Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Hockenheimin ensimmäisen mutkan tiukentaminen tosiaan ryssittiin sillä, että vanhaa loivempaa linjaa pystyy edelleen ajamaan turva-alueen kautta.
Onko sitä ekaa mutkaa joskus tiukennettu? Vuoden 2002 Suuren Kastraation yhteydessä sitä mun mielestä ennemminkin loivennettiin kuin tiukennettiin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Onko sitä ekaa mutkaa joskus tiukennettu? Vuoden 2002 Suuren Kastraation yhteydessä sitä mun mielestä ennemminkin loivennettiin kuin tiukennettiin.
Tiukennettiin siinä mielessä, että kaarteen säde pieneni. Pyöreämmästä kaarteesta tehtiin terävämpi vekki. Asteluvuilla ajateltuna kaarre kyllä loiveni. Jokseenkin sama tehtiin 130R:lle, ja samasta syystä.
 
Viimeksi muokattu:

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9338
Jos Hocken lähtösuoraa katsoo, niin nykyäänhän siinä tehdään aivan pieni vekki vasempaan, mitä ei vielä ollut ennen vuotta 2002.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jos Hocken lähtösuoraa katsoo, niin nykyäänhän siinä tehdään aivan pieni vekki vasempaan, mitä ei vielä ollut ennen vuotta 2002.
Juu. Tämä hiukan tiukentaa ykkösmutkaa, mutta ei mainittavasti.
 
Viimeksi muokattu:

Taneli

Well-known member
Liittynyt
9.12.2007
Viestit
579
Vittuuntuneena nykyiseen ratasuunnitteluun piirsin tämän:

Eletään rinnakkaistodellisuudessa. Keke Rosbergin menestys aiheutti Suomessa huiman moottoriurheiluvillityksen. Pääkaupunkiseudulle haluttiin uusi moottorirata, jolla ajaa kansainvälisen tason kilpailuja. (Keimolan kunnostamista ei edes pohdittu) Joukko suomalaisia liikemiehiä ja suuryrityksiä innostui ja radan paikaksi valittiin juuri lopetettu Malmin lentokenttä. Rata eli ja voi hyvin.. 90-luvulla Häkkishuuman johdosta rata haluttiin uudistaa uuden vuosituhannen vaatimukset täyttäväksi moottoriurheiluareenaksi. Radan uudistukset suunnitteli Hermann Tilke. Tässä tulos: :nope: Oranssit linjat kuvaavat alkuperäistä rataa. Uudistusten myötä kartingrata jouduttiin purkamaan. (Rataa ajetaan myötäpäivään)




Uploaded with ImageShack.us
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
FIA:n nykyvaatimukset vaan tekevät radoista superturvallisia jonne voisi laskea vaikka oman mummon Ferrarilla ajelemaan. Ammattikuljettajille haaste pienenee samalla olemattomiin, mikä nakertaa lajin alkuperäistä henkeä.

Sama kun jääkiekosta kiellettäisiin taklaukset ja lämärit. Periaatteessa sama peli, mutta hengetöntä puuhastelua.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
FIA:n nykyvaatimukset vaan tekevät radoista superturvallisia jonne voisi laskea vaikka oman mummon Ferrarilla ajelemaan. Ammattikuljettajille haaste pienenee samalla olemattomiin, mikä nakertaa lajin alkuperäistä henkeä.
Yritätkö herätellä henkiin jo monta kertaa käytyä keskustelua siitä miksi F1 on ja halutaan olevan turvallisempaa kuin entisaikoina? :D
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Yritätkö herätellä henkiin jo monta kertaa käytyä keskustelua siitä miksi F1 on ja halutaan olevan turvallisempaa kuin entisaikoina? :D
Mikä oli vikana esim. Sepangin alkuperäisessä asussa? Turva-alueita piisasi eikä asvalttia oikeasti laitettu kuin itse radan pintaan. Nyt on sama missä ajelee kun on sama kestopäällyste alla joka paikassa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mikä oli vikana esim. Sepangin alkuperäisessä asussa? Turva-alueita piisasi eikä asvalttia oikeasti laitettu kuin itse radan pintaan. Nyt on sama missä ajelee kun on sama kestopäällyste alla joka paikassa.
Ehken ole oikea ihminen vastaamaan muutoksista, joiden syistä en tiedä mitään. :D

Ei Sepang mikään Dubai edelleenkään ole. Minulle ei tule Malesian kisasta mieleen mitään erityisiä turva-alueen kautta koukkauksia, mutta toisaalta enpä minä niihin kiinnitä huomiotakaan, koska olen hyväksynyt asfalttialueet osaksi F1:n nykypäivää.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Eiks Sepang ole yhä edelleen pelkkää hiekkaa ja nurmikkoa? Oli mun mielestä ainakin huhtikuussa.
Sinne on lisäilty asvalttia mutkiin 1, 5, 6, 7, 8, 12 ja 13. Mielestäni asvaltin lisääminen oli tarpeetonta, kun turva-alueet olivat jo valmiiksi todella laajat.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Sinne on lisäilty asvalttia mutkiin 1, 5, 6, 7, 8, 12 ja 13. Mielestäni asvaltin lisääminen oli tarpeetonta, kun turva-alueet olivat jo valmiiksi todella laajat.
Jaa niimpä taitaa olla. No täytyyhän näillä pleikkarisuhareilla olla edes jokin reset-nappula. Siinähän vois tulla itku silmään kun ajaa ulos ja auto juuttuu hiekalle
 

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
Eipä Kanada pettänyt taaskaan. Muurikolareita jäin kaipaamaan, mutta ohituksia ja osumia oli kyllä oikein maittavta määrät :thumbup:
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Jos oikein kiirusta pukkaa niin hätätilanteessa vois vaikka jättää turva-alueet asfaltoimatta.
Juu kieltämättä tuskin haittaisi ainakaan ketään FIAan kuulumattomia ihmisiä. :D
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tässä tuli taas surffailtua Artukaisten radan tiimoilta ja törmäsin tietoon, että alunperin ajettiin Ruissalossa katuradalla (ja Artukaistenkin kisoja kutsuttiin jäänteenä Ruissalon Ajoiksi). Onko jollakulla tietoa mitä katuja rata meni? Löysin kyllä yhden arvelun, mutten mitään virallista.

Jossain oli väite, että Radalle.com-tapahtumassa oltaisiin ajettu pieni pätkä alkuperäistä Artukaisten ratapohjaa. Sikäli kun minä katsoin entisen lentokentän alueen nykytilaa, niin vanhasta ratapohjasta ei ole metriäkään jäljellä nykyisissä tielinjauksissa.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13793
Tässä tuli taas surffailtua Artukaisten radan tiimoilta ja törmäsin tietoon, että alunperin ajettiin Ruissalossa katuradalla (ja Artukaistenkin kisoja kutsuttiin jäänteenä Ruissalon Ajoiksi). Onko jollakulla tietoa mitä katuja rata meni? Löysin kyllä yhden arvelun, mutten mitään virallista.

Jossain oli väite, että Radalle.com-tapahtumassa oltaisiin ajettu pieni pätkä alkuperäistä Artukaisten ratapohjaa. Sikäli kun minä katsoin entisen lentokentän alueen nykytilaa, niin vanhasta ratapohjasta ei ole metriäkään jäljellä nykyisissä tielinjauksissa.
On siellä edelleen ne pari pääsuoran jälkeistä vasuria ainakin.

Ja Ruissalosta... Rataa mentiin vastapäivään (täysin tarkkaan en tiedä, kumpaa lenkkiä tultiin siksakkien jälkeen tuohon Kansanpuistotien alkuun)
http://kartat.eniro.fi/m/pRaz2
Kansanpuistontie-Ruissalon puistotie---Jarno Saarisen tie.
http://www.kakeh.com/ruissalo/
Tuolla on valokuviakin, ehkä olet nähnytkin sivuston :) Tuo mutkitteleva pätkä (jolla jotain pehmustesäkkejä puissa) näyttää melko samalta edelleen joskin puut vähän kasvaneet.
Ja tämän lähteen
http://www05.turku.fi/ruissalo/kuvaparit_Chor.shtml
kohdalla on tuo ysikymppinen vasuri puistotieltä kohti Saarisen tien alkua...
On se vaan kaunis saari, vaikka sinne pääsee vain ruman teollisuusalueen läpi :)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
On siellä edelleen ne pari pääsuoran jälkeistä vasuria ainakin.
Häh? Missä Artukaisissa oli pääsuora? Olen olettanut, että se päättyi vasemmalle kääntyvään hiusneulaan, jonka jälkeen tuli loiva oikea. No, pitänee pistää vanha kartta ja uusi ilmakuva päällekkäin, sillähän sen näkee.
Ja Ruissalosta... Rataa mentiin vastapäivään (täysin tarkkaan en tiedä, kumpaa lenkkiä tultiin siksakkien jälkeen tuohon Kansanpuistotien alkuun)
http://kartat.eniro.fi/m/pRaz2
Kansanpuistontie-Ruissalon puistotie---Jarno Saarisen tie.
http://www.kakeh.com/ruissalo/
Tuolla on valokuviakin, ehkä olet nähnytkin sivuston :) Tuo mutkitteleva pätkä (jolla jotain pehmustesäkkejä puissa) näyttää melko samalta edelleen joskin puut vähän kasvaneet.
Ja tämän lähteen
http://www05.turku.fi/ruissalo/kuvaparit_Chor.shtml
kohdalla on tuo ysikymppinen vasuri puistotieltä kohti Saarisen tien alkua...
On se vaan kaunis saari, vaikka sinne pääsee vain ruman teollisuusalueen läpi :)
Joo, tuo se reitti oli mistä luin. Täytyypä käydä StreetViewillä tsekkaamassa.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös