Honda 2009 / Brawn GP

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Ihan eri luokan fasiliteetit ja tietotaidon. Ja tulevan kauden autoon tehdyn kehitystyön. Tietysti jos Hondan moottori on alitehoinen, niin Force Indiallahan on jo moottorisopimus Mercedeksen kanssa. Ongelma on vain sovittaa mersun kone Hondan runkoon.

Tämä onkin toinen kysymys. Hondan sponsorittomuus oli tehtaan oma valinta, ja lisääntynyt potentiaali voisi tuoda joitain uusia sponsoreita. Mutta Mallyan likviditeetti tässä suurin kysymysmerkki kaiketi on. Hondanhan sai dollarilla, joten osto ei ole ongelma, vaan juoksevat kulut jatkossa?
Toki Hondalta saa tietotaitoa, mutta ongelma on juuri siinä, kuinka niitä hyödynnetään. Rahaa ei ole kuin pakollisten kulujen pyörittämiseen. Jäisikö talliin Ross Brawn tai Nick Fry? Fryn lähtö olisi luultavasti varma, mutta tässähän olisi oiva tilaisuus siirtyä Brawn McLarenille. Sponsoreiden silmissä talli paranisi, mutta paraneeko riittävästi? Williamsin tasoisella tallilla on vaikeuksia löytää sponsoreita, joten olettaisin Force Indialla olevan vaikeuksia vielä enemmän. Varsinkin Euroopan markkinoilta.

Tuskin Force India voi livistää Mercedeksen asiakkuudesta ilman sakkoa. Vaatiiko Honda juuri palkkaamaan sen henkilöstön (alle 100 henkilöä vai paljon se oli) Force Indiaan lisää. Lisäyksen ansiosta Force India olisi henkilöstöltään kohtuullisen suuri talli. Mahdoton yhtälö minun mielestä.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Jostakin luin,että Hondalla tutkitaan mahdollisuutta toimittaa moottorit tallin mahdolliselle ostajalle,eli tässä tapauksessa Hondan nimi ei siis häviäisi täysin ykkösistä,ainakin mun mielestä se olis hyvä juttu.:alppu:
Paketti on huomattavasti helpompi myydä moottorin kanssa kuin ilman. Uskoisin Hondakin haluavan tehdä tallin myynnin helpoksi, jotta pääsee eroon siitä. Jossain lähteessä oli, että Hondalle tulisi kustannuksia tallin lopettamisesta noin 150milj e. Vuoden moottoritoimitukset eivät tuntuisi missään, vaikka Hondan omaan piikkiin.

On se karua, kun aiemin huonomastakin F1-tiimistä sai jonkun verran rahaa. Nyt Hondaa kaupitellaan eurolla. Toki eurokin on rahaa, mutta tarkoitin järkeviä summia.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Ja kun muistetaan että 2009 vuoden autoa ollaan suunniteltu kesästä saakka nykyiselle Hondan moottorille niin järkevintä Hondalle niin myynnin kuin uuden auton suunnittelun & testaamisen suhteen olisi toimittaa moottorit jolloin he pääsisivät edes hieman nauttimaan "mahdollisesta menestyksestä" moottoritoimittajana. Uuden moottorin ja apulaitteiden laittaminen toiselle moottorille suunniteltuun runkoon ei ole ihan 'bolt-in' homma vaan meinaa käytännössä sitä että suunnittelupöydälle mennään aivan alusta. Aikataulullisesti tämä merkitsisi sitä että uuden tallin 2009 auto olisi valmis vasta joskus kevät-kesällä ja kuin muistetaan delfiini Mclarenin ongelmat niin.. :thumbdown
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Uuden moottorin ja apulaitteiden laittaminen toiselle moottorille suunniteltuun runkoon ei ole ihan 'bolt-in' homma vaan meinaa käytännössä sitä että suunnittelupöydälle mennään aivan alusta. Aikataulullisesti tämä merkitsisi sitä että uuden tallin 2009 auto olisi valmis vasta joskus kevät-kesällä ja kuin muistetaan delfiini Mclarenin ongelmat niin.. :thumbdown
Tämän todistaa mm. Toro Rosson Red Bull auto bolt-in Ferrarikoneella ;)
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Slimiä vakavampaa ostajaehdokasta tuskin löytyy tämän jälkeen. Mikäs siinä, autoja ei oo liikaa mukana. :thumbup:
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
Meksikolainen miljardööri Carlos Slim (maailman toiseksi rikkain) on kiinnostunut Hondasta myös.

http://en.f1-live.com/f1/en/headlines/news/detail/081222090755.shtml

Ihan sama kuka ostaa, kunhan kuskina Button ja tallin rahoitus kunnossa :thumbup:
Lyökääpäs kaupat lukkoon nopsasti. Rahatilanne miehellä ei taida tarpeeksi kärsiä, etteikö yhtä F1-tallia pystyisi pyörittämään. Prodrive voisi sitten hommata omansa, jos joku vetäytyy (Toyota, Toro Rosso, Renault??) tai minun puolesta muutenkin.

Kiinnostaisikohan Buffettia vormulat? Siinä olisi sitten maailman rikkaimpien miesten taistelu pystyssä formularadoilla. ;)
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
MTV3.fi/f1 sanoi:
Slim on rikastunut televiestintäyrityksillään. Hänet tunnettiin aiemmin baseball-fanina.
Slim tunnetaan myös erittäin kovana moottoriurheilufanina. Ja tunnettaisiin Suomessakin, jos joku Maikkarilla olisi kerrankin yllättänyt ja tehnyt työnsä kunnolla...

Slim toimi kausina 1999-2004 Adrian Fernandezin yhtenä suurimmista tukijoista. Telmex sponsoroi molempia Meksikossa ajettuja Champ Car - kilpailuja ja lopulta rahoitti Mario Dominguezin Forsythelle viime vuoden ensimmäisiin kilpailuihin. Hän on myös rahoittanut Meksikon ainoan nuorten kuljettajien ohjelman, jonka kuljettajat ovat pysyneet samoina läpi kaikki nämä vuodet. Ohjelman nimi on Escuderia Telmex ja voisin kuvitella, että mikäli kauppa Slimin ja Hondan kanssa toteutuu, niin siitä myös tulisi F1-tallin uusi nimi.

Slimin suojateista Luis Diaz ajaa Fernandezin ALMS-tiimissä, Salvador Duran Telmexin väreissä Grand-Amissa ja Sergio Perez Camposilla GP2 Aasian sarjaa. Hän on ollut myös tukemassa mm. Bruno Sennan uraa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tämän todistaa mm. Toro Rosson Red Bull auto bolt-in Ferrarikoneella ;)
Minen nyt pysynyt ihan kärryillä että kuinka sarkastisia tässä ollaan, mutta useampi kuukausihan siinä vierähti, että Red Bull saatiin Ferrarille sopivaksi. Ihan niin monimutkainen urakka ei kuitenkaan käsittääkseni ole kyseessä kuin markot antaa ymmärtää, onhan standardisointi saanut aikaan sen, että eri moottorien mitat ovat jokseenkin yhtenevät. Aikataulu toki viivästyy, mutta tuskin niin paljoa kuin markot veikkaa - Rubens Barrichello itse asiassa antoi haastattelussaan ymmärtää, että tehtaalla tehtäisiin jo töitä uuden moottorin kanssa ("People are very excited to have a different engine at the factory, just because they have been working with the same one for such a long time."). Kyseessähän on mitä todennäköisimmin Ferrari, joka tuonee ongelmia ainakin verrattaen suuren jäähdytystarpeensa takia.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Kyseessähän on mitä todennäköisimmin Ferrari, joka tuonee ongelmia ainakin verrattaen suuren jäähdytystarpeensa takia.
En ehkä menisi arvailemaan ihan noinkaan vain siksi, että Ferrarilla on villtoja moottorikatteessa. Red Bull ja Toro Rosso näyttävät ainakin jäähdytysratkaisuiltaan ulospäin varsin identtisiltä, vaikkei Renoa kai ole pidetty jäähdytyksen suhteen lainkaan ongelmallisena, pikemminkin kompaktina ja "easynä" pakettina.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
En ehkä menisi arvailemaan ihan noinkaan vain siksi, että Ferrarilla on villtoja moottorikatteessa. Red Bull ja Toro Rosso näyttävät ainakin jäähdytysratkaisuiltaan ulospäin varsin identtisiltä, vaikkei Renoa kai ole pidetty jäähdytyksen suhteen lainkaan ongelmallisena, pikemminkin kompaktina ja "easynä" pakettina.
Minen arvaile mitään moottorikatteen viiltojen perusteella. Lähdettä tai lähteitä en valitettavasti kykene muistamaan, mutta veikkaisin jomman kumman viime aikojen Ferrari-asiakastiimin moottorin jäähdytystarvetta kommentoineen.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Minen arvaile mitään moottorikatteen viiltojen perusteella. Lähdettä tai lähteitä en valitettavasti kykene muistamaan, mutta veikkaisin jomman kumman viime aikojen Ferrari-asiakastiimin moottorin jäähdytystarvetta kommentoineen.
Käsittääksen eri forumeilla on vallinnut konsensus siitä, Ferrari vaatii enemmän jäähdytystä kuin Renault energiatölkkiautojen tapauksessa...

Mitä tulee tuohon bolt-in juttuun, niin eipä se ammattitaitoiselta tiimiltä montaa viikkoa vie. Jäähdytysratkaisuja voi kyllä joutua hieman pistämään uusiksi. Käsittääkseni Toron auton myöhästyminen ei johtunut siitä että olisi ylitsepääsemättömiä moottorin sovittamisvaikeuksia.

Voit tietenkin korjata jos olen väärässä, ja vaikka kertoa miksi eivät saaneet Red Bullilta autoja ensimmäisiin kisoihin.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mitä tulee tuohon bolt-in juttuun, niin eipä se ammattitaitoiselta tiimiltä montaa viikkoa vie. Jäähdytysratkaisuja voi kyllä joutua hieman pistämään uusiksi. Käsittääkseni Toron auton myöhästyminen ei johtunut siitä että olisi ylitsepääsemättömiä moottorin sovittamisvaikeuksia.

Voit tietenkin korjata jos olen väärässä, ja vaikka kertoa miksi eivät saaneet Red Bullilta autoja ensimmäisiin kisoihin.
Enpä mene varmaksi sanomaan, mistä johtui. Periaatteessa olisivat varmasti saaneet autot avauskisaan kuten 2007, kun oli pakko, mutta homma haluttiin tällä kertaa tehdä kerralla oikein.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Force Afganistan tulee ja kovaa!

eli jos joku ei niinko kässänny ni afganistalainen miljönääri ostaa Hondan rippeet
Taleban Racing Teamille :rolleyes: :dunno:

Mielestäni koko roskan myyminen jollekin afgaani-saudi tjsp.-miljonäärille ei kyllä vie lajia piirun vertaa eteenpäin. Taas vuoden päästä saadaan maikkarin uutisista lukea että sheikki Mohammed al-Aziz III laittaa tallin myyntiin. Ja taas on muutamalla maksukuskiraukalla edessä sossuun kirjoittautuminen ja tilittäminen mediassa.

David Richardsiin suhtaudun varauksin. Mies teki ihan hyvää jälkeä BAR:lla kaudella 2004, joten Hondan osto ulkopuolisen rahoituksen avulla olisi paluu entiseen. Kuitenkin miehen kontolla on Subarun rallitallin lakkauttaminen, joka oli hepun Prodrive-yhtymän pyörittämä. Viimeisinä vuosinaan Subaru oli raunio mestaruusvuosien kilpurista. Joten eiköhän Davekin luiki häntä koipien välissä pakoon kun asiat eivät suju odotetulla tavalla.

Paras vaihtoehto tallille olisi (mieluiten vakavaraisen) vanhan laji-ihmisen omistus. Tällaisia laji-ihmisiä olisivat mm. Michael ja Ralf Schumacher, Mika Häkkinen, Jacques Villeneuve ja Damon Hill, vain muutamia mainitakseni. Schumacher-Honda kuulostaa menestykseltä toisin kuin lähinnä kolkolta kalskahtava Prodrive. Ja todennäköisesti bros Schumacher houkuttelisi täkäläisiä moottorintoimittajia tuekseen, esim BMW ja Mercedes, puhumattakaan Michaelin Ferrari-suhteista. Dave Richards ei toisi mitään uutta lajiin, mutta Schumacherien johdolla tässä voisi olla mahdollista saavuttaa vaikka mitä. Hondan (poikkeustapauksessa FIA:n) tulisikin viipymättä kartoittaa veljeksiltä heidän halukkuuttaan tallin ostoon.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Enpä mene varmaksi sanomaan, mistä johtui. Periaatteessa olisivat varmasti saaneet autot avauskisaan kuten 2007, kun oli pakko, mutta homma haluttiin tällä kertaa tehdä kerralla oikein.
Minulla on vähän sellainen mielikuva, että Red Bull viivytteli uuden auton Toro Rossolle viemisellä, kun keskittyivät ensin täysin omien autojensa saattamiseksi kilpailukykyiseksi. Sitten se kehitys vähän näytti lopahtaneen, ja Toro rossolla rupes tapahtumaan.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2508
Paras vaihtoehto tallille olisi (mieluiten vakavaraisen) vanhan laji-ihmisen omistus. Tällaisia laji-ihmisiä olisivat mm. Michael ja Ralf Schumacher, Mika Häkkinen, Jacques Villeneuve ja Damon Hill, vain muutamia mainitakseni. .
Eiköhän tällainen ajatus ole "hieman" liian yltiöoptimistinen. F1-tallin pyöritys on kaikkea muuta kuin sitä ajamista, jonka nämä herrat kyllä osaavat. Vai onko kukaan edellämainituista jollain tavalla pyörittänyt bisnestä, vrt. esim. Prodrive? Ja ainoastaan Schumilla taitaisi edes olla taloudellisesti jotain edellytyksiä tällaiseen pyöritykseen. Muiden rahat saattaisivat loppua hyvin nopeasti.

Itse näkisin mielelläni Prodriven kaltaisen tiimin lähtöruudukossa. Rallissahan lähtöpäätös tuli Subarulta, ei Prodrivelta. Ja Richardsilta löytyy jo aiempaakin kokemusta ykkösistä. Menestys tietysti on vähän niin ja näin, mutta onnistuneita kauppoja mies on onnistunut kuitenkin tekemään.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös