OJo Enzo Ferrarin eläessä puhuttiin, että rata on liian lyhyt F1-autolle ja olemassa pikemminkin siksi, että Enzo näkisi autonsa radalla. Nykyisin kontrasti on vielä valtavampi.
K
OJo Enzo Ferrarin eläessä puhuttiin, että rata on liian lyhyt F1-autolle ja olemassa pikemminkin siksi, että Enzo näkisi autonsa radalla. Nykyisin kontrasti on vielä valtavampi.
Koska se on suhteellisen pienelle pläntille tungettu, se on varsin syheröinen (=hidas). Kun leveyskään ei ole kuin alle 9 metriä, se ei oikein vastaa olosuhteita, jotka F1-kilparadoilla vallitsee. Eipä tuo 10 vuotta sitten estänyt tahkoamasta rataa iltahämärään, joten kyllä siitä jotain apua on täytynyt olla."And Fiorano is not an advantage any longer because it has become a go-kart track."
Autosport linkki
Milloin tämä on tapahtunut, vai onko niin että rata ei enää nykyisille formuloille sovi?
Yhtä kylmä tosiasia on se että kaikkein huonoimmatkin radat ovat jokaikinen vanhoja ratoja. Niitä kun riittää joka lähtöön, ja nykystandardein ne olisivat ajokelvottomia monestakin syystä. Jotta se moisen lauseen todistusarvosta. Noin tusinan uuden radan vertaaminen kaikkiin vanhoihin ei ole kovin mielekästä.Kylmä tosiasia kuitenkin on että jokaikinen "hyvä/mielenkiintoinen" rata on vanha rata. Jossain ajosimuissakin(tai GT5:ssa... heh, tulee siinä Nordista tahkottua), uudet radat on käsittämättömän tylsiä.
Olen itsekin tästä asiasta joskus huomauttanut ja todennut, että miljöö ei kuulu rataan enkä arvioi niitä sen perusteella miltä radan ulkopuolella näyttää. Profiili, korkeuserot ja jossain määrin turva-alueet ovat osa rataa, muu on maisemaa.Itse kenties pitäisin uusista radoista enemmän, mikäli ne sijaitsisivat metsän keskellä.
Legendaarisista radoista Monza, Spa ja edesmennyt Hockenheim ovat nimenomaan rataa hipovien puiden ja kasvillisuuden ansioista nautinnollisia miljööltään ja tv-katsojan tai simulaattorikuljettajan näkökulmasta mukavan vanhanaikaisia.
Näinpä. Jos Tilke ehdottaisi vanhan Hocken kaltaista suora-shikaaniprofiilia, niin kritiikki olisi vielä kitkerämpää kuin jo toteutuneilla tilkeradoilla. Spata ja Abu Dhabia on vaikea irroittaa nykyisistä maanmuodoistaan. Spa toki toimisi lättänänäkin, ja kunnon korkeuserot toisivat Abu Dhabiin lisäarvoa, mutta "kaupunkiosuutta" on vaikea kuvitella mäkimaastoon, koska se jäljittelee katurataa.Voi miettiä, minkälaista arvostusta vanhan Hockenheimin tai Span kaltaiset profiilit saisivat, jos nämä radat olisivat rakennettu 2000-luvulla autiomaahan tai muulle karulle seudulle. Tai päinvastoin: Abu Dhabin rataprofiili Itävallan metsäisessä vuoristossa?
En ole koskaan pitänyt Sepangia sen luonnonläheisempänä kuin muitakaan moderneja ratoja, mutta turva-alueet siellä toki ovat olleet uudemmasta trendistä poiketen enempi ruohoa ja hiekkaa.Väitän, että luonnonläheisyys on yksi osatekijä radan viehätyksessä.
Siksi juuri Malesian Sepang lähellä olevine palmuviidakkoineen on aina ollut Tilken radoista juuri omakohtainen suosikkini.
Vähän yllätyksenä tulee, että jotkut pitää Hockea jotenkin hyvänä ratana. Minusta se oli 90-luvun surkein rata. Sitä vanhempiin on vaikea ottaa kantaa, kun en ole nähnyt. Ei se uusikaan versio häävi ole, ei sen puoleen. Uusi on perustilkedrome-tasoa, vanha on kaamea jopa Tilken huonointen tuotosten rinnalla.Jos Tilke ehdottaisi vanhan Hocken kaltaista suora-shikaaniprofiilia, niin kritiikki olisi vielä kitkerämpää kuin jo toteutuneilla tilkeradoilla.
Tästä puheenollen, Sepangiin on valitettavasti lisätty asvalttia tiettyihin paikkoihin.. Turva-alueet on siellä kuitenkin niin laajat, ettei asvaltille mielestäni ole mitään tarvetta.En ole koskaan pitänyt Sepangia sen luonnonläheisempänä kuin muitakaan moderneja ratoja, mutta turva-alueet siellä toki ovat olleet uudemmasta trendistä poiketen enempi ruohoa ja hiekkaa.
Nostalgiaa. Toki usein toistettu argumentti siitä, että stadionosuus oli haastava minimisiivillä on ihan pätevä, se vain lähinnä kosketti tuloa stadionille ja ykkösmutkaa. Tylsähän se pääasiassa kuskin näkökulmasta oli. Erilainen toki, mikä on toinen puolustava argumentti.Vähän yllätyksenä tulee, että jotkut pitää Hockea jotenkin hyvänä ratana. Minusta se oli 90-luvun surkein rata. Sitä vanhempiin on vaikea ottaa kantaa, kun en ole nähnyt. Ei se uusikaan versio häävi ole, ei sen puoleen. Uusi on perustilkedrome-tasoa, vanha on kaamea jopa Tilken huonointen tuotosten rinnalla.
Meinasin mainita, mutten jaksanut.Tästä puheenollen, Sepangiin on valitettavasti lisätty asvalttia tiettyihin paikkoihin.. Turva-alueet on siellä kuitenkin niin laajat, ettei asvaltille mielestäni ole mitään tarvetta.
Ei turva-alueen suuruus vaikuta radan mikkihiirimäisyyteen. Profiili vaikuttaa.On Tilkellä jotain hyviäkin ratoja, ne on aika hyvin tuossa kertoiltu jo. Mutta kun porukka haluaa että ei turva-alueita jne jne, niin on se vähän vaikea tehdä mitään rataa sitten. Pienet turva-alueet = mikkihiiri, suuret turva-alueet = muuten vaan huono.
Turva-alueesta saa pienemmän kun mutkaan tullaan hitaammin. Ja mutkaan tullaan hitaammin mitä enemmän on mutkia ennen sitä. Jolloin jos radalla on ne kaivatut pienemmät turva-alueet, rata on yhtä sykkyrää.Ei turva-alueen suuruus vaikuta radan mikkihiirimäisyyteen. Profiili vaikuttaa.
En ole kuullutkaan, että uusille moottoriradoille olisi varta vasten haluttu pienet turva-alueet.Turva-alueesta saa pienemmän kun mutkaan tullaan hitaammin. Ja mutkaan tullaan hitaammin mitä enemmän on mutkia ennen sitä. Jolloin jos radalla on ne kaivatut pienemmät turva-alueet, rata on yhtä sykkyrää.
...eli sinne haluttiin pieni turva-alue. Muutoinhan katsomoa ei oltaisi saatu niin lähelle.En ole kuullutkaan, että uusille moottoriradoille olisi varta vasten haluttu pienet turva-alueet.
Mm. Abu Dhabissa ennen takasuoraa oleva S-mutka-neulansilmä -yhdistelmä oli siksi niin hidas koska katsomot saatiin näin lähelle rataa.
Ja ne shikaanit minimidownforcella luistellen, jarrutusmatkat pitkiä... Oi niitä aikoja, hieno ja erikoinen (special) rata muiden joukossa oli se. Moottorivalmistajatkin pääsivät paremmin näyttämään osaamistaan.Sen verran uudempi formuloiden seuraaja etten noita vanhoja ratoja edes tunne. Vanha Hocke nyt oli vielä kun aloin seuraamaan, mutta ainoat muistot siitä on jääneet jostain vuosituhannen alun pleikkarin simusta. Ja silloinkin sitä ajettiin vain koska se näytti niin helpolta, ja olikin sitä. Talla pohjassa vaan. Monza oli samasta syystä toinen suosikki. Ja vähän lyhkäsempi, ilman niitä stadion osuuksia jotka oli Hockella ne vaikeimmat. Mutta jos rata oli jo niin tylsä simussakin, että sitä pelasi siksi että oli helppo, niin millainen mahtoi olla ihan radalla...
Toisaalta nykyisin moottorin kehitysrajoitusten ja 18k kierrosrajoituksen kanssa vanha-Hocke vois olla melkoista paskaa, ei silleen, ettei se ennenkään ollu.Ja ne shikaanit minimidownforcella luistellen, jarrutusmatkat pitkiä... Oi niitä aikoja, hieno ja erikoinen (special) rata muiden joukossa oli se. Moottorivalmistajatkin pääsivät paremmin näyttämään osaamistaan.
Eiköhän tiimit välityksiä hieman pidennä sen mukaan että kierroksella on useampi pitkä suora, ja autot kiihtyvät melko pitkän matkaa suoraa jonka aikana pääsee imusta toisen rinnalle. Siinä vaiheessa mua ei ainakaan kiinnosta senhetkiset kierrosluvut kun kaksi autoa tulee rinnakkain 150m jarrutukseen.Toisaalta nykyisin moottorin kehitysrajoitusten ja 18k kierrosrajoituksen kanssa vanha-Hocke vois olla melkoista paskaa, ei silleen, ettei se ennenkään ollu.
Toki erilainenhan se oli, sitä ei voi kiistää.
Monzassa on monta pitkää suoraa, mutta RBR valitsi Vettelin kohdalla hieman toisenlaisen strategian päättyneellä kaudella. Välitykset säädettiin niin, että auto kiihtyi mahdollisimman nopeasti huippunopeuteen. Tämä mm. mahdollisti ohituksen Alonsosta.Eiköhän tiimit välityksiä hieman pidennä sen mukaan että kierroksella on useampi pitkä suora, ja autot kiihtyvät melko pitkän matkaa suoraa jonka aikana pääsee imusta toisen rinnalle.
Mutta itse tarkoituksena ei ollut pieni turva-alue vaan katsomon saaminen lähelle rataa....eli sinne haluttiin pieni turva-alue. Muutoinhan katsomoa ei oltaisi saatu niin lähelle.
Tarkentaisitko ystävällisesti, onko tämä joku yleisesti sovittu empiirinen fakta vai kenties herran henkilökohtainen ja täysin subjektiivinen mielipide? Tietäisi syyllistynkö ajatus rikokseen, kun itse lasken myös radan maiseman osaksi rataa ja ratakokemusta.Olen itsekin tästä asiasta joskus huomauttanut ja todennut, että miljöö ei kuulu rataan enkä arvioi niitä sen perusteella miltä radan ulkopuolella näyttää. Profiili, korkeuserot ja jossain määrin turva-alueet ovat osa rataa, muu on maisemaa.