan paskempia ratoja koko sirkus täynnä. En ymmärrä miten joku voisi pitää nykyisestä suunnittelusta. Ihme juttu että tuo Tilke vielä saa työnsä pitää.

Seuraavassa arvostelen kauden 2010 radat kilpailulliselta kannalta, koska muilta kanteilta katsominen on ajanhukkaa. :thumbdown

Bahrain - karmeaa paskaa (yksi surkeimmista)
Australia - semipaskaa
Malesia - paskaa (ei mitään mielenkiintoista)
Kiina - paskaa (ei mitään mielenkiintoista)
Espanja- paskaa (ei kunnollisia ohituspaikkoja)
Monaco - semipaskaa (historiallinen kisa, muutoin paska)
Turkki - semipaskaa (Tilkeksi jopa siedettävä)
Kanada - ok (ohituksia ja seinäänajoja)
Valencia - karmeaa paskaa (yksi surkeimmista, kisojen katsominen aiheuttaa pahoinvointia)
Britannia - ok
Hockenheim - paskaa (umpisurkea nykymuodossaan)
Unkari - paskaa (kuuluisi mikroautokisoihin)
Belgia - hyvä (haastava ja nautittava)
Italia - semipaskaa (ei vaadi taitoa, ohituksia kuitenkin)
Singapore - karmeaa paskaa (yksi surkeimmista, kisojen katsominen aiheuttaa pahoinvointia)
Japani - ok (haastetta)
Korea - karmeaa paskaa (näkeehän sen jo rataprofiilista)
Brasilia - ok (hyviä kisoja)
Abu Dhabi - karmeaa paskaa (yksi surkeimmista, kisojen katsominen aiheuttaa pahoinvointia)

Kokonaisuutena 4 ok-kisaa ja yksi hyvä. Tilke ollut mukana 8(?) radan suunnittelussa, joista suurin osa umpisurkeita:nope:
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Hyvä Sutil! Tosin hänkin taisi yrittää Abu Dhabin kisan aikaan kehua rataa.

Mark Webber kertoi Abu Dhabin kisan aikaan, miksi kuskit kehuvat rataa :p:

"We're paid lots of money to say good stuff, obviously. You know that we get backhanders to say that it's a great track, so we're not going to say anything negative. The deal is done before we all arrive, so 20 drivers, we get a backhander, easy from there! It's a great facility, it's a good track. "


Räikköstä ei tosiaan enää edes silloin kiinnostanut. Kimi sanoi: "Ykkösektori on ok. Muuten rata on aika paska."
 

APaksu

Well-known member
Liittynyt
19.1.2008
Viestit
1362
Kuka tämä 'paska jätkä' oikein on ? jakaa lähes täysin mun mielipiteeni melkein kaikissa viesteissään vielä suorasukaisemmin kuin mä itse ! pidä lippu korkealla!:thumbup:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eikai asfalttialueiden poistaminen tarkoita huonompaa turvallisuutta jos turva-alueen kokoa on mahdollista muuttaa suuremmaksi?
Ei olennaisesti. Toki kaatovaara/uppoamisvaara lisääntyy. Radat on ahdettu yleensä suhteellisen pienille tonteille, joten turva-alueen kokoja ei voi noin vain muuttaa. Siksi esim. Barcelonassa piti siirtää rataa ja Imolaan tehdä shikaaneja.
Nykyään siis kuljettajat uskaltavat ajaa täysillä ja rajoilla nopean mutkan, mutta kun asfaltti kentta on hiekkana niin kenties kuljettaja ajaakin hieman varmanpäälle kyseisen mutkan. Eli asfalttialueet vaikuttaa kuljettajien nopeuteen (tai siis kierrosaikaan kisamitassa), jolloin erojakin luulisi tulevan lisää. Tällöin kuljettajan merkitys hieman kasvaisi. Kai sinäkin sitä haluat?
Turva-alueen kautta kurvaaminenkin vie aikaa, eli virheen tekevä kärsii asfalttialueestakin. En näe siinä mitään olennaisesti väärää, että sitä limiittiä voi hakea turvallisemmin.
Mitä tuumit Span Pouhonin asfaltoimisesta? Kuljettajat kaiketi rohkenevat ajaa (ainakin itse pelissäni) mutkan täysin limiitillä kun pitkäksi menosta ei juuri kärsi ja voittaa voi ja pitää. Entä jos siinä olisikin hiekkaa/soraa?
Limiitillähän mutkat pyritään ajamaan. Jos siinä olisi hiekkaa mentäisiin rengasvalliin reippaasti päälle 200 km/h.
 

Ode

Maailmanlupaus
Liittynyt
7.6.2008
Viestit
4178
Sijainti
Oulu
Limiitillähän mutkat pyritään ajamaan. Jos siinä olisi hiekkaa mentäisiin rengasvalliin reippaasti päälle 200 km/h.
Ja jos siinä olisi hiekkaa, niin kuskit ajaisivat limitillä, mutta eivät sillälailla etteivät menettäisi mitään aikaa pitkäksi vetäessään. Pieni, mutta terve pelko ulosajosta joka tuhoaa koko kisan ei tekisi pahaa joillain radoilla.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös