Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Oikea lääke sen kytkemiseen ei kuitenkaan minun mielestäni ole paluu hiekka-alueisiin, vaan drive-thru varikon ulostuloviivan ylityksen tapaan. Turvallisuudesta ei tule tinkiä katsojien mieltymysten vuoksi.
Joo, tää kyllä kelpais mullekin. Ajaa sen asian mitä minä toivon, ja vielä turvallisesti. Ok, kyllä tämä kelpaa. Pääasia että lujaa ajamisessa on riski lipsahtaa "yli". Ja tällä en tarkoita seinään menoa vaan ajan hukkaa.

Aika-ajoissa ylityksestä pitäisi toki olla oma rangaistuksensa jotta ei voi "hakea rajoja".
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Niin, tähänkin olen jo aiemmin vastannut.



Vastaukseni marraskuulta.
Nykyisenkokoisilla turva-alueilla tuo renkaiden pölyyntyminen hiekkakaistaleen takia tuskin olisi suuri turvallisuusriski, jos esimerkiksi sen 5:n metrin hiekkakaistaleen jälkeen olisi vain asvalttia. Nykyisien turvallisuussäädösten vallitessa tuo voisi olla todella varteenotettava vaihtoehto. Kumpa pystyisin jotenkin FIA:lle viestittämään asiasta. :)
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Oikea lääke sen kytkemiseen ei kuitenkaan minun mielestäni ole paluu hiekka-alueisiin, vaan drive-thru varikon ulostuloviivan ylityksen tapaan. Turvallisuudesta ei tule tinkiä katsojien mieltymysten vuoksi.
Hyi yäk, se nyt on kilpa-ajamisen kannalta se vihoviimeinen vaihtoehto, että ajellaan asfalttikentällä valkoisten viivojen välissä, ja viivan ylityksestä saa rangaistuksen :yuck:

Radan kuuluu olla se nopein paikka ajaa, ja jos jostain syystä nopeemmin sattuu pääsemään radan ulkopuolella, kuitenkaan mutkaa oikeaisematta, niin ajakoot sitten vaikka siellä turva-alueella mun puolesta. Nurmikko, hiekka tai kanttari siellä reunalla kuuluu turvatekijän lisäksi olla siksi, että se tekee radan ulkopuolella vaikeammaksi.

Mutta eipä nuo päällystetyt turva-alueet ihan uus keksintö ole. Tällanen video löytyi, hyvää vääntöä turva-alueita hyväksikäyttäen, alkaen 1:45.
 

finlandica

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
206
Minust ois hyvä jos sinne laitettais tollasii keppejä ja kanaverkkoja niiku tos videos :D :D :D
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Niiku aika-ajoissa esim?
Aika-ajossa pienikin virhe maksaa useita sijoja, vaikka pysyisi radan puolellakin. Kyllä siitä turva-alueen kautta kurvaamisesta kärsii vielä enemmän.
Eikö oo aika makeeta kun joku ajaa jonkun mutkan aina kymmenyksen toista nopeammin ihan vain sen takia ku toinen ei oikein ole varma voiko sen ajaa nopeempaa vai ei. Kokeillakaan kun ei kärsi.. Minusta se ois hieno homma.
Tätä ei vain näe televisiosta. Ehkä jos ne päällekkäiskuvat lisääntyisivät niin sitten.
Miten ois Schumin käyny Jerezissä -97? Minusta oli täysin oikeutettua että mies jäi jumiin hiekalle, toki FIA lisäsi rangaistusta, aivan oikein. Jos siellä olisi ollut asfalttia niin ennen FIA:n rangaistusta Schumi olisi kenties kerennyt torpeidoia enemmänkin Jacquesia.
Ei olisi. Michael olisi jäänyt törmäyksen takia sekuntikaupalla Villeneuven taakse ja oli jo ennen tilannetta tätä hitaampi. Ei olisi saanut enää kiinni. Sen se toki olisi luultavasti aiheuttanut, ettei Mikaa olisi järjestetty voittajaksi. Pisteet olivat tiukalla eikä Schumin hylkäyksestä tietenkään kisan aikana vielä tiedetty.

Sinänsä näiden vanhojen kisojen "mitäjos"-spekulointi on kyllä päättymätön suo, jonne ei kannattaisi mennä.
Mikä oli viime vuonna paras hetki Monzassa? No, kaiketi Lewisin seinään ajo. Voi kun ois sitä asfaltoitua turva-aluetta, ei olis hirveesti riskistä ottaa edellä ajava kiinni mitään riskiä enää.. Sitäkö sitä nyt pitäisi kannustaa? Jumantsuikka..
Mitähän tässä yritetään sanoa? Lewisin onnettomuus ei liittynyt turva-alueisiin, koska hänhän törmäsi seinään puolella, jossa turva-aluetta ei ollut. Perä irtosi ilmeisesti kanttarista. Vaikka Lesmon hiekat täysin asfaltoitaisiin, niin tuollaisia nähtäisiin silti.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Radan kuuluu olla se nopein paikka ajaa
Rata on nopein paikka ajaa, paitsi kohdissa joissa voi oikaista. Turva-alueella on niin paljon huonompi pito kuin ihannelinjalla.

-Edit- No, muutamia poikkeuksia ehkä on, mm. Hockella.
 
Viimeksi muokattu:

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Rata on nopein paikka ajaa, paitsi kohdissa joissa voi oikaista. Turva-alueella on niin paljon huonompi pito kuin ihannelinjalla.
Ei pidä muuten sitten paikkaansa. Monessakin paikassa exitin päästäminen leveäksi on nopein tapa ajaa. :wink:

Olis melko hauska järjestää sellanen galluppi että moniko täältä ajaa/ on ajanut itse kilpaa ja minkä kokee siinä parhaimpana asiana? Noin niinkun siis radan kannalta.

Moniko kuljettaja pitää Seinäjokea tai Artukaisia haastavampana ja kivempana kun Ahvenistoa? Miettikää mitkä asiat niistä tekevät niin erilaisia ajettavia
 

finlandica

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
206
Ei pidä muuten sitten paikkaansa. Monessakin paikassa exitin päästäminen leveäksi on nopein tapa ajaa. :wink:

Olis melko hauska järjestää sellanen galluppi että moniko täältä ajaa/ on ajanut itse kilpaa ja minkä kokee siinä parhaimpana asiana? Noin niinkun siis radan kannalta.

Moniko kuljettaja pitää Seinäjokea tai Artukaisia haastavampana ja kivempana kun Ahvenistoa? Miettikää mitkä asiat niistä tekevät niin erilaisia ajettavia
Ahvenistolla ainakin mahtavat korkeuserot ja suurriski osua seinään :p Sanottakoon viel lisäks että rata menee metsän keskellä mikä luo kanssa oman vivahteen vaikkei suoranaisesti vaikutakkaan itse ajamiseen
 
Viimeksi muokattu:

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Onneksi Webslave ei ole töissä Tilken (tai FIAn) toimistossa, jos pääsisi näistä asioista päättämään olisi melkoisen aneemiset tulevaisuudennäkymät edessä -.- Tosin samaa ideologiaa siellä käytetään jo nyt...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei pidä muuten sitten paikkaansa. Monessakin paikassa exitin päästäminen leveäksi on nopein tapa ajaa. :wink:
Korjasin.
Olis melko hauska järjestää sellanen galluppi että moniko täältä ajaa/ on ajanut itse kilpaa ja minkä kokee siinä parhaimpana asiana? Noin niinkun siis radan kannalta.
Sellaista keskustelua täällä on kyllä käytykin ja ansaitsee kyllä oman otsikkonsa, jos siitä taas halutaan keskustella. Itse tosin voisin osallistua ainoastaan pelikokemuksella.

Aihe kuitenkin eroaa varsin olennaisesti tämän ketjun aiheesta. Moottoriratoja ei suunnitella pelkästään kuskien haluja ja toiveita silmälläpitäen, vaan huomioon on otettava muitakin asioita (joita olen aiemmin tässä ketjussa joskus listannut).

Hyvänä esimerkkinä toimii esim. Imolan rata, joka on oikein mukava ajaa (pelissä ainakin), mutta äärimmäisen tylsä F1-isäntä televisiosta katseltuna. Vanhaa Hockea taas monet muistavat lämmöllä, mutta se oli todella tylsä ajaa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mutta minä en pidä turva-alueen käytöstä kilparatana. Oikea lääke sen kytkemiseen ei kuitenkaan minun mielestäni ole paluu hiekka-alueisiin, vaan drive-thru varikon ulostuloviivan ylityksen tapaan. Turvallisuudesta ei tule tinkiä katsojien mieltymysten vuoksi.
Mullon aika vähän ymmärrystä sille, että drive-thruta pidetään ratkaisuna yhtään mihinkään, mikä ei ole välttämättä täysin mustavalkoisesti tulkittavissa tai mihin ei oikeasti ole muuta ratkaisua. Missä vaiheessa ylityksistä tulisi rangaistavia, rengas vai koko auto? Entä jos kuski lipeää radalta kaksintaistelun tuoksinassa, pitääkö kilpa-ajo lopettaa ja luovuttaa vai saako sitä jatkaa? Vastenmielistä.

Turvallisia ratoja on voinut tehdä ilman asfaltoituja turva-alueita ennenkin, joten luulisi siihen yhä kyettävän. Ymmärrän asfaltin käytön paikoissa, joihin ei tilanpuutteen tms. vuoksi ole muuta ratkaisua, mutta kyllä pääsääntönä pitäisi olla, että rata-alue on kuskin kokonaan käytettävissä nimenomaan radan antamin rajoituksin, eikä minkään maalatun viivan perusteella.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Onneksi Webslave ei ole töissä Tilken (tai FIAn) toimistossa, jos pääsisi näistä asioista päättämään olisi melkoisen aneemiset tulevaisuudennäkymät edessä -.- Tosin samaa ideologiaa siellä käytetään jo nyt...
Olit jo rekisteröitynyt F1-Forumille, kun täällä käytiin ratasuunnittelukilpailu kesällä 2007. Muistatko miten siinä kävi? ;)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mullon aika vähän ymmärrystä sille, että drive-thruta pidetään ratkaisuna yhtään mihinkään, mikä ei ole välttämättä täysin mustavalkoisesti tulkittavissa tai mihin ei oikeasti ole muuta ratkaisua. Missä vaiheessa ylityksistä tulisi rangaistavia, rengas vai koko auto? Entä jos kuski lipeää radalta kaksintaistelun tuoksinassa, pitääkö kilpa-ajo lopettaa ja luovuttaa vai saako sitä jatkaa? Vastenmielistä.
Lähtökohta ajatuksessani tietenkin on se, että turvallisuuden heikentäminen ei ole vaihtoehto.
Yksinkertaistettuna ajattelin vain, että mikäli kaikki neljä pyörää ovat ulkona, niin se on rangaistavaa. Toki asiaa pitäisi hieman pohtia. Pitäisikö olla varoituskäytäntö, kuten viime vuoden Monacossa. Ohitustilanteisiin voitaisiin suhtautua kuten oikaisuihinkin, etu on luovutettava. Milloin ulosajo ei ole itseaiheutettu jne.
Turvallisia ratoja on voinut tehdä ilman asfaltoituja turva-alueita ennenkin, joten luulisi siihen yhä kyettävän. Ymmärrän asfaltin käytön paikoissa, joihin ei tilanpuutteen tms. vuoksi ole muuta ratkaisua, mutta kyllä pääsääntönä pitäisi olla, että rata-alue on kuskin kokonaan käytettävissä nimenomaan radan antamin rajoituksin, eikä minkään maalatun viivan perusteella.
Turvallisuusstandardit ovat nousseet, ei kai noihin asfalttialueisiin muutoin oltaisi menty. Maalatut viivatkin ovat radan antamia rajoituksia. ;) No vakavammin, onhan siellä edelleen kanttareita haittaamassa.
Unohdit nähdäkseni mainita, että rata piirrettäisiin maalilla kokonaan asfaltoidulle puistoalueelle.
:D
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Lähtökohta ajatuksessani tietenkin on se, että turvallisuuden heikentäminen ei ole vaihtoehto.
Yksinkertaistettuna ajattelin vain, että mikäli kaikki neljä pyörää ovat ulkona, niin se on rangaistavaa. Toki asiaa pitäisi hieman pohtia. Pitäisikö olla varoituskäytäntö, kuten viime vuoden Monacossa. Ohitustilanteisiin voitaisiin suhtautua kuten oikaisuihinkin, etu on luovutettava. Milloin ulosajo ei ole itseaiheutettu jne.
Yksi parhaista nykyaikojen taisteluista nähtiin Fujissa 2007, kun Kubica ja Massa heittivät nämä toistelemasi säännöt romukoppaan ja antoivat palaa koko asfalttiparkkipaikan leveydeltä. Kaikilla näillä rangaistuksilla siirretään ratkaisuja sieltä, missä niiden pitäisi tapahtua jonnekin ihan muualle.
Turvallisuusstandardit ovat nousseet, ei kai noihin asfalttialueisiin muutoin oltaisi menty. Maalatut viivatkin ovat radan antamia rajoituksia. No vakavammin, onhan siellä edelleen kanttareita haittaamassa.
Miten ne ovat nousseet? Miten on mahdollista, että kalenterin ehkä rähjäisin rata Interlagos saa yhä lisenssin liki muutoksitta kymmenen vuoden takaiseen, mikäli näin tosiaan on? Minusta kyseessä on ajan suuntaus, josta on muodostunut radan tekijöille helpoin vaihtoehto, vaikkei se edes ole aina turvallisempi ratkaisu hiekkaan verrattuna.
 
Viimeksi muokattu:

finlandica

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
206
Siel oli muistaaksein sellain ku THE FLYING FINLAND MEMORIAL CIRCUIT mikä oli ylivoimasest paras profiili ja hienoiten piirretty mut ei saanu jostain kumman syystä paljoa ääniä :O
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Yksi parhaista nykyaikojen taisteluista nähtiin Fujissa 2007, kun Kubica ja Massa heittivät nämä toistelemasi säännöt romukoppaan ja antoivat palaa koko asfalttiparkkipaikan leveydeltä. Kaikilla näillä rangaistuksilla siirretään ratkaisuja sieltä, missä niiden pitäisi tapahtua jonnekin ihan muualle.
Kieltämättä ihan hyvä taistelu, mutta tämähän on juuri sitä, mitä asfalttialueiden vastustajat eivät halua. Minulla ei ole valmiita sääntöjä joita "toistelisin", vain epämääräisiä ajatelmia. Turva-alueiden käytöstä tullaan epäilemättä sääntö (tai ohjeistus) jos toinenkin vielä FIA:n toimesta laatimaan.

Tuossa Kubica/Massa-tapauksessa mahdolliset sanktiot olisivat tietenkin tulleet vasta kisan jälkeen, mikä on ikävää. Mutta toisaalta ei viimeisellä kolemlla kierroksella voi olla eri säännöt.
Miten ne ovat nousseet? Miten on mahdollista, että kalenterin ehkä rähjäisin rata Interlagos saa yhä lisenssin liki muutoksitta kymmenen vuoden takaiseen, mikäli näin tosiaan on? Minusta kyseessä on ajan suuntaus, josta on muodostunut radan tekijöille helpoin vaihtoehto, vaikkei se edes ole aina turvallisempi ratkaisu hiekkaan verrattuna.
Onhan Interlagosiinkin asfalttialueita kummasti putkahtanut. Olen itse asiassa hämmästellyt, että ruohoa vielä löytyy niinkin paljon parissa nopeassa mutkassa (kuten juuri viimevuotisen kisan onnettomuuspaikassa).

Nopeissa mutkissa asfaltti on turvallisempi ratkaisu kuin hiekka. Varsinkin, jos tilaa on rajoitetusti.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös