Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Kun noihin Itä-Euroopan ratahankkeisiin tutustuu, niin väkisin kasvaa katkeruus siitä, ettei eräästä formuloiden suurmaasta löydy, eikä ole edes suunnitteilla F1-vaatimukset täyttävää rataa. Pääomaa ja innokkaita katsojia maasta riittäisi... Talvi ei voi olla ainoa syy.

:jaska: :jaska: :jaska:
Ainoastaan valtiolla olisi varaa ja sekin on lainarahaa. Ellei sitten joku Nokia rakentaisi rataa.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Australian radoista yksi mielenkiintoisimpia voisi olla Eastern Creek joissa on ajeltu moottoripyörien kisoja. Onkohan rata valitettavasti liian kapea?:frown:
Fasiliteetit ainakin olisivat kunnossa... NOT. Aussien V8:tkaan kun eivät radalla enää vieraile. EC:n T1 olisi kyllä melko makea varmaan ykkösille.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
Onko joku ihme? Jos Bernie setä pyytää kisaoikeuksista aina vaan enemmän ja enemmän rahaa, niin jossain kohtaa se suosittu kisakaan ei tuota enää tarpeeks Böönille... :jaska:
Ei ole ihme ja juuri tänään Tommorrownewsf1 uutisoikin, tuosta juuri että rahaa pitäisi kisa isäntien tupata aina vain enemmän ja enemmän. Esim Spa ja Montreal ovat joutuneet pitämään väli vuosia raha tilanteen takia menneinä vuosina.

Australiassa halutaan eroon F1-kisasta

21.2.2011, 11.13 (päivitetty 12.21) Plaza.fi

Australian parlamentin jäsen Michael Danby on esittänyt, että maan pitäisi luopua F1-osakilpailustaan, kun nykyinen sopimus umpeutuu. Asiasta kertoo uutistoimisto Reuters.

Danbyn mukaan Melbournen Albert Parkin liepeillä asuvat ihmiset ovat kyllästyneet tapahtumaan. Alueen asukkaat kuuluvat Danbyn äänestäjäkuntaan.

- Grand Prix saattoi olla hyvä juttu vuonna 1996, kun se maksoi valtiolle vain 1,7 miljoonaa dollaria. Nyt kun katsojamäärät ovat pienentyneet ja veronmaksajille tulee 50 miljoonan dollarin lasku vuosittain, valtion pitäisi pienentää tappioitaan ja jättää kilpailu, Danby kertoi parlamentissa.

Australian GP:n nykyinen sopimus kestää vuoteen 2015 sakkaa. F1-moguli Bernie Ecclestone kertoi hiljattain, että Australian GP-sopimus voidaan päättää, jos maa haluaa eroon kilpailustaan.
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ei ole ihme ja juuri tänään Tommorrownewsf1 uutisoikin, tuosta juuri että rahaa pitäisi kisa isäntien tupata aina vain enemmän ja enemmän. Esim Spa ja Montreal ovat joutuneet pitämään väli vuosia raha tilanteen takia menneinä vuosina.
Jep. Aika paska organisaatio Böönillä, FIAlla tai kellä vaan, jos jo valmiiksi miljuunia olevia kisamaksuja pitää tasasin välein tuplata...

Enhän mitään asiasta tiedä, mutta niin ahneus haisee että.... :yuck:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Ikävä juttu, että perinteinen markkinaovi alkaa Bernieltä sulkeutua. Australiassa Eastern Creek, Surfers tai Adelaide voisi olla ihan hyvä vaihtoehto. Ovat ne aina parempia kuin öljymiljardöörien hiekkalaatikkoradat.:yuck:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kieltämättä 30 vuodessa on kehittynyt ratojen hinnatkin. Detroitin kisa 1982 maksoi 20 miljoonaa markkaa kisan isännöinnistä ja kaudella 1989 Phoenix jo 78 miljoonaa markkaa. Kaudella 1991 Bernie vaati jokaista kilpailun pääsponsoria toimittamaan 6 miljoonaa markkaa ennakkomaksua per kisa jotta sponsorit näkyisivät tauluilla.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4391
Täytyy muistaa että Bernie on puun ja kuoren välissä, yksi syy kisamaksujen nousulle on se että CVC Capital Partners haluaa katetta sijoitukselleen. Oikeudet on ketjutettu aikanaan niin monen toimijan johdosta että syntyy katetta katteen päälle ilmiö, lippujen hinnat on taivaassa ja väki vähenee vrt. MotoGP jossa lippujen hinnat on inhimillisemmät ja väkeä järjestään se +100 000 katsojaa.
 

Moss

melkein mestari
Liittynyt
27.1.2008
Viestit
1546
Voisiko joku kertoa, mitä kisajärjestäjät saavat Bernieltä vastineeksi maksaessaan tähtitieteellisiä summia? Eli mitä kuluja Ecclestonen yhtiölle tulee formulasirkuksen kiertäessä ympäri maailmaa?
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4391
Voisiko joku kertoa, mitä kisajärjestäjät saavat Bernieltä vastineeksi maksaessaan tähtitieteellisiä summia? Eli mitä kuluja Ecclestonen yhtiölle tulee formulasirkuksen kiertäessä ympäri maailmaa?
Vastine taitaa olla vain oikeus järjestää F1-kilpailu ja sitäkin enemmän velvollisuuksia Bernien puolelta järjestäjälle(mainokset, fasiliteetit ym.) Muistanko vielä oikein että Bernien haluaa vielä osansa myös lipputuloista?
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Vastine taitaa olla vain oikeus järjestää F1-kilpailu ja sitäkin enemmän velvollisuuksia Bernien puolelta järjestäjälle(mainokset, fasiliteetit ym.) Muistanko vielä oikein että Bernien haluaa vielä osansa myös lipputuloista?
Jos Bernie haluaa viedä osan lipputuloista niin ei kisoja kannata järjestää.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Mun mielestä lipputulot on ainoa mitä kisajärjestäjä saa ottaa. Mainoksista ei esimerkiksi tipu euron euroa.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
"Tyhmä" on se joka maksaa.. Jokainen (ainakin uusista radoista) saa ite valita tekeekö F1 radan vai ei.. Ja arabimaissa sitä hyffee on, eli siks sinne niitä ratoja tulee ku sieniä sateella..
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4391
"Tyhmä" on se joka maksaa.. Jokainen (ainakin uusista radoista) saa ite valita tekeekö F1 radan vai ei.. Ja arabimaissa sitä hyffee on, eli siks sinne niitä ratoja tulee ku sieniä sateella..
Arabimaissa on syntynyt ns. naapurikateus kun naapurillakin on F1-kisa niin pitäähän meilläkin olla ja kukin nokittaa vuorollaan kun pikkurahasta ei ole puutetta. Abu Dhabi johtaa nokittelua Ferrari maailmoineen vaikka rata onkin ihan p***a
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mikä on taas vaaaaaaaaaarsin loogista....eikö? :doubtful:
Muissa kisoissa paitsi Monacossa Formula One Groupin alainen Allsport Management hoitaa radanvarsimainonnan. On se varsin loogista sikäli, että Formula One Group omistaa F1:n kaupalliset oikeudet ja aika kaupallista toimintaahan tuo mainonta on.
Voisiko joku kertoa, mitä kisajärjestäjät saavat Bernieltä vastineeksi maksaessaan tähtitieteellisiä summia? Eli mitä kuluja Ecclestonen yhtiölle tulee formulasirkuksen kiertäessä ympäri maailmaa?
Kaksiosainen kysymys. Mitä järjestäjät saavat? Maailmanlaajuisen näkyvyyden ja markkinoinnin, tunnettuutta ja Grand Prixn suoraan tai välillisesti seudulle tuomat turistirahat. Aasian mailla kyse on varmasti myös imagonkohotuksesta.

Mitä kuluja Ecclestonen yhtiölle tulee? Markkinointi- ja televisiointikulut, ja olisiko osa paikallekuljetuskuluistakin kaukokisoissa.
 
Viimeksi muokattu:

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Kyllähän Fykkösten kaupallisin oikeuksien hallitsijaa on pakko ihailla, vaikka olisi menosta mitä mieltä tahansa. Tilanne on aivan uskomaton. Kisojen järjestäminen on ollut tappiollista paikallisille organisaatioille jo vuosia, mutta silti uusia halukkaita on jonoksi asti. Tarvitsee vain kilpailuttaa kehitysmaitten tarjoukset ja valita ne, jotka ovat halukkaita sijoittamaan megalomaanisten katsomorakenteiden lisäksi vielä vuosittain kilpailun järjestämiseen. Kun bisneksen kannattamattomuus joskus selviää tai diktaattori syöstään vallasta, voidaan siirtyä taas jonossa seuraaviin kisaisäntiin.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4391
Kyllähän Fykkösten kaupallisin oikeuksien hallitsijaa on pakko ihailla, vaikka olisi menosta mitä mieltä tahansa. Tilanne on aivan uskomaton. Kisojen järjestäminen on ollut tappiollista paikallisille organisaatioille jo vuosia, mutta silti uusia halukkaita on jonoksi asti. Tarvitsee vain kilpailuttaa kehitysmaitten tarjoukset ja valita ne, jotka ovat halukkaita sijoittamaan megalomaanisten katsomorakenteiden lisäksi vielä vuosittain kilpailun järjestämiseen. Kun bisneksen kannattamattomuus joskus selviää tai diktaattori syöstään vallasta, voidaan siirtyä taas jonossa seuraaviin kisaisäntiin.
Jotenkin tulee mieleen että tähän vallan kolmioon kuuluu vielä eräs Hermann Tilke, ihan kuin kilpailunjärjestämisen ehtona olisi herran suunnittelema rata ja fasiliteetteineen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jotenkin tulee mieleen että tähän vallan kolmioon kuuluu vielä eräs Hermann Tilke, ihan kuin kilpailunjärjestämisen ehtona olisi herran suunnittelema rata ja fasiliteetteineen.
Rataisännät voivat tilata keneltä haluavat, Tilkellä vain nyt sattuu olemaan aika rutkasti viimeaikaisia näyttöjä hulppeista kokonaisratkaisuista. Eli juuri sellaisista joita ostajat haluavat.

Singaporessa ja Silverstonessahan kävi niin, että (myös) Tilkeltä tilattiin esisuunnitelma, mutta lopullinen toteutus menikin muille.

Ja radat ym. toki suunnittelee herran toimisto, herra itse ei välttämättä toimi kuin päällekatsojan ja hyväksyjän roolissa.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Kun noihin Itä-Euroopan ratahankkeisiin tutustuu, niin väkisin kasvaa katkeruus siitä, ettei eräästä formuloiden suurmaasta löydy, eikä ole edes suunnitteilla F1-vaatimukset täyttävää rataa. Pääomaa ja innokkaita katsojia maasta riittäisi... Talvi ei voi olla ainoa syy.
Ekan luentakerran jälkeen luulin, että puhuit Ranskasta. :rolleyes:

Magny Cours tai Le Mansin Bugatti circuit tarvittaisiin mukaan kalenteriin. Ehkä Paul Ricard voisi myös olla vaihtoehtona, jos tekisivät niille naurettaville turva-alueille jotain ja rakentaisivat pari katsomoakin sinne.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös