Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

rikke

Well-known member
Liittynyt
6.4.2009
Viestit
276
Hiekka-alueet osoittivat taas tänään huonot puolensa. Minun mielestäni spinnauksesta ei pitäisi aiheutua keskeytystä.
Ja miksi ei? Noinkin alokasmaisesta virheestä tulee minusta rankaista. Nykyään ei sentään enää moottorit sammuile spinnauksista kuten ennen vanhaan. Eihän sekään olisi reilua.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Ja miksi ei? Noinkin alokasmaisesta virheestä tulee minusta rankaista. Nykyään ei sentään enää moottorit sammuile spinnauksista kuten ennen vanhaan. Eihän sekään olisi reilua.
No minun mielestä tota on paha kutsua alokasmaiseksi virheeksi. Spinnauksia sattuu ihan kaikille kokemuksesta riippumatta. Yksi jos toinenkin on luistellut tuolla koko viikonlopun ja spinnaukset kuuluvat rajojen hakemiseen. Spinnauksessa itsessään on jo tarpeeksi rangaistusta. Kumminkin auto oli vahingoittumaton ja moottori käynnissä. Hmm... Saisikohan KERS:llä startattua auton tilanteessa, jossa auto sammuu? :p
 
Viimeksi muokattu:

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
No minun mielestä tota on paha kutsua alokasmaiseksi virheeksi. Spinnauksia sattuu ihan kaikille kokemuksesta riippumatta.
Jos suoralla ei saa pidettyä autoa radalla niin kyllä se melko alokasmainen virhe on - varsinkin, kun Rubens on ollut mukana vuodesta 1863 alkaen ja ajanut Albert Parkissa sen 107 kertaa. Sitä paitsi eikö Barrichello ollut vasta outlapilla? Menee kyllä minun kirjoissa samaan kategoriaan erään Lotus-kuljettajan perjantain kämmäilyn kanssa...
 

Laatikkokauha

Well-known member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
1187
En jaksanut lukea kaikkia sivuja läpi, joten en tiedä tuliko tämä jo esille. Mutta osa täällä haluaa turva-alueiden olevan hiekkaa ja toiset asfalttia. Miksei milllään radalla ole tehty selkeää kompromissia. 5-10 metriä radan viertä olisi hiekkaa ja sen jälkeen asfalttia. Tällöin virheet rankaisisivat, mutta turvallisuusaspektia ei olisi silti unohdettu. Eli esim. auton ajautuessa poikittain ulos radalta päätyisi se lopulta asfaltille estäen barrel rollit.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
En jaksanut lukea kaikkia sivuja läpi, joten en tiedä tuliko tämä jo esille. Mutta osa täällä haluaa turva-alueiden olevan hiekkaa ja toiset asfalttia. Miksei milllään radalla ole tehty selkeää kompromissia. 5-10 metriä radan viertä olisi hiekkaa ja sen jälkeen asfalttia. Tällöin virheet rankaisisivat, mutta turvallisuusaspektia ei olisi silti unohdettu. Eli esim. auton ajautuessa poikittain ulos radalta päätyisi se lopulta asfaltille estäen barrel rollit.
Mikä estää autoa pyörähtämästä siinä 5-10 metrin matkalla hiekkaa laskeutueen "katolleen" asfaltille?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
En jaksanut lukea kaikkia sivuja läpi, joten en tiedä tuliko tämä jo esille. Mutta osa täällä haluaa turva-alueiden olevan hiekkaa ja toiset asfalttia. Miksei milllään radalla ole tehty selkeää kompromissia. 5-10 metriä radan viertä olisi hiekkaa ja sen jälkeen asfalttia. Tällöin virheet rankaisisivat, mutta turvallisuusaspektia ei olisi silti unohdettu. Eli esim. auton ajautuessa poikittain ulos radalta päätyisi se lopulta asfaltille estäen barrel rollit.
Tästä on kyllä keskusteltu muutaman kerran aikaisemminkin. Ratkaisu on turvallisuusmielessä huonompi kuin kumpikaan yksinään. Auto veisi mukanaan sitä hiekkaa (käytännössä aika karkeaa soraa) asfaltille, jolloin asfaltin hyvät turvallisuusominaisuudet, eli hidastuvuuden ja ohjautuvuuden säilyminen kärsisivät melkoisesti. Ja sitten samoja marmorikuulia toiseen suuntaan myös radalle. Toisaalta hiekka-alueiden kannattajat nimenomaan haluavat, että sinne hiekkaan pitää jäädä kiinni.

Kapea kaistale astroturfia radan ja asfalttialueen välissä kaiketi pyrkii jossain määrin ajamaan vastaavaa asiaa kuin jota ajat takaa.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Kapea kaistale astroturfia radan ja asfalttialueen välissä kaiketi pyrkii jossain määrin ajamaan vastaavaa asiaa kuin jota ajat takaa.
Muuten jonkin sortin hidastava keinonurmi voisi olla parempi ratkaisu kuin hiekka tai asfaltti. Se ei olisi upottava eikä siinä voisi lentää ympäri. Jos se tehtäisiin jostain erittäin kitkaisesta materiaalista niin se voisi olla hyvävaihtoehto.
 

Laatikkokauha

Well-known member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
1187
Mikä estää autoa pyörähtämästä siinä 5-10 metrin matkalla hiekkaa laskeutueen "katolleen" asfaltille?
No joo totta, mutta mikä tahansa muutos olisi mielestäni askel oikeaan suuntaan verrattuna nykyiseen tilanteeseen, jossa kuskit voivat ajaa surutta leveäksi ilman mitään pelkoa vaurioista, ainoastaan ajanmenetys negatiivisena asiana.

Astroturfia sitten kehiin vaan, käytetäänkö sitä tällä hetkellä millään radalla?


E: Mutta eikö senkin kanssa nouse turvallisuuskysymys esimerkiksi moottoripyörien kanssa? Onko se niin pahaa hiekkapaperia että se voisi olla turvallisuusriski kaatunellee motoristille?
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Astroturf lienee suomeksi tekonurmi ja sitä käytetään radoilla yleisesti. Se ei ole minkään sortin hiekkapaperia, vaan päin vastoin pirun liukasta.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Joo siis leikittelin vain sellaisella ajatuksella että olisi jotain keinonurmen kaltaista (mutta) hidastavaa materiaalia sen sijaan että olisi asfalttia tai hiekkaa.

edit. Niin siis astroturf on keinonurmi. Se sai aikanaan nimensä Houston Astros baseball-joukkueen mukaan, jonka stadionille laitettiin ensimmäisenä keinonurmi, koska oikea nurmi ei vähäisen auringonvalon vuoksi kasvanut.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Astroturf lienee suomeksi tekonurmi ja sitä käytetään radoilla yleisesti. Se ei ole minkään sortin hiekkapaperia, vaan päin vastoin pirun liukasta.
Googlaus paljastaa tässä tapahtuneen "kännykkä"-ilmiön, eli tietyn yrityksen brändistä on tullut yleisnimitys kaikelle keinonurmelle.

Ja on liukkautensa vuoksi vaarallinen motoristeille.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Googlaus paljastaa tässä tapahtuneen "kännykkä"-ilmiön, eli tietyn yrityksen brändistä on tullut yleisnimitys kaikelle keinonurmelle.
Offopiciksi menee, mutta Astroturf oli alunperin lempinimi, josta tuli brändinimi, josta tuli yleisnimitys.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18425
Ecclestone vie GP-kisoja nyt rauhallisempiin maihin

Turun Sanomat 4.4 2011 19:59:46

Bahrainin Grand Prix -kilpailun peruuntuminen tarjosi mahtimies Bernie Ecclestonelle ensimmäisen varoituksen hankkeille siirtää F1-autoilu yhä enemmän pois perinteiseltä valta-alueeltaan Euroopasta.

Ecclestone on suosinut MM-kalenteria rakentaessaan maita, joiden isännyyttä ei ratkaise niinkään kiinnostus F1-urheiluun kuin kyky maksaa lihavalla taalapinolla GP-kisan järjestämisoikeuksista.

Kaupallisten oikeuksien haltijana Ecclestonen ainoana pyrkimyksenä on ollut kasvattaa tulopottia niin valtavaksi kuin suinkin mahdollista. Tästä syystä hän käynnisti tämän laajennusoperaation 1999 liittämällä Malesia uutena isäntänä mukaan, minkä jälkeen tulivat Bahrain, Kiina, Turkki, Singapore, Abu Dhabi, Korea ja tänä vuonna aloittava Intia.

Jos vaikkapa 1995 joku olisi väittänyt, että vuonna 2011 noilla kahdeksalla maalla on 40 prosenttia osakilpailuista, hänet olisi naurettu ulos varikolta ja passitettu parantolaan.

Vain Valencia
tuottaa paljon


Nyt tuo visio on toteutunut ja nuo maat pulittavat kisojensa järjestämisoikeuksista jopa 60 miljoonaa dollaria joka vuosi Ecclestonen kassaan. Euroopassa GP-isännät maksavat enimmillään 13 miljoonaa euroa vuodessa kisastaan. Ainoa poikkeus on Valencia, jonka aluehallitus on suostunut 23 miljoonan euron vuosimaksuun.

Käytännössä tämä on ainoa syy, miksi Valencia pysyi MM-ohjelmassa vielä tänä vuonna. Nyt Ecclestonen suunnitelmissa on alkaa vuorotella Barcelonaa ja Valenciaa vuorovuosina Espanjan GP-isäntänä, kun kahta kisaa yhdelle maalle ei enää sovi hänen Euroopan ulkopuolisia kisoja suosiviin suunnitelmiinsa.

15 viime vuoden aikana MM-kalenterista ovat kokonaan pudonneet Ranska ja Portugali, kun Italia ja Saksa ovat menettäneet toisen vuosittaisen osakilpailunsa. Näiden neljän perinteisen kisan tilalle on tullut kahdeksan GP:tä maissa, joissa ei kansa piittaa juuri lainkaan F1-urheilusta.

Lähes tyhjät katsomot ovat olleet arkipäivää useina GP-viikonloppuina uusissa kisoissa. Faktaa on, että GP-isännät tekevät valtavat taloudelliset tappiot maksaessaan järjestelyoikeudesta paljon ja saadessaan sitten vähän tuloja takaisin.

F1-kisojen jatkuminen näissä uusissa maissa riippuu täysin niiden hallitusten halukkuudesta sponsoroida vuosittaista tapahtumaansa.

Alkuvuosi on muuttanut Ecclestonenkin globaalia operointikenttää. Kun arabimaailman väkivaltaiset mielenosoitukset käynnistyivät Tunisiassa, siirtyivät Egyptiin sekä Bahrainiin ja johtivat sisällissotaan Libyassa, F1-kartalla poliittista epävakautta on havaittavissa myös Turkissa sekä Kiinassa ja muuallakin, mikä voi johtaa hallitusten halukkuuteen luopua GP-isännyydestään. Oppisitiopuolella F1 mielletään kalliiksi ja tarpeettomaksi, kun se raha, mikä maksetaan Ecclestonelle, voitaisiin käyttää ihan muihinkin tarkoituksiin maan kehittämistyössä.

Eurooppa ja
USA hyötyvät


F1-urheilussa on syytä olla oikeasti varuillaan, että Bahrainin kilpailun menettäminen on vasta alkua taas uudelle ajanjaksolle. Ecclestonen suosimat uudet markkina-alueet sulkevat rahahanat poliittista ja taloudellisista syistä.

Tämä merkitsisi massiivista tappiota Ecclestonen Formula One Management (FOM) -yhtiölle, mutta kääntyisi samalla eurooppalaisten ja perinteisten amerikkalaisten kisaisäntien eduksi, kun ne saisivat taas GP-oikeudet kohtuuhintaan.

On näköpiirissä sitten vaikka 20 GP-kisan mittainen kausi, niin itse urheilu olisi suuri voittaja, kun kilpailut käytäisiin aina loppuumyydyissä paikoissa intohimoisten fanien kannustamana.

Ehkä Ecclestonea uhkaava kultamunia tuottavan hanhen menetys tarjoaakin uutta nostetta F1:lle. Ecclestonen tuntevat visioivat kuitenkin jo nyt, että hän tähtää uusille rauhallisille markkina-alueille – kuten Ukraina, Vietnam, Bulgaria, Etelä-Afrikka ja Meksiko.

Niiden väitetään olevan valmiit maksamaan paljon päästäkseen F1-kartalle, vaikka kulttuuria moottoriurheilusta ei juuri olekaan.
Ecclestone aikoo viedä GP-kisoja rauhallisempiin maihin....
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Meksiko ja Etelä-Afrikka olisivat mielestäni hyviä paikkoja viedä kisoja tulevaisuudessa. Etelä-Afrikan GP:llä on pitkät perinteet, kuten myös Meksikolla ja näin saataisiin levittäydyttyä vähän muuallekin kuin vain Aasiaan. Meksikolla on toivottavasti myös Perez mukana silloin.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
TS sanoi:
Ecclestonen tuntevat visioivat kuitenkin jo nyt, että hän tähtää uusille rauhallisille markkina-alueille – kuten Ukraina, Vietnam, Bulgaria, Etelä-Afrikka ja Meksiko.

Niiden väitetään olevan valmiit maksamaan paljon päästäkseen F1-kartalle, vaikka kulttuuria moottoriurheilusta ei juuri olekaan.
:D:D
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Kisoja siirrettäessä Euroopasta Aasiaan, perusteena on joskus sanottu, että näin sarjasta tulee todellinen MM-sarja. Mutta silti vielä Afrikka puuttuu, joten toivottaisin Etelä-Afrikan tervetulleeksi. Ja toivottavasti Meksikoon saataisiin Intian kaltainen F1-buumi rikkaiden keskuuteen. Intialla on/oli oma kuski, oma talli ja tana vuonna oma kisa, Meksikollla on oma kuski, vahvasti tuetaan Sauberia, vain oma kisa puuttuu. Sitten kun vielä saataisiin Argentiina ja ranska takaisin, niin hyvä olisi. Kun ei vaan poistettaisi vanhoja klassikkoja niiden tieltä.

Autosportin foorumilla puolestaan on spekuloitu mahdollisilla muutoksilla Interlagosin rataprofiiliin Gustavo Sondermannin kuoleman johdosta. Kyseinen onnettomuus tapahtui radan toiseksi viimeisessä mutkassa (eka mutka vikan kunnon mutkan jälkeen, '03 Webbo ja Alonso kolaroivat). Kyseisessä paikassa ei ole turva-aluetta, vaan betonimuuri on radan vieressä. Sondermannin auto paiskautui muurista takaisin radalle, jossa siihen törmäsi muu/muita autoja. Kyseisessä paikassa tapahtui jo muutamaa vuotta aiemmin samanlainen kuolemaan johtanut onnettomuus.

Tässä vielä artikkeli, jossa spekuloidaan mahdollisilla muutoksilla:

http://en.espnf1.com/brazil/motorsport/story/45054.html

Katsomon poistaminen turva-alueen tieltä olisi paras ratkaisu, kun taas helpoin ratkaisu taitaisi olla shikaani.Itse toivon, että rataan itsessään ei kajota ainakaan F1:n osalta. Moottoripyörillehän aikoinaan tehtiin vähälle käytölle jäänyt shikaani, ja kenties shikaania voitaisiin käyttää luokissa, joissa nykyrata on liian vaarallinen. Ja parasta olisi tehdä turva-alue, jolloin kaikki luokat voisivat käyttää rataa.

Eräs brassi kirjoitti autosportin foorumilla, että Juncaon (Hamilton/Glock -mutka) ja pääsuoran välillä on tulevissa kisoissa keltaiset liput koko kisan ajan.

highdownforce (Autosport forum) sanoi:
Well the chicane wouldn't alter the track it self, and there is a lot of room for this.
Also, both Lisboa(bike) and Sperafico's deaths were on a dry track. The chicane MUTS be there, even if it is only for bikes.

Talking about knee jerking reactions, the president of the Brazilian Confederation declared that for the next races on Interlagos the section between Junção and the main straight will be yellow-flagged for the whole race.
Se vielä täytyy lisätä, kuten tuosta highdownforcen postista käy ilmi, niin helmikuussa mootoripyöräilijä kuoli samassa kohtaa. Silloin tätä moottoripyörille tehtyä shikaania ei käytetty, kuten nykyään ei oikeastaan koskaan.
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Interlagosin profiili on niin hieno, että siihen en haluaisi puututtavan.

Mutta varsinkin juuri sateella tuo suoralla oleva kink-tyyppinen mutka on melko vaikea koska se sijaitsee kummulla ja autot ovat epävakaimmillaan tuollaisessa paikassa. Ja kun lipeää, tilanpuutteen takia on vaarana, että takanatulijat ajavat yli.

Turva-alueen laajennus olisi paikallaan, mutta kuinka paljon sitä pystyy ylipäätään laajentamaan? Rata-alue on hyvin ahdas. Mutta kaikki tila, mikä on vaan saatavilla, tulisi ottaa käyttöön.

Pääsuoralle kaartava viimeinen loiva kink on sen verran helpompi paikka että siihen ei liene tarvetta koskea. Varikon muurin pää taitaa olla vaarallisin paikka tuossa.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Mä olenkin jo hirveän pitkään katsellut tuota mutkaa että se on sellainen paikka missä sattuu jos mennään ulos. Ja satuin juuri viimeisintä onnettomuutta edeltäneenä päivänä katsomaan YouTubesta sen edellisen paikassa menehtyneen kaverin onnettomuuden. Eihän siihen kai paljon turva-aluetta mahdukaan, kun kaupunki alkaa melkein heti seinän toisella puolen?
 

Zervuska Haidis

Well-known member
Liittynyt
8.1.2007
Viestit
12613
Sijainti
Sivulla viisi
Eihän siihen kai paljon turva-aluetta mahdukaan, kun kaupunki alkaa melkein heti seinän toisella puolen?
Höpsis. Ideaparkin kokoinen asfalttiturva-alue vain tilalle. Ja shikaani.

Ei vaan. Kyllähän tuon varmasti saisi turvallisemmaksi hoidettua muutenkin. Siinä on ainoastaan se ettei noin hienon radan profiiliin mielellään kajoaisi.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Sawardin blogissa oli kanssa aiheesta, ja siinä käy aika hyvin ilmi alueen ahtaus... http://joesaward.wordpress.com/2011/04/04/safety-at-interlagos/

Jos profiilia pitää muuttaa, niin muuttaisin itse Juncaon neulansilmäksi, jonka jälkeen tulisi pitkä oikea ennen seuraavaa neulansilmää, joka olisi kutakuinkin nykyisen moposhikaanin paikkeilla. Tuo infieldihän on pelkkää nurmea, joten siinä on tilaa.



Toisaalta taas olisi kai mahdollista käyttää Juncaon osalta tuota vanhaa layouttia, ja täten muuttaa hieman tulokulmaa tuohon "suoralle".
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös