Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
"And Fiorano is not an advantage any longer because it has become a go-kart track."
Autosport linkki
Milloin tämä on tapahtunut, vai onko niin että rata ei enää nykyisille formuloille sovi?
Koska se on suhteellisen pienelle pläntille tungettu, se on varsin syheröinen (=hidas). Kun leveyskään ei ole kuin alle 9 metriä, se ei oikein vastaa olosuhteita, jotka F1-kilparadoilla vallitsee. Eipä tuo 10 vuotta sitten estänyt tahkoamasta rataa iltahämärään, joten kyllä siitä jotain apua on täytynyt olla.

Mitään hyötyä Fioranosta ei nykyisten testisääntöjen aikana tietysti ole muutenkaan.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Kylmä tosiasia kuitenkin on että jokaikinen "hyvä/mielenkiintoinen" rata on vanha rata. Jossain ajosimuissakin(tai GT5:ssa... heh, tulee siinä Nordista tahkottua), uudet radat on käsittämättömän tylsiä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kylmä tosiasia kuitenkin on että jokaikinen "hyvä/mielenkiintoinen" rata on vanha rata. Jossain ajosimuissakin(tai GT5:ssa... heh, tulee siinä Nordista tahkottua), uudet radat on käsittämättömän tylsiä.
Yhtä kylmä tosiasia on se että kaikkein huonoimmatkin radat ovat jokaikinen vanhoja ratoja. Niitä kun riittää joka lähtöön, ja nykystandardein ne olisivat ajokelvottomia monestakin syystä. Jotta se moisen lauseen todistusarvosta. Noin tusinan uuden radan vertaaminen kaikkiin vanhoihin ei ole kovin mielekästä.

En ole simuilla uusilla radoilla ajanut, kun en ole vuosiin ajanut millään. Uskoisin kyllä ainakin Bahrainista ja Turkista pitäväni eikä varmaan Sepangissakaan olisi valittamista ykkösmutkan spiraalikompleksia lukuunottamatta. Korea ja Intia vaikuttivat lupaavilta ja luultavasti pitäisin Motorland Aragonistakin (ilman suoran pätkäisyä kiertotiellä). Eli ihan en samaa mieltä väitteesi kanssa ole, tai vedän rajan "hyvän/mielenkiintoisen" suhteen jotenkin toisin.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Itse kenties pitäisin uusista radoista enemmän, mikäli ne sijaitsisivat metsän keskellä.
Legendaarisista radoista Monza, Spa ja edesmennyt Hockenheim ovat nimenomaan rataa hipovien puiden ja kasvillisuuden ansioista nautinnollisia miljööltään ja tv-katsojan tai simulaattorikuljettajan näkökulmasta mukavan vanhanaikaisia.
Voi miettiä, minkälaista arvostusta vanhan Hockenheimin tai Span kaltaiset profiilit saisivat, jos nämä radat olisivat rakennettu 2000-luvulla autiomaahan tai muulle karulle seudulle. Tai päinvastoin: Abu Dhabin rataprofiili Itävallan metsäisessä vuoristossa?

Väitän, että luonnonläheisyys on yksi osatekijä radan viehätyksessä.
Siksi juuri Malesian Sepang lähellä olevine palmuviidakkoineen on aina ollut Tilken radoista juuri omakohtainen suosikkini.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Itse kenties pitäisin uusista radoista enemmän, mikäli ne sijaitsisivat metsän keskellä.
Legendaarisista radoista Monza, Spa ja edesmennyt Hockenheim ovat nimenomaan rataa hipovien puiden ja kasvillisuuden ansioista nautinnollisia miljööltään ja tv-katsojan tai simulaattorikuljettajan näkökulmasta mukavan vanhanaikaisia.
Olen itsekin tästä asiasta joskus huomauttanut ja todennut, että miljöö ei kuulu rataan enkä arvioi niitä sen perusteella miltä radan ulkopuolella näyttää. Profiili, korkeuserot ja jossain määrin turva-alueet ovat osa rataa, muu on maisemaa.

Käytännössä uusilla radoilla huomioidaan näkyvyys katsomoista, joten puustoa ei jätetä/istuteta näköesteiksi.
Voi miettiä, minkälaista arvostusta vanhan Hockenheimin tai Span kaltaiset profiilit saisivat, jos nämä radat olisivat rakennettu 2000-luvulla autiomaahan tai muulle karulle seudulle. Tai päinvastoin: Abu Dhabin rataprofiili Itävallan metsäisessä vuoristossa?
Näinpä. Jos Tilke ehdottaisi vanhan Hocken kaltaista suora-shikaaniprofiilia, niin kritiikki olisi vielä kitkerämpää kuin jo toteutuneilla tilkeradoilla. Spata ja Abu Dhabia on vaikea irroittaa nykyisistä maanmuodoistaan. Spa toki toimisi lättänänäkin, ja kunnon korkeuserot toisivat Abu Dhabiin lisäarvoa, mutta "kaupunkiosuutta" on vaikea kuvitella mäkimaastoon, koska se jäljittelee katurataa.
Väitän, että luonnonläheisyys on yksi osatekijä radan viehätyksessä.
Siksi juuri Malesian Sepang lähellä olevine palmuviidakkoineen on aina ollut Tilken radoista juuri omakohtainen suosikkini.
En ole koskaan pitänyt Sepangia sen luonnonläheisempänä kuin muitakaan moderneja ratoja, mutta turva-alueet siellä toki ovat olleet uudemmasta trendistä poiketen enempi ruohoa ja hiekkaa.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Jos Tilke ehdottaisi vanhan Hocken kaltaista suora-shikaaniprofiilia, niin kritiikki olisi vielä kitkerämpää kuin jo toteutuneilla tilkeradoilla.
Vähän yllätyksenä tulee, että jotkut pitää Hockea jotenkin hyvänä ratana. Minusta se oli 90-luvun surkein rata. Sitä vanhempiin on vaikea ottaa kantaa, kun en ole nähnyt. Ei se uusikaan versio häävi ole, ei sen puoleen. Uusi on perustilkedrome-tasoa, vanha on kaamea jopa Tilken huonointen tuotosten rinnalla.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
En ole koskaan pitänyt Sepangia sen luonnonläheisempänä kuin muitakaan moderneja ratoja, mutta turva-alueet siellä toki ovat olleet uudemmasta trendistä poiketen enempi ruohoa ja hiekkaa.
Tästä puheenollen, Sepangiin on valitettavasti lisätty asvalttia tiettyihin paikkoihin.. Turva-alueet on siellä kuitenkin niin laajat, ettei asvaltille mielestäni ole mitään tarvetta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Vähän yllätyksenä tulee, että jotkut pitää Hockea jotenkin hyvänä ratana. Minusta se oli 90-luvun surkein rata. Sitä vanhempiin on vaikea ottaa kantaa, kun en ole nähnyt. Ei se uusikaan versio häävi ole, ei sen puoleen. Uusi on perustilkedrome-tasoa, vanha on kaamea jopa Tilken huonointen tuotosten rinnalla.
Nostalgiaa. Toki usein toistettu argumentti siitä, että stadionosuus oli haastava minimisiivillä on ihan pätevä, se vain lähinnä kosketti tuloa stadionille ja ykkösmutkaa. Tylsähän se pääasiassa kuskin näkökulmasta oli. Erilainen toki, mikä on toinen puolustava argumentti.

Uusi on Tilken paras modaus, parempi kuin moni miehen toimiston tyhjälle tontille piirtämä rata.
Tästä puheenollen, Sepangiin on valitettavasti lisätty asvalttia tiettyihin paikkoihin.. Turva-alueet on siellä kuitenkin niin laajat, ettei asvaltille mielestäni ole mitään tarvetta.
Meinasin mainita, mutten jaksanut.
 

Alien Eel

Well-known member
Liittynyt
7.2.2011
Viestit
401
Sen verran uudempi formuloiden seuraaja etten noita vanhoja ratoja edes tunne. Vanha Hocke nyt oli vielä kun aloin seuraamaan, mutta ainoat muistot siitä on jääneet jostain vuosituhannen alun pleikkarin simusta. Ja silloinkin sitä ajettiin vain koska se näytti niin helpolta, ja olikin sitä. Talla pohjassa vaan. Monza oli samasta syystä toinen suosikki. Ja vähän lyhkäsempi, ilman niitä stadion osuuksia jotka oli Hockella ne vaikeimmat. Mutta jos rata oli jo niin tylsä simussakin, että sitä pelasi siksi että oli helppo, niin millainen mahtoi olla ihan radalla...

On Tilkellä jotain hyviäkin ratoja, ne on aika hyvin tuossa kertoiltu jo. Mutta kun porukka haluaa että ei turva-alueita jne jne, niin on se vähän vaikea tehdä mitään rataa sitten. Pienet turva-alueet = mikkihiiri, suuret turva-alueet = muuten vaan huono.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
On Tilkellä jotain hyviäkin ratoja, ne on aika hyvin tuossa kertoiltu jo. Mutta kun porukka haluaa että ei turva-alueita jne jne, niin on se vähän vaikea tehdä mitään rataa sitten. Pienet turva-alueet = mikkihiiri, suuret turva-alueet = muuten vaan huono.
Ei turva-alueen suuruus vaikuta radan mikkihiirimäisyyteen. Profiili vaikuttaa.
 

Alien Eel

Well-known member
Liittynyt
7.2.2011
Viestit
401
Ei turva-alueen suuruus vaikuta radan mikkihiirimäisyyteen. Profiili vaikuttaa.
Turva-alueesta saa pienemmän kun mutkaan tullaan hitaammin. Ja mutkaan tullaan hitaammin mitä enemmän on mutkia ennen sitä. Jolloin jos radalla on ne kaivatut pienemmät turva-alueet, rata on yhtä sykkyrää.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Turva-alueesta saa pienemmän kun mutkaan tullaan hitaammin. Ja mutkaan tullaan hitaammin mitä enemmän on mutkia ennen sitä. Jolloin jos radalla on ne kaivatut pienemmät turva-alueet, rata on yhtä sykkyrää.
En ole kuullutkaan, että uusille moottoriradoille olisi varta vasten haluttu pienet turva-alueet.

Mm. Abu Dhabissa ennen takasuoraa oleva S-mutka-neulansilmä -yhdistelmä oli siksi niin hidas koska katsomot saatiin näin lähelle rataa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
En ole kuullutkaan, että uusille moottoriradoille olisi varta vasten haluttu pienet turva-alueet.

Mm. Abu Dhabissa ennen takasuoraa oleva S-mutka-neulansilmä -yhdistelmä oli siksi niin hidas koska katsomot saatiin näin lähelle rataa.
...eli sinne haluttiin pieni turva-alue. Muutoinhan katsomoa ei oltaisi saatu niin lähelle.

Toki turva-alueiden laajuus normaalisti on seuraus radan profiilista, eikä päinvastoin, mutta uutta rataa suunnitellessa tontti sanelee aika paljon ja rata pitää suunnitella siten, että sekä profiili että turva-alueet mahtuvat.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13766
Sen verran uudempi formuloiden seuraaja etten noita vanhoja ratoja edes tunne. Vanha Hocke nyt oli vielä kun aloin seuraamaan, mutta ainoat muistot siitä on jääneet jostain vuosituhannen alun pleikkarin simusta. Ja silloinkin sitä ajettiin vain koska se näytti niin helpolta, ja olikin sitä. Talla pohjassa vaan. Monza oli samasta syystä toinen suosikki. Ja vähän lyhkäsempi, ilman niitä stadion osuuksia jotka oli Hockella ne vaikeimmat. Mutta jos rata oli jo niin tylsä simussakin, että sitä pelasi siksi että oli helppo, niin millainen mahtoi olla ihan radalla...
Ja ne shikaanit minimidownforcella luistellen, jarrutusmatkat pitkiä... Oi niitä aikoja, hieno ja erikoinen (special) rata muiden joukossa oli se. Moottorivalmistajatkin pääsivät paremmin näyttämään osaamistaan.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Ja ne shikaanit minimidownforcella luistellen, jarrutusmatkat pitkiä... Oi niitä aikoja, hieno ja erikoinen (special) rata muiden joukossa oli se. Moottorivalmistajatkin pääsivät paremmin näyttämään osaamistaan.
Toisaalta nykyisin moottorin kehitysrajoitusten ja 18k kierrosrajoituksen kanssa vanha-Hocke vois olla melkoista paskaa, ei silleen, ettei se ennenkään ollu.

Toki erilainenhan se oli, sitä ei voi kiistää.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13766
Toisaalta nykyisin moottorin kehitysrajoitusten ja 18k kierrosrajoituksen kanssa vanha-Hocke vois olla melkoista paskaa, ei silleen, ettei se ennenkään ollu.

Toki erilainenhan se oli, sitä ei voi kiistää.
Eiköhän tiimit välityksiä hieman pidennä sen mukaan että kierroksella on useampi pitkä suora, ja autot kiihtyvät melko pitkän matkaa suoraa jonka aikana pääsee imusta toisen rinnalle. Siinä vaiheessa mua ei ainakaan kiinnosta senhetkiset kierrosluvut kun kaksi autoa tulee rinnakkain 150m jarrutukseen.
 

*Alexei*

Well-known member
Liittynyt
21.4.2011
Viestit
548
Sijainti
Jns
Eiköhän tiimit välityksiä hieman pidennä sen mukaan että kierroksella on useampi pitkä suora, ja autot kiihtyvät melko pitkän matkaa suoraa jonka aikana pääsee imusta toisen rinnalle.
Monzassa on monta pitkää suoraa, mutta RBR valitsi Vettelin kohdalla hieman toisenlaisen strategian päättyneellä kaudella. Välitykset säädettiin niin, että auto kiihtyi mahdollisimman nopeasti huippunopeuteen. Tämä mm. mahdollisti ohituksen Alonsosta.

Toki vanha Hocke oli vielä Monzaakin enemmän vauhtibaana, jonka kisoja oli erityisen mukava katsoa :D
 

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
Olen itsekin tästä asiasta joskus huomauttanut ja todennut, että miljöö ei kuulu rataan enkä arvioi niitä sen perusteella miltä radan ulkopuolella näyttää. Profiili, korkeuserot ja jossain määrin turva-alueet ovat osa rataa, muu on maisemaa.
Tarkentaisitko ystävällisesti, onko tämä joku yleisesti sovittu empiirinen fakta vai kenties herran henkilökohtainen ja täysin subjektiivinen mielipide? Tietäisi syyllistynkö ajatus rikokseen, kun itse lasken myös radan maiseman osaksi rataa ja ratakokemusta.
Omalla kohdallani joillain radoilla tämä merkityksetön "maisema" myös auttaa hahmottamaan ajolinjoja ja jarrutuspaikkoja. Sen puuttuminen myös vaikeuttaa allekirjoittaneella joidenkin ratojen oppimista ja muistamista. Tämähän tosin saattaa johtua jo alunperin väärästä ajattelumallista, kun en ole oppinut jättämään maisemaa huomioitta.:dunno:
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös