Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
Tuli katseltua hieman TS:n arkistoja, vaikka ei näillä sinänsä mitään väliä, 2000 vuoden loppupuolella F1 kisa halukkuutensa olivat ilmaisseet Makedonia, Tunisia, Kuuba ja Uusi-Seelanti. (Rahan puute oli monesti tuolloin este uusille kisa-isännille)

Etelä-Afrikka halusi jo tuolloin tulla takaisin, mutta eivät olisi pystyneet maksamaan kuusinkertaiseksi noussutta takaussummaa Ecclestonelle.

1998 lopussa oli huhua Japanin kisan siirtämisestä jo silloin Fujiin tai Motegiin.

Argentiinan Buenos Airesin kisa putosi kalenterista pois 1998 päätteeksi, vaikka järjestäjillä oli vielä vuosi sopimusta jäljellä. Tuppamainonnan kieltäminen oli tehnyt myös Argentiinalle jo tuolloin närkämää.

Portugalin kisalla oli kahtena vuotena peräkkäin ongelmia ja kisaa ei Estoriliassa nähty enää vuoden 1996 jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Argentiinan Buenos Airesin kisa putosi kalenterista pois 1995 päätteeksi, vaikka järjestäjillä oli vielä vuosi sopimusta jäljellä. Tuppamainonnan kieltäminen oli tehnyt myös Argentiinalle jo tuolloin närkämää.
Buenos Airesin kisa ajettiin vuodesta 1995 vuoteen 1998.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
Buenos Airesin kisa ajettiin vuodesta 1995 vuoteen 1998.
Niin ajettiin muistan hyvin esim Villeneuve-Coulthard kiistelyt kyseisestä kisasta 1998. ("Olisi pitänyt kirjoittaa vuodesta 1995 ajettu kisa putosi kalenterista 1998" ja jokin ajatus katkos tuli)

Mitä tuossa vielä katselin niin Unkarin kilpailu oli ollut vaakalaudalla 1998 kauden päätteeksi kisan yleisöryntäyksen vuoksi. FIA mätkäisi Budapestin GP-organisaatiolle miljoonan dollarin sakon, josta 750000 on maksettava siinä tapauksessa, että vastaava välikohtaus sattuu kahden seuraavan vuoden kisoissa.

Kyllähän nykyisistäkin uusimmista radoista esim Singaporea huhuttiin jo 90-luvun lopulla, mutta en sitten tiedä miten tosissaan vielä silloin olivat.
 
Viimeksi muokattu:

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9337
Tuo Aasian kisojen lisääminen oli huhuissa jo 1990-luvun loppupuolella, mutta meni kuitenkin noin kymmenen vuotta ennen kuin se toteutui. Malesia nyt oli ainoa joka toteutui suht' välittömästi, sen sijaan Kiinaa ja Koreaa joutui odottamaan kalenteriin jonkin aikaa vaikka niidenkin piti tulla jo 1999 tai 2000 kalenteriin.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
Barcelonan GP:n lisäksi myös Valencian kisan tulevaisuudesta on epävarmoja mietteitä, vaikka Gerardo Camps kertoi ettei kyseiset väitteet pidä paikkaansa.

Valencian kisan tulevaisuus epävarma

24.2.2011, 10.19 Plaza.fi

Formula ykkösten Valencian katurataosakilpailun on huhuttu ajautuneen taloudellisiin vaikeuksiin ja kisajärjestäjien on väitetty neuvotelleen pienemmästä järjestelymaksusta Formula One Management -yhtiölle. Valencian maakunnan talousministeri Gerardo Camps ilmoittaa kuitenkin EFE-uutistoimistolle, ettei moisissa väitteissä ole perää.

- Emme tiedä mistään neuvotteluista. Hallitus ei ainakaan ole tehnyt mitään muutoksia sopimukseen F1-kisoista. Käsittääkseni sopimus on ennallaan, Camps kommentoi.

Mahdollisesti Valencian F1-kisa ajetaan vuonna 2012 viimeistä kertaa. Kisa ei ole kerännyt odotetusti yleisöä, eivätkä F1-päättäjät jatkossa halua kahta kilpailua samaan maahan.
Tammikuun alkupuolella Espanjan Mallorca esitteli oman mahdollisen F1 radan suunitelmat, eli jos Barcelonan ja Valencian rataa ei tulevaisuudessa nähtäisikään silti maassa kenties ajettaisiin jollain muulla radalla.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
Malesian F1-kisa ”lässähtänyt”

25.2.2011, 11.02 Plaza.fi

Malesian Sepangin moottoriradan johtaja Razlan Razali myöntää AFP:n haastattelussa Sepangin F1-kisan lässähtäneen viime vuosina. Razalin mukaan Singaporen iltakisa on vienyt Malesian kisalta kiinnostusta ja Razalin mielestä Sepang voisikin järjestää iltakisan ennen kuin nykyinen sopimus kisasta päättyy 2015.

- Suurin kilpailijamme on televisio, koska moni katsoo kisan mielummin mukavasti kotonaan. Kun sataa, katsomon katto vuotaa. Ihmiset eivät ole tyytyväisiä. Rata rakennettiin aikanaan ennätyssummalla, mutta kaikkea ei tehty kunnolla ja ylläpitotyöt ovat surkeita, kertoo Razali, joka ei ollut vastuuhenkilönä rakennusvaiheessa.

Razalin mukaan Sepangin F1-kisalle aiotaan saada jatkosopimus 2015 jälkeen. Iltakisa toisi tapahtumalle uutta kiinnostusta ja siksi paikallishallinnon tulisi suhtautua suopeasti uusiin investointeihin.

Malesian Grand Prix ajettiin Sepangilla ensi kertaa 1999 ja kisa on ollut sen jälkeen F1-sarjan ohjelmassa joka vuosi. Yleisömäärät eivät ole täyttäneet kuitenkaan odotuksia.
Sepang aikoo järjestää iltakisan ennen nykyisen sopimuksensa päättymistä ja aikovat saada jatkosopimuksen 2015 jälkeenkin. Luulen jotenkin että eivät onnistu järjestämään iltakisaa.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Ei varmaan nyt, mutta sopimuskauden päättyessä (2015) voi olla mahdollista että ainakin kerran nähdään iltakisa. Malesiassa ei yleisön odotukset ole kovin korkealla olleet. Toki maassa on muutama muu rata, mutta Shah Alam ja Johor taitavat olla vain moottoripyörien ratoja.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Sepang aikoo järjestää iltakisan ennen nykyisen sopimuksensa päättymistä ja aikovat saada jatkosopimuksen 2015 jälkeenkin. Luulen jotenkin että eivät onnistu järjestämään iltakisaa.
Malesia + ilta = sadetta

Jotenkin tuntuisi erikoiselta, ainakaan Singaporen iltakisaa ei vissiin ole suunniteltu ajettavaksi sateella.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Malesia + ilta = sadetta

Jotenkin tuntuisi erikoiselta, ainakaan Singaporen iltakisaa ei vissiin ole suunniteltu ajettavaksi sateella.
Eikös se sade ainakin laantunut tai jopa lakannut '09 auringonlaskun aikaan?
 

Alien Eel

Well-known member
Liittynyt
7.2.2011
Viestit
401
Malesiassa suurin todennäköisyys sateelle on käsittääkseni illasta. Joten aika riskin ottavat iltakisan suhteen.
Siellä sataa joka päivä. Kokemusta on kun kävin siellä pariviikkoa joskus lomailemassa. Normaalisti tosin ennen auringonlaskua... Auringonlaskun jälkeen sadetta ei enään tullut kovinkaan usein. Mutta satunnaisesti tuli, ja jos sitä tuli niin aina kunnon kuuro, ja mukavasti yllättäen.
 

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location
Tilke:
"Some circuits allow for good overtaking opportunities. For example, the new Hockenheimring and Spa Francorchamps; these races are often exciting and entertaining for the spectators,"

Mielestäni Hocke ei todellakaan tarjoa hyviä kilpailuita. Muilla sarjoilla rata toimii hyvin, mutta ykkösillä ohittaminen on todella vaikeaa. Tästä syystä ferrarikin joutui liemeen viime vuonna.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tilke:
"Some circuits allow for good overtaking opportunities. For example, the new Hockenheimring and Spa Francorchamps; these races are often exciting and entertaining for the spectators,"

Mielestäni Hocke ei todellakaan tarjoa hyviä kilpailuita. Muilla sarjoilla rata toimii hyvin, mutta ykkösillä ohittaminen on todella vaikeaa. Tästä syystä ferrarikin joutui liemeen viime vuonna.
Tuossa Tilke siis viittaa ohituksiin. Uusi Hocke otettiin käyttöön 2002, minkä jälkeisenä aikana Hockenheimilla on kuivissa kisoissa ohitettu keskimäärin Spata enemmän. Märät tai osittain märät kisat toki nostavat Span keskiarvoa, mutta sää ei liity ratasuunnitteluun tai ohituspaikkoihin, joista tässä on puhe.

Molemmilla on kyllä käyty myös erittäin vähäohituksisia kisoja: Spassa 5 ohitusta 2002, Hockessa 8 ohitusta 2003 ja 9 2005.

Hocken vanha stadion-osuus on kapeutensa ja profiilinsa vuoksi peräkkäinajoa, mutta uudella osuudella on nähty tiukkoja kamppailuja lähes joka mutkassa. Ykkösilläkin.
 
Viimeksi muokattu:

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
En tiedä onko asiasta ollu puhetta ennen, mutta eiköhän joka radasta voisi saada kilpailukelpoisen, kun tekisi joka jarrutuspaikasta 100m matkalta mutkakohtaa liukkaamman. Voisi tulla enempi arpomista siinä missä kohtaa rupeaa jarruttelemaan. Kilpailukäyttöön tehtyjä rinkuloita ovat, niin miksi pinnoite täytyisi olla joka kohdassa sama. Voisi jotkut moottoripyöräkisat vähän kärsiä tästä niillä radoilla, mutta ei minua haittaisi.

Vai onko tällaista kokeiltu missään jo?
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
En tiedä onko asiasta ollu puhetta ennen, mutta eiköhän joka radasta voisi saada kilpailukelpoisen, kun tekisi joka jarrutuspaikasta 100m matkalta mutkakohtaa liukkaamman. Voisi tulla enempi arpomista siinä missä kohtaa rupeaa jarruttelemaan. Kilpailukäyttöön tehtyjä rinkuloita ovat, niin miksi pinnoite täytyisi olla joka kohdassa sama. Voisi jotkut moottoripyöräkisat vähän kärsiä tästä niillä radoilla, mutta ei minua haittaisi.

Vai onko tällaista kokeiltu missään jo?
Kuulostaa turvalliselta.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös